Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Ineos Grenadier – przód w terenie

Ineos Grenadier – godny następca klasycznego Defendera? | PIERWSZA JAZDA

Ineos Grenadier – godny następca klasycznego Defendera? | PIERWSZA JAZDA

W czasach, gdy większość nowości to elektryczne SUV-y i crossovery, brytyjska marka Ineos idzie pod prąd i konstruuje prawdziwą terenówkę napędzaną jednostkami spalinowymi. Skojarzenia ze starym Defenderem – w pełni uzasadnione. Sprawdzamy możliwości Ineosa Grenadiera na bezdrożach Jury Krakowsko-Częstochowskiej.

  • Terenowa nowość z duchem starego dobrego Defendera
  • Najlepsze części: silniki BMW, automat ZF, reduktor Tremec, mosty Carraro, zawieszenie Bilstein i Eibach, fotele Recaro

Najciekawsze samochody rodzą się z pasji ich twórców. Zwykle dotyczy to aut super- czy hipersportowych, ale nie zawsze. Najnowszym wyjątkiem jest Ineos Grenadier, który powstał, gdy Sir Jim Radcliffe, założyciel firmy Ineos (czwartego największego koncernu chemicznego na świecie), dostrzegł lukę na rynku po zaprzestaniu produkcji klasycznego Land Rovera Defendera. Postanowił wypełnić ją, tworząc najlepszy użytkowy samochód terenowy. Efekt mieliśmy okazję ocenić na drogach i bezdrożach Jury Krakowsko-Częstochowskiej.

Ineos Grenadier – król terenu

Z zewnątrz Grenadier przypomina swojego duchowego przodka, ale trudno by było uznać to za wadę. W „terenówkach” nie chodzi o to, jak wyglądają, lecz o ich zdolności użytkowo-terenowe. A tu Ineos błyszczy. Ma np. umieszczone na zewnątrz drzwi, przed klamkami i niżej, listwy mocujące do przeróżnych akcesoriów (te na przednich udźwigną po 45 kg, a na tylnych po 35 kg; dolne, odpowiednio, 5 i 10 kg). Albo solidne rynienki dachowe o dynamicznej ładowności 150 kg, a statycznej aż 420 kg – w zamontowanym na dachu namiocie może spać spora rodzina. Ładowność auta to niemal 700 kg.

Ineos Grenadier tył w terenie
Drabinka prowadząca na dach udźwignie 150 kg, w kole zapasowym jest 20-litrowy schowek.

Jeszcze ważniejsze są parametry terenowe. Kąt natarcia wynosi 35,5°, zejścia 36,1°, a rampowy 28,2°. Dla porównania: w Jeepie Wranglerze Rubicon i Fordzie Bronco Badlands (topowe u nas wersje) ten pierwszy jest trochę lepszy, ale pozostałe dwa znacznie gorsze. Prześwit to 26,4 cm (nieco więcej niż w Fordzie i Jeepie), a skok kół sięga 60 cm.

Ineos Grenadier przód przejazd przez błoto w terenie
Tryb brodzenia (maks. głębokość wody: 80 cm) wyłącza niepotrzebną chwilowo elektrykę, np. wentylator silnika.

Podczas pierwszych jazd nieraz nawet... przekraczaliśmy te wartości. Okazało się, że Ineos nie ma z tym problemu. Rama nośna ze stali o grubości do 3,5 mm, potężne wahacze i solidne osłony podwozia pozwalają „siłowo” pokonywać np. wyboiste albo usiane korzeniami podjazdy. Auto zdaje się nie przejmować uderzeniami od spodu.

Zresztą mimo znacznej masy (ponad 2,8 t) Grenadier na oponach BF Goodrich All-Terrain T/A KO2 w rozmiarze 265/70 R17 z lekkością poruszał się także w kopnym piachu Pustyni Siedleckiej. Spora w tym zasługa sprawnego napędu z blokadami przedniego, centralnego i tylnego mechanizmu różnicowego oraz reduktorem o przełożeniu 2,5:1.

Ineos Grenadier przód i bok w kopnym piachu
Do wyboru jest 10 lakierów i 3 kolory ramy. Dwa szyberdachy (nad kierowcą i pasażerem obok) można albo nieco uchylić, albo zdemontować.

Terenówka użyteczna na co dzień

Tym, co różni Ineosa od starego Defendera, a w mniejszym stopniu także od Jeepa, jest codzienna przydatność. Auto nieźle zachowuje się na asfalcie. Wiadomo, zakrętów lepiej nie pokonywać dynamicznie, ale w granicach rozsądku Grenadier przejeżdża je pewnie i spokojnie. Komfort też jest przyzwoity, siedzenia są wygodne, a kabina okazuje się przestronna i skutecznie wygłuszona. Silniki 3.0 od BMW (diesel o mocy 249 KM i 286-konny benzynowy) zapewniają dobre osiągi, ale zużywają dwucyfrowe ilości paliwa.

 Dane techniczne B57 B58
Silnik  turbodiesel benz., turbo
Pojemność skokowa 2993 cm3 2998 cm3
Układ cylindrów/zawory R6/24 R6/24
Moc maksymalna 249 KM/3250 286 KM/4750
Maks. moment obrotowy 550 Nm/1250 450 Nm/1750
Osiągi
Prędkość maksymalna 160 km/h 160 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,9 s 8,6 s
Średnie zużycie paliwa 10,5-12,2 l/100 km 14,4-14,9 l/100 km
CENA ok. 417 000 zł ok. 417 000 zł

Cennikowo Ineos plasuje się blisko wspomnianego Bronco, ale jego cenę można zdecydowanie podnieść, przebierając w licznych opcjach i akcesoriach. W Polsce są 2 salony Ineosa, ale naprawami zajmą się też 3 wyznaczone serwisy Boscha.

Ineos Grenadier – naszym zdaniem

Ineos udowadnia, że auta terenowe wcale nie wymierają. Grenadier to kapitalny samochód zarówno dla entuzjastów off-roadu, jak i wszelkich służb. Nie do zatrzymania poza drogami, ale niezły także na asfalcie.

ocena 4,5/5

Ineos Grenadier to fantastyczna „terenówka”, a zarazem dowód, że mały producent może skutecznie rzucić wyzwanie doświadczonym rywalom.

Marcin Laska, „Motor”

Czytaj także