Kiedyś najpopularniejsze, teraz w potężnym kryzysie – kompakty sprzedają się coraz gorzej. Jakie są tego powody i czy negatywny trend ma jeszcze szansę się odwrócić? A może jesteśmy świadkami zmierzchu „klasy Golfa"?
Klasa tradycyjnych samochodów kompaktowych to nadal bardzo ważny segment na Starym Kontynencie, ale jego udział wyraźnie się kurczy. Według danych Jato Dynamics w pierwszym półroczu br. spadek sprzedaży sięgnął aż 23% (po trzech kwartałach wyniósł zaś 15,5%). Tylko samochody mini zanotowały większy (-27%).
Mimo że klienci mają do wyboru aż 34 modele, coraz częściej zwracają się w stronę SUV-ów. Choć trzeba zauważyć, że w tym przypadku także te kompaktowe są uznawane za najbardziej wszechstronne i wybierane najczęściej.
Ogólne zmniejszenie sprzedaży hatchbacków i kombi wynika m.in. z tego, że bardzo mocną pozycjęw tej klasie miały samochody koncernu VW, a niedobory podzespołów, jakie go dotknęły, spowodowały konieczność ograniczenia produkcji, a co za tym idzie – dostępności aut.
Widać to dobitnie po poziomie sprzedaży Golfa, Octavii czy Leona. Pierwsze dwa modele zarejestrowano w ciągu trzech kwartałów bieżącego roku w liczbie mniejszej aż o 1/4 w porównaniu z tym samym okresem 2021 r., a Leona – nawet o 55% mniejszej. Trudno przecież uznać, że jest to wynikiem tak gwałtownego odwrócenia się klientów od tych aut w tak krótkim czasie. Może się zatem okazać, że gdy kryzys wreszcie minie (choć trudno się spodziewać, by 2023 r. przyniósł znaczącą poprawę), tradycyjne kompakty ponownie odzyskają przynajmniej część straconych pozycji.
Golf pozostaje niezagrożony jako lider klasy kompaktowej, ale pozycję ogólnoeuropejskiego bestsellera stracił na korzyść Peugeota 208 i Dacii Sandero. Wśród kompaktów prawdziwym przebojem stał się Peugeot 308. Nowa generacja wyraźnie się spodobała i auto notuje ponad 50-procentowy wzrost popularności (I-IX: 2022 vs 2021).
Nadwozie kombi jest w segmencie kompaktów naprawdę popularne, bo te wersje sprawdzają się także jako pełnoprawne auta rodzinne. Wartość procentowa to udział wersji kombi w całości sprzedaży danego modelu.
marka i model | sprzedaż wersji kombi (I-III 2022 r.) | udział wersji kombi w sprzedaży modelu |
---|---|---|
Skoda Octavia | 66 469 szt. | 77% |
Toyota Corolla | 46 328 szt. | 46% |
Kia Ceed | 30 841 szt. | 57% |
VW Golf | 29 356 szt. | 22% |
Ford Focus | 27 538 szt. | 47% |
Mimo znacznego spadku sprzedaży wynikającego m.in. z kłopotów z dostawami Volkswagen ID.3 utrzymał w pierwszych trzech kwartałach bieżącego roku pozycję najpopularniejszego kompaktowego auta elektrycznego.
marka i model | sprzedaż (I-III 2022 r.) | spadek rok do roku |
---|---|---|
Volkswagen ID.3 | 29 161 szt. | -44,90% |
Nissan Leaf | 19 575 szt. | -14,00% |
Cupra Born | 17 732 szt. | nowy model |
Citroen e-C4 | 16 764 szt. | nowy model |
Renault Megane E-Tech | 15 053 szt. | nowy model |
Kiedyś to kompakty były najpopularniejszymi samochodami na Starym Kontynencie. Obecnie, po trzech kwartałach 2022 r., spadły już na czwarte miejsce, wyraźnie tracąc przede wszystkim do kompaktowych SUV-ów.
W przypadku klasy kompaktowej bezapelacyjnie najczęściej wybieranym rodzajem silnika jest ten benzynowy. Zarówno diesel, jak i napęd elektryczny mają wyższy udział w tym segmencie niż we wszystkich sprzedanych samochodach w Europie (odpowiednio 15 i 12%). Dane za III kwartały 2022 r.
Źródło: Data Force za ANE, Jato Dynamics