Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
wymiana filtra kabinowego

Wszystko o filtrach kabinowych

Filtry kabinowe – rodzaje, przed czym chronią, jak je wymienić, test skuteczności

archiwum

Wszystko o filtrach kabinowych

Filtry kabinowe – rodzaje, przed czym chronią, jak je wymienić, test skuteczności

O ile wszystkie inne filtry chronią auto, to kabinowy dba o komfort pasażerów. Lepiej go nie zaniedbywać. Jakie są oznaki zużycia filtra? Gdzie go szukać w samochodzie i jak wymienić? 

Filtr kabinowy to stosunkowo młody wynalazek w motoryzacji. Zadebiutował praktycznie w tych samych czasach, co układ ABS. Pierwszym autem wyposażonym w ten element był Saab 900 z roku 1979, którego filtr chronił przed przedostawaniem się pyłków i kurzu do wnętrza. Popularyzacja tego rozwiązania szła jednak z oporami. Klientów trudno było przekonać do tego pomysłu, mało kto zdawał sobie sprawę z wpływu jakości powietrza na zdrowie.

Przełomem okazało się wprowadzenie do produkcji filtrów z węglem aktywnym. Po raz pierwszy użyto ich w Mercedesach klasy S w 1991 roku, dwa lata później trafiły one także do BMW serii 7. Na czym polegał ten przełom? Filtry z warstwą węglową mają zdolność pochłaniania nieprzyjemnych zapachów. A tę różnicę wyczuł już prawie każdy użytkownik.

Obecnie praktycznie wszystkie samochody poruszające się po naszych drogach wyposażone są w filtry kabinowe. Ich zadanie się nie zmieniło, ale coraz więcej osób dostrzega, jak ważną rolę odgrywają – zwłaszcza teraz, gdy rozmowy o jakości powietrza i smogu są na porządku dziennym. Właśnie dzięki filtrom kabinowym to, czym oddychamy we wnętrzu samochodu jest zwykle o wiele czystsze od powietrza na zewnątrz auta – zwłaszcza w mieście, w korku.

Przed czym chronią filtry kabinowe

Nawet konwencjonalne filtry powietrza są w stanie zatrzymać cząstki o średnicy 30-40 razy mniejszej od ludzkiego włosa. Pozwala to na ochronę pasażerów przed wieloma niekorzystnymi czynnikami.

Zapylenie powietrza

Każdy markowy filtr zatrzyma cząstki pyłków roślinnych, kurzu, pyłów (nawet tych drobnych, o wielkości cząstek 2,5 µm, czyli składników smogu PM 2,5).

Spaliny i drobnoustroje

Filtry są też w stanie poradzić sobie z drobniejszymi elementami, o wielkości od 0,1 µm, czyli np. bakteriami, zarodnikami, pleśniami, sadzą. Z uwagi na małe rozmiary są one bardzo szkodliwe dla organizmu.

Szkodliwe gazy, nieprzyjemne zapachy

spaliny

Markowe filtry węglowe są w stanie wychwycić zanieczyszczenia gazowe, czyli m.in. tlenki azotu, ozon, benzol, a także nieprzyjemne zapachy.

Alergeny

Dobry filtr kabinowy z węglem aktywnym może zatrzymać blisko 100 proc. pyłków alergicznych, ozonu, tlenków azotu, spalin i pyłów. Zarodniki i bakterie filtrowane są w około 95 proc., a sadza – w 80 proc.

Rodzaje filtrów kabinowych

Filtry kabinowe często zwane są także przeciwpyłkowymi – i dobrze oddaje to ich przeznaczenie. Umieszczane są w układzie wentylacji i filtrują powietrze docierające do wnętrza pojazdu. Każdy filtr składa się z co najmniej trzech warstw: wstępnej, zatrzymującej największe zanieczyszczenia, mikrofazy zatrzymującej mikrocząsteczki, pyłki i bakterie oraz warstwy nośnej, stabilizującej konstrukcję filtra.

W produktach dobrej jakości wykorzystuje się materiały pozwalające na wysoki stopień filtracji (czyli skuteczności wyłapywania zanieczyszczeń) przy niskich oporach przepływu powietrza.

Zwykłe

zwykly_filtr_kabinowy

Składają się z trzech podstawowych warstw filtrujących, wykonane są zwykle z mikrowłókniny (a nie papieru), która jest bardziej odporna na wilgoć.

Węglowe

weglowy_filtr_kabinowy

Znajduje się w nich dodatkowa warstwa węgla aktywnego. Ma on porowatą strukturę, podobną do gąbki, dzięki czemu powierzchnia kontaktu z powietrzem jest bardzo duża. Wykazuje właściwości adsorpcyjne, czyli zdolność do wiązania na swojej powierzchni cząstek chemicznych, np. gazów.

Do zdecydowanej większości aut dostępnych na rynku oferowane są oba rodzaje filtrów. Węglowe są oczywiście droższe, zwykle o około 50 proc.

Oznaki zużycia filtra

Filtry kabinowe powinno się wymieniać co około 15 tys. km lub co rok. Gdy są zużyte, dają uciążliwe w czasie jazdy objawy.

Parowanie szyb

oznaki zuzycia_filtra_kabinowego

Na zatrzymanych przez filtr zanieczyszczeniach osadza się wilgoć, która przedostaje się do wnętrza auta.

Obniżona wydajność wentylacji

Zapchany filtr stawia duży opór przepływającemu powietrzu.

Nieprzyjemny zapach

Brud zalegający w filtrze może powodować reakcje alergiczne.

Gdzie jest filtr i jak go wymienić

Największym problemem przy wymianie filtra kabinowego jest jego zlokalizowanie i uzyskanie do niego dostępu. Informacje można znaleźć np. na stronach producentów filtrów, łatwo także znaleźć odpowiedni filmik instruktażowy w serwisie YouTube.

Najczęściej filtr znajduje się za schowkiem, w podszybiu od strony maski lub w tunelu, przy pedałach.

Za schowkiem

deska

Jeżeli do filtra nie ma dostępu od spodu, trzeba wymontować schowek.

W podszybiu

filtr_w_podszybiu

Tu dostęp do filtra uzyskuje się spod maski – po zdjęciu osłony podszybia.

W tunelu

pedaly_i_tunel_srodkowy

W niektórych autach filtr znajduje się w tunelu środkowym, obok pedałów.

Wymiana filtra

Zdjęcie tapicerki

wymiana_filtra_2

Osłona tapicerska mocowana jest najczęściej na spinki lub wkręty, czasami – na zatrzaskach, trzeba uważać, by ich nie połamać.

Demontaż pokrywy

wymiana_filtra_1

Pokrywę zdejmujemy, przesuwając w bok. Nic na siłę – może być zabezpieczona wkrętami, wtedy trzeba je odkręcić.

Wymiana filtra

wymiana_filtra

Stary filtr wyciągamy delikatnym szarpnięciem. Podczas wymiany warto wyssać zanieczyszczenia z obudowy. Filtr montuje się w odpowiedniej pozycji – zgodnie z oznaczeniem kierunku przepływu.

Test oczyszczania powietrza w kabinie

Sprawdziliśmy, czy filtr kabinowy może sprawić, że powietrze w kabinie będzie mniej zapylone od otaczającego. Wykorzystaliśmy w tym celu samochód, w którym filtr zmieniono około 10 tys. km wcześniej – zamontowano odmianę z węglem aktywnym. Próbę przeprowadziliśmy w centrum miasta, wykorzystaliśmy przenośny miernik pyłów – sprawdzaliśmy stężenie PM 2,5.

Pomiar początkowy

pomiar_zapylenia

Po otwarciu drzwi czekamy, aż uliczne powietrze wypełni kabinę auta. Na bieżąco monitorujemy poziom zapylenia, aż do zrównania warunków panujących we wnętrzu i na zewnątrz.

Mierzymy czas

pomiar_czasu

Zamykamy drzwi i okna, włączamy klimatyzację w trybie automatycznym. Przyjmujemy, że porównamy wyniki w odstępie 15 minut.

Pomiar końcowy

miernik_zapylenia

Po kwadransie sprawdziliśmy zapylenie wnętrza. Z wyjściowego poziomu 66 µg/m  wynik odczytu spadł do 14 µg/m , czyli o blisko 80 proc. Okazuje się, że sprawny filtr rzeczywiście oczyszcza powietrze.

PODSUMOWANIE

filtry_kabinowe

Spośród wszystkich elementów montowanych w samochodach filtry, także kabinowe, wydają się stosunkowo mało skomplikowane. Jednak także tu dokonuje się postęp. Wykorzystywane materiały zapewniają coraz skuteczniejszą filtrację, przez co sprawiają, że powietrze którym oddychamy podczas jazdy bywa dużo czystsze od tego znajdującego się na zewnątrz samochodu.

Czytaj także