Za auta płacimy mniej niż kierowcy z innych państw, ale w Europie znacząco zmniejsza się podaż pojazdów, co będzie sprzyjało wzrostowi cen.
Średnia kwota, za jaką Polacy kupują używany samochód bywa przeszło o połowę niższa niż w innych krajach Europy. Wynosi ona 30 tys. zł, podczas gdy (w przeliczeniu) w Niemczech 99 tys. zł, na Słowacji 90 tys. zł, w Czechach 85 tys. zł, a we Włoszech 57 tys. zł – wynika z raportu Carvago, w którym firma podsumowała trzeci kwartał 2022 r. Wzięto w nim pod uwagę auta wyprodukowane w latach 2009-2022, a sprzedawane przez dealerów pojazdów używanych i firmy, a nie osoby indywidualne. W Polsce liczba takich pojazdów nie zmieniła się znacząco względem III kwartału 2021 r. (wzrost o 0,9%), ale w innych krajach spadki są pokaźne. W Niemcach Carvago odnotowało spadek o 24,75%, w Czechach o 21,1%, we Włoszech o 19%, a na Słowacji o 4,6%. Nie ma jednak róży bez kolców. W Polsce auta wystawiane na sprzedaż przez dealerów i firmy mają statystycznie drugie najwyższe po Słowacji przebiegi – ich mediana sięga niemal 100 tys. km, podczas gdy w Niemczech to zaledwie 40 tys. km. Za naszą zachodnią granicą udział pojazdów z automatyczną skrzynią jest też o 13% wyższy niż w Polsce, co również winduje ceny używanych egzemplarzy.
Mediana (czyli wartość środkowa; połowa dostępnych aut jest nad, połowa pod tak wyznaczoną „kreską”) jest bardziej odporna na odchylenia niż średnia – ale nawet jeżeli zostanie użyta, okazuje się, że w Polsce używane samochody są najtańsze wśród badanych krajów.
Mediany cen | |||
---|---|---|---|
Kraj | Mediana ceny aut do 5 lat | Mediana ceny aut do 10 lat | Mediana przebiegu |
Polska | 99 800 zł | 68 000 zł | 96 000 km |
Czechy | 115 703 zł | 92 523 zł | 72 141 km |
Niemcy | 132 646 zł | 117 045 zł | 40 000 km |
Słowacja | 115 159 zł | 82 550 zł | 114 000 km |
Włochy | 104 212 zł | 89 568 zł | 54 665 km |
Carvago wzięło pod uwagę samochody wystawiane na sprzedaż przez dealerów pojazdów używanych oraz firmy. Nie powinno więc dziwić, że w gronie wiodących modeli na poszczególnych rynkach znalazły się samochody chętnie wybierane przez floty. We wszystkich krajach modele z napędem elektrycznym stanowią margines rynku wtórnego. Największy udział (2,4% w III kwartale 2022 r.) miały w Niemczech.
Liderzy na poszczególnych rynkach | ||||
---|---|---|---|---|
Kraj | Najpopularniejszy model | Najpopularniejszy elektryk | Udział aut z silnikiem Diesla | Udział samochodów z automatem |
Polska | Opel Astra 5d, 2011 r. 4 (140 KM), skrzynia manualna | Nissan Leaf | 43% | 39% |
Czechy | Skoda Octavia Combi, 2018 r. 2.0 TDI (150 KM), skrzynia manualna | BMW i3 i Skoda Enyaq iV | 50% | 43% |
Niemcy | Volkswagen Golf 5d, 2020 r. 5 TSI (150 KM), skrzynia manualna | BMW i3 | 34% | 52% |
Słowacja | Skoda Octavia Combi, 2017 r. 2.0 TDI (150 KM), skrzynia DSG | BMW i3 | 63% | 54% |
Włochy | Fiat Panda, 2019 r. 2 (69 KM), skrzynia manualna | Smart Fortwo | 51% | 39% |
W krajach mających własne modele samochodów wyraźnie widać duże zainteresowanie nimi – np. w Czechach, gdzie na rynku wtórnym niepodzielnie panuje Skoda.
Liderzy na poszczególnych rynkach | |||||
---|---|---|---|---|---|
Miejsce | Polska | Czechy | Niemcy | Słowacja | Włochy |
1 | Opel Astra | Skoda Octavia | VW Golf | Skoda Octavia | Fiat Panda |
2 | VW Golf | Skoda Fabia | Mercedes C | Skoda Superb | VW Golf |
3 | Ford Focus | Skoda Superb | VW Polo | VW Passat | Fiat 500 |
4 | Skoda Octavia | VW Golf | VW Passat | VW Golf | Fiat 500X |
5 | Opel Insignia | VW Passat | VW Tiguan | Skoda Fabia | Jeep Renegade |
6 | VW Passat | Skoda Kodiaq | BMW serii 3 | BMW serii 5 | VW Polo |
7 | Audi A4 | Skoda Karoq | Mercedes E | VW Tiguan | Audi A3 |
8 | Audi A6 | Skoda Rapid | Audi A3 | Audi A4 | Mercedes A |
9 | Ford Mondeo | Hyundai i30 | Audi A4 | BMW serii 3 | Renault Clio |
10 | BMW serii 5 | Skoda Scala | Opel Corsa | Audi A6 | Lancia Ypsilon |