Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Mercedes GLC przód

Nowy SUV klasy średniej – druga generacja Mercedesa GLC

Mercedes

Nowy SUV klasy średniej – druga generacja Mercedesa GLC

Wszystkie silniki nowego GLC otrzymały elektryczne wsparcie. Na szczególną uwagę zasługują hybrydy plug-in o zasięgu „na prądzie” ponad 100 km.

SUV klasy średniej GLC, który zastąpił w ofercie Mercedesa model GLK, to wyjątkowo udane i popularne auto. Obecnie w Europie jest drugim najchętniej wybieranym autem w gamie niemieckiej firmy, po klasie A (a na świecie od dwóch lat – bestsellerem Mercedesa). Następca nie ma zatem łatwego zadania, musi bowiem zastąpić samochód wyjątkowo lubiany.

Tak jak w przypadku aktualnej klasy C, z którą GLC dzieli rozwiązania techniczne, zrezygnowano definitywnie z silników o liczbie cylindrów większej niż cztery (w pierwszym GLC oferowano zarówno V6, jak i V8).

GLC ma też na nowo opracowane zawieszenie (wielowahaczowe z przodu i z tyłu). Opcjonalnie będzie można wybrać adaptacyjny układ pneumatyczny (hybrydy plug-in mają go z tyłu seryjnie), a także system tylnych kół skrętnych (o kąt do 4,5 stopnia), który nie tylko poprawia właściwości jezdne na krętych drogach, ale także zmniejsza średnicę zawracania o 0,9 m, do 10,9 m.

Nowe GLC jest o 6 cm dłuższe od poprzedniego i ma 471,6 cm, jest jednak od niego minimalnie niższe (164 cm), a szerokość pozostała bez zmian (189 cm). Rozstaw osi zwiększono o 1,5 cm, do 288,8 cm. Zwiększony tylny zwis przełożył się na pojemność bagażnika, która teraz wynosi od 620 do 1640 l (w GLC I – 550-1600 l). Co ciekawe, w danych technicznych podano wartości dla aut z konwencjonalnymi napędami, ale nie dla hybryd plug-in, a wydaje się, że będą one mniejsze.

W gamie jednostek napędowych znajdą się – na początku – trzy odmiany mikrohybrydowe i trzy hybrydy plug-in. Wszystkie silniki mają pojemność dwóch litrów, cztery cylindry i turbodoładowanie.

Podstawowe GLC 200 4Matic ma 204 KM (+23 KM chwilowego „zastrzyku” z instalacji MHEV) i rozpędza się do 100 km/h w 7,8 s. GLC 300 4Matic oferuje 258 KM (+23 KM; 0-100 km/h w 6,2 s) natomiast diesel w wersji GLC 220 d 4Matic – 197 KM (+2, KM; 0-100 km/h w 8,0 s).

Jeśli chodzi o hybrydy plug-in to dwie z nich korzystają z silnika benzynowego, a jedna – z diesla. W tych pierwszych jednostka 2.0 rozwija 204 lub  258 KM, a moc systemowa wynosi 313 lub 381 KM (przyspieszenie 0-100 km/h, odpowiednio, 6,7 lub 5,6 s). Diesel ma zaś 200 KM, a moc systemowa to 335 KM (0-100 km/h w 6,4 s).

Wszystkie warianty PHEV korzystają z pojemnego akumulatora trakcyjnego (31,2 kWh). Zasięg w trybie jazdy elektrycznej odmian benzynowych 300 e 4Matic i 400 e 4matic wynosi, wg WLTP, od 104 do 120 KM, a w wysokoprężnej 300 de 4Matic – 102-117 km. Bardzo istotne jest to, że energie w bateriach można uzupełniać szybkimi ładowarkami DC z mocą do 60 kW.

mercedes_glc_przod_2
Lusterka przeniesiono na drzwi, co powinno poprawić widoczność z kabiny.
Mercedes
mercedes_glc_przod_3
Teraz reflektory dochodzą do grilla.
Mercedes
mercedes_glc_bok
Samochody z pakietem off-roadowym mają prześwit zwiększony o 20 mm, ale nie podano jego wartości. 
Mercedes
mercedes_glc_tyl
Z tyłu wyraźnie zmieniły się lampy, które teraz są ze sobą połączone listwą. 
Mercedes
mercedes_glc_tyl_1
Rozstaw kół z przodu zwiększono o 0,6 cm, a z tyłu - o 2,3 cm. 
Mercedes
mercedes_glc_deska_rozdzielcza
Deska rozdzielcza jest taka jak w aktualnej klasie C. Ale to nic złego, bo to oznacza wysoką jakość wykonania i ogólnie przyjazną obsługę. Wskaźniki mają 12,3 cala, a centralny ekran – 11,9 cala.
Mercedes
mercedes_glc_monitor
Dzięki widokowi tzw. przezroczystej maski oferowanemu przez zestaw kamer jazda w terenie jest znacznie łatwiejsza. 
Mercedes
mercedes_glc_siedzenia
Siedzenia opcjonalnie oferują funkcję masażu (na całej wysokości oparcia).
Mercedes
mercedes_glc_kanapa
Przestronność kabiny jest w zasadzie taka sama jak w poprzednim modelu. 
Mercedes
mercedes_glc_bagaznik
Na zdjęciu bagażnik wersji PHEV. Nie wydaje się jednak, by miał 620 l, czyli tyle, ile w pozostałych odmianach, ale wartości na razie nie ujawniono.
Mercedes
mercedes_glc_tylbagaznik_1
Pod podłogą jest miejsce na roletę.
Mercedes

Czytaj także