Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Test poziomu zapylenia w aucie

Smog: czy w aucie jest czyste powietrze? Sprawdzamy samochody w różnym wieku i z różnymi rozwiązaniami | TEST

Smog: czy w aucie jest czyste powietrze? Sprawdzamy samochody w różnym wieku i z różnymi rozwiązaniami | TEST

We wnętrzu auta smog nie jest już aż atak groźny jak na zewnątrz, ale czy w każdym pojeździe można liczyć na równie skuteczną ochronę przed zanieczyszczonym powietrzem? Sprawdzamy to na przykładzie trzech samochodów w różnym wieku i wyposażonych w różne rozwiązania.

W samochodzie można liczyć na niemal czyste powietrze. To głównie zasługa filtra kabinowego, który zatrzymuje zanieczyszczenia. Już najprostszy filtr, tzw. papierowy, chroni wnętrze samochodu przed cząstkami PM2,5 i PM10. Filtry kabinowe z węglem aktywnym poza cząstkami stałymi zatrzymują w sobie szkodliwe gazy i zapachy.

Oczyszczanie powietrza w aucie

Co więcej, producenci samochodów wyposażają także swoje auta w systemy poprawiające jakość powietrza. Na czym one polegają? Po włączeniu tej funkcji powietrze w samochodzie poddawane jest cyrkulacji i jednocześnie oczyszczane.

  • Uwaga! Warto pamiętać, że skuteczność ochrony przed zanieczyszczeniami zależy od stanu filtra. Zaleca się jego zmianę nie rzadziej niż co 15 tys. km przebiegu lub raz w roku. Optymalnym momentem do wymiany jest przedwiośnie, gdyż to właśnie jesienią i zimą filtr kabinowy jest najbardziej narażony na działanie wilgoci.

Skuteczność filtrów kabinowych

Postanowiliśmy sprawdzić, jak w praktyce działają filtry, a co ważne – w jakim stopniu zmniejszają poziom szkodliwych pyłów. Nasz test rozpoczęliśmy od samochodu, w którym nie ma filtra. Następnie sprawdziliśmy poziom zanieczyszczeń powietrza w aucie z brudnym filtrem oraz po jego wymianie na „węglowy”.

Podczas ostatniej próby smog mierzyliśmy w aucie z systemem poprawiającym jakość powietrza. W tym przypadku przeprowadziliśmy dwie próby – z włączonym i wyłączonym dodatkowym filtrowaniem.

Oto wyniki naszego testu prezentujące, o ile mniej zanieczyszczeń wdychamy, przebywające we wnętrzu samochodu.

Jak testujemy

smog w aucie_miernik

Do testu użyliśmy ręcznego czujnika zanieczyszczeń powietrza, który mierzy poziom cząsteczek PM2,5 oraz PM10 (główny składniki smogu w Polsce).

Najpierw zmierzyliśmy poziom zanieczyszczeń powietrza na zewnątrz. Urządzenie wskazało: PM2,5 – 59 µg/m3 i PM10 – 70 µg/m3. 

Następnie sprawdzaliśmy jakość powietrza we wnętrzach samochodów, aby obliczyć procentową zmianę poziomu smogu.

smog w aucie_jak testowano

Porównujemy stężenie pyłów na zewnątrz oraz wewnątrz samochodu. 

Wyniki badań

Auta biorące udział w teście

Uzyskane wyniki

smog w aucie_wyniki testu

PODSUMOWANIE

smog w aucie_podsumowanie

Zimą smog występuje niemal wszędzie. Na szczęście dość łatwo przed nim uciec. Oazą czystego powietrza jest samochód wyposażony w filtr kabinowy. Jak się okazuje, nawet jeśli ten nie zostanie w porę wymienimy, i tak możemy liczyć na w miarę dobre powietrze. Natomiast w samochodzie z funkcją dodatkowej ochrony przed zanieczyszczeniami smog nie ma już praktycznie żadnych szans.

Czytaj także