Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Renault 4 E-Tech

Takie jest nowe Renault 4 E-Tech. Ma przyćmić najpopularniejsze auto w historii tej francuskiej marki

fot. Renault

Takie jest nowe Renault 4 E-Tech. Ma przyćmić najpopularniejsze auto w historii tej francuskiej marki

Kolejny powrót po latach. Francuzi właśnie przywrócili do życia najpopularniejszy model w swojej historii. Nowe Renault 4 E-Tech swoim nadwoziem mocno nawiązuje do poprzednika, ale wszystkiego oferuje więcej. Włącznie z ponad dwa razy większą masą własną.

Renault 4, zwane również 4L lub R4 powstawało w latach 1961-1992. Łącznie w tym czasie znalazło 8 135 424 nabywców na 5 kontynentach i w ponad 100 krajach. Produkowano je nie tylko w Europie, ale również w Ameryce Południowej, Afryce, a także w Oceanii. 

Renault 4_elektryk
Tak wygląda oryginalne Renault 4. Jego nadwozie mierzy 367 cm długości. 
fot. Renault

Pierwowzór Renault 4 E-Tech miał 367 cm długości, ważył 600-720 kg i występował jako 5-drzwiowy hatchback lub 2-drzwiowy furgon. 

Bliźniak Renault 5 E-Tech

Nowe wcielenie tego modelu, które dzieli platformę z aktualnym Renault 5 E-Tech (AmpR Small platform), jest już autem znacznie większym i cięższym (od 1420 kg). Mierzy 414 cm długości, 180 cm szerokości oraz 157 cm wysokości – przy rozstawie osi wynoszącym 262 cm. 

Jest więc o 9 cm dłuższe niż Clio i jednocześnie o 9 cm krótsze niż Captur. Nad tym ostatnim góruje prześwitem, wynoszącym solidne 18,1 cm (+ 1,2 cm względem Captura). Każdy wariant Renault 4 E-Tech, które może być pomalowane 1 z 7 kolorów, porusza się na 18-calowych obręczach. 

2025 Renault 4 E-Tech (41)
Zupełnie nowe Renault 4 E-Tech opcjonalnie oferuje wariant z rozsuwanym dachem. 
fot. Renault

Jak podkreślają Francuzi, ich nowe dziecko jest dostępne łącznie w 670 kombinacjach. Obejmują one nie tylko barwy nadwozia, różne koła i relingi, odmiany z otwieranym dachem i bez, ale też m.in liczne wariacje ozdobnych elementów w masce, błotnikach czy zderzakach. 

Dostępne jest też dwubarwne malowanie. Do wyboru są opcje z kolorem czarnym lub czarnym etendu. W drugim przypadku taki lakier pokrywa dach, maskę oraz część przedniego zderzaka. Opcjonalnie oferowany jest otwierany dach płócienny, stanowiący nawiązanie do wersji Plein Air z lat 60. XX wieku. 

2025 Renault 4 E-Tech (5)
Charakterystyczne malowanie w dwubarwnych opcjach nadwozia. 
fot. Renault

Bagażnik Renault 4 E-Tech ma solidne 420 l pojemności, z czego 35 l wygospodarowano na schowek w podłodze. Ponadto znajdziemy w nim m.in. 4 zaczepy do mocowania bagaży, 2 haczyki (np. na siatki z zakupami) i po elastycznej taśmie z boku. 

Co istotne, próg załadunku jest jedyne 61 cm nad nawierzchnią, czyli około 10 cm niżej niż przeciętnie, a oparcie kanapy składa się w proporcji 40:60. Dodatkowo istnieje możliwość położenia oparcia fotela pasażera, co pozwala na przewożenie przedmiotów o długości do 2,2 m.

Dla 5 pasażerów

Wewnątrz Renault 4 E-Tech pomieści 5 pasażerów. Według przedstawicieli francuskiej marki wygospodarowano dla nich wyjątkowo dużo miejsca nad głowami, a przestrzeń na nogi w drugim rzędzie jest porównywalną z tą w Capturze przy lekko cofniętej kanapie. Łączna pojemność schowków w kabinie to 23,3 l, z czego w drugim rzędzie – 9,2 l. 

Kokpit Renault 4 E-Tech jest praktycznie identyczny z tym w 5 E-Tech, choć różni się w detalach. Wykorzystuje również ten sam system multimedialny OpenR Link z ekranem centralnym o przekątnej 10”

2025 Renault 4 E-Tech (29)
Kokpit jak w Renault 5 E-Tech, choć nieco inny w detalach. Ekran kierowcy ma przekątną 7 lub 10". 
fot. Renault

Oparty na platformie Android Automotive zapewnia m.in. bezpośredni dostęp do funkcji Google. Poza tym oferuje wbudowane aplikacje, jak Amazon Music, Waze czy EV Route Planner. Ciekawostkę stanowi awatar Reno, oparty na sztucznej inteligencji (Chat GPT). 

„Awatar obdarzony prawdziwie ludzką osobowością, towarzyszy kierowcy i wchodzi z nim w interakcję przez cały czas użytkowania auta, zarówno w samochodzie, jak i poza nim” – informuje francuski wytwórca. 

2025 Renault 4 E-Tech (48)
Bagażnik standardowo mieści 420 l. Kładzione oparcie fotela pasażera pozwala na przewożenie długich przedmiotów. 
fot. Renault

Za kierownicą znajduje się drugi ekran o przekątnej od 7 do 10 cali. Opcjonalnie Renault 4 E-Tech oferuje zestaw audio Harman Kardon o mocy 410W, składający się z 9 głośników. Jego brzmienie dopracowywał sam Jean-Michel Jarre. 

Dopracowany układ jezdny

Renault 4 E-Tech nie uznaje żadnych kompromisów w kwestii konstrukcji zawieszenia. Przednie przejęto wprost z Clio i Captura. Układ kierowniczy wyróżnia się „szybkim” przełożeniem (14:5), a w tylnym zawieszeniu zastosowano oś wielowahaczową. Francuzi szczególny nacisk w swoim nowym modelu położyli na zestrojenie układu jezdnego pod kątem komfortu oraz zwrotność. Średnica zawracania „czwórki” wynosi 10,8 m. 

Opcjonalnie do swojego samochodu Renault oferuje system kontroli trakcji Extended Grip. Występuje on wyłącznie z oponami wielosezonowymi i zapewnia dwa dodatkowe tryby pracy – Snow i All-Terrain. 

2025 Renault 4 E-Tech (3)
Renault 4 E-Tech mierzy 414 cm długości. Prześwit to solidne 18,1 cm. 
fot. Renault

Pierwszy z nich ogranicza moment obrotowy w zakresie prędkości 0-50 km/h, wspomagając w ten sposób poruszanie się po zaśnieżonej nawierzchni. Z kolei drugi działa na odwrót – zwiększa moment obrotowy przy jeździe poza asfaltem z prędkościami do 80 km/h. 

Renault 4 E-Tech to pierwszy model tego wytwórcy korzystający z możliwości prowadzenia tylko za pomocą jednego pedału (funkcja one pedal).

Dwa układy napędowe do wyboru

Do wyboru są dwie odmiany układu napędowego, różniące się mocą silnika i pojemnością baterii trakcyjnej. Słabsza rozwija 122 KM (225 Nm), które prąd czerpią z akumulatora trakcyjnego o pojemności 40 kWh. 

W tej wersji Renault 4 E-Tech ma zasięg nieco ponad 300 km. Prędkość maksymalna wynosi 150 km/h i jest identyczna dla obu odmian. 

2025 Renault 4 E-Tech (27)
Łopatkami przy kierownicy reguluje się kilkustopniową rekuperację. 
fot. Renault

Mocniejsza wytwarza 150 KM i ma baterię o pojemności 52 kWh (typu NMC). Zasięg tej wersji to 400 km. Przyspieszenie 0-100 km/h odbywa się w czasie 8,5 s. 

Oba warianty korzystają z ładowarki pokładowej o mocy 11 kW i są zaopatrzone w funkcje ładowania zwrotnego. Są to V2L i V2G. Pierwsza umożliwia ładowanie innych urządzeń elektrycznych, a druga – oddawanie energii elektrycznej do sieci. 

2025 Renault 4 E-Tech (42)
Nadwozie nowego Renault 4 E-Tech Francuzi określają mianem retrofuturystycznego. 
Fot. Renault

Mocniejszy wariant Renault 4 E-Tech przyjmie prąd z maksymalną mocą 100 kW, co oznacza ładowanie w zakresie 13-80% w 30 minut. Słabszy również potrzebuje tyle samo czasu, ale maksymalna moc ładowania w jego przypadku to 80 kW. 

Aż 26 systemów wsparcia

Renault 4 E-Tech oferuje do 26 systemów wspomagania kierowcy w czasie jazdy. „Podobnie jak Renault 5 E-Tech 100% electric, wyposażone jest w system monitorowania uwagi kierowcy, wspomaganie nagłego hamowania podczas jazdy do tyłu, przednie i tylne czujniki wykrywania ryzyka kolizji z automatyczną korektą toru jazdy i funkcję bezpiecznego wysiadania” – czytamy w komunikacie prasowym

Produkcja nowego Renault 4 E-Tech wystartuje w marcu. Polskie ceny nie są na razie znane. Ale nowe auto zapewne będzie nieco droższe niż Renault 5 E-Tech, którego cennik poznamy jeszcze w tym miesiącu. 

Czytaj także