Nagłośnienie najwyższej jakości możemy mieć nie tylko w domu, ale także w samochodzie. Stosowne systemy car audio oferują najbardziej prestiżowe firmy z branży. Ich lista jest imponująca, podobnie jak ceny tego typu rozwiązań.
Pierwsze systemy audio w samochodach były proste – jednokanałowe radio o niskiej mocy, monofoniczny dźwięk i brak jakiegokolwiek dostosowania do akustyki wnętrza.
Z biegiem lat pojawiły się kasety, płyty CD, a potem cyfrowe formaty dźwięku. Dziś samochodowe systemy audio oferują dźwięk przestrzenny, zaawansowaną cyfrową korekcję akustyki oraz rozwiązania rodem z high-endowego sprzętu domowego.
Obecnie coraz więcej systemów oferuje streaming w jakości Hi-Res, kompatybilność z Dolby Atmos oraz inteligentne algorytmy DSP (Digital Signal Processing), które dostosowują dźwięk do wnętrza pojazdu.
W topowych modelach samochodów liczba głośników może przekraczać 30, a moc systemu to nierzadko ponad 2000 W. I mówimy tu tylko o systemach dostępnych fabrycznie, które można zamówić podczas konfigurowania auta u dealera, a nie jednostkowych pojazdach demonstracyjnych budowanych na zawody car audio. To zresztą zupełnie osobny temat – i fantazja nie zna wtedy granic.
Akustyka wnętrza samochodu znacząco różni się od tej w domu. W aucie mamy do czynienia z licznymi powierzchniami odbijającymi dźwięk – szybami, plastikiem, a także nierównomiernym rozmieszczeniem słuchaczy. Dlatego producenci stosują zaawansowane systemy kalibracji dźwięku, które uwzględniają pozycję foteli, wielkość kabiny oraz rodzaj materiałów użytych we wnętrzu.
Może nawet warto przypomnieć tutaj anegdotę związaną z akustyką pierwszego Lexusa – modelu LS 400 z roku 1989. Miał to być najlepszy samochód na świecie, a taki efekt miało między innymi zapewniać optymalne wyciszenie kabiny. I to się udało. Ale pojawiły się inne problemy – w tak cichym wnętrzu słychać było bardzo dobrze odgłos pracy wycieraczek, mechanizmu podnoszenia szyb itp. Trzeba było zatem walczyć dalej z czymś, o czym wcześniej nie pomyślano. Ale to też się udało. Akustyka wnętrza auta jest dziś nie mniej skomplikowanym zagadnieniem od projektowania sali koncertowej.
Teraz pozostaje taką małą, wyciszoną salę koncertową nagłośnić. A każde niedociągnięcia będzie bardzo dobrze słychać. Tu do gry wchodzą najbardziej uznane firmy produkujące stacjonarny sprzęt high-end na świecie, o których piszemy więcej poniżej.
B&O to duńska marka premium, znana z wysokiej jakości sprzętu audio i unikalnego wzornictwa. Współpracuje z takimi firmami jak Audi, BMW, Aston Martin, a nawet Ford. Na zdjęciu ich charakterystyczny element, wysuwana z deski tzw. soczewka akustyczna z głośnikiem wysokotonowym.
To amerykańska marka high-endowego sprzętu audio, należąca do koncernu Harman International. Jest znana z referencyjnych wzmacniaczy i systemów dźwiękowych stosowanych w najlepszych zestawach audio oraz w luksusowych samochodach marki Lexus.
Burmester Audiosysteme to niemiecka marka high-endowego sprzętu audio, znana ze wzmacniaczy i kolumn głośnikowych. Firma od lat dostarcza swoje systemy dźwiękowe do Porsche, Mercedesa czy Bugatti, zapewniając niesamowitą jakość brzmienia i elegancki design.
Marka jest niezwykle znana, może nie do końca można mówić o parametrach audiofilskich, ale na pewno dostarcza systemy zapewniające dobrą jakość dźwięku w stosunkowo przystępnej cenie. Z jej sprzętu korzystają m.in. Mercedes, BMW, Volvo, Volkswagen, Subaru czy Mini.
Meridian Audio to brytyjska marka high-endowych systemów audio, znana z innowacyjnych technologii dźwiękowych i doskonałej jakości brzmienia. Firma specjalizuje się w systemach premium, dostarczając krystalicznie czysty, przestrzenny dźwięk głównie do Jaguarów oraz Land i Range Roverów.
Naim Audio to brytyjska firma specjalizująca się w luksusowych systemach audio klasy high-end. Marka jest znana z analogowego ciepła dźwięku i precyzyjnej inżynierii. W motoryzacji Naim współpracuje wyłącznie z Bentleyem, dostarczając jedne z najbardziej zaawansowanych systemów audio.
Sonus Faber to luksusowa włoska marka audio, znana z ręcznie wykonywanych kolumn głośnikowych o naturalnym brzmieniu i ekskluzywnym designie. W świecie motoryzacji marka ta jest nowym graczem, ale już zdobyła uznanie dzięki współpracy z Maserati.
Bowers & Wilkins (B&W) to brytyjska marka audio znana z produkcji jednych z najlepszych głośników na świecie. Jej kolumny znajdują się w studiach nagraniowych, takich jak Abbey Road Studios, a technologia marki przeniosła się także do motoryzacji.
Bose nie jest marką high-end jak Burmester czy Mark Levinson, za to oferuje doskonałe brzmienie w przystępnych cenach, dlatego jest chętnie wybierane przez producentów samochodów klasy średniej i premium. Dostarcza sprzęt np. do Audi, Porsche, Mazdy, Nissana, Chevroleta, Cadillaca czy Renault.
Tutaj też nie mówimy o sprzęcie wybitnej jakości, ale raczej o modnym gadżecie. Beats by Dre to marka założona przez Dr. Dre i Jimmy’ego Iovine’a, znana ze słuchawek o mocnym, basowym brzmieniu. Firma została przejęta przez Apple, ale jej systemy dźwiękowe są dostępne w samochodach.
Podstawowe systemy audio zwykle są mizernej jakości. Pasmo przenoszenia częstotliwości jest ograniczone, zwiększenie głośności prowadzi do irytujących zniekształceń, już nie mówiąc o rezonansach plastikowych paneli. Można to jednak poprawić.
Aftermarketowa branża car audio to gigantyczny temat. Kilkanaście lat temu dużą rolę odgrywały nośniki dźwięku – lepszy magnetofon czy odtwarzacz CD względem fabrycznego dawały wyraźną różnicę.
Dziś, w dobie wszystkiego cyfrowego, największą korzyść przynosi poprawa akustyki wnętrza. Zaczyna się od jego dokładnego wytłumienia, wliczając nawet wnękę koła zapasowego. Producenci czynią, zwłaszcza ostatnio, spore oszczędności na materiałach wygłuszeniowych – a jest na czym. Łączna masa wynosi często ponad 100 kg. Urwanie kilku na wielu milionach aut to spora oszczędność.
Zatem – zaczynamy od wygłuszeń i przechodzimy do systemu nagłośnienia. Wiele firm, np. DLS, oferuje gotowe zestawy głośników do wielu modeli, wraz z całym okablowaniem, adapterami itp. ułatwiającymi ich montaż w aucie. Trzeba tylko wybrać odpowiedni model z listy.
Oczywiście można iść w bardziej zindywidualizowane rozwiązania, zamówić dodatkowy wzmacniacz, korektory dźwięku, głośniki niskotonowe – trudno znaleźć granicę fantazji.