Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Nowy Citroen C5 Aircross

Nowy Citroen C5 Aircross wjeżdża na rynek. Oferuje nowy typ napędu

fot. Citroen

Nowy Citroen C5 Aircross wjeżdża na rynek. Oferuje nowy typ napędu

Zupełnie nowy Citroen C5 Aircross zastąpi od razu dwa modele. Powstał na tej samej platformie, co m.in. Opel Grandland, mocno urósł i otrzymał zupełnie nowy typ układu napędowego. Do salonów trafi w połowie roku. 

Citroen C5 Aircross pierwszej generacji debiutował w 2017 roku. Ma już 7 lat, więc najwyższy czas na następcę. Co ciekawe, nowe wcielenie tego kompaktowego SUV-a od razu zastąpi dwa auta. Obok poprzednika, będzie to C5 X, które wraz z zakończeniem cyklu produkcyjnego zniknie z rynku.

Na tle poprzednika nowy Citroen C5 Aircross stał się samochodem wyraźnie większym. Zyskał przede wszystkim na długości. Pod tym względem przybyło mu 15 cm i teraz mierzy 465 cm. O 6 cm urósł z kolei rozstaw osi, który teraz wynosi 278 cm. 

Według Citroena jego zwiększenie przekłada się przede wszystkim na poprawę przestrzeni dla pasażerów kanapy. Mają oni obecnie o 5,1 cm więcej miejsca na swoje kolana, a nad ich głowami przybyło 6,8 cm. Dodatkowo, oparcie można regulować w zakresie od 21 do 33 stopni. 

Bagażnik mierzy 565 dm3 podstawowej pojemności i 1668 dm3 po złożeniu oparć kanapy (w proporcji 40:20:40). Francuzi chwalą się również licznymi schowkami wewnątrz. Łącznie mają one imponującą pojemność 40 l. 

Nowy Citroen C5 Aircross (10)
Względem poprzednika nowy Citroen C5 Aircross stał się autem wyraźnie bardziej postawnym.
fot. Citroen

Cyfrowy kokpit

W kokpicie, co typowe dla współczesnych modeli, znalazły się dwa ekrany. Czyli cyfrowe zegary oraz centralny, służący do zarządzania systemem informacyjno-rozrywkowym. 

Zapewnia on m.in. sterowanie klimatyzacją, 8 profili dla różnych kierowców, rozbudowanego asystenta głosowego, wykorzystującego sztuczną inteligencję, czy też bezprzewodową łączność Android Auto/Apple CarPlay. 

Nowy Citroen C5 Aircross (20)
Atrakcyjny kokpit nowego C5 Aircrossa. Ekran centralny jest największym, jaki dotychczas znalazł się w autach Stellantisa.
fot. Citroen

„Ekranozę” w nowym Citroenie C5 Aicrossie uzupełnia opcjonalny wyświetlacz head-up, przekazujący informacje na przedniej szybie. Jak informują Francuzi, jest on o 30% większy niż ten w C5 X. 

Ale priorytetem w „C-piątce” nadal pozostaje zapewnienie ponadprzeciętnego komfortu. Pracują na to m.in. fotele typu Citroen Advanced, wyróżniające się bardzo grubą pianką czy pneumatycznym systemem regulacji podparcia bocznego. 

Mogą one być elektrycznie regulowane w aż 10 pozycjach, a także wyposażone w podgrzewanie oraz w funkcje wentylacji i masażu. Ta ostatnia oferuje 5 różnych programów. 

Nowy Citroen C5 Aircross (19)
Fotele „obiecują” ponadprzeciętną wygodę. 
fot. Citroen

Z progresywnymi ogranicznikami

Tak samo jak w dotychczasowym modelu, nowy Citroen C5 Aircross w układzie jezdnym korzysta z tzw. progresywnych ograniczników hydraulicznych. Z przodu występują parami, z których jedna odpowiada za kompresję, a druga – za odbicie. 

„Taka konstrukcja zawieszenia zapewnia większą elastyczność i komfort na niewielkich nierównościach, bez uszczerbku dla tłumienia niezbędnego do stabilizacji samochodu na wyboistej drodze” – czytamy w informacji prasowej. 

Nowy Citroen C5 Aircross (17)
Nowy Citroen C5 Aircross na drodze ma być jeszcze bardziej komfortowy niż poprzednik.
fot. Citroen

Dwa warianty elektryczne…

Do wprawiania w ruch tego francuskiego SUV-a może być wykorzystywany 1 z 4 układów napędowych. Dwa z nich są czysto elektryczne i wytwarzają 210 lub 230 KM oraz mają różne baterie.

Słabszy wariant dysponuje pojemnością 73 kWh, przekładającą się na 520 km zasięgu. Z kolei mocniejszy e-C5 Aircross ma 97 kWh i 680 km zasięgu. Jak informują Francuzi, czas ładowania w zakresie od 20 do 80% trwa, odpowiednio, 30 i 27 minut (ładowarka o mocy 160 kW). 

Trójfazowa ładowarka pokładowa dysponuje mocą 11 kW, natomiast od 2026 roku będzie dostępna opcjonalna ładowarka dwukierunkowa, czyli z funkcją V2L. Dzięki niej można będzie zasilać np. turystyczną lodówkę. Ma on dysponować mocą 22 kW.

…i dwie hybrydy do wyboru

Obok napędu czysto elektrycznego, nowy Citroen C5 Aircross otrzyma również układy hybrydowy i PHEV. Oba są już dobrze znane z różnych modeli koncernu Stellantis.

Pierwszy składa się z 1,2-litrowej, 136-konnej jednostki 3-cylindrowej z łańcuchem rozrządu, 28-konnego silnika elektrycznego oraz z 6-biegowej przekładni dwusprzęgłowej i niewielkiej baterii trakcyjnej. Łączna moc tego układu wynosi 145 KM.

Nowy Citroen C5 Aircross (24)
Nowe cyfrowe zegary wyróżniają się m.in. ładną grafiką. 
fot. Citroen

O 40 KM więcej rozwija zaś Citroen C5 Aircross PHEV. Jego napęd składa się ze 150-konnej jednostki R4, 125-konnego silnika elektrycznego, umieszczonego w obudowie 7-biegowej przekładni eDCS oraz z dużej baterii trakcyjnej. 

Ta ostatnia ma pojemność 21 kWh i zapewnia średni zasięg elektryczny na poziomie 86 km, natomiast w mieście – ponad 100 km. Nowy Citroen C5 Aircross, wprawiany w ruch wyłącznie za pomocą „elektronów” rozwija prędkość do 135 km/h. 

Ładowanie baterii trakcyjnej odbywa się z maksymalną mocą 7,4 kW (2 godz. 55 minut). 

Nowy Citroen C5 Aircross – kiedy w sprzedaży?

Nowy Citroen C5 Aircross na najważniejsze europejskie rynki przyjedzie w połowie tego roku. Ile będzie kosztował? Tego na razie nie wiadomo.

W naszym kraju za aktualne wcielenie tego samochodu trzeba zapłacić obecnie od 173 850 zł (145-konna hybryda). Wersja wysokoprężna (130 KM) kosztuje od 183 000 zł, a hybrydowa plug-in (225 KM) – od 209 350 zł. 

Czytaj także