Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Auta w komisie

Analiza rynku

Jak wyglądają ceny aut używanych w Polsce na tle innych krajów europejskich?

archiwum

Analiza rynku

Jak wyglądają ceny aut używanych w Polsce na tle innych krajów europejskich?

Za auta płacimy mniej niż kierowcy z innych państw, ale w Europie znacząco zmniejsza się podaż pojazdów, co będzie sprzyjało wzrostowi cen.

Średnia kwota, za jaką Polacy kupują używany samochód bywa przeszło o połowę niższa niż w innych krajach Europy. Wynosi ona 30 tys. zł, podczas gdy (w przeliczeniu) w Niemczech 99 tys. zł, na Słowacji 90 tys. zł, w Czechach 85 tys. zł, a we Włoszech 57 tys. zł – wynika z raportu Carvago, w którym firma podsumowała trzeci kwartał 2022 r. Wzięto w nim pod uwagę auta wyprodukowane w latach 2009-2022, a sprzedawane przez dealerów pojazdów używanych i firmy, a nie osoby indywidualne. W Polsce liczba takich pojazdów nie zmieniła się znacząco względem III kwartału 2021 r. (wzrost o 0,9%), ale w innych krajach spadki są pokaźne. W Niemcach Carvago odnotowało spadek o 24,75%, w Czechach o 21,1%, we Włoszech o 19%, a na Słowacji o 4,6%. Nie ma jednak róży bez kolców. W Polsce auta wystawiane na sprzedaż przez dealerów i firmy mają statystycznie drugie najwyższe po Słowacji przebiegi – ich mediana sięga niemal 100 tys. km, podczas gdy w Niemczech to zaledwie 40 tys. km. Za naszą zachodnią granicą udział pojazdów z automatyczną skrzynią jest też o 13% wyższy niż w Polsce, co również winduje ceny używanych egzemplarzy.

Mediany cen i przebiegów

Mediana (czyli wartość środkowa; połowa dostępnych aut jest nad, połowa pod tak wyznaczoną „kreską”) jest bardziej odporna na odchylenia niż średnia – ale nawet jeżeli zostanie użyta, okazuje się, że w Polsce używane samochody są najtańsze wśród badanych krajów.

Mediany cen
Kraj Mediana ceny aut do 5 lat Mediana ceny aut do 10 lat Mediana przebiegu
Polska 99 800 zł 68 000 zł 96 000 km
Czechy 115 703 zł 92 523 zł 72 141 km
Niemcy 132 646 zł 117 045 zł 40 000 km
Słowacja 115 159 zł 82 550 zł 114 000 km
Włochy 104 212 zł 89 568 zł 54 665 km
 

Wiodące auta na poszczególnych rynkach

Carvago wzięło pod uwagę samochody wystawiane na sprzedaż przez dealerów pojazdów używanych oraz firmy. Nie powinno więc dziwić, że w gronie wiodących modeli na poszczególnych rynkach znalazły się samochody chętnie wybierane przez floty. We wszystkich krajach modele z napędem elektrycznym stanowią margines rynku wtórnego. Największy udział (2,4% w III kwartale 2022 r.) miały w Niemczech.

Liderzy na poszczególnych rynkach
Kraj Najpopularniejszy model Najpopularniejszy elektryk Udział aut z silnikiem Diesla Udział samochodów z automatem
Polska Opel Astra 5d, 2011 r. 4 (140 KM), skrzynia manualna Nissan Leaf 43% 39%
Czechy Skoda Octavia Combi, 2018 r. 2.0 TDI (150 KM), skrzynia manualna BMW i3 i Skoda Enyaq iV 50% 43%
Niemcy Volkswagen Golf 5d, 2020 r. 5 TSI (150 KM), skrzynia manualna BMW i3 34% 52%
Słowacja Skoda Octavia Combi, 2017 r. 2.0 TDI (150 KM), skrzynia DSG BMW i3 63% 54%
Włochy Fiat Panda, 2019 r. 2 (69 KM), skrzynia manualna Smart Fortwo 51% 39%

Najchętniej wybierane modele

W krajach mających własne modele samochodów wyraźnie widać duże zainteresowanie nimi – np. w Czechach, gdzie na rynku wtórnym niepodzielnie panuje Skoda.

Liderzy na poszczególnych rynkach
Miejsce Polska Czechy Niemcy Słowacja Włochy
1 Opel Astra Skoda Octavia VW Golf Skoda Octavia Fiat Panda
2 VW Golf Skoda Fabia Mercedes C Skoda Superb VW Golf
3 Ford Focus Skoda Superb VW Polo VW Passat Fiat 500
4 Skoda Octavia VW Golf VW Passat VW Golf Fiat 500X
5 Opel Insignia VW Passat VW Tiguan Skoda Fabia Jeep Renegade
6 VW Passat Skoda Kodiaq BMW serii 3 BMW serii 5 VW Polo
7 Audi A4 Skoda Karoq Mercedes E VW Tiguan Audi A3
8 Audi A6 Skoda Rapid Audi A3 Audi A4 Mercedes A
9 Ford Mondeo Hyundai i30 Audi A4 BMW serii 3 Renault Clio
10 BMW serii 5 Skoda Scala Opel Corsa Audi A6 Lancia Ypsilon

Czytaj także