Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
test używanej opony letniej

Test używanej opony letniej – można na niej jeździć czy jest już do wymiany? Porównujemy parametry z nowym ogumieniem różnych klas

fot. Robert Magdziak/Motor

Test używanej opony letniej – można na niej jeździć czy jest już do wymiany? Porównujemy parametry z nowym ogumieniem różnych klas

Czy opony są jeszcze dobre czy już do wymiany? Pomagamy w podjęciu tej decyzji. Sprawdziliśmy właściwości używanej opony letniej i porównaliśmy jej zachowanie z dwiema nowymi oponami: ogumieniem podobnej klasy oraz referencyjnym produktem segmentu premium.

Opony w teście

  • Używana Fulda EcoControl HP 
  • Cena: ok. 70 zł

  • Nowa Nexen N'Blue S 
  • Cena: 253 zł

  • Nowa Continental PremiumContact 7 
  • Cena: 389 zł

    Postanowiliśmy sprawdzić własności używanych opon letnich segmentu środkowego w przeciętnym stanie. Wybraliśmy 7-letnie Fuldy EcoControl HP o głębokości bieżnika 5,2 mm. Ceny podobnych opon w sprzedaży internetowej wahają się w przedziale 60-80 zł/szt. 

    Używane opony porównaliśmy z nowym ogumieniem segmentu środkowego – produktem Nexen N'Blue S, który kosztuje 253 zł/szt. W zestawieniu uwzględniliśmy też znaną z wysokiego poziomu bezpieczeństwa oponę referencyjną – Continentala PremiumContact 7.

Sezon wymiany opon to czas, kiedy kierowcy powinni ocenić stan swojego ogumienia. Gdy to nie nadaje się do montażu, trzeba podjąć decyzję o kupnie nowego kompletu. Wprawdzie przepisy dopuszczają jazdę na ogumieniu do czasu, aż jego bieżnik osiągnie głębokość 1,6 mm, jednak większość kierowców zdaje sobie sprawę, że jazda na tak „łysych” oponach jest niebezpieczna. A jak jest z ogumieniem zużytym w połowie?

Opona używana, w niezłym stanie

Postanowiliśmy to sprawdzić, porównując własności używanych opon segmentu środkowego z nowymi tej samej klasy oraz referencyjnymi segmentu premium. O pomoc w organizacji używanego ogumienia poprosiliśmy zaprzyjaźnioną stację demontażu pojazdów Kapral-Car, gdzie udało nam się znaleźć komplet 7-letnich opon Fulda o głębokości bieżnika 5,2 mm. Ogumienie w takim stanie jest często montowane do samochodu na kolejny sezon letni. Co więcej, w internetowych ogłoszeniach bez trudu można znaleźć wystawione do sprzedaży opony w podobnej kondycji, a ich ceny wahają się w granicach 60-80 zł/szt.

Porównanie z nowym ogumieniem

Używane opony porównaliśmy z należącym do tego samego segmentu rynkowego nowym ogumieniem Nexen N'Blue S, którego kupno w sklepie internetowym oznacza wydatek nieco ponad 250 zł/szt. Dodatkowo w teście uwzględniliśmy zwyciężającą wiele testów oponę Continental PremiumContact 7, która pełni rolę ogumienia referencyjnego zapewniającego najwyższy poziom bezpieczeństwa. Cena Continentali to 389 zł/szt.

Wyniki na suchym asfalcie

Jazda na czas

test-opony-uzywanej-jazdna-na-czas-po-suchym
fot. Robert Magdziak/Motor

Próbę sportowej jazdy na czas po suchym torze z bardzo dobrym wynikiem zwyciężył Continental. Nexen i Fulda były nieco wolniejsze, ale obie opony uzyskały przyzwoite wyniki. Wszystkie opony zaliczają próbę.

Czas przejazdu toru o długości 1650 m

  • Fulda (używana): 53,5 s
  • Nexen: 53,2 s
  • Continental: 52,6 s

Hamowanie 100-0 km/h

test-opony-uzywanej-hamowanie-na-suchym
fot. Robert Magdziak/Motor

Continental uzyskuje rewelacyjny wynik, a Nexen wypada nieźle. Rezultat opony używanej jest na granicy akceptacji. W miejscu zatrzymania na oponach Continental auto na używanych Fuldach jedzie jeszcze ponad 44 km/h.

Droga hamowania ze 100 km/h

  • Fulda (używana): 43,8 m
  • Nexen: 37,6 m
  • Continental: 35,3 m

Komfort

test-opony-uzywanej-komfort
fot. Robert Magdziak/Motor

Opona używana oferowała najsłabsze tłumienie nierówności i uszkodzeń drogi. Podobnie z komfortem akustycznym podczas jazdy po szorstkim asfalcie – najbardziej przenosiła dźwięki do wnętrza auta. 

Ocena punktowa

  • Fulda (używana): 6,0 pkt
  • Nexen: 6,5 pkt
  • Continental: 7,0 pkt

Głośność przy 50 km/h

test-opony-uzywanej-halas
fot. Robert Magdziak/Motor

W konkurencji hałasu emitowanego na zewnątrz jadącego samochodu najlepiej wypada Nexen, a nieco głośniejszy jest Continental. Najgorzej w tej próbie wypada opona używana, która generuje do otoczenia najwyższy hałas.

Hałas zewnętrzny przy 50 km/h

  • Fulda (używana): 66,5 dB
  • Nexen: 65,2 dB
  • Continental: 65,9 dB

Właściwości jezdne

test-opony-uzywanej-wlasciwosci-jezdne
fot. Robert Magdziak/Motor

Próbę wygrywa Continental, zapewniając najwyższy poziom bezpieczeństwa. Nexen ma gorszą przyczepność i niższą precyzję prowadzenia. Właściwości jezdne opony używanej są na granicy akceptowalności.

Ocena punktowa

  • Fulda (używana): 5,0 pkt
  • Nexen: 5,7 pkt
  • Continental: 7,0 pkt

Wyniki na mokrym asfalcie

Aquaplaning poprzeczny

test-opony-uzywanej-aquaplaning-poprzeczny
fot. Robert Magdziak/Motor

Continental może się pochwalić doskonałą odpornością na aquaplaning poprzeczny. Z kolei Nexen i używana Fulda wypadają znacznie gorzej od zwycięzcy. Pomimo to obie opony zapewniają wymagane bezpieczeństwo.

Przeciążenie boczne

  • Fulda (używana): 2,85 m/s2
  • Nexen: 2,89 m/s2
  • Continental: 3,38 m/s2

Hamowanie 100-0 km/h

test-opony-uzywanej-hamowanie-na-mokrym
fot. Robert Magdziak/Motor

Continental wypada bardzo dobrze, a Nexen przeciętnie. Wynik używanej Fuldy jest nie do zaakceptowania. W miejscu zatrzymania auta na Continentalach pojazd wyposażony w Fuldy uderza w przeszkodę z prędkością prawie 60 km/h.

Droga hamowania ze 100 km/h

  • Fulda (używana): 71,2 m
  • Nexen: 53,9 m
  • Continental: 47,0 m

Jazda na czas

test-opony-uzywanej-jazda-na-czas-po-mokrym
fot. Robert Magdziak/Motor

Mokry tor o długości 1823 m najszybciej pokonuje Continental, a Nexen radzi sobie nieco gorzej. Długi czas przejazdu na oponach używanych pokazuje, że nie zapewniają one należytej przyczepności na mokrej nawierzchni.

Czas przejazdu toru o długości 1823 m

  • Fulda (używana): 90,9 s
  • Nexen: 86,5 s
  • Continental: 82,9 s

Aquaplaning wzdłużny

test-opony-uzywanej-aquaplaning-wzdluzny
fot. Robert Magdziak/Motor

Najlepszy wynik uzyskuje Continental, a Nexen radzi sobie przyzwoicie. Auto wyposażone w opony używane traci przyczepność z drogą już przy prędkości nieco ponad 72 km/h.

Prędkość poślizgu koła

  • Fulda (używana): 72,2 km/h
  • Nexen: 76,7 km/h
  • Continental: 80,2 m

Wyniki testu 

Nie ma miejsca na złudzenia

Kolejność miejsc zajmowanych przez poszczególne opony nie zaskakuje. Test z bardzo dobrym wynikiem zwycięża Continental, który zapewnia najwyższy poziom bezpieczeństwa. Sklasyfikowany na drugiej pozycji Nexen zbiera przeciętne noty, ale jest bezpieczny. Z kolei opona używana wyraźnie odstaje od konkurentów, a jej wyniki w próbie hamowania na mokrej nawierzchni są nie do zaakceptowania. 

Klasyfikacja końcowa

Punktacja łączna
SUCHY ASFALT
  Maks. pkt. Continental Nexen Fulda (używana)
Hamowanie 100-0 km/h 40 40 37,6 31,2
Jazda po torze na czas 35 35 34,6 34,4
Własności jezdne 10 10 8,1 7,1
Hałas przy 50 km/h 5 5 4,6 4,3
Komfort 5 5 5 4,9
Opory toczenia 5 3,7 5 4
SUMA 100 98,7 94,9 85,9
MOKRY ASFALT
  Maks. pkt. Continental Nexen Fulda (używana)
Hamowanie 100-0 km/h 30 30 26,3 16,9
Aquaplaning wzdłużny 20 20 19,1 18
Aquaplaning poprzeczny 5 5 4,3 4,2
Trzymanie boczne 10 10 9,4 9
Jazda po torze na czas 35 35 33,5 31,8
SUMA 100 100 92,6 79,9
WYNIK KOŃCOWY 200 198,7 187,5 165,8
KLASYFIKACJA   1 2 3

PODSUMOWANIE

Przeprowadzony przez nas test pokazuje, że używana opona segmentu środkowego nie zapewnia wymaganych parametrów. Bieżnik o głębokości 5,2 mm i 7-letnia mieszanka gumowa nie zaliczają kluczowej z punktu widzenia bezpieczeństwa próby hamowania na mokrej nawierzchni. Używana Fulda wyraźnie przegrywa rywalizację nawet z tanim Nexenem.

Dziękujemy firmie Kapral-Car za pomoc w realizacji materiału.

Czytaj także