Dobiega końca budowa tunelu w ciągu południowej obwodnicy Warszawy – możliwe, że trasa będzie oddana do ruchu za około dwa miesiące.
Południowa obwodnica Warszawy (trasa S2) to jeden z najważniejszych i najbardziej wyczekiwanych fragmentów dróg w Polsce. Nie tylko ułatwi omijanie zakorkowanych ulic stolicy podczas jazdy z zachodu na wschód i odwrotnie, ale także znacznie zmniejszy ruch lokalny, co poprawi komfort życia w tej części Warszawy.
Pod koniec ubiegłego roku (dokładnie 22 grudnia) udostępniono kierowcom 15-kilometrowy odcinek S2 pomiędzy węzłem Warszawa Wilanów a węzłem Lubelska (łączy trasy S2, A2 oraz S17), wraz z liczącym 1,5 km mostem.
Obecnie trwają jeszcze prace na ostatnim, ursynowskim odcinku S2, w tym na najbardziej spektakularnym jego fragmencie, czyli mającym 2,33 km tunelu (to najdłuższy tego typu obiekt w ciągu drogi ekspresowej w Polsce).
Jak podała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zaawansowanie prac przekroczyło już 95% i obecnie prowadzone są testy i odbiory. Jeśli wszystko potoczy się bez większych problemów, GDDKiA szacuje, że tunel, a wraz z nim cała trasa zostaną udostępnione za około dwa miesiące.
A to oznacza, że obierając na węźle Konotopa (tutaj A2 przechodzi płynnie w S2) kierunek na Terespol, będzie można, nie zbaczając do miasta, przejechać drogą szybkiego ruchu aż do węzła Kałuszyn na wschód od Mińska Mazowieckiego (S2 ponownie przechodzi w A2 na węźle Lubelska, ten docinek autostrady obecnie kończy się właśnie w Kałuszynie).
GDDKiA podała dość szczegółowo, jakie prace są obecnie w toku.
W tunelu pod Ursynowem są uruchamiane m.in. elementy systemów odpowiadających za bezpieczne użytkowanie, malowane ostatnie odcinki oznakowania poziomego, a w przejeździe awaryjnym oraz w nawie środkowej na wlocie do tunelu instalowane są bramy.
Z kolei na zewnątrz, po wschodniej stronie węzła Warszawa Ursynów m.in. trwa montowanie i malowane oznakowania, sadzona jest zieleń, na drogach dojazdowych układane są ostatnie warstwy nawierzchni, rozpoczynają się także prace związane z dokończeniem skrzyżowania ulic Płaskowickiej z al. Komisji Edukacji Narodowej.
Sam tunel spełni wszystkie unijne wymogi bezpieczeństwa. Będzie wyposażony m.in. w zasilanie podstawowe i awaryjne, oświetlenie podstawowe, awaryjne i ewakuacyjne, system pomiaru stężenia tlenku węgla i tlenku azotu oraz czujniki wykrywające i sygnalizujące pożar. Ponadto zastosowane zostaną punkty alarmowe oraz komunikacji radiowej służb ratowniczych i porządkowych czy hydranty przeciwpożarowe. Wzdłuż ścian tunelu znajdują się chodniki, które mogą służyć do ewakuacji, a co 250 metrów wykonano przejścia pomiędzy nawami tunelu.