Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Mazda CX-5

Nowa Mazda CX-5 otrzyma hybrydowy układ napędowy Toyoty? Bardzo możliwe!

Nowa Mazda CX-5 otrzyma hybrydowy układ napędowy Toyoty? Bardzo możliwe!

To już pewne. Mazda potwierdziła, że pojawi się następca modelu CX-5. Co ważne, ma on mieć napęd hybrydowy. Czy ten kompaktowy SUV skorzysta z hybrydy Toyoty? Są na to duże szanse.

Obecna Mazda CX-5 zadebiutowała w 2017 roku, czyli już 7 lat temu. Choć uznawana jest za nowe wcielenie wcześniejszego modelu, stanowi tak naprawdę jego ewolucję. I widać to choćby po zbliżonej sylwetce nadwozia, identycznym rozstawie osi czy gamie silnikowej. 

Do tej pory przyszłość tego kompaktowego SUV-a była niepewna. Podobnie jak czasy, w których żyjemy. Teraz jednak producent z Hiroszimy „po cichu” potwierdził plan wprowadzenia nowej generacji CX-5.

Informacja o tym została zawarta w raporcie końcowym za ostatni rok finansowy, który w Japonii kończy się 31 marca 2024 roku. 

Nowa Mazda CX-5 – dwie platformy do wyboru

Co wiadomo o nowej Maździe CX-5? Tak naprawdę niewiele. Nadal pozostanie kompaktowym SUV-em, ale nie jest pewne, na jakiej platformie będzie zbudowana. Należy przypuszczać, że będzie to architektura Skyactiv Multi-Solution Scalable, która „obsługuje” m.in. Mazdy 3, MX-30 czy nieoferowane w Europie CX-50. Jest więc przeznaczona dla modeli z przednim napędem i silnikiem umieszczonym poprzecznie.

Druga, większa platforma, debiutowała w 2022 roku wraz z premierą modelu CX-60. W jej przypadku jednostka napędowa została zabudowana wzdłużnie, a siła napędowa trafia przede wszystkim do kół tylnej osi. 

Mazda CX-5 - silnik
Pod maską Mazdy CX-5 znajdziemy już tylko silniki benzynowe. 
ARCHIWUM

Wiadomo jednak, że nowa Mazda CX-5 zostanie zelektryfikowana. W podstawowych odmianach otrzyma zapewne silniki z układem miękkiej hybrydy, natomiast w droższych – napęd w pełni hybrydowy. 

I tu pojawia się pytanie – czy zwyczajną hybrydę czy typu plug-in. Do tej pory Japończycy drugą z nich wprowadzili do CX-60 i jeszcze większego CX-80. Nie jest więc dostosowana do mniejszej platformy.

Współpracy Mazdy i Toyoty

Zwyczajna, pełna hybryda znajduje się z kolei w europejskiej Maździe 2 Hybrid, która po cichu zastąpiła poprzednią „dwójkę”. Trzeba pamiętać, że aktualne wydanie tego samochodu to nic innego, jak... Toyota Yaris w przebraniu. 

Jeszcze w 2015 roku obie firmy – Mazda i Toyota – zawarły długoterminowe porozumienie, w myśl którego miały się dzielić wiedzą i doświadczeniami. Miało to zaowocować produkowaniem lepszych samochodów. 

Mazda CX-50
Mazda CX-50 korzysta z hybrydowego układu napędowego Toyoty. 
MAZDA

Kolejny układ hybrydowy znajdziemy w Maździe CX-50, wytwarzanej w Stanach Zjednoczonych od 2022 roku oraz w Chinach. W zeszłym roku do sprzedaży w Państwie Środka trafił model HEV, wprawiany w ruch przez układ napędowy Toyota Hybrid System, oznaczony jako A25D-FXS. Jego serce stanowi 2,5-litrowy wolnossąca jednostka napędowa, który współpracuje z silnikiem elektrycznym. Można go znaleźć m.in. w Toyocie Camry. 

Nowa Mazda CX-50 – kiedy na rynku i jaka cena?

Z dotychczasowych informacji wynika, że nowa Mazda CX-5 pojawi się w przyszłym roku. Obecna generacja tego auta jest dostępne na polskim rynku w cenie od 157 900 zł – tyle zapłacimy za przednionapędowy model, wprawiany w ruch przez 2-litrowy silnik wolnossący o mocy 165 KM. 

Czytaj także