Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Skoda Enyaq iV przód i bok w ruchu

Skoda Enyaq iV – oszczędna także zimą

archiwum/Motor

Skoda Enyaq iV – oszczędna także zimą

Efektywny napęd, dopracowana aerodynamika i inteligentne rozwiązania sprawiają, że Enyaq iV zapewnia wyjątkowo duży zasięg – także w mniej sprzyjających, zimowych warunkach.

Zima nie jest dla „elektryków” łaskawa – w niskich temperaturach nie mogą one wykorzystać do ogrzania wnętrza ciepła odpadowego, tak jak auta spalinowe. Zużywają w tym celu energię pochodzącą z akumulatora.

Budzi zaufanie

Biorąc pod uwagę panujące w Polsce warunki pogodowe z coraz mniej srogimi, ale jednak mroźnymi zimami, przy wyborze samochodu elektrycznego warto zwrócić szczególną uwagę na efektywność – czyli na oszczędne obchodzenie się z energią.

Podczas naszych testów Skoda Enyaq iV pokazała, że nawet zimą pozostaje oszczędna i pozwala komfortowo odbywać dalsze podróże bez częstych postojów na ładowanie. W pierwszej kolejności decyduje o tym dopracowana bazowa konstrukcja: wersje 60 i 80 mają tylny napęd, który łączy efektywność z dobrą trakcją.

Jednocześnie nie wzbudza obaw, jeśli chodzi o bezpieczeństwo – systemy kontrolujące stabilność zostały tak zestrojone, że Enyaq iV nawet podczas dynamicznych manewrów pozostaje w pełni neutralny.

Przy wyższych prędkościach decydujący wpływ na zużycie energii ma opór powietrza. Design Enyaqa iV został szczegółowo „doszlifowany” od strony aerodynamiki – o czym najlepiej świadczy współczynnik oporu powietrza Cd równy 0,257, który plasuje ten model wśród najbardziej aerodynamicznych SUV-ów świata. Efekt: większy zasięg w trasie.

Dobry plan to podstawa

Skoda stworzyła nie tylko dopracowanego „elektryka”, ale i cały ekosystem, który pozwala w wygodny sposób zarządzać funkcjami samochodu. Zimą kluczową rolę w ograniczeniu zużycia prądu ma odpowiednie przygotowanie do podróży.

Korzystając z systemu operacyjnego samochodu lub aplikacji na smartfon (a nawet na smartwatch), warto zawczasu ustawić godzinę zakończenia ładowania i odjazdu – dzięki temu akumulator pojazdu osiągnie odpowiednią temperaturę roboczą, zużywając w tym celu energię z sieci, a nie własną. To samo dotyczy klimatyzacji: możemy z wyprzedzeniem ustawić temperaturę w kabinie w chwili wyruszania w podróż i, jeśli auto jest podpięte do ładowarki, nie tracić na jej ogrzanie energii z akumulatora.

Enyaq iV oferuje też szereg rozwiązań pomagających ograniczyć zużycie prądu w trakcie jazdy. Tryb Eco obniża zapotrzebowanie na energię, „łagodząc” reakcję na gaz, a podczas podróży w pojedynkę automatyczną klimatyzację można ustawić tylko dla kierowcy. 

W mieście warto używać trybu B, który zwiększa rekuperację (odzysk energii podczas wytracania prędkości) i może nawet korzystać w tym celu z przedniego radaru. Ponadto na życzenie dostępna jest pompa ciepła, która poprawia efektywność ogrzewania kabiny. 

Dzięki tym rozwiązaniom zużycie prądu Enyaqa iV zimą wzrasta niewiele – i wciąż owocuje dużym, bezstresowym zasięgiem.

SKODA ENYAQ iV: OFERTA 

Enyaq iV to rodzinny SUV, który maksymalnie wykorzystuje zalety swojej platformy, zbudowanej wyłącznie dla aut elektrycznych. Dzięki temu przy długości 465 cm ma aż 277-centymetrowy rozstaw osi – i zapewnia mnóstwo miejsca w kabinie oraz na bagaż. Bazowe wersje mają efektywny napęd na tylne koła, a wariant „x” dysponuje napędem 4x4 (z dwoma silnikami). Do wyboru są dwa rozmiary akumulatora: o użytecznej pojemności 58 kWh (wersja 60) albo 77 kWh (wersja 80). Enyaq iV jest oferowany w trzech wersjach napędowych: 

  • 60: moc 179 KM, 0-100 km/h w 8,8 s, tylny napęd, zasięg WLTP 412 km, cena od 189 300 zł
  • 80: moc 204 KM, 0-100 km/h w 8,7 s, tylny napęd, zasięg WLTP 534 km, cena od 218 700 zł
  • 80x: moc 265 KM, 0-100 km/h w 6,9 s, napęd 4x4, zasięg WLTP 496 km, cena od 229 100 zł

Niedługo do oferty dołączy zjawiskowo stylizowana wersja z nadwoziem SUV Coupe.

Skoda Enyaq iV tył podczas ładowania

Enyaq iV oferuje w standardzie ładowanie DC z mocą do 125 kW oraz AC do 11 kW. Na odpowiedniej stacji ładowanie 5-80% może trwać zaledwie 38 min.

PROGRAM MÓJ ELEKTRYK: DO 27 000 ZŁ MNIEJ

Skoda Enyaq iV jest objęta państwowym dofinansowaniem w ramach programu „Mój elektryk”. Dofinansowanie przysługuje osobom prywatnym oraz firmom i standardowo wynosi 18 750 zł, a w przypadku posiadaczy Karty Dużej Rodziny (dla rodzin wielodzietnych, z trójką dzieci lub więcej) – 27 000 zł.

W przypadku niższego limitu samochód elektryczny objęty dofinansowaniem może kosztować 225 000 zł, a w przypadku posiadaczy Karty Dużej Rodziny ograniczenie ceny w ogóle nie obowiązuje.

Już limit 225 000 zł sprawia, że „w zasięgu” klientów korzystających z ulgi jest Enyaq iV zarówno w wersji 60 (od 189 300 zł), jak i 80 (od 218 700 zł) – i zostaje jeszcze margines na wyposażenie opcjonalne.

Posiadacze Karty Dużej Rodziny mogą nabyć Enyaqa iV w cenie niewiele ponad 160 tys. zł.

Ponadto Skoda oferuje dogodne formy finansowania: kredyt niskich rat oraz leasing niskich rat dla osób prywatnych i firm. Nabywca spłaca tu jedynie utratę wartości auta, dzięki czemu miesięczna rata jest wyjątkowo niska (w przypadku leasingu wynosi od 1972 zł netto/m-c). 

Czytaj także