W wielu krajach sprzedaż nowych aut spada, ale na szczęście – nie u nas. Zarówno kwiecień, jak i cztery pierwsze miesiące w 2025 r. są lepsze niż w 2024 r. Rekordowe wyniki notują auta elektryczne i hybrydy plug-in.
Kwiecień był kolejnym miesiącem, w którym kupiono w Polsce więcej samochodów osobowych niż w tym samym miesiącu 2024 r. Zarejestrowano bowiem 46 978 nowych samochodów osobowych, czyli o 5,8 proc. więcej. Najważniejsze, że potwierdza się tym samym widoczny w całym roku trend wzrostowy. Poniżej garść danych z polskiego rynku za okres od stycznia do kwietnia br. włącznie.
W okresie I-IV 2025 r. przybyło u nas łącznie 189 083 nowych "osobówek". A to więcej o 3,3% rok do roku. Wzrost nie jest imponujący, ale ważne, że nadal jesteśmy "na plusie".
Nic się nie zmienia w kwestii lidera rynku. Tzn. nic, jeśli chodzi o miejsce, które zajmuje. Bo jeśli chodzi o wynik sprzedaży – to już tak. Toyota nadal znajduje się na pierwszej pozycji, ale jej pojazdów zarejestrowano o ponad 13% mniej niż od stycznia do kwietnia 2024 r. Jej przewaga nad drugą Skodą (i oczywiście resztą stawki) jest jednak tak wielka, że nawet taki spadek nie sprawia iż może czuć się zagrożona. W pierwszej dziesiątce marek większość notuje lepsze wyniki niż w 2024 r., a na szczególną uwagę zasługują wzrosty Volkswagena i Audi – o, odpowiednio, 24,6 i 23,4 procent.
Wśród modeli także Corolla utrzymała miejsce numer 1, ale jej sprzedaż spadła aż o niemal 1/3. Niewykluczone zatem, że do końca roku np Octavia lub C-HR ją wyprzedzą. Warto podkreślić, że za popularność Corolli odpowiadają głównie firmy, a wśród nabywców prywatnych nie ma jej już obecnie nawet na liście top 20 (numerem jeden w tym zestawieniu jest Toyota C-HR przed Kią Sportage i Toyotą Yaris Cross).
Po czterech miesiącach br. nadal na pierwszym miejscu wśród napędów wybieranych samochodów plasują się silniki benzynowe, ale ich sprzedaż maleje (w okresie o I-IV 2025 r. o 11,2%). Na kolejnych miejscach znajdują się: mikrohybrydy z 27,3% udziału (wzrost sprzedaży 13,8%), pełne hybrydy z 23,2% (+8,9%), diesle z 7,5% (-8,2%), hybrydy plug-in z 4,4% (sprzedaż wzrosła w ich przypadku o rekordowe 69,8%), auta elektryczne z 4,1% (też potężny, bo 40,4-procentowy wzrost sprzedaży), a stawkę zamykają auta z jednostkami zasilanymi LPG z 2,7% (-14,4%).
Poniżej podajemy szczegółowe wyniki sprzedaży dla 10 najchętniej wybieranych marek i modeli w okresie od stycznia do kwietnia 2025 r.
Top 10: najpopularniejsze marki nowych aut Polsce (I-IV 2025 r.; dane; PZPM)
Miejsce | Marka | Rejestracje I-IV 2025 r. (szt.) | Zmiana do I-IV 2024 r. (proc.) |
---|---|---|---|
1 | TOYOTA | 31 613 | -13,6 |
2 | SKODA | 18 568 | -7,5 |
3 | VOLKSWAGEN | 13 708 | +24,6 |
4 | KIA | 10 960 | +3,4 |
5 | AUDI | 10 543 | +23,4 |
6 | HYUNDAI | 9718 | -1,5 |
7 | BMW | 9562 | +2,6 |
8 | MERCEDES | 8790 | -3,5 |
9 | VOLVO | 7212 | +2,3 |
10 | DACIA | 6540 | +5,5 |
Top 10: najpopularniejsze modele nowych aut Polsce (I-IV 2025 r.; dane; PZPM)
Miejsce | Marka/model | Rejestracje I-IV 2025 r. (szt.) | Zmiana do I-IV 2024 r. (proc.) |
---|---|---|---|
1 | Toyota Corolla | 7503 | -27,9 |
2 | Skoda Octavia | 6147 | -19,5 |
3 | Toyota C-HR | 5744 | +18,4 |
4 | Kia Sportage | 4596 | +5,9 |
5 | Toyota Yaris Cross | 4034 | -29,6 |
6 | Volvo XC60 | 3930 | +54,4 |
7 | Toyota Yaris | 3819 | -18,4 |
8 | Hyundai Tucson | 3585 | -14,3 |
9 | Nissan Qashqai | 3097 | +6,0 |
10 | Toyota RAV4 | 3033 | -28,3 |