Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Ford Mustang GTD przód

Najbardziej radykalny model Forda Mustanga – GTD o mocy ponad 800 KM

Najbardziej radykalny model Forda Mustanga – GTD o mocy ponad 800 KM

Ford Mustang GTD to limitowana edycja amerykańskiego auta legendy, która ma być w stanie konkurować z najlepszymi sportowymi samochodami na świecie. Cena? Ponad 1,2 mln zł.

Ford Mustang, szczególnie w dwóch ostatnich generacjach, to już w podstawowych wersjach kawał (dosłownie i w przenośni) sportowego samochodu. Odmiana GTD (nazwa odwołuje się do klasy GTD wyścigów IMSA, w której auta budowane są zgodnie ze specyfikacją FIA GT3), którą właśnie Ford zaprezentował, jest jednak wyjątkowo radykalna nawet jak na amerykańskie, często szalone standardy.

Prace nad GTD rozpoczęły się w 2021 r. i jak mówi sam szef Forda Jim Farley, stworzono nie samochód drogowy zdolny do udziału w wyścigach, ale samochód wyścigowy z homologacją drogową. GTD ma być najszybszym Mustangiem w historii, a zespół konstruktorów zakłada, że będzie on w stanie pokonać północną pętlę słynnego niemieckiego toru Nurburgring w czasie poniżej siedmiu minut. Samą konstrukcję rozwijano równocześnie z wyczynową wersją Mustanga – GT3.

Auto otrzymało w zasadzie całkowicie przeprojektowaną karoserię, której panele wykonano z włókna węglowego. Dostępny będzie aktywny pakiet aerodynamiczny składający się m.in. z hydraulicznie regulowanych zasłon w przednim zderzaku oraz spojlera montowego do słupka C.

Do napędu służy specjalnie opracowana jednostka 5.2 V8 z kompresorem i suchą miską olejową. Nie ujawniono finalnych wartości mocy i momentu obrotowego, ale Ford mówi, że silnik powinien osiągać powyżej 800 KM. Maksymalna prędkość obrotowa wynosi ponad 7,5 tys. obr./min.

Za odprowadzanie spalin odpowiada aktywny tytanowy układ wydechowy sygnowany przez Akrapovica (opcja). By rozkład masy między osiami był bliski równemu, zastosowano karbonowy wał napędowy i 8-biegową dwusprzęgłową przekładnię montowaną przy tylnej osi (układ transaxle).

Zawieszenie GTD opracowano wspólnie z firmą Multimatic. Zastosowano w nim system, w którym zmianie ulega nie tylko wysokość zawieszenia (maksymalne obniżenie w trybie torowym wynosi 4 cm), ale także charakterystyka pracy sprężyn oraz amortyzatorów. Na 20-calowe obręcze montowane są opony o szerokości 325 mm z przodu i 345 mm z tyłu. Karbonowo-ceramiczne hamulce dostarcza Brembo.

W dwuosobowej kabinie (zdjęć na razie nie pokazano) zastosowano m.in. zamszowe i karbonowe wykończenia oraz siedzenia Recaro. Najciekawsze są jednak tytanowe detale (m.in. łopatki do zmiany biegów) wykonane z materiału pozyskanego z wycofanych z eksploatacji samolotów bojowych Lockheed Martin F-22 Raptor.

Produkcja Mustanga GTD będzie limitowana, a samochód pojawi się w ofercie pod koniec 2024 r. Cena ma oscylować w granicach 300 tys. dolarów (ponad 1,2 mln zł).

ford-mustang-GTD-przod-1
Topowa, limitowana wersja Mustanga – GTD – będzie tylko dwuosobowa, bo zrezygnowano z kanapy.
Ford
ford-mustang-GTD-przod-2
Rozstaw kół Mustanga GTD jest o blisko 10 cm większy niż zwykłych wariantów.
Ford
ford-mustang-GTD-bok
Standardem są felgi aluminiowe, ale dostępne będą też magnezowe (fot.).
Ford
ford-mustang-GTD-tyl
Rozwiązania aerodynamiczne testowano w tunelu. 
Ford
ford-mustang-GTD-tyl-1
Potężne skrzydło montowane jest nie na pokrywie bagażnika, ale na słupku C.
Ford
ford-mustang-GTD-naped
GTD ma układ typu transaxle z silnikiem z przodu i skrzynią biegów z tyłu. Zawieszenie jest poważnie zmodyfikowane (np. tylne amortyzatory umieszczono poziomo).
Ford
ford-mustang-GTD-karbon
W zasadzie wszystkie panele nadwozia (a także dodatkowe elementy aerodynamiczne na podłodze) wykonano z karbonu. 
Ford
ford-mustang-GTD-chłodnica-skrzyni
Skrzynia biegów ma chłodnicę.
Ford
ford-mustang-GTD-amortyzator
Amortyzatory (seria DSSV) z dodatkowym zaworem dostarcza firma Multimatic. 
Ford

Czytaj także