Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Asystenci kierowcy

Systemy pokładowe

Obowiązkowe wyposażenie aut – coraz więcej asystentów kierowcy

Volvo

Systemy pokładowe

Obowiązkowe wyposażenie aut – coraz więcej asystentów kierowcy

Lista systemów obowiązkowo montowanych w autach wydłuża się z roku na rok. W 2022 r. Unia Europejska dołożyła do niej kolejny rozbudowany pakiet elementów. Teraz samochód musi być praktycznie nafaszerowany różnej maści czujnikami i zabezpieczeniami. A to wszystko nie pozostaje oczywiście bez wpływu na cenę nowego auta...

Obowiązek zapinania pasów został u nas wprowadzony w 1983 r. Dotyczył zresztą tylko przednich siedzeń i dróg poza obszarem zabudowanym.

Dużo więcej wymaganych systemów bezpieczeństwa na pokładzie zresztą nie było. Światła, w miarę działające hamulce i układ kierowniczy, może strefy trochę kontrolowanego zgniotu...

Coraz więcej wyposażenia w autach

Ale te czasy to już prehistoria. Wymagania stawiane producentom samochodów rosły z roku na rok.

Początkowo skupiano się na ekologii, odejście od benzyn ołowiowych pokryło się z koniecznością stosowania katalizatorów, kolejne normy wymuszały stosowanie coraz bardziej rozbudowanych systemów oczyszczania spalin i monitoringu pracy silnika.

Później skoncentrowano się na rozbudowywaniu systemów podnoszących bezpieczeństwo jazdy – od obowiązkowych poduszek powietrznych przez ABS po układy ESP. To ciągle jednak było za mało.

Więcej asystentów jazdy

W lipcu 2022 roku Unia Europejska wprowadziła rozbudowany pakiet nowych elementów obowiązkowych w aucie. Na początek dotyczy on tylko modeli wprowadzanych na rynek, rozszerzenie na wszystkie nowe sprzedawane auta ma nastąpić w roku 2024.

Wymagane systemy nie są niczym nowym na rynku, stosowane są nierzadko od kilkunastu lat, były jednak dotąd wyposażeniem opcjonalnym, często wykorzystywanym w modelach wyższych klas.

Teraz układy dbające o bezpieczeństwo muszą się pojawić w każdym aucie dostępnym w salonie, niezależnie od jego ceny. Przy trwających  problemach z łańcuchami dostaw można spodziewać się z tym pewnych problemów. Ale wyjścia dużego nie ma – w innym razie w ogóle nie trafi się do klientów.

Nowe elementy wyposażenia obowiązkowego

Systemy wykrywania obiektów przy cofaniu

kamera cofania

Najechanie na osoby podczas cofania, choć przydarza się przy małej prędkości, często powoduje poważne obrażenia – złamania, mocne stłuczenia itp. Wprowadzono więc obowiązek montażu systemu wykrywającego przeszkody przy jeździe tyłem.

  • Czujniki lub kamery
    Nie ma konkretnego wymogu, jak taki system ochrony ma działać. Równie dobrze mogą to być czujniki cofania, jak i układ oparty na kamerach.

Systemy monitoringu koncentracji kierowcy

asystent koncentracji

Zwłaszcza podczas monotonnych podróży trasami szybkiego ruchu pojawia się tendencja do odrywania uwagi kierowcy od drogi. Prowadzić to może do bezwolnego opuszczania pasa ruchu czy zbyt późnej reakcji na hamujące przed nami pojazdy. Nowy system ma nas chronić przed takimi bardzo niebezpiecznymi sytuacjami.

  • Obserwacja zachowania i wzroku kierowcy
    System ma zarówno monitorować, na co patrzy kierowca, jak i analizować, czy prowadzi auto adekwatnie do sytuacji na drodze.

Ułatwienia w montażu alkoblokad

alcoguard

O alkoblokadach, umożliwiających uruchomienie auta dopiero po wykonaniu testu trzeźwości mówi się od dawna, jako opcja takie wyposażenie było też dostępne na rynku (np. w Volvo). W nowych rozwiązaniach chodzi jednak o uwzględnienie w konstrukcji auta zunifikowanej instalacji, pozwalającej na łatwy montaż blokady w późniejszym okresie.

  • Blokady nie ma
    Na razie pokładowe alkomaty nie są jednak wymagane.

Awaryjne sygnały stopu

sygnaly stopu

To kolejny system, który stosowany jest przez wielu producentów od lat, ale teraz ma się stać branżowym standardem. Chodzi o migające światła stopu w sytuacji nagłego, awaryjnego hamowania, ostrzegające kierowców z tyłu o potencjalnym niebezpieczeństwie.

  • Światła awaryjne nie wystarczą
    Niektórzy producenci opierali taki system na włączających się światłach awaryjnych. Tutaj mowa jest konkretnie o światłach stopu.

Utrzymywanie pojazdu na pasie ruchu

asystenst pasa ruchu

Obowiązkowy ma być system monitorujący poziom zmęczenia i koncentracji kierowcy na sytuacji drogowej, ale na wszelki wypadek na wyposażeniu samochodu muszą znaleźć się jeszcze systemy wspomagające utrzymanie toru jazdy na zamierzonym pasie ruchu.

  • Asystent w trasie
    Wspomaganie utrzymania pasa ruchu sprawdza się głównie na drogach przelotowych. W innych warunkach i tak często się „gubi”.

System samoczynnego hamowania awaryjnego

automatyczne hamowanie

Kolejny poziom ochrony przed brakiem koncentracji kierowców – auto, w razie wykrycia zagrożenia najechania na poprzedzający pojazd (ale też rowerzystów czy pieszych przekraczających ulicę), musi być w stanie rozpocząć awaryjne hamowanie bez udziału kierowcy.

  • Umiarkowana skuteczność
    Jak pokazuje wiele testów, systemy tego typu ciągle nie są w stanie uchronić przed wypadkiem w każdej sytuacji. Uwaga kierowcy jest wymagana.

Inteligentne dostosowanie prędkości

inteligentne dostosowanie predkosci

System ma zbierać dane z różnych czujników auta (kamer rozpoznających znaki, lokalizacji GPS, danych z map nawigacji) i ostrzegać kierowcę o przekroczeniu limitu prędkości dopuszczalnego na konkretnej drodze. W razie przekroczenia przepisów układ powinien wysyłać ostrzeżenia, np. w postaci większego oporu stawianego przez pedał gazu, zachęcające do zwolnienia tempa.

  • To nie jest ogranicznik
    System nie służy do odgórnego ograniczenia prędkości.

Rejestratory danych na temat zdarzeń drogowych

Na pokładzie auta ma być zamontowane urządzenie będące odpowiednikiem samolotowej „czarnej skrzynki”. Ma ono umożliwiać odczyt kluczowych parametrów jazdy (prędkość, czas hamowania, opóźnienia) z kilku sekund przed kolizją.

  • Wielki brat?
    Urządzenie ma ułatwić ustalenie przebiegu zdarzenia drogowego. Ale odbiera poczucie prywatności z użytkowania samochodu.

Wyposażenie wymagane od lat

Katalizator (od 1993 r.)

katalizator

Spełnienie norm emisji Euro z 1993 r. wymagało stosowania katalizatorów. W Polsce obowiązek pojawił się w 1995 r.

OBD II (od 2001 r.)

obd

Zunifikowany system diagnostyki pokładowej stał się obowiązkowy w autach benzynowych Europie od 2001 r., w dieslach od 2003 r.

ABS (od 2004 r.)

abs

W Unii od 2004 r., u nas dwa lata później wprowadzono obowiązek montażu układu w każdym sprzedawanym aucie.

DPF (od 2006 r.)

dpf

Wprowadzenie normy Euro IV w 2006 r. w praktyce wymusiło stosowanie w dieslach filtrów cząstek stałych.

Airbag (od 2009 r.)

airbag

Poduszki są znane w motoryzacji od półwiecza, ale w Unii stały się obowiązkowym wyposażeniem aut w 2009 r.

 

Światła dzienne (od 2011 r.)

swiatla dzienne

Już od ponad 10 lat wszystkie auta sprzedawane na naszym rynku muszą mieć seryjne światła dzienne.

Etykiety (od 2012 r.) 

etykieta

Wymagania dotyczą też opon. Etykiety wprowadzono w 2012 r. Zmodyfikowano je w 2021.

ESP (od 2014 r.)

esp

Wszystkie samochody sprzedawane w UE muszą być wyposażone w układ stabilizacji od 2014 r.

Czynnik 1234yf (od 2017 r.)

czynnik 1234yf

Bardziej przyjazny dla środowiska, ale jednocześnie dużo droższy. Obowiązkowy od 2017 r.

DAB (od 2021 r.)

dab

Od 2021 r. Obowiązkowe cyfrowe radio w aucie. Czyżby przygotowanie na kres pasma FM?

Podsumowanie

Każde rozszerzenie obowiązkowego wyposażenia napotyka opór. Tak było z ABS-em czy ESP – kierowcy mówili o zabieraniu im kontroli nad zachowaniem auta czy zanikiem umiejętności u innych. Z czasem do tego się przyzwyczailiśmy i dziś chyba niewiele osób narzeka na te systemy. Czy podobnie będzie z nowymi elementami? Faktem jest, że jazda samochodem zamienia się bardziej w sterowanie elektronicznego urządzenia.

Czytaj także