Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
JMV Terra Charge – przód

Produkcja pojazdów wraca do zakładów Saaba. Ale to już zupełnie nowa historia

fot. JMV

Produkcja pojazdów wraca do zakładów Saaba. Ale to już zupełnie nowa historia

Po latach ciszy zakład produkcji samochodów w Trollhattan ponownie ożył. Jednak tym razem nie chodzi o modele Saaba, lecz o pojazdy stworzone z myślą o pracy pod ziemią. Ale i tu Saab odcisnął swój ślad.

Saab zakończył swoją działalność w grudniu 2011 roku, a przez kolejne lata różne podmioty, w tym chińskie Nevs, próbowały wskrzesić produkcję. Bez skutku. Aż do teraz, choć nie chodzi o produkcję Saabów, a o wznowienie działalności zakładów w Trollhattan – i otwarcie zupełnie nowego oddziału.

Wszystko za sprawą niemieckiej firmy JMV, która we współpracy z T-Engineering zaczęła ponownie wykorzystywać potencjał opuszczonych hal w dzielnicy Stallbacka.

Historia JMV sięga wczesnych lat 80. — firma zaczynała od handlu samochodami używanymi, z czasem weszła też w sprzedaż nowych aut, a pierwszą umowę dealerską podpisała z… Saabem.

„To trochę jak domknięcie kręgu. Nie chcieliśmy przenosić produkcji do Azji, tylko zachować ją w Europie – bliżej naszych klientów i z mniejszym śladem środowiskowym” – mówi Will Wright, dyrektor sprzedaży JMV. 

Pojazdy do pracy pod ziemią

JM w Trollhattan ma produkować elektryczne pick-upy do pracy pod ziemią. Czyli na potrzeby górnictwa. Zgodnie z informacjami pochodzącymi od przedstawicieli tej firmy przemysł wydobywczy to ogromny rynek wymagający szybkiej elektryfikacji. 

Kluczowym czynnikiem są koszty wentylacji – największa pozycja w budżetach kopalni. Silniki spalinowe wymagają intensywnego przewietrzania tuneli, a elektryczne pojazdy pozwalają radykalnie zmniejszyć tę potrzebę. 

„Kiedy w kopalni korzysta się z aut elektrycznych zamiast spalinowych, potrzeba wentylacji spada, a to oznacza oszczędności liczone w milionach” – mówi Wright.

Terra Charge 

Nowy pick-up, wytwarzany w Trollhattan, nazwano JMV Terra Charge. Pojazd zaopatrzono w  akumulator litowo-żelazowo-fosforanowy (LFP), zapewniający zasięg do 250 km. 

Terra Charge dysponuje ładownością 1050 kg i napędem na cztery koła. To kluczowe parametry dla pracy w trudnych, podziemnych warunkach, gdzie niezawodność i możliwość transportu ciężkich ładunków są priorytetem. 

JMV Terra Charge tył
Samochody wytwarzane w byłych zakładach Saaba to elektryczne pick-upy o prostej stylistyce. 
fot. JMV

Na rynku istnieją podobne pojazdy na prąd, ale często są one przeładowane elektroniką, która w kopalni jest zbędna i tylko podnosi koszty. Terra Charge jest autem o prostej, solidnej konstrukcji zoptymalizowanej pod kątem pracy pod ziemią.

Nowa szansa dla Trollhattan

Trollhattan to miasto, które przez dekady kojarzyło się wyłącznie z Saabem. Po jego bankructwie zmagało się z bezrobociem i odpływem specjalistów. Nowa inwestycja JMV daje nadzieję na odwrócenie tego trendu. 

Trollhattan ma wielu fachowców, którzy znają się na budowaniu samochodów. Chcemy wykorzystać tę wiedzę i tradycję” – twierdzi Wright.

Czytaj także