Miejskie auto z aspiracjami – rozsądna Skoda Fabia z topowym silnikiem 1.5 TSI o mocy 150 KM zapewnia osiągi na miarę hot hatchy starszego pokolenia, choćby 180-konnego VW Golfa IV GTI.
Fabia to wyjątkowo duże auto miejskie – jej nadwozie mierzy 411 cm długości (Toyota Yaris, dla porównania, ma 394 cm) i 178 cm szerokości (Yaris: 174,5 cm). To przekłada się na sporą swobodę w kabinie. Dość wspomnieć, że po odsunięciu fotela kierowcy o 1 m od pedałów na kolana z tyłu zostaje 69 cm – to wynik typowy dla kompaktów sprzed kilku lat. Do dyspozycji jest też pojemny, 380-litrowy bagażnik z akcesoriami do mocowania przedmiotów.
Skoda wykracza poza klasę aut miejskich także w innych względach. Wersja Monte Carlo – jedyna, z którą występuje jednostka 1.5 – ma estetycznie wykończony kokpit oraz obszerne, solidnie wyprofilowane fotele. Na tle wielu współczesnych aut imponuje czytelność instrumentów.
Testowany egzemplarz wyposażono w „zwykłe” analogowe wskaźniki, wzorowo czytelne, a także w bazowe wydanie systemu multimedialnego z pokrętłami. Nie potrzeba tu nic więcej: menu działa szybko, jest rozsądnie zorganizowane, a ruchem palca od góry, niczym w smartfonach, można otworzyć widok skrótów z regulacją intensywności podświetlenia. Za kilkaset złotych dostępne są bezprzewodowy Apple CarPlay (Android Auto jest „po kablu”) oraz użyteczna obsługa głosowa.
Z racji swoich zwartych gabarytów Fabia okazuje się zwrotna podczas manewrowania, a jej niewysoka masa sprzyja zwinnemu prowadzeniu. Samochód pewnie wpisuje się w zakręty i ma dostatecznie komunikatywny układ kierowniczy – choć mógłby nieco bardziej „wciągać” w prowadzenie. Plus za komfort tłumienia: na seryjnych 16-calowych obręczach zawieszenie przyzwoicie chłonie dziury i nie zachowuje się przy tym głośno.
Główną „atrakcją” testowanej wersji jest 4-cylindrowy silnik 1.5 TSI, standardowo sprzęgnięty z 7-biegową skrzynią DSG. Zapas mocy sprawia, że Fabia przyspiesza z lekkością nawet przy trzycyfrowych prędkościach, a jej przekładnia sprawnie reaguje na zmiany obciążenia. To nie koniec zalet: jednostka pracuje kulturalnie i jest oszczędna, również w mieście (7,5-8,5 l/100 km zimą). Po części to zasługa częstego przełączania w tryb 2-cylindrowy.
Dane techniczne | Skoda Fabia 1.5 TSI DSG Monte Carlo |
---|---|
Silnik | benzynowy, turbo |
Pojemność skokowa | 1498 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 |
Moc maksymalna | 150 KM/5000 |
Maks. moment obrotowy | 250 Nm/1500 |
Napęd | przedni |
Skrzynia biegów | aut./7-biegowa |
Długość/szerokość/wysokość | 411/178/146 cm |
Rozstaw osi | 256 cm |
Masa/ładowność | 1145/525 kg |
Poj. bagażnika (min./maks.) | 380/1190 l |
Poj. zbiornika paliwa | 40 l (Pb 95) |
Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.) | |
Prędkość maksymalna | 225 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,0 s |
Średnie zużycie paliwa | 5,7 l/100 km |
Zasięg | 700 km |
Cena | 103 900 zł |
Osiągi usprawiedliwiają cenę Fabii, ale polecamy zaoszczędzić 7300 zł i wybrać wersję 1.0 TSI DSG (110 KM).