Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Mercedes klasy E przód

Nowy Mercedes klasy E – na początku tylko z silnikami czterocylindrowymi

Nowy Mercedes klasy E – na początku tylko z silnikami czterocylindrowymi

Szósta generacja Mercedesa klasy E nie przynosi rewolucji w wyglądzie zewnętrznym, za to w kabinie zmieniła się nie do poznania.

Nazwa „klasa E” pojawiła się po raz pierwszy w gamie Mercedesa w 1993 roku – nadano ją modelowi klasy wyższej W124 po przeprowadzonym face liftingu.

Właśnie zaprezentowany sedan (o oznaczeniu 214) to już szósta generacja modelu tej serii, znajdującego się w samym sercu oferty niemieckiej marki premium.

W porównaniu z poprzednikiem zmiany w stylizacji są wprawdzie wyraźne (klasa E upodobniła się do aktualnej "S"), ale w tym segmencie Mercedes postanowił się jednak wstrzymać z wprowadzaniem rewolucyjnych koncepcji.

Pod względem rozmiarów nowa klasa E niewiele różni się od tej z serii 213. Ma 495 cm długości (zaledwie o 1,5 cm więcej niż poprzedni model), a jej rozstaw osi to 296 cm (+2,2 cm).  Pojemność bagażnika wynosi 540 litrów. Po sedanie pojawi się odmiana kombi.

Można zaryzykować stwierdzenie, że jeszcze nigdy przeskok pomiędzy wnętrzami kolejnych generacji klasy E nie był tak duży, jak w przypadku aut z serii o oznaczeniach W213 i najnowszej W214. Ogólna koncepcja kokpitu bardzo przypomina pokazane już wcześniej w modelach EQE i EQS, klasa E jest jednak pierwszym autem nieelektrycznym, które otrzymało tak wyglądającą deskę.

Generalnym założeniem przy tworzeniu architektury elektronicznej było to, by w większym stopniu bazowała ona na oprogramowaniu, a nie na urządzeniach, dzięki czemu będzie można realizować daleko idące aktualizacje i unowocześnienia w trakcie życia pojazdu.

Za wszystkie funkcje obliczeniowe odpowiada teraz jeden, ale bardzo wydajny procesor (a nie kilka jak dotąd) zaś moduł komunikacyjny jest w standardzie 5G. Konstruktorzy duży nacisk położyli na to, by system multimedialny był prawdziwie interaktywny. Już w momencie debiutu dostępne będą aplikacje zewnętrznych firm, m.in. TikTok, gra Angry Birds, ułatwiające pracę Webex i Zoom oraz przeglądarka internetowa Vivaldi.

Na szczycie deski zamontowano niewielką kamerę, która podczas postoju umożliwi prowadzenie wideokonferencji lub... wykonywanie selfie i nagrywanie filmów. Pasażer może korzystać z osobnego ekranu (opcja), na którym za pośrednictwem portalu Zync da się np. oglądać telewizję lub filmy z serwisów streamingowych czy grać (co ciekawe, za sprawą specjalnej technologii, obraz nie będzie rozpraszał kierowcy).

Bardzo zaawansowane jest też oświetlenie nastrojowe, które potrafi dostosować się do aktualnego rytmu odtwarzanej muzyki (np. z opcjonalnego systemu hi-fi Burmester z 17 głośnikami) i wraz z nim pulsować. Udoskonalono także głosowego asystenta, z którym można się porozumiewać bez powtarzania hasła „hej Mercedes”.

Wnętrze to jednak nie tylko informacja i rozrywka. W klasie E będzie stosowana na przykład klimatyzacja Thermotronic automatycznie sterująca nawiewami w sposób zależny m.in. od wybranego programu (co oczywiście nie wyklucza tradycyjnej, ręcznej zmiany ustawień).

W momencie debiutu klasa E będzie oferowana w sześciu wariantach. Wszystkie są czterocylindrowe i albo mikrohybrydowe (układ daje dodatkowy zastrzyk mocy 23 KM) , albo hybrydowe typu plug-in. Poniżej podajemy ich podstawowe dane.

Później zostaną wprowadzone silniki sześciocylindrowe (zarówno benzynowe, jak i diesle), a także hybrydy plug-in z jednostkami wysokoprężnymi.

Na razie nie ma oficjalnej wzmianki o wariantach AMG, ale także one zasilą gamę klasy E, bo niektóre z nich udało się już sfotografować podczas testów przedprodukcyjnych.

Sprzedaż nowej klasy E rozpocznie się latem tego roku, a do salonów pierwsze auta mają trafić jesienią.

Odmiany mikrohybrydowe klasy E:

    E 200 E 200 d E 200 d 4Matic
Silnik   Benz., turbo, R4 Turbodiesel, R4 Turbodiesel, R4
Pojemność skokowa cm³ 1999 1993 1993
Moc maksymalna kW/KM 150/204 145/197 145/197
przy obr./min 5800 3600 3600
Dodatkowa moc silnika elektr. (boost) kW/KM 17/23 17/23 17/23
Maksymalny moment obrotowy Nm 320 440 440
przy obr./min 1800-4000 1800-2800 1800-2800
Dodatkowy moment obr. (boost) Nm 205 205 205
Zużycie paliwa w cyklu mieszanym (WLTP) l/100 km 6,4-7,3 4,8-5,5 4,9-5,7
Emisje CO2 w cyklu mieszanym (WLTP) g/km 144-166 125-143 130-149
Przyspieszenie 0-100 km/h s 7,5 7,6 7,8
Prędkość maksymalna km/h 240 238 234

Odmiany hybrydowe plug-in klasy E:

    E 300 e E 300 e 4Matic E 400 e 4Matic
Silnik   Benz., turbo, R4 Benz., turbo, R4 Benz., turbo, R4
Pojemność skokowa cm³ 1999 1999 1999
Moc maks., silnik spalinowy kW/KM 150/204 150/204 185/252
Maks. moment obrotowy, silnik spalinowy Nm 320 320 400
Moc silnika elektrycznego kW/KM 95/129 95/129 95/129
Moment obr. silnika elektr. Nm 440 440 440
Moc systemowa kW/KM 230/313 230/313 280/381
Systemowy moment obr. Nm 550 550 650
Pojemność akumulatora kWh 25,4 25,4 25,4
Prędkość maksymalna km/h 236 234 250
Przyspieszenie 0-100 km/h s 6,4 6,5 5,3
Zużycie paliwa w cyklu mieszanym, ważone (WLTP) l/100 km 0,5-0,8 0,6-0,9 0,6-0,9
Zużycie energii elektrycznej w cyklu mieszanym, ważone (WLTP) kWh/100 km 18,4-20,7 19,2-21,6 19,2-21,6
Emisje CO2 w cyklu mieszanym, ważone (WLTP) g/km 1.12.2018 14-20 14-20
Zasięg w trybie elektr. (EAER, cykl mieszany; WLTP) km 97-115 95-109 95-109
mercedes-klasy-e-przod-2
Klasyczne proporcje limuzyny z długą maską i niewielkim przednim zwisem. Klamki schowane w drzwiach będą opcją.
Mercedes
mercedes-klasy-e-przod-3
Grill nawiązuje wyglądem do tych z elektrycznych modeli linii EQ.
Mercedes
mercedes-klasy-e-bok
Klasa E ma bardzo opływowe nadwozie – współczynnik oporu aerodynamicznego Cx wynosi 0,231.
Mercedes
mercedes-klasy-e-tyl
Mercedes klasy E będzie dostępny z zawieszeniem pneumatycznym Airmatic oraz układem tylnych kół skrętnych.
Mercedes
mercedes-klasy-e-tyl-1
Inaczej niż w klasie S tylne światła nie są odseparowane, ale połączone.
Mercedes
mercedes-klasy-e--deska-rozdzielcza
Na zdjęciu widoczna jest deska rozdzielcza w wersji z opcjonalnym wyświetlaczem Superscreen. Gdy pasażer nie zajmuje fotela, jego ekran pełni funkcję ozdobną.
Mercedes
mercedes-klasy-e-fotele
W siedzeniach będzie dostępna funkcja masażu.
Mercedes
mercedes-klasy-e-kanapa
Pasażerowie mają nieco więcej miejsca na nogi niż w poprzednim modelu. Wzrosła także szerokość kabiny.
Mercedes

Czytaj także