Dobre trudno poprawić. A przed takim właśnie zadaniem stanęła Skoda w przypadku od lat najpopularniejszego i najtańszego SUV-a tej marki – Kamiqa. Jak sobie poradziła, oceniliśmy podczas pierwszych jazd. I mamy swojego faworyta – wersję, którą z czystym sumieniem możemy polecić.
Przemyślany i dobrze wpasowany w potrzeby klientów model może znacząco wpłynąć na wyniki sprzedażowe całej marki. Skoda ma powody do zadowolenia, bo wprowadzony do oferty w 2019 r. Kamiq okazał się najlepiej sprzedającym się SUV-em marki w latach 2021-2023. Od momentu premiery dostarczono klientom prawie 410 tys. egzemplarzy.
Poprawianie tak ciepło przyjętego auta nie jest łatwym zadaniem. Modernizacja upłynęła więc pod znakiem ewolucji, a nie rewolucji. Z zewnątrz odświeżoną Skodę Kamiq najłatwiej rozpoznać po przednim zderzaku, który poza bardziej wyostrzonym kształtem ma dyfuzor z trzema charakterystycznymi otworami.
Nowa odsłona najmniejszego SUV-a Skody otrzymała też inne atrapę chłodnicy czy felgi oraz przeprojektowany tylny zderzak – również z dyfuzorem. Popracowano także nad wykończeniem wnętrza. Pojawiły się nowe materiały wykończeniowe, a do wykonania tapicerki i paneli drzwi wykorzystano tworzywa mające ograniczać negatywny wpływ auta na środowisko – w tym tkaniny pochodzące z recyklingu, konopie oraz kenaf.
Opcjonalny system multimedialny z nawigacją i ekranem powiększonym do 9,2 cala ma dotykowe przyciski do regulacji głośności. Występuje w wycenionym na 6000 zł pakiecie, który obejmuje także powiększony do 10,25 cala cyfrowy panel wskaźników.
Podstawowa wersja Essence ma manualną klimatyzację z kompletem fizycznych pokręteł i przełączników (w automatycznej część funkcji obsługuje się z poziomu ekranu). Bazowy system multimedialny też ma pokrętła.
Zainteresowani zakupem Kamiqa mają spore pole manewru przy konfiguracji auta, bo Skoda przygotowała trzy odmiany wyposażeniowe (Essence, Selection i Monte Carlo) oraz trzy wersje silnikowe.
Dane techniczne i ceny | 1.0 TSI | 1.0 TSI | 1.5 TSI |
---|---|---|---|
Silnik | benzynowy, turbo | benzynowy, turbo | benzynowy, turbo |
Pojemność skokowa | 999 cm3 | 999 cm3 | 1498 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R3/12 | R3/12 | R4/16 |
Moc maksymalna | 95 KM/5000 | 115 KM/5500 | 150 KM/5000 |
Maks. moment obrotowy | 175 Nm/1600 | 200 Nm/2000 | 250 Nm/1500 |
Osiągi | |||
Prędkość maksymalna | 183 km/h | 196 km/h | 214 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,0 s | 9,7 s | 8,3 s |
Średnie zużycie paliwa | 5,5-5,8 l/100 km | 5,4-5,8 l/100 km | 5,7-6,1 l/100 km |
CENA | od 87 700 zł | od 91 950 zł | od 112 700 zł |
Bazowa 1.0 TSI (95 KM) jest dostępna tylko z 5-biegową, ręczną skrzynią. W 115-konnej 1.0 TSI i w 1.5 TSI o mocy 150 KM oferowane są ręczne skrzynie z sześcioma przełożeniami lub mające jeden bieg więcej dwusprzęgłowe DSG. Konstrukcję jednostek napędowych udoskonalono, by poprawić ich wydajność.
Do pierwszych jazd Skoda udostępniła pełną gamę. Naszym cichym faworytem okazała się bazowa wersja. Moc 95 KM w zupełności wystarcza do spokojnej jazdy (kto poczuje niedosyt, zawsze może ją podnieść poprzez tuning elektroniczny), a wyposażenie nie rozczarowuje.
Nie trzeba bowiem dopłacać za ręczną klimatyzację, diodowe reflektory, 16-calowe alufelgi, asystenta pasa ruchu, system rozpoznawania znaków drogowych, tylne czujniki parkowania, cyfrowy panel wskaźników oraz system multimedialny z zestawem głośnomówiącym Bluetooth.
Do tego Kamiq oferuje przestronne wnętrze (z powodzeniem mieszczące cztery osoby o wzroście 1,8 m), duży bagażnik (400-1395 l) oraz dobrze zestrojone zawieszenie, stanowiące udany kompromis między komfortem prowadzenia a resorowaniem. Z powodzeniem można więc mówić o pełnowartościowym aucie rodzinnym, którego cena startuje z poziomu 87 700 zł.
Modernizacja Kamiqa dodała najmniejszemu SUV-owi Skody charakteru. Cieszy, że w dobie drożyzny wyjściowa cena auta pozostała znośna, a możliwości konfiguracji zespołu napędowego są spore – mocniejszy silnik 1.0 TSI oraz 1.5 TSI są dostępne ze skrzyniami ręcznymi oraz DSG.
Zaskakująco atrakcyjną propozycją wydaje się bazowa wersja Essence. Za mniej niż 90 tys. zł oferuje wszystko, co niezbędne z wyposażenia, a jej dynamika jest wystarczająco dobra.
Łukasz Szewczyk, „Motor”
Modernizację przeszła też kompaktowa Scala. Jej cena startuje z poziomu 87 200 zł. Wyposażenie oraz silniki są analogiczne z Kamiqiem.