Mobilna wulkanizacja, awaryjne otwieranie auta, serwis klimatyzacji – oferta usług mobilnych dla kierowców jest całkiem szeroka, z istnienia niektórych nawet nie zdajemy sobie sprawy. Na jaką pomoc fachowców można liczyć? Jakie są wady i zalety, a także koszty tego typu rozwiązań?
To, że całodobowo możemy zatankować auto, umyć je ręcznie lub automatycznie, wezwać pomoc drogową czy zjeść coś w trasie (nawet całkiem smacznie), przyjmujemy dziś za coś oczywistego. To fakt, usługi dla będących w drodze są u nas świadczone na najwyższym poziomie.
Zwykle to kierowcy przyjeżdżają do punktu świadczącego usługi. Często nic nie stoi jednak na przeszkodzie, by role się odwróciły – to mechanik może przyjechać na miejsce wskazane przez klienta. Zresztą nie tylko mechanik. Mobilne usługi świadczą także firmy zajmujące się konserwacją, pielęgnacją czy drobnym tuningiem.
W wielu przypadkach usługi z dojazdem do klienta to po prostu odpowiednik czynności wykonywanych w punktach stacjonarnych. Zamiast jechać do firmy serwisującej klimatyzację, można zamówić wizytę fachowca u siebie, na podwórku przed domem.
Lotny serwis przydaje się także w sytuacjach awaryjnych. Najlepszym przykładem jest mobilna wulkanizacja. Coraz więcej samochodów ma na pokładzie tylko zestawy naprawcze. Często okazują się one nieskuteczne, wiele rodzajów uszkodzeń opon czy felg unieruchamia auto na drodze. Telefon do serwisu mobilnego szybko rozwiązuje sprawę – nawet w ciągu kilkudziesięciu minut. Wóz serwisowy ma na pokładzie pełne wyposażenie warsztatowe – można dzięki temu wykonać praktycznie te same prace, co w punkcie stacjonarnym.
W każdej sytuacji zaletą jest to, że kierowca praktycznie nie traci auta z oczu. Przy usługach mobilnych wszystkim zależy na czasie, czynności wykonywane są od ręki. Unika się nieuczciwych mechaników, efekty prac widoczne są od ręki. Ceny są jednak oczywiście wyższe niż przypadku tradycyjnych usług, także ich zakres zależy od warunków (dostępu do wody, zacienienia itp.), jakie możemy zapewnić serwisantom.
Współczesne samochody zamiast zwykłego „zapasu” coraz częściej mają zestawy naprawcze. Tylko niektóre uszkodzenia ogumienia można naprawić przy ich pomocy, co powoduje rosnące zainteresowanie mobilnymi usługami wulkanizacyjnymi. Lotne serwisy wykorzystywane są także przy sezonowych wymianach ogumienia. Dla klientów indywidualnych ceny są o około 20-25 proc. wyższe niż w przypadku usług stacjonarnych. Pobierana jest także opłata za dojazd – zwykle od 100 zł wzwyż, oczywiście zależne jest to od odległości. Pomoc świadczona jest teoretycznie przez całą dobę, ale nie wszyscy są w stanie wykonać usługę od ręki.
Świetna pomoc w razie problemów na drodze. Planowy serwis ogumienia lepiej wykonać stacjonarnie.
Mycie, renowacja i zabezpieczenie elementów nadwozia i wnętrza wykonywane mobilnie praktycznie nie różnią się od wykonywanych stacjonarnie, można skorzystać z tych samych środków i sprzętu. Klient musi jednak zapewnić spokojne, niezakurzone miejsce.
Duża wygoda, pod warunkiem że jest gdzie wykonać usługę.
Różne pogotowia zamkowe działają w większości miast w Polsce. Fachowcy są w stanie otworzyć praktycznie każde auto bez ryzyka uszkodzenia zamków. Usługi tego typu świadczone są zwykle całą dobę przez cały tydzień. Zaletą jest także zwykle niezbyt długi czas reakcji na zgłoszenie. Ceny zależą od skomplikowania zabezpieczeń i odległości dojazdu.
Gdy trzeba awaryjnie dostać się do auta, jest to jedyny słuszny wybór. Jednak gdy problemem są zużyte zamki, na naprawę raczej nie będzie można liczyć.
Mobilna diagnostyka pozwala na sprawdzenie błędów występujących w rozmaitych sterownikach oraz ich skasowanie. Można także liczyć na podgląd parametrów podczas pracy silnika, adaptację i kalibrację podzespołów czy aktywację funkcji nieaktywnych. Doświadczony mechanik będzie mógł wskazać źródło problemów, jednak w ramach tej usługi nie można liczyć na usunięcie awarii na miejscu. Pomoc tego typu świadczona jest w większości miast w Polsce, dojazd do klienta zwykle kosztuje ok. 100 zł.
Dobry i niedrogi sposób na szybką weryfikację stanu auta.
Przyciemnianie szyb to przede wszystkim większa prywatność, oklejenie nadwozia – szansa na bardziej efektowny wygląd i ochronę oryginalnego lakieru. Ważna jest precyzja wykonania. Usługa często zlecana przez firmy dysponujące flotami aut.
Większe prace wymagają sporo przygotowań. Lepsze warunki panują w stacjonarnym punkcie.
Wbrew pozorom do wymiany szyb nie są potrzebne zaawansowane urządzenia, a wykorzystywana chemia zadziała tak samo skutecznie w warunkach domowo-garażowych, jak i warsztatowych. Trzeba się jednak liczyć z możliwością błędów przy doborze szyby (np. barwa, wyposażenie), co może wydłużyć czas wykonania mobilnej usługi (zamówienie odpowiednich elementów). Sama wymiana zajmuje około godziny.
Warto rozważyć taką usługę. Zwykle można ją rozliczyć z ubezpieczenia (AC, Autoszyba, OC itp.)
Mobilnie można wykonać podstawowy serwis klimatyzacji z uzupełnieniem czynnika. Koszt usługi zależy od stopnia jego ubytku. Dojazd zwykle w cenie.
Jeśli problemem jest „nabicie” układu, to warto. Z awariami lepiej jechać do warsztatu stacjonarnego.
Ograniczenia mobilnych warsztatów polegają przede wszystkim na możliwościach wyposażenia pojazdów serwisowych w specjalistyczne narzędzia oraz braku możliwości podniesienia auta, co przekłada się na zakres świadczonych usług. Będą to więc przede wszystkim bieżące czynności obsługowe auta.
Przy braku czasu i konieczności wykonania okresowego przeglądu – warto skorzystać.
Usługi świadczone mobilnie pod względem zakresu czy jakości często nie odbiegają od tych wykonywanych w stacjonarnych punktach. Podstawową zaletą jest elastyczność w doborze terminów – nie trzeba ograniczać się do typowych „godzin urzędowych”. Korzyścią jest też fakt, że nie spuszczamy auta z oczu na dłuższy czas, co eliminuje ryzyko kontaktu z oszustami. Wadą są oczywiście wyższe o 20-50 proc. ceny.