Wrzesień był drugim miesiącem z rzędu, w którym zanotowano wzrost sprzedaży nowych samochodów osobowych, ale po III kwartałach nadal jest ona gorsza niż w ubiegłym roku.
W sierpniu bieżącego roku zarejestrowano w krajach Unii Europejskiej, EFTA i w Wielkiej Brytanii o 3,4% więcej samochodów niż w sierpniu 2021 r., natomiast wynik września okazał się lepszy o 7,9% niż tego samego miesiąca roku ubiegłego. Jak podaje Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA) sprzedano 1 049 926 aut – więcej o 77 083 szt.
Skumulowane dane po trzech kwartałach nie są już jednak tak optymistyczne. Liczba rejestracji w trzydziestu krajach wyniosła 8 271 115 szt. To mniej aż o 891 062 szt., czyli 9,7 procent (w samej Unii Europejskiej: -9,9%). Tylko w ośmiu państwach poziom rejestracji wzrósł w porównaniu z trzema kwartałami 2021 r. Są to Islandia (+33,2%), Bułgaria (+15,4%), Łotwa (+8,8%), Rumunia (+7,9%), Cypr (+5,6%), Grecja (+1,4%), Portugalia (+,1,%) oraz Irlandia (+1,1%). Z kolei spośród krajów, w których zanotowano spadek popytu na auta, najgorsza sytuacja ma miejsce w Danii (-22%), na Litwie (-21,8%), w Norwegii (-20,3%), Finlandii (-20,0%) oraz Włoszech (-16,3%). Spadek w Polsce wynosi zaś 8,8%, co jest wynikiem korzystniejszym niż w 14 krajach.
Spośród 32 marek uwzględnianych w raportach ACEA, zaledwie osiem uzyskało wynik lepszy niż przed rokiem. Są to: Alpine (+52,3%), Dacia (+14,3%), DS (+13%), Alfa Romeo (+12,1%), Porsche (10,6%), Kia (9,1%), Honda (+7,8%) i Toyota (2,9%). Pięć marek, które straciły najbardziej to zaś: Smart (-41,4%), Jaguar (-35,2%), Jeep (-26,5%), Lexus (-23,2%) oraz Volvo (-22,1%). Potężny regres jest także udziałem lidera europejskiego rynku, czyli Volkswagena, który sprzedał w ciągu dziewięciu miesięcy bieżącego roku 740 889 aut, a w tym samym okresie ub.r. – 881 210 szt. (spadek o 15,9%).
Top 10: największe rynki w Europie (sprzedaż w okresie I-IX 2022 r.; dane: ACEA)
Miejsce | Państwo | Rejestracje I-IX 2022 r. (szt.) | Różnica do I-IX 2021 r. (proc.) |
---|---|---|---|
1 | Niemcy | 1 867 885 | -7,4 |
2 | Wielka Brytania | 1 208 368 | -8,2 |
3 | Francja | 1 112 067 | -11,8 |
4 | Włochy | 976 055 | -16,3 |
5 | Hiszpania | 600 281 | -7,4 |
6 | Polska | 316 680 | -8,8 |
7 | Belgia | 281 490 | -10,2 |
8 | Holandia | 224 944 | -4,6 |
9 | Szwecja | 204 640 | -11,9 |
10 | Austria | 163 209 | -14,0 |
Top 10: najpopularniejsze marki nowych samochodów osobowych w Europie (sprzedaż w okresie I-IX 2022 r.; dane: ACEA)
Miejsce | Marka | Rejestracje I-IX 2022 r. (szt.) | Różnica do I-IX 2021 r. (proc.) |
---|---|---|---|
1 | Volkswagen | 862 342 | -16,9 |
2 | Toyota | 568 016 | +1,0 |
3 | Peugeot | 474 302 | -15,1 |
4 | BMW | 467 614 | -12,3 |
5 | Mercedes | 463 337 | -4,1 |
6 | Audi | 440 626 | -8,4 |
7 | Kia | 425 882 | +9,8 |
8 | Renault | 415 481 | -17,9 |
9 | Skoda | 401 000 | -15,3 |
10 | Hyundai | 395 649 | +3,2 |