Czy opony są jeszcze dobre czy już do wymiany? Pomagamy w podjęciu tej decyzji. Sprawdziliśmy właściwości używanej opony letniej i porównaliśmy jej zachowanie z dwiema nowymi oponami: ogumieniem podobnej klasy oraz referencyjnym produktem segmentu premium.
Postanowiliśmy sprawdzić własności używanych opon letnich segmentu środkowego w przeciętnym stanie. Wybraliśmy 7-letnie Fuldy EcoControl HP o głębokości bieżnika 5,2 mm. Ceny podobnych opon w sprzedaży internetowej wahają się w przedziale 60-80 zł/szt.
Używane opony porównaliśmy z nowym ogumieniem segmentu środkowego – produktem Nexen N'Blue S, który kosztuje 253 zł/szt. W zestawieniu uwzględniliśmy też znaną z wysokiego poziomu bezpieczeństwa oponę referencyjną – Continentala PremiumContact 7.
Sezon wymiany opon to czas, kiedy kierowcy powinni ocenić stan swojego ogumienia. Gdy to nie nadaje się do montażu, trzeba podjąć decyzję o kupnie nowego kompletu. Wprawdzie przepisy dopuszczają jazdę na ogumieniu do czasu, aż jego bieżnik osiągnie głębokość 1,6 mm, jednak większość kierowców zdaje sobie sprawę, że jazda na tak „łysych” oponach jest niebezpieczna. A jak jest z ogumieniem zużytym w połowie?
Postanowiliśmy to sprawdzić, porównując własności używanych opon segmentu środkowego z nowymi tej samej klasy oraz referencyjnymi segmentu premium. O pomoc w organizacji używanego ogumienia poprosiliśmy zaprzyjaźnioną stację demontażu pojazdów Kapral-Car, gdzie udało nam się znaleźć komplet 7-letnich opon Fulda o głębokości bieżnika 5,2 mm. Ogumienie w takim stanie jest często montowane do samochodu na kolejny sezon letni. Co więcej, w internetowych ogłoszeniach bez trudu można znaleźć wystawione do sprzedaży opony w podobnej kondycji, a ich ceny wahają się w granicach 60-80 zł/szt.
Używane opony porównaliśmy z należącym do tego samego segmentu rynkowego nowym ogumieniem Nexen N'Blue S, którego kupno w sklepie internetowym oznacza wydatek nieco ponad 250 zł/szt. Dodatkowo w teście uwzględniliśmy zwyciężającą wiele testów oponę Continental PremiumContact 7, która pełni rolę ogumienia referencyjnego zapewniającego najwyższy poziom bezpieczeństwa. Cena Continentali to 389 zł/szt.
Próbę sportowej jazdy na czas po suchym torze z bardzo dobrym wynikiem zwyciężył Continental. Nexen i Fulda były nieco wolniejsze, ale obie opony uzyskały przyzwoite wyniki. Wszystkie opony zaliczają próbę.
Continental uzyskuje rewelacyjny wynik, a Nexen wypada nieźle. Rezultat opony używanej jest na granicy akceptacji. W miejscu zatrzymania na oponach Continental auto na używanych Fuldach jedzie jeszcze ponad 44 km/h.
Opona używana oferowała najsłabsze tłumienie nierówności i uszkodzeń drogi. Podobnie z komfortem akustycznym podczas jazdy po szorstkim asfalcie – najbardziej przenosiła dźwięki do wnętrza auta.
W konkurencji hałasu emitowanego na zewnątrz jadącego samochodu najlepiej wypada Nexen, a nieco głośniejszy jest Continental. Najgorzej w tej próbie wypada opona używana, która generuje do otoczenia najwyższy hałas.
Próbę wygrywa Continental, zapewniając najwyższy poziom bezpieczeństwa. Nexen ma gorszą przyczepność i niższą precyzję prowadzenia. Właściwości jezdne opony używanej są na granicy akceptowalności.
Continental może się pochwalić doskonałą odpornością na aquaplaning poprzeczny. Z kolei Nexen i używana Fulda wypadają znacznie gorzej od zwycięzcy. Pomimo to obie opony zapewniają wymagane bezpieczeństwo.
Continental wypada bardzo dobrze, a Nexen przeciętnie. Wynik używanej Fuldy jest nie do zaakceptowania. W miejscu zatrzymania auta na Continentalach pojazd wyposażony w Fuldy uderza w przeszkodę z prędkością prawie 60 km/h.
Mokry tor o długości 1823 m najszybciej pokonuje Continental, a Nexen radzi sobie nieco gorzej. Długi czas przejazdu na oponach używanych pokazuje, że nie zapewniają one należytej przyczepności na mokrej nawierzchni.
Najlepszy wynik uzyskuje Continental, a Nexen radzi sobie przyzwoicie. Auto wyposażone w opony używane traci przyczepność z drogą już przy prędkości nieco ponad 72 km/h.
Kolejność miejsc zajmowanych przez poszczególne opony nie zaskakuje. Test z bardzo dobrym wynikiem zwycięża Continental, który zapewnia najwyższy poziom bezpieczeństwa. Sklasyfikowany na drugiej pozycji Nexen zbiera przeciętne noty, ale jest bezpieczny. Z kolei opona używana wyraźnie odstaje od konkurentów, a jej wyniki w próbie hamowania na mokrej nawierzchni są nie do zaakceptowania.
SUCHY ASFALT | ||||
---|---|---|---|---|
Maks. pkt. | Continental | Nexen | Fulda (używana) | |
Hamowanie 100-0 km/h | 40 | 40 | 37,6 | 31,2 |
Jazda po torze na czas | 35 | 35 | 34,6 | 34,4 |
Własności jezdne | 10 | 10 | 8,1 | 7,1 |
Hałas przy 50 km/h | 5 | 5 | 4,6 | 4,3 |
Komfort | 5 | 5 | 5 | 4,9 |
Opory toczenia | 5 | 3,7 | 5 | 4 |
SUMA | 100 | 98,7 | 94,9 | 85,9 |
MOKRY ASFALT | ||||
Maks. pkt. | Continental | Nexen | Fulda (używana) | |
Hamowanie 100-0 km/h | 30 | 30 | 26,3 | 16,9 |
Aquaplaning wzdłużny | 20 | 20 | 19,1 | 18 |
Aquaplaning poprzeczny | 5 | 5 | 4,3 | 4,2 |
Trzymanie boczne | 10 | 10 | 9,4 | 9 |
Jazda po torze na czas | 35 | 35 | 33,5 | 31,8 |
SUMA | 100 | 100 | 92,6 | 79,9 |
WYNIK KOŃCOWY | 200 | 198,7 | 187,5 | 165,8 |
KLASYFIKACJA | 1 | 2 | 3 |
Przeprowadzony przez nas test pokazuje, że używana opona segmentu środkowego nie zapewnia wymaganych parametrów. Bieżnik o głębokości 5,2 mm i 7-letnia mieszanka gumowa nie zaliczają kluczowej z punktu widzenia bezpieczeństwa próby hamowania na mokrej nawierzchni. Używana Fulda wyraźnie przegrywa rywalizację nawet z tanim Nexenem.
Dziękujemy firmie Kapral-Car za pomoc w realizacji materiału.