Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
system nagłośnienia w porsche

Fabryczne systemy car audio typu high-end – jaki renomowany sprzęt montowany jest w autach? Jakość dźwięku można poprawić też we własnym zakresie

fot. Porsche

Fabryczne systemy car audio typu high-end – jaki renomowany sprzęt montowany jest w autach? Jakość dźwięku można poprawić też we własnym zakresie

Nagłośnienie najwyższej jakości możemy mieć nie tylko w domu, ale także w samochodzie. Stosowne systemy car audio oferują najbardziej prestiżowe firmy z branży. Ich lista jest imponująca, podobnie jak ceny tego typu rozwiązań. 

Pierwsze systemy audio w samochodach były proste – jednokanałowe radio o niskiej mocy, monofoniczny dźwięk i brak jakiegokolwiek dostosowania do akustyki wnętrza.

Z biegiem lat pojawiły się kasety, płyty CD, a potem cyfrowe formaty dźwięku. Dziś samochodowe systemy audio oferują dźwięk przestrzenny, zaawansowaną cyfrową korekcję akustyki oraz rozwiązania rodem z high-endowego sprzętu domowego.

Cyfryzacja audio wiele zmieniła

Obecnie coraz więcej systemów oferuje streaming w jakości Hi-Res, kompatybilność z Dolby Atmos oraz inteligentne algorytmy DSP (Digital Signal Processing), które dostosowują dźwięk do wnętrza pojazdu.

W topowych modelach samochodów liczba głośników może przekraczać 30, a moc systemu to nierzadko ponad 2000 W. I mówimy tu tylko o systemach dostępnych fabrycznie, które można zamówić podczas konfigurowania auta u dealera, a nie jednostkowych pojazdach demonstracyjnych budowanych na zawody car audio. To zresztą zupełnie osobny temat – i fantazja nie zna wtedy granic.

Dobre brzmienie w aucie? Nie jest łatwo

Akustyka wnętrza samochodu znacząco różni się od tej w domu. W aucie mamy do czynienia z licznymi powierzchniami odbijającymi dźwięk – szybami, plastikiem, a także nierównomiernym rozmieszczeniem słuchaczy. Dlatego producenci stosują zaawansowane systemy kalibracji dźwięku, które uwzględniają pozycję foteli, wielkość kabiny oraz rodzaj materiałów użytych we wnętrzu.

Może nawet warto przypomnieć tutaj anegdotę związaną z akustyką pierwszego Lexusa – modelu LS 400 z roku 1989. Miał to być najlepszy samochód na świecie, a taki efekt miało między innymi zapewniać optymalne wyciszenie kabiny. I to się udało. Ale pojawiły się inne problemy – w tak cichym wnętrzu słychać było bardzo dobrze odgłos pracy wycieraczek, mechanizmu podnoszenia szyb itp. Trzeba było zatem walczyć dalej z czymś, o czym wcześniej nie pomyślano. Ale to też się udało. Akustyka wnętrza auta jest dziś nie mniej skomplikowanym zagadnieniem od projektowania sali koncertowej.

Nagłośnienie małej kabiny

Teraz pozostaje taką małą, wyciszoną salę koncertową nagłośnić. A każde niedociągnięcia będzie bardzo dobrze słychać. Tu do gry wchodzą najbardziej uznane firmy produkujące stacjonarny sprzęt high-end na świecie, o których piszemy więcej poniżej.

Bang & Olufsen 

zestawy-audio-high-end-audi-bang-and-olufsen
fot. Audi

B&O to duńska marka premium, znana z wysokiej jakości sprzętu audio i unikalnego wzornictwa. Współpracuje z takimi firmami jak Audi, BMW, Aston Martin, a nawet Ford. Na zdjęciu ich charakterystyczny element, wysuwana z deski tzw. soczewka akustyczna z głośnikiem wysokotonowym.

  • Dopłata za zestaw Advanced Sound System z brzmieniem 3D w Audi A8 wynosi 38 310 zł.

Mark Levinson

zestawy-audio-high-end-lexus-mark-levinson
fot. archiwum/Motor

 To amerykańska marka high-endowego sprzętu audio, należąca do koncernu Harman International. Jest znana z referencyjnych wzmacniaczy i systemów dźwiękowych stosowanych w najlepszych zestawach audio oraz w luksusowych samochodach marki Lexus.

  • Ponad 20-głośnikowe systemy dostępne są w droższych wersjach modeli LS, RX czy RC.

Burmester 

zestawy-audio-high-end-porsche-burmester
fot. Porsche

Burmester Audiosysteme to niemiecka marka high-endowego sprzętu audio, znana ze wzmacniaczy i kolumn głośnikowych. Firma od lat dostarcza swoje systemy dźwiękowe do Porsche, Mercedesa czy Bugatti, zapewniając niesamowitą jakość brzmienia i elegancki design.

  • Przykładowo – system nagłośnienia High-End do Porsche 911 turbo kosztuje 17 225 zł.

Harman/Kardon 

zestawy-audio-high-end-harman-kardon
fot. archiwum/Motor

Marka jest niezwykle znana, może nie do końca można mówić o parametrach audiofilskich, ale na pewno dostarcza systemy zapewniające dobrą jakość dźwięku w stosunkowo przystępnej cenie. Z jej sprzętu korzystają m.in. Mercedes, BMW, Volvo, Volkswagen, Subaru czy Mini. 

  • Jest też właścicielem takich marek jak Mark Levinson, JBL czy Bang & Olufsen.

Meridian

zestawy-audio-high-end-jaguar-meridian
fot. archiwum/Motor

Meridian Audio to brytyjska marka high-endowych systemów audio, znana z innowacyjnych technologii dźwiękowych i doskonałej jakości brzmienia. Firma specjalizuje się w systemach premium, dostarczając krystalicznie czysty, przestrzenny dźwięk głównie do Jaguarów oraz Land i Range Roverów.

  • Nagłośnienie Meridian Jest też dostępne w Kii EV9 – dopłata dla wersji Earth wynosi raptem 4 tys. zł.

Naim 

zestawy-audio-high-end-bentley-naim
fot. Bentley

Naim Audio to brytyjska firma specjalizująca się w luksusowych systemach audio klasy high-end. Marka jest znana z analogowego ciepła dźwięku i precyzyjnej inżynierii. W motoryzacji Naim współpracuje wyłącznie z Bentleyem, dostarczając jedne z najbardziej zaawansowanych systemów audio.

  • Dżentelmeni nie rozmawiają o pieniądzach, dla pozostałych dopłaty to ok. 50-130 tys. zł.

Sonus Faber 

zestawy-audio-high-end-maserati-sonus-faber
fot. Maserati

Sonus Faber to luksusowa włoska marka audio, znana z ręcznie wykonywanych kolumn głośnikowych o naturalnym brzmieniu i ekskluzywnym designie. W świecie motoryzacji marka ta jest nowym graczem, ale już zdobyła uznanie dzięki współpracy z Maserati.

  • Bazowy, świetny system np. w Grecale jest standardowy. Rozbudowany o więcej głośników wymaga około 1300 euro dopłaty.

Bowers & Wilkins

zestawy-audio-high-end-bmw-bowers-and-wilkins
fot. BMW

Bowers & Wilkins (B&W) to brytyjska marka audio znana z produkcji jednych z najlepszych głośników na świecie. Jej kolumny znajdują się w studiach nagraniowych, takich jak Abbey Road Studios, a technologia marki przeniosła się także do motoryzacji. 

  • Systemy B&W dostępne są w takich markach jak Volvo, BMW czy Maserati, dopłaty oscylują w przedziale 15-25 tys. zł.

Bose 

zestawy-audio-high-end-renault-bose
fot. archiwum/Motor

Bose nie jest marką high-end jak Burmester czy Mark Levinson, za to oferuje doskonałe brzmienie w przystępnych cenach, dlatego jest chętnie wybierane przez producentów samochodów klasy średniej i premium. Dostarcza sprzęt np. do Audi, Porsche, Mazdy, Nissana, Chevroleta, Cadillaca czy Renault.

  • Francuska firma tworzyła nawet limitowane wersje popularnych aut o nazwie Bose.

Beats 

zestawy-audio-high-end-fiat-beats
fot. archiwum/Motor

Tutaj też nie mówimy o sprzęcie wybitnej jakości, ale raczej o modnym gadżecie. Beats by Dre to marka założona przez Dr. Dre i Jimmy’ego Iovine’a, znana ze słuchawek o mocnym, basowym brzmieniu. Firma została przejęta przez Apple, ale jej systemy dźwiękowe są dostępne w samochodach.

  • Znalazły zastosowanie w Volkswagenach, Fiatach, Dodge'ach, Chryslerach i Jeepach.

Lepsze audio w używanym aucie

zestawy-audio-high-end-wyciszanie-drzwi
fot. archiwum/Motor

Podstawowe systemy audio zwykle są mizernej jakości. Pasmo przenoszenia częstotliwości jest ograniczone, zwiększenie głośności prowadzi do irytujących zniekształceń, już nie mówiąc o rezonansach plastikowych paneli. Można to jednak poprawić.

Aftermarketowa branża car audio to gigantyczny temat. Kilkanaście lat temu dużą rolę odgrywały nośniki dźwięku – lepszy magnetofon czy odtwarzacz CD względem fabrycznego dawały wyraźną różnicę.

Dziś, w dobie wszystkiego cyfrowego, największą korzyść przynosi poprawa akustyki wnętrza. Zaczyna się od jego dokładnego wytłumienia, wliczając nawet wnękę koła zapasowego. Producenci czynią, zwłaszcza ostatnio, spore oszczędności na materiałach wygłuszeniowych – a jest na czym. Łączna masa wynosi często ponad 100 kg. Urwanie kilku na wielu milionach aut to spora oszczędność.

zestawy-audio-high-end-zestaw-dls-audi
fot. DLS

Zatem – zaczynamy od wygłuszeń i przechodzimy do systemu nagłośnienia. Wiele firm, np. DLS, oferuje gotowe zestawy głośników do wielu modeli, wraz z całym okablowaniem, adapterami itp. ułatwiającymi ich montaż w aucie. Trzeba tylko wybrać odpowiedni model z listy.

Oczywiście można iść w bardziej zindywidualizowane rozwiązania, zamówić dodatkowy wzmacniacz, korektory dźwięku, głośniki niskotonowe – trudno znaleźć granicę fantazji.

Czytaj także