Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Volkswagen Golf przód w ruchu

Kryzys w klasie kompaktowej – czy to początek końca jej złotych czasów?

Kryzys w klasie kompaktowej – czy to początek końca jej złotych czasów?

Kiedyś najpopularniejsze, teraz w potężnym kryzysie – kompakty sprzedają się coraz gorzej. Jakie są tego powody i czy negatywny trend ma jeszcze szansę się odwrócić? A może jesteśmy świadkami zmierzchu „klasy Golfa"? 

  • Problemy z dostawami ograniczają sprzedaż aut kompaktowych
  • Zmieniają się preferencje klientów
  • Golf już nie jest ogólnym liderem, ale wśród kompaktów to nadal numer 1

Klasa tradycyjnych samochodów kompaktowych to nadal bardzo ważny segment na Starym Kontynencie, ale jego udział wyraźnie się kurczy. Według danych Jato Dynamics w pierwszym półroczu br. spadek sprzedaży sięgnął aż 23% (po trzech kwartałach wyniósł zaś 15,5%). Tylko samochody mini zanotowały większy (-27%).

Mimo że klienci mają do wyboru aż 34 modele, coraz częściej zwracają się w stronę SUV-ów. Choć trzeba zauważyć, że w tym przypadku także te kompaktowe są uznawane za najbardziej wszechstronne i wybierane najczęściej.

Ogólne zmniejszenie sprzedaży hatchbacków i kombi wynika m.in. z tego, że bardzo mocną pozycjęw tej klasie miały samochody koncernu VW, a niedobory podzespołów, jakie go dotknęły, spowodowały konieczność ograniczenia produkcji, a co za tym idzie – dostępności aut.

Widać to dobitnie po poziomie sprzedaży Golfa, Octavii czy Leona. Pierwsze dwa modele zarejestrowano w ciągu trzech kwartałów bieżącego roku w liczbie mniejszej aż o 1/4 w porównaniu z tym samym okresem 2021 r., a Leona – nawet o 55% mniejszej. Trudno przecież uznać, że jest to wynikiem tak gwałtownego odwrócenia się klientów od tych aut w tak krótkim czasie. Może się zatem okazać, że gdy kryzys wreszcie minie (choć trudno się spodziewać, by 2023 r. przyniósł znaczącą poprawę), tradycyjne kompakty ponownie odzyskają przynajmniej część straconych pozycji. 

Top 10 modeli kompaktowych w Europie

Golf pozostaje niezagrożony jako lider klasy kompaktowej, ale pozycję ogólnoeuropejskiego bestsellera stracił na korzyść Peugeota 208 i Dacii Sandero. Wśród kompaktów prawdziwym przebojem stał się Peugeot 308. Nowa generacja wyraźnie się spodobała i auto notuje ponad 50-procentowy wzrost popularności (I-IX: 2022 vs 2021).

1. Volkswagen Golf 132 989 szt. (–25,3%)

Volkswagen Golf przod

2. Toyota Corolla 101 417 szt.(–11,0%)

Toyota Corolla przód

3. Skoda Octavia 86 618 szt. (–25,1%)

Skoda Octavia  przód

4. Audi A3 77 758 szt. (–7,7%)

Audi A3 przód

 

5. Mercedes klasy A 66 156 szt. (–32,1%)

Mercedes klasy A przód

6. Peugeot 308 65 829 szt. (+52,2%)

Peugeot 308 przód

7. Kia Ceed 64 339 szt. (+1,8%)

Kia Ceed bok

8. Ford Focus 58 063 szt. (–12,1%)

Ford Focus ST przód

9. Citroen C4 51 836 szt. (+7,1%)

Citroen C4 przód

10. BMW serii 1 46 855 szt. (–42,4%)

BMW serii 1 przód

 

Najpopularniejsze kombi

Skoda Octavia Combi bok

Nadwozie kombi jest w segmencie kompaktów naprawdę popularne, bo te wersje sprawdzają się także jako pełnoprawne auta rodzinne. Wartość procentowa to udział wersji kombi w całości sprzedaży danego modelu.

marka i model sprzedaż wersji kombi (I-III 2022 r.) udział wersji kombi w sprzedaży modelu
Skoda Octavia 66 469 szt. 77%
Toyota Corolla 46 328 szt. 46%
Kia Ceed 30 841 szt. 57%
VW Golf 29 356 szt. 22%
Ford Focus 27 538 szt. 47%

Najpopularniejsze „elektryki”

Volkswagen ID.3 przód

Mimo znacznego spadku sprzedaży wynikającego m.in. z kłopotów z dostawami Volkswagen ID.3 utrzymał w pierwszych trzech kwartałach bieżącego roku pozycję najpopularniejszego kompaktowego auta elektrycznego.

marka i model sprzedaż (I-III 2022 r.) spadek rok do roku
Volkswagen ID.3 29 161 szt. -44,90%
Nissan Leaf 19 575 szt. -14,00%
Cupra Born 17 732 szt. nowy model
Citroen e-C4 16 764 szt. nowy model
Renault Megane E-Tech 15 053 szt. nowy model

Kompakty na tle innych segmentów

Kiedyś to kompakty były najpopularniejszymi samochodami na Starym Kontynencie. Obecnie, po trzech kwartałach 2022 r., spadły już na czwarte miejsce, wyraźnie tracąc przede wszystkim do kompaktowych SUV-ów.

Kompakty na tle innych segmentow wykres

Rodzaje napędu w kompaktach

W przypadku klasy kompaktowej bezapelacyjnie najczęściej wybieranym rodzajem silnika jest ten benzynowy. Zarówno diesel, jak i napęd elektryczny mają wyższy udział w tym segmencie niż we wszystkich sprzedanych samochodach w Europie (odpowiednio 15 i 12%). Dane za III kwartały 2022 r.

rodzaje napędu w kompaktach wykres

Źródło: Data Force za ANE, Jato Dynamics

Czytaj także