Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Jeep Gladiator z zabudowa kempingowa

Jeep Gladiator z zabudową Tischer

Jeep z zabudową kempingową – na biwak w każdym terenie i nie tylko

Jeep Gladiator z zabudową Tischer

Jeep z zabudową kempingową – na biwak w każdym terenie i nie tylko

Wrangler z „paką”, czyli Jeep Gladiator, to jeden z bardziej oryginalnych modeli dostępnych na europejskim rynku. Dzięki zabudowie firmy Tischer ten już z definicji bardzo wszechstronny pojazd zyskuje dodatkową, mieszkalną funkcję.

Widzieliśmy już „dmuchane alkowy”, taras na dachu, a nawet kilka wysuwanych segmentów. Czekamy na kolejne innowacje z zakresu caravaningu.

Tymczasem prezentujemy pojazd mieszkalny z napędem na cztery koła, zewnętrzną kuchnią i głębokością brodzenia wynoszącą 76 cm, który dysponuje 600 Nm momentu obrotowego i może holować przyczepę o masie 2,7 t.

Dach z tworzywa sztucznego GRP da się złożyć, drzwi zdemontować, a przednią szybę – zupełnie opuścić. I nie mówimy tu o samochodzie wysokiej klasy za milion złotych, lecz o dostępnym w polskiej ofercie Jeepie Gladiatorze, na którego płaskiej pace konstruktorzy z firmy Tischer zamontowali jedną ze swoich kabin.

Montaż zabudowy kempingowej

Montaż nie jest skomplikowany, kabinę na Jeepie utrzymują tylko cztery linki napinające. Najwięcej wyczucia wymaga odpowiednie ustawienie samochodu, bo między nadkolami Gladiatora a podporami domku jest niewiele miejsca.

To jednak kwestia praktyki, którą nowicjusze szybko opanują. Po kilku dniach zdejmowanie kabiny stanie się wakacyjną rutyną. Profesjonaliści seryjną korbkę zastępują wkrętarką akumulatorową, dzięki czemu ustawienie skrzyni na wspornikach zajmuje kwadrans.

Tak postawiona kabina nie będzie się kołysać nawet podczas silnego wiatru. A otwarty Jeep przekonuje nie tylko na nadmorskiej promenadzie, ale także na stromej, szutrowej drodze, po której prawie nikt nie przejedzie.

Wyposażenie wnętrza kampera

Tak duża swoboda ma swoją cenę. Za Jeepa zapłacimy od 328 tys. zł, a za kabinę Tischera – od 39 000 euro. Nawet komfortowe półintegry marek premium nie są jednak dużo tańsze. I nie wywieziemy nimi gruzu spod domu, w czym sprawdzi się Jeep z paką.

Z nim można mieć wszystko: podróżujący z kabiną pokonują długie dystanse równie wygodnie i szybko, jak ma to miejsce w przypadku dobrego kampera, a na miejscu zachowują taką elastyczność jak właściciele przyczep kempingowych.

Oczywiście w kabinie mieszka się inaczej niż w konwencjonalnym kamperze. Różnice widać już przy wsiadaniu, bo stopień jest wysoki, nawet gdy wyposażony w 20-calowe obręcze Gladiator nie ma podwyższonego zawieszenia. Miejsce do przechowywania butli z gazem znajduje się na wysokości klatki piersiowej, ale na szczęście butle mają pojemność tylko 5 l.

Domek na pace jest bardziej przestronny niż się wydaje z zewnątrz.  Wysokość wnętrza wynosi 1,9 m, więc nie powinno brakować miejsca nad głową. Alkowa rozciąga się na całej długości kabiny Jeepa, co pozwoliło na umieszczenie w niej podwójnego łóżka o długości 1,98 i szerokości 1,5 m oraz trzech pojemnych schowków na samym przodzie.

Przed łóżkiem znajduje się wygodny kącik jadalny, który w kilku krokach można przekształcić w drugie łóżko. Do nowo zaprojektowanej łazienki prowadzą sprytne drzwi przesuwne: można je ustawić tak, żeby zasłoniły umywalkę i wc, wówczas prysznic przekształca się w dodatkowe, otwarte pomieszczenie z dużym lustrem.

Jeep Gladiator zabudowa Tischer_kuchnia

Meble mają typowy dla firmy Tischer bezpretensjonalny styl. Kuchnia jest mała, ale na pokładzie znajduje się aż trzypalnikowa kuchenka.

Jeep Gladiator zabudowa Tischer_wnetrze

Kabina ma klasyczny układ: łóżko umieszczono we wnęce, znajdujący się przed nim kącik jadalny można w razie potrzeby przekształcić w drugie łóżko. 

Jeep Gladiator zabudowa Tischer_lazienka
Drzwi można przesunąć tak, że zasłonią toaletę i przemienią prysznic w otwarte pomieszczenie, zwiększając poczucie przestrzeni. 
Jeep Gladiator zabudowa Tischer_centrum sterowania

Technika pokładowa i centralny wyświetlacz jak w konwencjonalnym samochodzie kempingowym.

Jeep Gladiator zabudowa Tischer_zewnetrzna kuchenka

Piknik w terenie: grill lub kuchenkę gazową możemy postawić na stabilnej płycie ze stali nierdzewnej, którą przykręcamy do listwy mocującej obok wejścia.

Rodzaje kabin na pick-upy

Nawiasem mówiąc, prezentowana kabina Tischera nosi nazwę Box, a jej klasyczny kanciasty design idealnie pasuje do prostej stylistyki Jeepa Gladiatora. Kabina jest też dostępna w bardziej zaokrąglonej, a przez to bardziej aerodynamicznej wersji Trail, która jest równie przestronna i identycznie wyposażona.

Konstruktorzy z Kreuzwertheim nie skupiają się na modnych efektach, lecz stawiają na klasyczne linie, spokojną kolorystykę i trwałe materiały. Brązowo-beżowa, nakrapiana podłoga z tworzywa sztucznego przypomina tę z korytarza ze szkoły podstawowej, jest też podobnie wytrzymała. Kabinę dopracowano w każdym detalu – w końcu jest produkowana ręcznie w liczbie zaledwie 240 egzemplarzy rocznie.

Kempingowy Jeep na drodze

O dziwo, pusta kabina bez dodatków i wody w zbiorniku waży tylko 635 kg, nie robi więc wrażenia na Jeepie Gladiatorze. Bez załadunku pojazd o masie 2,4 t rozpędza się do 100 km/h w 8,6 s, ale lepiej tego nie sprawdzać, jeżeli nie chcemy narazić na szwank filiżanek umieszczonych w szafce.

Do dynamicznego poruszania się nie zachęca zresztą niezbyt bezpośredni układ kierowniczy Jeepa. Podczas jazdy czuć również, że kabina dociąża tył, choć w Gladiatorze kołysanie i galopowanie jest mniej wyraźne niż np. w Dodge’u Ramie, na którego narzeka wielu klientów firmy Tischer.

Jeep Gladiator zabudowa Tischer_jadacy bokiem

Zmodernizowane zawieszenie: 20-calowe opony terenowe, mocniejsze amortyzatory i sprężyny. Jeep z kabiną „na plecach” ma 3,2 m wysokości, góruje więc nad większością konwencjonalnych samochodów kempingowych.

Jeep Gladiator zabudowa Tischer_kabina

Jak przystało na Jeepa, zegary są wciąż w desce rozdzielczej. Panele dachowe z tworzywa można oczywiście łatwo zdemontować.

Napęd: mocne i oszczędne V6

Jeep lepiej wypada też pod względem zużycia paliwa, ale nie jest to wielki wyczyn, bo za siedmioma szczelinami jego tradycyjnego grilla pracuje na wskroś nieamerykański silnik wysokoprężny V6. Jego ciężki warkot nie ustaje nawet po rozgrzaniu, lecz to jedyna wada mocnej, 3-litrowej jednostki z szerokiej gamy koncernu Stellantis. Ponadto jego brzmienie doskonale pasuje do masywnej deski rozdzielczej z grubym wieńcem kierownicy. Podobnie jak dudnienie terenowych opon Mickey Thompson.

Dane techniczne JEEP GLADIATOR
Silnik  turbodiesel
Pojemność skokowa 2987 cm3
Układ cylindrów/zawory V6/24
Moc maksymalna 264 KM/3600
Maks. moment obrotowy 600 Nm/1400
Napęd 4x4
Skrzynia biegów aut./8-biegowa
Długość/szerokość/wysokość* 635/210/320 cm 
Rozstaw osi 349 cm
Masa własna (bez/z kabiną) 2385/3300 kg
Opony F70-14B
Osiągi, zużycie paliwa
Prędkość maksymalna 177 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,6 s
Średnie zużycie paliwa* ok. 13,5 l/100 km
* dane dla wersji z zabudową  

Wszystko wydaje się tu aż przesadnie siermiężne: selekcjoner automatycznej skrzyni ma rozmiar XL, a pokrętłami można sterować nawet bez zdejmowania rękawicy z dużej dłoni. W długich trasach tym bardziej zdumiewają więc wysoki komfort zawieszenia i płynna praca ośmiobiegowego automatu.

Ale Jeep może być też inny. Świadczą o tym plakietka Trail Rated, solidna dźwignia reduktora i szeroki uchwyt po stronie pasażera. A na koniec dnia, na szczycie góry, mieszkańcy tego wielofunkcyjnego kampera przykręcają grill gazowy do aluminiowego profilu swojej kabiny i wyjmują steki.

Jeep Gladiator zabudowa Tischer_trail rated

Jeep Gladiator z zabudową Tischer: podsumowanie

Jeep Gladiator zabudowa Tischer_

Jeep Gladiator to jedyny pojazd na rynku, który ma napęd na wszystkie koła, może być wołem roboczym, samochodem do holowania i rodzinnym kabrioletem. Kabina Tischera przemienia Jeepa Wranglera z paką w maksymalnie elastycznego kampera. Nie jest to tanie, ale może się opłacić, bo wszechstronny pojazd może zarabiać na siebie, jeśli używamy go na co dzień do celów gospodarczych.

Czytaj także