Analizujemy import używanych aut do Polski. Dane z pierwszego kwartału tego roku wskazują na coraz większą stabilizację. Niespodziankę sprawiły jednak elektryki (gwałtowny wzrost popularności) i auta dostawcze, które zaliczyły najlepszy marzec w historii notowań.
Tempo importu używanych samochodów stabilizuje się. Samar, podsumowując pierwszy kwartał bieżącego roku, poinformował, że w tym czasie sprowadzono i zarejestrowano w Polsce 240 193 używane auta osobowe i lekkie dostawcze (o DMC do 3,5 t), to o 1,3% więcej niż w analogicznym okresie zeszłego roku. Aż 216 131 z tej liczby pojazdów stanowiły samochody osobowe. Liczba ich rejestracji wzrosła jednak o zaledwie 0,1%. Co ciekawe, gwałtownie wzrósł popyt na używane auta elektryczne – aż o 30,9%.
Z kolei fakt zarejestrowania 24 062 sztuk sprowadzonych samochodów użytkowych oznacza wzrost aż o 14,0% względem pierwszego kwartału 2024 r, a import w marcu na poziomie 8509 sztuk jest największym wynikiem marcowym w historii.
Od zawsze kluczowym źródłem używanych pojazdów dla naszego rynku są Niemcy – w 2025 r. mają udział na poziomie 51,9% (124 597 szt.). Analitycy Samaru zwracają uwagę na utrzymujący się rosnący popyt na samochody z Ameryki Północnej – zarówno ze Stanów Zjednoczonych (+18,9%, 18 032 szt.), jak i z Kanady (+19,4%, 1923 szt.).
Stany Zjednoczone są już trzecim krajem pochodzenia używanych aut. Na koniec 2024 roku to miejsce zajmowała jeszcze Belgia. W 2025 r. import z niej spadł o 9,3%, do poziomu 16 076 szt. Drugie miejsce, z liczbą 24 940 szt. oraz spadkiem na poziomie 1,1% zajmuje Francja.
Samar odnotował duże spadki importu aut z Norwegii (-26,0%) i Szwecji (-20,1%). Aż o 60,4% wzrósł import z Estonii, jednak w przypadku tego kraju wolumen jest niski (364 szt.).
| Miejsce | Marka | Liczba rejestracji | 
|---|---|---|
| 1. | Volkswagen | 20 637 | 
| 2. | Ford | 20 199 | 
| 3. | Opel | 19 071 | 
| 4. | Audi | 16 264 | 
| 5. | BMW | 13 443 | 
| 6. | Mercedes | 10 810 | 
| 7. | Peugeot | 10 337 | 
| 8. | Hyundai | 10 011 | 
| 9. | Renault | 9386 | 
| 10. | Toyota | 8325 | 
| 11. | Volvo | 8122 | 
| 12. | Kia | 7776 | 
| 13. | Citroen | 7170 | 
| 14. | Skoda | 6943 | 
| 15. | Nissan | 6071 | 
Pozycje sprowadzanych marek i modeli w kolejnych rankingach popularności są zaskakująco stabilne. Od znaczących spadków lub wzrostów częściej obserwuje się zamiany pojedynczych pozycji. Warto zauważyć, że tempo rejestracji Volkswagenów i Fordów oraz Astry i Golfa było niezwykle zbliżone – może dojść do przetasowań. Średni wiek importowanych aut ustabilizował się – wynosi 11,98 roku.
| Miejsce | Marka | Liczba rejestracji | 
|---|---|---|
| 1. | Opel Astra | 5625 | 
| 2. | Volkswagen Golf | 5565 | 
| 3. | Audi A4 | 4631 | 
| 4. | Ford Focus | 4129 | 
| 5. | BMW serii 3 | 4112 | 
| 6. | Audi A3 | 3373 | 
| 7. | Nissan Qashqai | 3350 | 
| 8. | Ford Kuga | 3155 | 
| 9. | Volkswagen Passat | 3105 | 
| 10. | Ford Fiesta | 3100 | 
| 11. | Opel Corsa | 3056 | 
| 12. | Kia Sportage | 2779 | 
| 13. | BMW serii 5 | 2592 | 
| 14. | Audi A6 | 2495 | 
| 15. | Skoda Octavia | 2413 | 
W segmencie pojazdów dostawczych najpopularniejszą marką jest Renault, a modelem – bezkonkurencyjne Master.

W USA uszkodzone auta można relatywnie tanio kupić na aukcjach, co wraz z niskim kursem dolara oraz chwilowym zamieszaniem związanym z problemami z rejestracją sprowadzonych spoza UE pojazdów sprzyja wysokiej liczbie rejestracji pojazdów przywiezionych z USA.