Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
samochody na fabrycznym parkingu

Rośnie sprzedaż nowych samochodów w Europie – wrzesień na solidnym plusie

123RF

Rośnie sprzedaż nowych samochodów w Europie – wrzesień na solidnym plusie

Wrzesień był drugim miesiącem z rzędu, w którym zanotowano wzrost sprzedaży nowych samochodów osobowych, ale po III kwartałach nadal jest ona gorsza niż w ubiegłym roku.

W sierpniu bieżącego roku zarejestrowano w krajach Unii Europejskiej, EFTA i w Wielkiej Brytanii o 3,4% więcej samochodów niż w sierpniu 2021 r., natomiast wynik września okazał się lepszy o 7,9% niż tego samego miesiąca roku ubiegłego. Jak podaje Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA) sprzedano 1 049 926 aut – więcej o 77 083 szt.

Skumulowane dane po trzech kwartałach nie są już jednak tak optymistyczne. Liczba rejestracji w trzydziestu krajach wyniosła 8 271 115 szt. To mniej aż o 891 062 szt., czyli 9,7 procent (w samej Unii Europejskiej: -9,9%). Tylko w ośmiu państwach poziom rejestracji wzrósł w porównaniu z trzema kwartałami 2021 r. Są to Islandia (+33,2%), Bułgaria (+15,4%), Łotwa (+8,8%), Rumunia (+7,9%), Cypr (+5,6%), Grecja (+1,4%), Portugalia (+,1,%) oraz Irlandia (+1,1%). Z kolei spośród krajów, w których zanotowano spadek popytu na auta, najgorsza sytuacja ma miejsce w Danii (-22%), na Litwie (-21,8%), w Norwegii (-20,3%), Finlandii (-20,0%) oraz Włoszech (-16,3%). Spadek w Polsce wynosi zaś 8,8%, co jest wynikiem korzystniejszym niż w 14 krajach.

Spośród 32 marek uwzględnianych w raportach ACEA, zaledwie osiem uzyskało wynik lepszy niż przed rokiem. Są to: Alpine (+52,3%), Dacia (+14,3%), DS (+13%), Alfa Romeo (+12,1%), Porsche (10,6%), Kia (9,1%), Honda (+7,8%) i Toyota (2,9%). Pięć marek, które straciły najbardziej to zaś: Smart (-41,4%), Jaguar (-35,2%), Jeep (-26,5%), Lexus (-23,2%) oraz Volvo (-22,1%). Potężny regres jest także udziałem lidera europejskiego rynku, czyli Volkswagena, który sprzedał w ciągu dziewięciu miesięcy bieżącego roku 740 889 aut, a w tym samym okresie ub.r. – 881 210 szt. (spadek o 15,9%).

Top 10: największe rynki w Europie (sprzedaż w okresie I-IX 2022 r.; dane: ACEA)

Miejsce Państwo Rejestracje I-IX 2022 r. (szt.) Różnica do I-IX 2021 r. (proc.)
1 Niemcy 1 867 885 -7,4
2 Wielka Brytania 1 208 368 -8,2
3 Francja 1 112 067 -11,8
4 Włochy 976 055 -16,3
5 Hiszpania 600 281 -7,4
6 Polska 316 680 -8,8
7 Belgia 281 490 -10,2
8 Holandia 224 944 -4,6
9 Szwecja 204 640 -11,9
10 Austria 163 209 -14,0

Top 10: najpopularniejsze marki nowych samochodów osobowych w Europie (sprzedaż w okresie I-IX 2022 r.; dane: ACEA)

Miejsce Marka Rejestracje I-IX 2022 r. (szt.) Różnica do I-IX 2021 r. (proc.)
1 Volkswagen 862 342 -16,9
2 Toyota 568 016 +1,0
3 Peugeot 474 302 -15,1
4 BMW 467 614 -12,3
5 Mercedes 463 337 -4,1
6 Audi 440 626 -8,4
7 Kia 425 882 +9,8
8 Renault 415 481 -17,9
9 Skoda 401 000 -15,3
10 Hyundai 395 649 +3,2

Czytaj także