Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
BMW serii 1 przód

Nowa generacja BMW serii 1, a w zasadzie duży face lifting poprzedniej

Nowa generacja BMW serii 1, a w zasadzie duży face lifting poprzedniej

Czwarte wcielenie kompaktowego BMW serii 1 trafi do salonów w październiku. Na początku cztery warianty silnikowe do wyboru – dwa benzynowe i dwa wysokoprężne. Wszystkie seryjnie połączone z 7-biegowym automatem. BMW podało już ich polskie ceny.

Seria 1 jest już obecna w gamie BMW od 20 lat. Pierwsze dwie generacje korzystały z typowej dla aut tej marki tylnonapędowej architektury, zaś od trzeciej to już bazowo "przednionapędówki" (choć dostępne są warianty 4x4, czyli xDrive).

Inny styl, niewielka zmiana rozmiarów

BMW pisze w materiałach prasowych, że to całkiem nowa seria 1, i na pierwszy rzut oka może się tak wydawać. Ale już na zdjęciach w ujęciu bocznym jednoznacznie widać, że to bardzo poważny lifting, a nie zupełnie inny samochód. Nic zatem dziwnego, że rozmiary zmieniły się w sposób symboliczny. Długość wzrosła o 4,2 cm (do 436,1 cm), zaś wysokość o 2,5 cm (to efekt zwiększenia o cal rozmiarów kół). Szerokość i rozstaw osi pozostały takie same.

Bardzo znacząco zmieniła się stylizacja przedniej partii (uwagę zwracają przede wszystkim nowe lampy i grill, w którym zastosowano pionowe i poprzeczne elementy wypełniające), ale także tyłu nadwozia.

W jeszcze większym stopniu zmieniło się wnętrze. Na nowej desce rozdzielczej zastosowano, charakterystyczny dla aktualnych modeli BMW, jeden lekko zakrzywiony ekran, na który składają się cyfrowe wskaźniki (10,25 cala) oraz centralny wyświetlacz (10,7 cala). Układ multimedialny korzysta z systemu operacyjnego 9. Niestety nie ma już teraz analogowego panelu klimatyzacji, a sterowanie nią odbywa się poprzez ekran.

Na początek cztery wersje silnikowe

BMW serii 1 będzie najpierw dostępne z dwoma silnikami benzynowymi i dwoma dieslami (kolejne benzynowe wejdą do oferty jesienią br.). Dwa z nich korzystają z układu miękkiej hybrydy 48V, w której silnik elektryczny rozwijający 20 KM i 55 Nm zintegrowano z 7-biegowym automatem. Są to jednostka benzynowa 1.5 R3 turbo (wersja 120; moc systemowa 170 KM, 0-100 km/h w 7,8 s) oraz turbodiesel 2.0 R4 (120d; moc systemowa 163 KM, 0-100 km/h w 7,9 s).

Oprócz nich w ofercie znalazły się bazowa jednostka wysokoprężna 2.0 4 (118d; 150 KM, 0-100 km/h w 8,3 s) oraz benzynowa 2.0 R4 turbo (300 KM). Ta ostatnia montowana jest w sportowym wariancie M135, w którym zastosowano napęd 4x4. Ta odmiana przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,9 s i będzie do niej oferowany pakiet M Technology, m.in. z udoskonalonym zawieszeniem, wzmocnionymi hamulcami M Compound i 19-calowymi felgami.

Zmiany wprowadzono także w układzie jezdnym – koła mają o cal większą średnicę, zmodyfikowano charakterystykę pracy zawieszenia (nowe są m.in. amortyzatory), wzmocniono punkty mocowania przeprojektowanych komponentów (sama struktura nadwozia także jest sztywniejsza niż poprzednio). Opcjonalnie będzie oferowane adaptacyjne, obniżone zawieszenie M (standardowe w M135). Nowa seria 1 korzysta także z rozszerzonego i udoskonalonego zestawu systemów wsparcia kierowcy.

BMW podało już ceny nowej "jedynki". Oto, ile trzeba zapłacić za poszczególne odmiany (z oznaczeń wersji benzynowych usunięto literę i, która będzie odtąd stosowana tylko w autach elektrycznych – taka zmiana zajdzie stopniowo we wszystkich modelach marki):

  • BMW 120: 164 300 zł
  • BMW M135 xDrive: 235 000 zł
  • BMW 118d: 155 000 zł
  • BMW 120d: 165 000 zł
bmw-serii-1-przod-2
Na szczęście oparto się pokusie zastosowania wielkiego grilla, podobnego np. do tego w serii 7.
BMW
bmw-serii-1-przod-3
Z tej perspektywy seria 1 wygląda w zasadzie jak całkiem nowy pojazd.
BMW
bmw-serii-1-bok
Rozstaw osi się nie zmienił (267 cm). W podstawowym modelu opony mają teraz rozmiar 205/55 R17 zamiast 205/55 R16.
BMW
bmw-serii-1-tyl-1
Tylne lampy mają teraz charakterystyczne wcięcie na dole.
BMW
bmw-serii-1-tyl-2
Standardowa gama obejmuje dziewięć barw, a do tego dochodzą jeszcze lakiery BMW Individual. Opcjonalnie będzie oferowany czarny dach.
BMW
bmw-serii-1-deska-rozdzielcza
Deskę całkowicie przeprojektowano. Kierunkiem nawiewu powietrza steruje się regulatorami umieszczonymi obok wylotów. Wśród opcji znajdzie się m.in. wyświetlacz przezierny.
BMW
bmw-serii-1-wskazniki
Cyfrowe wskaźniki stanowią teraz część dużego ekranu.
BMW
bmw-serii-1-dzwignia-biegow
Także konsola między fotelami została zaprojektowano od nowa.
BMW
bmw-serii-1-siedzenia
Również siedzenia są inne niż w modelu sprzed modernizacji. Między nimi znajduje się centralny airbag.
BMW
bmw-serii-1-kanapa
Oparcia kanapy są standardowo dzielone w proporcji 60 do 40, zaś opcjonalnie 40:20:40.
BMW
bmw-serii-1-bagaznik
Bagażnik ma pojemność 380 litrów do półki. W odmianach z układem mikrohybrydowym (120 oraz 120d) wynosi ona jednak znacznie mniej, bo 300 l.
BMW
bmw-serii-1-przod-1
Topowa odmiana M135 xDrive wyróżnia się m.in. designem grilla i zderzaków.
BMW
bmw-serii-1-tyl
M135 ma seryjnie m.in. adaptacyjne zawieszenie, blokadę przedniego mechanizmu różnicowego, 18-calowe felgi (19-calowe to opcja) i sportowy układ wydechowy.
BMW
bmw-serii-1-przod-4
Do serii 1 można zamówić m.in. pakiet M Sport, który zawiera m.in. inaczej wyglądające zderzaki.
BMW
bmw-serii-1-tyl-3
O rozmiar większe koła sprawiają, że nowy model wygląda masywniej od poprzedniego.
BMW

Czytaj także