Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Auto jedzie po śniegu

Zima za pasem!

9 elementów, które mogą popsuć się w aucie z powodu zimy. Uważaj!

Zima za pasem!

9 elementów, które mogą popsuć się w aucie z powodu zimy. Uważaj!

Opisane awarie zdarzają się prawie wyłącznie zimą. Przygotuj się do tego trudnego okresu i zobacz, co jest powodem takich problemów, jakie będą koszty ewentualnej naprawy i jak uniknąć przykrej niespodzianki. Oto opis usterek, do których najczęściej dochodzi zimą.

Niskie temperatury nie są obojętne dla samochodu, co widać chociażby po kłopotach z jego rozruchem. Zimą łatwo o uszkodzenia, które nie miałyby szansy zdarzyć się przy dodatnich temperaturach. Obok przedstawiamy typowe sytuacje, w których może dojść do awarii. Przedstawiamy też sposoby na ich uniknięcie oraz orientacyjne koszty naprawy.

Wspólną radą dla większości sytuacji jest zachowanie delikatności w obchodzeniu się z autem, szczególnie na mrozie. Dotyczy to zarówno puszczania pedału sprzęgła podczas rozruchu na tzw. zaciąg, jak i delikatnego obchodzenia się z plastikami oraz uszczelkami.

Usterki, do których często dochodzi zimą

Jak najbardziej realnym problemem jest uszkodzenie alternatora przy „pożyczaniu prądu”, a więc rozruchu przy użyciu kabli. Co gorsza, problem dotyka auto dawcy, a więc osoby udzielającej pomocy. Nie należy godzić się na uruchamianie auta o większym akumulatorze niż auto dawcy. Tak więc np. uruchamianie diesla przy wykorzystaniu auta benzynowego jest niewskazane i może spowodować przeciążenie termiczne alternatora. Aby tego uniknąć należy pożyczać prąd mając wyłączony silnik w aucie dawcy.

Dużą ostrożnością należy się też wykazywać przy ładowaniu akumulatora prostownikiem. Ryzyko wybuchu wodoru wydzielającego się podczas ładowania jest spore i przy ładowaniu w zamkniętym pomieszczeniu zdarza się to wcale nie rzadko.

Przeskok rozrządu przy uruchamianiu na zaciąg

auto na holu

  • Kiedy może się zdarzyć
    Jeśli zbyt gwałtownie puścimy pedał sprzęgła, a dodatkowo wrzucony będzie zbyt niski bieg, to silnik zostanie wprowadzony na wyższe obroty tak gwałtownie, jak to się nie zdarza nigdy podczas jego pracy. Bezwładność rozrządu może spowodować powstanie tak ogromnych sił na pasku zębatym lub łańcuchu, że dojdzie do jego przeskoczenia.
  • Objawy
    Silnik nie chce dać się uruchomić lub po rozruchu pracuje nierówno, ma niską moc, czasami stuka.
  • Naprawa
    Czasami wystarczy ustawienie rozrządu, najlepiej wraz z wymianą paska zębatego na nowy (koszty ok. 500 zł).
  • Jak uniknąć usterki
    Samochód rozpędzamy do około 30 km/h i na 3. biegu powoli puszczamy pedał sprzęgła.

Uszkodzenie alternatora przy pożyczaniu prądu

rozruch na kable

  • Kiedy może się zdarzyć
    Usterka może się pojawić, gdy uruchamiamy silnik innego auta przy użyciu kabli rozruchowych, utrzymując pracujący silnik w aucie dawcy. Wtedy może dojść do spalenia diod prostowniczych w alternatorze dawcy (zwykle w autach mających tzw. kompaktowy alternator).
  • Objawy
    Po operacji „pożyczania prądu” w aucie dawcy świeci się kontrolka ładowania i akumulator nie ma ładowania.
  • Naprawa
    Naprawa alternatora, a więc wymiana jego diod prostowniczych, to koszt około 300 zł plus ok. 150 zł za demontaż alternatora. Jeżeli do danego alternatora nie ma mostków prostowniczych jako części zamiennych, to konieczna może być wymiana całego alternatora (koszt 600-1500 zł).
  • Jak uniknąć usterki
    Przy „pożyczaniu” prądu innemu autu należy mieć wyłączony silnik w samochodzie dawcy prądu.

Wybuch akumulatora podczas jego doładowania

uszkodzony akumulator

  • Kiedy może się zdarzyć
    Podczas ładowania, zwykle w pomieszczeniu zamkniętym, nad akumulatorem gromadzi się wodór, będący produktem ubocznym procesu ładowania. Jeżeli w okolicy alternatora pojawi się źródło ognia (nawet przeskok iskry przy nieostrożnym zdjęciu zacisku z bieguna), to może dojść do wybuchu. Wcale nie jest to rzadkie zjawisko, wiele warsztatów ma taki epizod za sobą.
  • Objawy
    Nagły i niezrozumiały wybuch, którego kula ognia może mieć średnicę nawet pół metra. Ogień potrafi opalić brwi i poważnie poparzyć.
  • Naprawa
    Dobrze jeżeli jedynym skutkiem będzie konieczność wymiany akumulatora na nowy (200-700 zł). Gorzej, jeżeli dojdzie do poparzenia kogoś.
  • Jak uniknąć usterki
    Nigdy nie zbliżać się z otwartym ogniem, czy papierosem do ładowanego akumulatora. Nie należy też odłączać zacisków ładowarki przed wyłączeniem jej z sieci, gdyż wtedy przeskakuje iskra. Należy zapewnić też przewietrzanie pomieszczenia, w którym jest ładowany akumulator.

Pękanie plastików na mrozie

uszkodzony plastik

  • Kiedy może się zdarzyć
    To typowe zjawisko na mrozie: nawet przy użyciu niewielkiej siły plastiki pękają. Szczególnie dotyczy to elementów wykonanych z PVC (polichlorku winylu).
  • Objawy
    Pękanie odkształconego plastiku po przyłożeniu niewielkiej siły.
  • Naprawa Niektóre elementy można kleić lub spawać, jednak wymaga to dużej wprawy i dlatego operację tę trzeba raczej zlecić specjaliście. Koszt naprawy jednego pęknięcia ok. 100 zł.
  • Jak uniknąć usterki Absolutnie nie poprawiać żadnych plastikowych listew i innych elementów na mrozie. Jeżeli jest ryzyko, że element mógłby odpaść, to lepiej tymczasowo przykleić go szarą taśmą zbrojoną i z wszelkimi pracami poczekać na wyższą temperaturę.

Uszkodzenie szyby przy odrywaniu wycieraczki

przymarznieta wycieraczka

  • Kiedy może się zdarzyć
    Gdy próbujemy oderwać pióra wycieraczek od zamarzniętej szyby, może się zdarzyć, że wycierak wyskoczy z mocowania i ramię wycieraczki pod wpływem siły sprężyny uderzy w szybę. Na mrozie pęknięcie szyby jest niemal pewne.
  • Objawy
    Pęknięcie szyby w wyniku uderzenia ramienia wycieraka.
  • Naprawa
    Koszt wymiany tańszej szyby to około 300 zł, a w przypadku ogrzewanej nawet 2000 zł (w popularnym modelu).
  • Jak uniknąć usterki
    Nigdy nie należy ciągnąć za wycieraczkę, lepiej jest użyć skrobaczki do jej podważenia. Trzymajmy zawsze za ramię wycieraka, aby nie uderzyło ono w szybę (nie należy chwytać tylko za pióro wycieraczki).

Wyrwanie uszczelek drzwi

przymarzniete drzwi

  • Kiedy może się zdarzyć
    Jeżeli zostawimy auto z rozgrzanym wnętrzem na silnym mrozie, może dojść do przymarzania uszczelek drzwi.
  • Objawy
    Drzwi nie chcą się otworzyć pomimo odryglowania zamka i urywa się uszczelka drzwi.
  • Naprawa
    Nowa uszczelka może kosztować 50-300 zł, a jej montaż do 50 zł.
  • Jak uniknąć usterki
    Warto schładzać wnętrze przed zostawieniem auta na noc na mrozie, a ponadto zaleca się okresowo konserwować uszczelki drzwi wazeliną techniczną lub preparatem silikonowym.

Zatkanie odmy silnika lodem

odma silnika

  • Kiedy może się zdarzyć
    Zwykle prawdopodobieństwo takiej awarii jest niskie, ale w niektórych modelach, w których dochodzi do kondensacji dużej ilości pary wodnej w odmie (przewodzie odpowietrzania skrzyni korbowej) i jednocześnie jej zalegania – taka sytuacja się zdarza. Przykładem są bardzo popularne silniki VW 1.4 16V o mocy 75-101 KM.
  • Objawy
    Zatkanie odmy lodem pojawia się po całonocnym postoju i jego objawem jest wzrost ciśnienia w skrzyni korbowej, skutkujący „wypluciem” bagnetu i wyrzucaniem przez niego oleju.
  • Naprawa
    Za około 100 zł można kupić odmę nowego typu, pozbawioną tej wady. Wymiana odmy to koszt około 50 zł.
  • Jak uniknąć usterki
    W silniku mającym problemy tego typu należy prewencyjnie wymienić odmę na zmodernizowaną.

Przegrzanie silnika przez korek lodowy

wysoka temperatura silnika

  • Kiedy może się zdarzyć
    To częsty objaw przy dużych mrozach: na dworze minus 20°C, a niektóre samochody się przegrzewają. Wydaje się to nieprawdopodobne, a jednak istnieje wytłumaczalna przyczyna. Winowajcą jest korek lodowy w przewodach chłodzenia, który powstaje w wyniku stosowania płynu o zbyt małej odporności na zamarzanie. Przy dostatecznie niskiej temperaturze dochodzi do mętnienia, a nawet zamarzania chłodziwa i w efekcie zablokowany zostaje przepływ do chłodnicy.
  • Objawy
    Przegrzewanie się silnika przy bardzo niskiej temperaturze otoczenia, niewynikające z uszkodzenia termostatu.
  • Naprawa
    Konieczne jest ogrzanie samochodu i wymiana płynu na nowy, o odpowiednio niskiej temperaturze zamarzania.
  • Jak uniknąć usterki
    Przed zimą należy kontrolować temperaturę zamarzania płynu chłodzącego i jeżeli wynosi ona więcej niż minus 30°C, to w zasadzie płyn powinno się wymienić na nowy.

Oszronienie parownika LPG w starszych autach

oszroniony parownik

  • Kiedy może się zdarzyć
    W autach starszej generacji, z instalacją gazową typu podciśnieniowego, gdzie przełączanie na gaz realizowane jest ręcznie, może dojść do nagłego oszronienia reduktora (parownika) w wyniku zbyt wczesnego przełączenia na zasilanie gazem. Gdy jednak jest zbyt zimny i ciecz chłodząca ma za niską temperaturę, rozprężający się gaz powoduje zmrożenie parownika i zablokowanie przepływu gazu.
  • Objawy
    Nagłe przerwanie pracy silnika po przełączeniu na gaz. Po podniesieniu maski widać oszroniony reduktor.
  • Naprawa
    Oszronienie, jeżeli doprowadza się do niego często, ma zły wpływ na trwałość przepon w reduktorze. Jednorazowo jednak nie powinno spowodować żadnych szkód.
  • Jak uniknąć usterki
    Należy przełączać zasilanie na gazowe dopiero po osiągnięciu temperatury pracy silnika, przy której nie zachodzi ryzyko oszronienia.

Czytaj także