Producent akumulatorów QuantumScape przekazał Volkswagenowi do testów swoją półprzewodnikową baterię litowo-metalową. Uzyskano absolutnie fantastyczne wyniki pod kątem trwałości.
Powszechnie uważa się, że ten, kto wynajdzie tani, trwały oraz wydajny akumulator, wygra w wyścigu zwanym „rozwojem elektromobilności”. Chętnych do zdobycia tego trofeum jest obecnie wielu. Jednym z nich jest amerykańska firma QuantumScape, która stworzyła wyjątkowo trwałą baterię półprzewodnikową.
Właśnie taki rodzaj baterii ma w niedalekiej przyszłości odmienić postrzeganie samochodów elektrycznych. Na tle obecnie stosowanych akumulatorów litowo-jonowych ma zapewniać wyraźnie większy zasięg, krótsze ładowanie oraz... poprawioną trwałość.
Prototyp akumulatora firmy QuantumScape poddano ponad 1000 cyklom ładowania i rozładowywania. Odbywało się to w należących do Volkswagena laboratoriach PowerCo. Po wielomiesięcznych „torturach” zbadano baterię pod kątem uszkodzeń i trwałości.
Okazało się, że zachowała ona ponad 95% swojej nominalnej sprawności. QuantumScape twierdzi, że ponad 1000 cykli ładowania i rozładowywania odpowiada przebiegowi 300 000 mil, czyli ponad 480 000 km.
Co ciekawe, prototypowa bateria wykorzystuje ten sam, zastrzeżony typ ogniwa, jaki jest obecnie stosowany w produkowanych przez QuantumScape akumulatorach, znanych jako QSE-5.
Jakby tego było mało, badanie w laboratoriach PowerCo przekroczyło oczekiwania przedstawicieli tej amerykańskiej firmy. Ich celem było bowiem stworzenie baterii, która po 800 cyklach nadal miałaby 80% sprawności. Przypomnijmy, że „branżowym” standardem jest ukończenie 700 cykli z zachowaniem 80% sprawności.
Według QuantumScape badanie „pokazuje potencjał wydajności półprzewodnikowych akumulatorów litowo-metalowych, które zapewniają większy zasięg, krótszy czas ładowania i maksymalne bezpieczeństwo w porównaniu zarówno z tradycyjnymi bateriami litowo-jonowymi, jak i innymi akumulatorami nowej generacji będącymi obecnie w fazie rozwoju”.
„To bardzo zachęcające wyniki, które w imponujący sposób potwierdzają potencjał ogniwa półprzewodnikowego. Końcowym rezultatem rozwoju tego rozwiązania mogłoby być ogniwo akumulatorowe, które umożliwia osiągnięcie dużego zasięgu, pozwalające się bardzo szybko ładować i praktycznie niestarzejące się” – mówi dyrektor generalny PowerCo, Frank Blome.
Choć do powszechnego stosowania akumulatorów półprzewodnikowych jeszcze daleka droga, QuantumScape twierdzi, że niestrudzenie współpracuje z Grupą Volkswagen, aby w ramach wspólnego przedsięwzięcia jak najszybciej wprowadzić na rynek swoją nową baterię.