Przekazano do użytku 4,6-kilometrowy odcinek POW wraz z tunelem pod Ursynowem. Dzięki temu przejazd przez stolicę będzie zdecydowanie płynniejszy i łatwiejszy.
Dzisiaj oddano do ruchu ostatni brakujący odcinek POW – między węzłami Puławska a Wilanów (4,6 km). Najważniejszą jego częścią jest tunel pod Ursynowem i to właśnie problemy z jego odbiorem powodowały, że nie można było przekazać całej trasy kierowcom.
Wreszcie jednak udało się uzyskać wszystkie niezbędne pozwolenia i najdłuższy tego typu obiekt w Polsce jest już przejezdny. W efekcie Południowa Obwodnica Warszawy (droga ekspresowa S2) liczy obecnie 33 kilometry i pozwala sprawnie przedostać się ze wschodu na zachód stolicy i odwrotnie w ruchu tranzytowym bez konieczności zjeżdżania na drogi lokalne (oczywiście nowa inwestycja ułatwi także mieszkańcom Warszawy przejazd między dzielnicami). S2 łączy zachodni i wschodni odcinek autostrady A2.
Jak wygląda przejazd (w mocno przyspieszonym tempie) nowym tunelem, można zobaczyć w tweecie zamieszczonym jeszcze przed jego otwarciem przez warszawski oddział GDDKiA:
Dziś pojedziemy tunelowym odcinkiem Południowej Obwodnicy Warszawy w ciągu drogi ekspresowej #S2. Tym samym połączymy funkcjonujące już odcinki po zachodniej i wschodniej stronie Wisły.#ŁączymyPolskę#FunduszeUE@MI_GOV_PL pic.twitter.com/Kr55SPsVG5
— GDDKiA Warszawa (@GDDKiA_Warszawa) December 20, 2021
Dwunawowy tunel mierzy 2335 m długości, a każda jezdnia o szerokości 14,5 m ma po trzy pasy ruchu plus pas awaryjny. Tunel schodzi pod powierzchnię między ul. Indiry Gandhi a ul. Pileckiego (znajduje się poniżej linii metra), a wychodzi na skarpie za ul. Nowoursynowską.
Jednocześnie z otwarciem tunelu uruchomiono odcinkowy pomiar prędkości (odpowiada za niego Główny Inspektorat Transportu Drogowego). Ograniczenie szybkości ustalono na 80 km/h. Na oddanym do ruchu fragmencie obowiązuje ponadto zakaz poruszania się samochodów powyżej 16 ton w godzinach szczytu komunikacyjnego (7.00-10.00 i 16.00-20.00), z wyłączeniem pojazdów z identyfikatorem C-16.
Tunel wyposażono w monitoring oraz wszystkie rozwiązania zgodne z najnowszymi unijnymi przepisami. Należą do nich m.in. systemy zasilania podstawowego i awaryjnego, oświetlenie podstawowe, awaryjne i ewakuacyjne, hydranty przeciwpożarowe, chodniki (w razie konieczności będą ciągami ewakuacyjnymi) czy przejścia między nawami (co 250 m). W wyposażeniu znalazły się także systemy punktów alarmowych, komunikacji radiowej służb ratowniczych i porządkowych, pomiaru stężenia tlenku węgla i azotu oraz kontroli widoczności, a także wykrywania i sygnalizacji pożaru.
Budowa drogi ekspresowej S2 na odcinku na odcinku Puławska – Lubelska (18,6 km) była dofinansowana ze środków Unii Europejskiej kwotą 2 mld zł.