Organizacja Euro NCAP opublikowała wyniki badań bezpieczeństwa sześciu nowych aut osobowych: Dacii Duster, Mercedesa klasy E, Skody Kodiaq, Skody Superb, Suzuki Swifta oraz Volkswagena Passata. Cztery z nich zdobyły maksymalną ocenę pięciu gwiazdek, zaś Duster i Swift – o dwie gwiazdki niższą.
Większość nowych modeli samochodów, w tym chińskich (co dla wielu było zaskoczeniem) zdobywa pięć lub ewentualnie cztery gwiazdki w testach organizowanych przez Euro NCP.
Zdarza się jednak tak, że niektóre auta nie mogą się pochwalić szczególnie wybitnymi wynikami. I tak też stało się tym razem – w przypadku Dacii Duster i Suzuki Swifta (co jednak nie znaczy, że "oblały" test i są samochodami niebezpiecznymi).
Rumuński SUV w dziedzinie bezpieczeństwa dorosłych otrzymał m.in. oceny adekwatne za zabezpieczenie piszczeli i klatki pasażera (zakres ocen to: dobry, adekwatny, zadowalający, słaby, kiepski), ale zadowalającą odnośnie prawego piszczela kierowcy i słabą za ochronę jego torsu.
Z kolei w Swifcie m.in. zabezpieczenie klatki i ud pasażera oraz ud i prawego piszczela kierowcy uznano za zadowalające, a torsu kierowcy za słabe. W obu przypadkach podstawowe systemy bezpieczeństwa czynnego spełniają unijne przepisy, ale by zdobyć wyższą ocenę Euro NCAP wymagane jest bogatsze wyposażenie seryjne.
Pozostałe z testowanych aut otrzymały w poszczególnych kategoriach oceny gwarantujące uzyskanie ogólnej oceny pięciu gwiazdek (choć szczegółowe wyniki nie zawsze są także w ich przypadku perfekcyjne).
Ponadto Euro NCAP podało także oceny dla kliku modeli, oparte np. o wyniki innych wersji lub zbliżonych modeli z gamy. Są to BMW X2, elektryczny Mercedes klasy G, Renault Rafale i Renault Espace. Wszystkim przyznano pięć gwiazdek.
Poniżej prezentujemy szczegółowe oceny sześciu nowych modeli, jakie opublikowało Euro NCAP.