Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto
Opel Rocks-e

Nietuzinkowe „elektryki” – Opel Rocks-e, Mobilize Limo

Opel pokazał własną wersję Citroena Ami – Rocks-e, a koncern Renault samochód tylko dla „przewoźników” – Mobilize Limo.

Samochody elektryczne będą coraz bardziej różnorodne i zaczną zajmować kolejne nisze.

Opel stwierdził, że warto wejść w segment mikrocarów i dzięki tak zwanej inżynierii znaczkowej do jego gamy trafi Citroen Ami, tylko z symbolem błyskawicy zamiast szewronów. Z kolei Renault uznało, że trzeba stworzyć specjalny samochód dla osób zajmujących się przewozem ludzi – jak np. taksówkarze.

Opel Rocks-e

W 2020 r. Citroen przedstawił niezwykły samochód – elektryczny maleńki pojazd, którym mogą się poruszać nawet młodzi ludzie (14-15 letni, w zależności od przepisów w danym kraju). Model Ami trafił już do sprzedaży, a teraz jego wersję – różniącą się tylko detalami – pod nazwą Rocks-e będzie oferował także Opel (należą do jednego koncernu – Stellantis). Najpierw pojawi się on w Niemczech (jesienią bieżącego roku), a od 2022 r. na kolejnych rynkach. We Francji Ami – bez uwzględnienia bonusów ekologicznych – kosztuje blisko 7 tys. euro, czyli ok. 35 tys. zł (ceny Opla jeszcze nie podano).

Dwuosobowy miejski samochodzik mierzy 241 cm długości, 139 cm szerokości i 152 cm wysokości. Średnica zawracania to zaledwie 7,2 m, a masa własna Rocks-e (z bateriami) to 471 kg. Akumulator o pojemności 5,5 kWh ma zapewniać zasięg ok. 75 km. Ładowanie baterii z domowego gniazdka powinno zająć tylko około 3,5 godziny. Silnik rozwija moc 8,2 KM, a prędkość maksymalna wynosi 45 km/h.

Opel Rocks-e przód
Rocks-e to coś pomiędzy skuterem a samochodem.
Opel
Opel Rocks-e góra
Drzwi są symetryczne – dlatego otwierają się w różne strony.
Opel
Opel Rocks-e tył
Rocks jest dwuosobowy i nie ma wydzielonego bagażnika.
Opel
Opel Rocks-e kabina
Minimalistyczna deska z podstawowymi wskaźnikami. Gdy kierowca porusza się sam, w miejscu przed pasażerem może przewieść 63 l bagażu.
Opel

Mobilize Limo

Mobilize to spółka joint venture stworzona przez Renault i Jiangling Motors Group Co., Ltd (JMCG) w 2018 r. w celu rozwijania usług związanych z szeroko rozumianą elektryczną mobilnością. Teraz Mobilize przedstawiło swój pierwszy samochód – Limo.

Jest to sedan o długości 467 cm, szerokości 183 cm i wysokości 147 cm. Bagażnik ma pojemność 411 litrów, a za sprawą płaskiej podłogi i dużego 275-centymetrowego rozstawu osi na kanapie ma się wygodnie zmieścić trójka dorosłych pasażerów.

Limo ma elektryczny silnik rozwijający 150 KM i 220 Nm. Osiągi są następujące: 0-100 km/h w 9,6 s, prędkość maksymalna – 140 km/h. Bateria o pojemności 60 kWh według zapewnień wystarczy na przejechanie 450 km bez ładowania.

Mobilize Limo ma bogate wyposażenie z dziedziny bezpieczeństwa czynnego. Obejmuje ono m.in. adaptacyjny tempomat, asystenta pasa ruchu i martwych pól, ostrzeganie przed pojazdami nadjeżdżającymi z boku, niewidocznymi podczas cofania, systemy automatycznego hamowania awaryjnego czy rozpoznawania znaków.

Limo ma być oferowane tylko w różnych abonamentach dla przedsiębiorców trudniących się przewozem osób (zrzeszeni taksówkarze i prywatni kierowcy do wynajęcia). Pierwsze 40 aut ma trafić jeszcze w tym roku na testy, a wszystkie usługi mają być dostępne w drugiej połowie 2022 r.

Mobilize Limo przód
Limo powstało pod skrzydłami Renault oraz chińskiej firmy Jiangling Motors Group. Będzie oferowane pod marką Mobilize, a w Państwie Środka jako JMEV. 
Renault
Mobilize Limo tył
Limo wygląda jak liftback, ale jest sedanem.
Renault
Mobilize Limo deska
Cyfrowy wyświetlacz ze wskaźnikami ma przekątną 10,25 cala, a centralny ekran – 12,3 cala.
Renault

Czytaj także