Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
wozy strażackie i strażacy przed jednostką

Czym jeździ straż pożarna – typy pojazdów, zastosowanie, możliwości. Różnorodność wyposażenia jest olbrzymia

fot. Państwowa Straż Pożarna

Czym jeździ straż pożarna – typy pojazdów, zastosowanie, możliwości. Różnorodność wyposażenia jest olbrzymia

Takiego zróżnicowania sprzętu nie znajdzie się chyba ani w wojsku, ani w policji. Ale i zakres odpowiedzialności straży pożarnej jest niezwykle szeroki. Przyjrzyjmy się wybranym czerwonym pojazdom ratowniczo-gaśniczym.

Określenie straż pożarna jest niezwykle mylące. Gaszenie pożarów od dawna nie jest jedynym obowiązkiem funkcjonariuszy i ochotników. W zasadzie nie jest nawet głównym. Na tej służbie ciąży obecnie wiele obowiązków i ciągle nakładane są kolejne.

Na ratunek

Charakter działań lepiej oddaje formalne określenie „jednostka ratowniczo-gaśnicza”. Czerwone pojazdy przyjadą na wezwanie, gdy coś się pali, ale także do wypadku drogowego, skażenia chemicznego, w razie klęski żywiołowej, gniazda szerszeni na balkonie, będą asystować w przypadku potrzeby przy interwencjach policji czy pogotowia ratunkowego. Uczestniczą też w ratownictwie wodnym i akcjach nurkowych. I przy wielu innych zagrożeniach.

W razie poważnych problemów

Do tego dochodzi coraz ważniejszy obszar obrony cywilnej – czyli w systemie działań mających na celu ochronę ludności, mienia i środowiska przed skutkami działań zbrojnych, katastrof i klęsk żywiołowych. Jej zadania obejmują zarówno prewencję, jak i reagowanie na zagrożenia.

W skrócie: jak jest problem, dzwonimy po strażaków. W Polsce wykształcił się ciekawy system łączony, w którym zawodowi funkcjonariusze współpracują na co dzień z ochotnikami z OSP, tworząc jednolity Krajowy System Ratowniczo-Gaśniczy (KSRG). To duży zasób osób o wysokich umiejętnościach, dysponujący całkiem niezłym sprzętem.

Pojazdy w czerwonym kolorze

W ten płynny sposób przechodzimy do kluczowej sprawy z punktu widzenia gazety motoryzacyjnej: czym jeździ straż pożarna?

Jednym słowem: wszystkim. Nasze wojsko słynie z rozdrobnienia sprzętu na mikrofloty, policja też dokonuje zakupów po kilka sztuk wybranych pojazdów, ale dopiero w straży widzimy, jak bardzo zróżnicowany sprzęt może być konieczny do prowadzenia wymaganej działalności. Co jest w tym przypadku zrozumiałe, biorąc pod uwagę zróżnicowanie zadań stawianych przed tą służbą. Pokazane niżej pojazdy należy więc traktować przykładowo. 

Dbałość o sprzęt

W jednostkach dochodzi też do częstej rotacji sprzętu, niektóre samochody są przekazywane z jednostek państwowych do ochotniczych itp. Jedno jest pewne: każda jednostka za punkt honoru obiera utrzymywanie wozów bojowych w nienagannym stanie. Niezależnie od tego, czy jest to pachnący świeżością MAN lub Scania, czy też zabytkowy już Jelcz, Star albo Żuk.

Urocze bywają też formalne nazwy stosowanych pojazdów, staraliśmy się je przytoczyć w miarę sumiennie. Ale niuansów w tej branży jest mnóstwo.

Pojazdy gaśnicze

Volvo FL 

Pojazd średni, gaśniczy, ze zbiornikiem na wodę

czym-jezdzi-straz-pozarna-volvo-fl-bocar
fot. Państwowa Straż Pożarna

Według oznaczeń straży to pojazd klasy GBA, najczęściej spotykanej w jednostkach straży pożarnej. Tutaj z zabudową wykonaną w firmie Bocar. Ma napęd 4x4 z blokadami mechanizmów różnicowych, zespoloną kabinę w układzie 1+1+4, zbiornik na wodę o pojemności 3000 litrów i drugi na środek gaśniczy o poj. 300 l.

  • To samochód pierwszego rzutu, wyposażony w aparaturę gaśniczą i ratunkową.

Iveco EuroCargo 

Pojazd średni, gaśniczy, ze zbiornikiem na wodę

czym-jezdzi-straz-pozarna-iveco-eurocargo
fot. Państwowa Straż Pożarna

Kolejny pojazd klasy GBA, tutaj w bardziej terenowym wydaniu. Zabudowę przygotowała firma Szczęśniak, ma zbiornik wody o pojemności 2500 l, zbiornik środka pianotwórczego 250 l, system piany sprężonej i autopompę o wydajności 1600 litrów na minutę przy ciśnieniu 8 barów.

  • Są też dwie wysokociśnieniowe linie szybkiego natarcia, instalacja zraszaczowa i przenośne działko wodno-pianowe o zasięgu 80 metrów.

Scania P380 

Pojazd ciężki, gaśniczy, ze zbiornikiem na wodę

czym-jezdzi-straz-pozarna-scania-p380
fot. Państwowa Straż Pożarna

Trochę cięższa waga od poprzedniej opisanych, to przykład pojazdu klasy GCBA. Za zabudowę odpowiada firma Wawrzaszek, zbiornik wody ma pojemność 8500 l, na środek pianotwórczy – 850 l, samochód ma trzyosobową kabinę i napęd 6x4.

  • Pojazdy tego typu przeznaczone są zasadniczo do gaszenia dużych pożarów, np. w lasach, zakładach przemysłowych itp.

Volvo FL 

Pojazd średni, gaśniczy, ze zbiornikiem na wodę

czym-jezdzi-straz-pozarna-volvo-fl
fot. Państwowa Straż Pożarna

Znowu wracamy do najpopularniejszej kategorii GBA i do Volvo FL. Tym razem zabudowę jednak przygotowała firma Szczęśniak, ma zbiornik wodny na 2500 l, zbiornik środka pianotwórczego o pojemności 250 l oraz elektryczne zwijadło wysokociśnieniowego szybkiego natarcia o długości 60 m.

  • Na pokładzie jest też zestaw ratownictwa technicznego, z pompą hydrauliczną.

Renault serii D 

Pojazd średni, gaśniczy, ze zbiornikiem na wodę

czym-jezdzi-straz-pozarna-renault
fot. Państwowa Straż Pożarna

Kolejny przykład pojazdu klasy GBA, tym razem w wydaniu typowo miejskim. Zabudowę wykonała firma Moto Truck, napęd na tylne koła za pośrednictwem automatycznej skrzyni biegów, samochód wyposażony zostały w zbiorniki na wodę, których pojemność nie powinna przekraczać trzech tysięcy litrów, zbiorniki na środek pianotwórczy oraz dwuzakresową autopompę.

  • Oczywiście jest też sprzęt ratowniczy.

MAN TGM 

Pojazd ciężki, gaśniczy, ze zbiornikiem na wodę

czym-jezdzi-straz-pozarna-man-tgm-motor-truck
fot. Państwowa Straż Pożarna

W tym wydaniu to pojazd kategorii GCBA, ze zbiornikiem na wodę o pojemności 5000 litrów oraz zbiornikiem na środek pianotwórczy o pojemności 500 litrów. Są też działko wodno-pianowe, szybkie natarcie z wężem o długości 60 metrów, a także zraszacze wokół auta. Za zabudowę odpowiada firma Motor Truck.

  • Pojazd jest w stanie przewieźć 6-osobowy zastęp strażaków.

Volvo FL

Pojazd średni, gaśniczy, ze zbiornikiem na wodę

czym-jezdzi-straz-pozarna-volvo-fl-zabudowa
fot. Państwowa Straż Pożarna

Po raz kolejny ten model, ale na zdjęciu lepiej widać wyposażenie z zakresu pożarnictwa, ale i ratownictwa technicznego, przydatnego także podczas interwencji związanych z wypadkami drogowymi.

  • Pojazd może zaliczać się do kategorii GBARt (Średni Samochód Ratowniczo-Gaśniczy), czyli łączącej cechy zarówno wozów gaśniczych, jak i ratowniczych.

MAN TGM

Pojazd średni, gaśniczy, ze zbiornikiem na wodę

czym-jezdzi-straz-pozarna-man-tgm
fot. Państwowa Straż Pożarna

Wracamy do MAN-a, jednej z częściej spotykanych marek w tej branży. Teraz nieco lżejsze wydanie pojazdu gaśniczego od często już tutaj pojawiającej się firmy Motor Truck. Po prostu wół roboczy klasy GBA, z wyposażeniem pożarniczym, ale także ratownictwa technicznego.

  • Tutaj w odmianie z bliźniaczym ogumieniem na osi tylnej, przeznaczonym bardziej do miasta. Dostępne są wersje bardziej terenowe.

Scania serii G 

Pojazd gaśniczy ciężki z zabudową mieszaną

czym-jezdzi-straz-pozarna-scania-g-cysterna
fot. Państwowa Straż Pożarna

Przykład pojazdu typu GCBM. Tutaj za zabudowę odpowiada firma Wawrzaszek, taki ciężki wóz ma zbiornik na wodę o pojemności 24,5 tys. litrów. Nie zawsze w trakcie akcji można liczyć na zasilanie z hydrantów, w bardziej odległych miejscach, przy dużej skali pożaru wodę trzeba dostarczyć we własnym zakresie.

  • Niezbędne przy gaszeniu terenów przemysłowych.

Samochody z drabiną i podnośniki

Iveco EuroCargo/Magirus 

Samochód z drabiną mechaniczną

czym-jezdzi-straz-pozarna-iveco-magirus
fot. Państwowa Straż Pożarna

Pojazd specjalny z drabiną hydrauliczną o wysokości ratowniczej 31 metrów zbudowany na podwoziu Iveco EuroCargo 160-320 z zabudową wykonaną przez firmę Magirus – jedną z najbardziej znanych w branży. Według nomenklatury strażaków należy do klasy SD, co oznacza samochód-drabina.

  • Niezbędny pojazd do ratowania ludzi z wysokich budynków, ale także do prowadzenia akcji gaśniczej z góry płonącego budynku.

Mercedes Econic/Bronto 

Pojazd z podnośnikiem hydraulicznym

czym-jezdzi-straz-pozarna-mercedes-econic
fot. Państwowa Straż Pożarna

Przykład pojazdu typu SH, w którym zamiast drabiny wykorzystany jest podnośnik hydrauliczny z koszem model Bronto Skylift. Wysokość ratownicza wynosi 37 m, udźwig to 325 kg (przyjmuje się, że to trzy osoby).

  • Ciekawe jest też wykorzystane podwozie – model Econic wybierany jest przede wszystkim przez firmy komunalne, jego pierwotnym zastosowaniem jest... śmieciarka.

Volvo FM 

Pojazd z podnośnikiem hydraulicznym

czym-jezdzi-straz-pozarna-volvo-fm-wysiegnik
fot. Państwowa Straż Pożarna

Inne podwozie, na którym zabudowano podnośnik z koszem – tutaj o maksymalnej wysokości roboczej 40 m i wysięgu 21 m. Dopuszczalny udźwig kosza wynosi 365 kg. Trzyosiowe podwozie wpływa na duże gabaryty pojazdu, dojazd do niektórych budynków na osiedlach mieszkaniowych może być utrudniony.

  • Kosz wyposażony jest w działko wodne i kładkę do wychodzenia z okna lub balkonu.

MAN TGL 

Samochód z drabiną mechaniczną

czym-jezdzi-straz-pozarna-man-tgl
fot. Państwowa Straż Pożarna

Pojazd ratownictwa wysokościowego na podwoziu MAN TGL o oznaczeniu SHD-25, co po rozszyfrowaniu oznacza wyposażenie w drabinę hydrauliczną o wysokości roboczej 25 m.

  • Za produkcję drabiny odpowiada krajowa firma Bumar Koszalin
  • Wyposażenie obejmuje także zestaw ratownictwa wysokościowego, skokochron, pilarki spalinowe czy agregat prądotwórczy.

Pojazdy wsparcia i do zadań specjalnych

Sherp 1200 N 

Kołowy pojazd samochodowy

czym-jezdzi-straz-pozarna-sherp
fot. Państwowa Straż Pożarna

Tak, tak jest określany ten pojazd na oficjalnej stronie Państwowej Straży Pożarnej. Jest przeznaczony do użytku w terenie, z możliwością poruszania się po głębokiej pokrywie śnieżnej oraz na glebach o słabej nośności i dużym nasyceniu wodą, w tym bagnach. Jest też pływający.

  • Sprzęt jest produkcji ukraińskiej, wytwarza je kijowska marka Quadro.
  • Rozwija maksymalną prędkość na lądzie 40 km/h, w wodzie 6 km/h, sprawdza się np. w akcjach przy klęskach żywiołowych. Był wykorzystany przy jesiennej powodzi.

Solaris InterUrbino

Autobus

czym-jezdzi-straz-pozarna-solaris
fot. Państwowa Straż Pożarna

To kategoria pojazdów określana jako SBus i odnosi się do samochodu autobusowego przeznaczonego do transportu większej liczby strażaków lub ewakuowanych osób. Pojazdy te są kluczowe podczas dużych akcji ratowniczych, ćwiczeń oraz działań logistycznych.

  • Modeli tego typu z różnych kategorii jest mnóstwo, podmiejski Solaris jest tylko przykładem. Często wykorzystywane są też mniejsze busy, takie jak Mercedes Sprinter czy Iveco Daily.

MAN LE 

Laweta

czym-jezdzi-straz-pozarna-man-le-laweta
fot. Państwowa Straż Pożarna

Przewiezienie specjalistycznego sprzętu na dalszą odległość wymaga odpowiednich narzędzi, np. lawet samochodowych. Na stanie straży jest sporo tego typu aut, na zdjęciu MAN z zabudową marki Faustman, z załadowanym pojazdem Sherp.

  • Takie pojazdy przydają się szczególnie w razie reakcji na kataklizmy, np. powodzie. Pozwalają przewieźć specjalistyczny sprzęt w krótkim czasie z odległych zakątków Polski.

Renault serii D 

Samochód dowodzenia i łączności 

czym-jezdzi-straz-pozarna-renault-dowodzenie
fot. Państwowa Straż Pożarna

Nazwa typu w miarę dobrze oddaje przeznaczenia pojazdu – wykorzystywany jest przy większych akcjach, gdy potrzebna jest koordynacja między wieloma jednostkami ratowniczo-gaśniczymi, często z różnych województw.

  • Tutaj samochód na podwoziu Renault z zabudową firmy Wawrzaszek.
  •  Wyposażenie to m.in. sprzęt łączności i urządzenia teleinformatyczne, antena satelitarna oraz stacja pogodowa z zestawem czujników.

Scania 450 

Ciężki zespół ratownictwa chemicznego

czym-jezdzi-straz-pozarna-scania-450
fot. Państwowa Straż Pożarna

Typ SRChem, który odnosi się do specjalistycznego pojazdu straży pożarnej przeznaczonego do ratownictwa chemicznego i ekologicznego. Jest wykorzystywany do działań związanych z substancjami niebezpiecznymi, skażeniami chemicznymi i biologicznymi oraz usuwaniem zagrożeń ekologicznych.

  • W tym przykładzie laboratorium zostało zabudowane na trzyosiowej naczepie z wysuwanym przedziałem.

Pojazdy nietypowe

Polaris UTV 

Lekki pojazd czterokołowy

czym-jezdzi-straz-pozarna-polaris
fot. Państwowa Straż Pożarna

Wysoka mobilność przydaje się przede wszystkim w akcjach w trudno dostępnych miejscach, takich jak lasy czy tereny zalewowe. Małe, zwinne pojazdy niewiele większe od quadów, ale zapewniające większą zdolność do długotrwałego patrolowania i przewożenia ładunku są w sytuacjach kryzysowych nieocenione.

  • Pojazdy tego typu są podatne na modyfikacje, można je dostosować do konkretnych misji.

Manitou 

Ładowarka teleskopowa

czym-jezdzi-straz-pozarna-manitou
fot. Państwowa Straż Pożarna

Kolejny sprzęt niezbędny w trakcie usuwania skutków klęsk żywiołowych. Głównym elementem ładowarki jest wysuwane hydraulicznie ramię. Maksymalna wysokość podnoszenia to prawie osiemnaście metrów z ładunkiem o wadze do 2500 kilogramów, wysięg maksymalny to nieco ponad trzynaście metrów z ładunkiem o wadze 850 kilogramów. 

  • Osprzęt ładowarki można ławo wymieniać.

JCB Fastrac 

Ciągnik do zadań specjalnych

czym-jezdzi-straz-pozarna-jcb
fot. Państwowa Straż Pożarna

Z jednej strony rolniczy traktor, ale z drugiej zamontowany jest żuraw marki Cranab o wysięgu 10 metrów. To jeden z przykładów, jak bardzo zróżnicowanego sprzętu potrzebuje straż pożarna – gaszenie pożarów to tylko część, niekoniecznie wiodąca, jej działalności. Coraz większą rolę będą odgrywać zagadnienia z zakresu obrony cywilnej.

  • Na stanie można ciągle znaleźć poczciwe Ursusy.

Lotniskowa straż pożarna

Chinetti Tiger 

Ciężki pojazd gaśniczo-ratowniczy

czym-jezdzi-straz-pozarna-chinetti
fot. Lotnisko Chopina

Sprzęt tego typu klasyfikowany jest jako GCBAPR czyli specjalistyczny pojazd stosowany w zakładach przemysłowych, na lotniskach i w jednostkach straży pożarnej zabezpieczających obiekty o podwyższonym ryzyku.

  • Tutaj pojazd w układzie 6x6 z dwoma zbiornikami na wodę o pojemności 9000 litrów, które można opróżnić w około 1,5 minuty.

Rosenbauer Panther 

Ciężki pojazd gaśniczo-ratowniczy

czym-jezdzi-straz-pozarna-rosenbauer
fot. Lotnisko Chopina

Pojazd od niekwestionowanego lidera branży lotniskowych wozów strażackich. Tu w wydaniu 8x8, przypisywanym również do kategorii GCBAPR. Przy całkowitym załadunku waży 52 tony, rozpędza się do blisko 150 km/h, a przyspieszenie 0-80 km/h wynosi ok. 14 s.

  • Jeden wóz tego typu kosztuje około 5 milionów złotych.

Nie tylko pożary

GSTAP 18

Agregat pompowy

czym-jezdzi-straz-pozarna-gstap-18
fot. Państwowa Straż Pożarna

No dobrze, nie jest to pojazd, ale warto zwrócić uwagę i na taki sprzęt. Jedną z największych pomp służących do usuwania skutków powodzi jest agregat pompowy 18 GSTAP, którego maksymalna wydajność wynosi 45 m3/minutę. 

  • Zasilany jest silnikiem spalinowym, a zbiornik paliwa pozwala na ciągłą pracę przez 20 godzin. 

Volvo FM 

Samochód ciężki – dźwig

czym-jezdzi-straz-pozarna-volvo-fm-dzwig
fot. Państwowa Straż Pożarna

Oficjalny kryptonim: SCDź 40, czyli samochód typu ciężki dźwig o udźwigu 40 ton. Za zabudowę odpowiada w tym przypadku firma Wawrzaszek. Przydaje się w rozmaitych sytuacjach kryzysowych – od ratownictwa drogowego po klęski żywiołowe.

  • Do tego dochodzą wyciągarki itp. sprzęt.

Sportis 6500 

Łódź ratownicza

czym-jezdzi-straz-pozarna-sportis
fot. Państwowa Straż Pożarna

Do zakresu obowiązków straży pożarnej należy też ratownictwo wodne i akcje nurkowe. Tu jeden z przykładów sprzętu do tego wykorzystywanego: łódź typu RIB, ze sztywnym dnem i pneumatycznymi burtami, zapewniająca wysoką prędkość reakcji i możliwość pracy w płytkich akwenach.

  • Wykorzystywana jest też do działań patrolowych.

Śmigłowce

Pomoc od innych służb

czym-jezdzi-straz-pozarna-sokol
fot. Państwowa Straż Pożarna

W działaniach ratowniczych, np. gaszeniu pożarów lasów, wykorzystywane są śmigłowce należące do innych służb, np. policji, lotnictwa lasów państwowych czy straży granicznej (na zdjęciu ich W-3 Sokół). Przed laty strażacy dysponowali własnymi środkami, ale zdecydowały kwestie finansowe.

  • Posiadane egzemplarze przekazano innym służbom.

Samochody operacyjne

Peugeot Traveller 

Samochód operacyjny

czym-jezdzi-straz-pozarna-peugeot-traveller
fot. Państwowa Straż Pożarna

Jeden z wielu przykładów pojazdów należących do typu SOp. Są wykorzystywane przez straż pożarną do celów dowodzenia, koordynacji działań oraz transportu dowódców i specjalistów na miejsce akcji.

  • Na stanie jednostek znajdują się też bliźniacze modele działające w tej roli, takie jak Opel czy Toyota.

Isuzu D-Max 

Lekki samochód operacyjny

czym-jezdzi-straz-pozarna-isuzu-d-max
fot. Państwowa Straż Pożarna

To przykład lżejszego auta wykorzystywanego do transportu dowódców, koordynacji działań ratowniczych oraz inspekcji jednostek. Może też ciągnąć przyczepy ze sprzętem przydatnym do gaszenia pożarów w zarodku w trudno dostępnych miejscach (na łąkach, w lasach itp.)

  • Pojazdy tego typu (SLOp) znajdują się niemal w każdej jednostce straży.

Toyota RAV4 

Samochód operacyjny

czym-jezdzi-straz-pozarna-,toyota-rav-4
fot. Państwowa Straż Pożarna

Do zapewnienia dojazdu dowódcom na miejsce akcji, koordynacji działań ratowniczych, transportu drobnego sprzętu, dokumentów czy wsparcia logistycznego wykorzystywane są także popularne na rynku SUV-y. Również w wersji hybrydowej.

  • Auta tego typu mogą mieć też zabudowę do przewozu specjalistycznego sprzętu ratowniczego.

Nissan Navara 

Samochód lekki rozpoznawczo-ratowniczy

czym-jezdzi-straz-pozarna-nissan-navara
fot. Państwowa Straż Pożarna

Pojazdy typu SLRR to zwykle auta dowodzenia, lekkie samochody terenowe dla strażaków operacyjnych lub inne specjalistyczne auta służące do rozpoznania sytuacji. Jak widać, w trakcie klęsk żywiołowych (tutaj w trakcie zeszłorocznej powodzi) są intensywnie wykorzystywane.

  • Są to zwykle pick-upy, ale ich ładowność i zdolności terenowe są bardzo przydatne.

Czytaj także