Jedziesz autem na ferie? Przeczytaj, co i jak powinieneś sprawdzić przed dłuższą trasą
archiwum
Przygotowanie starszego samochodu do podróży
Jedziesz autem na ferie? Przeczytaj, co i jak powinieneś sprawdzić przed dłuższą trasą
Paweł Tyszko
12.01.2023 17:00
Ferie, a wraz z nimi zimowe wyjazdy – za pasem. Co zrobić, żeby dalsza podróż autem – szczególnie nie najnowszym – nie wiązała się z ciągłym stresem, że coś się zepsuje? Radzimy, co sprawdzić przed wyjazdem samemu, jakie rzeczy zlecić mechanikowi oraz co warto zabrać ze sobą w urlopowe trasy.
Wiele osób chciałoby wybrać się na ferie czy wakacje w dalszą podróż, jednak z obawy przed usterką samochodu – szczególnie jeśli auto jest starszej daty – rezygnuje z odwiedzenia dalszych zakątków. Rzeczywiście awaria pojazdu na wyjeździe, zwłaszcza za granicą, oznacza dodatkowe wydatki i stresującą sytuację.
Jednak czy posiadanie kilkunastoletniego samochodu oznacza, że kolejny raz musimy odmówić sobie dalszego wyjazdu?
Jazda w trasie ujawni mankamenty
Okazuje się, że wielu kierowców, którym przydarzyły się podobne problemy podczas dalszej podróży wybrało się w nią niesprawnym samochodem – i to nieświadomie. Po prostu przed wyjazdem nie sprawdzili stanu technicznego swojego pojazdu i liczyli na to, że skoro auto dobrze służy w ruchu lokalnym, bez problemu przejedzie kilka tysięcy kilometrów w trasie.
Warto wiedzieć, że podczas jazdy na krótkich dystansach nie mamy możliwości zauważenia wielu niesprawności auta. Zaczynając od drobiazgów, takich jak np. obniżenie skuteczności wycieraczek szyby przy dużych prędkościach, kończąc na poważnych objawach – przegrzewaniu się silnika czy zacinaniu się łopatek zmiennej geometrii turbosprężarki powodującym pracę silnika w trybie awaryjnym z ograniczoną mocą.
Jednak nie oznacza to, że każdy wyjazd musi się zakończyć usterką samochodu. Wielu problemom można zaradzić jeszcze przed podróżą.
By ograniczyć ryzyko wystąpienia awarii w trasie, wcześniej powinno się dokładnie sprawdzić stan techniczny oraz wyposażenie samochodu. Wiele elementów możemy skontrolować we własnym zakresie, m.in. obserwując zachowanie pojazdu podczas jazdy z większą prędkością.
Dodatkowo przed dalszą podróżą warto zlecić weryfikację stanu podzespołów auta mechanikowi. W warunkach warsztatowych da się ocenić kondycję najważniejszych układów i w razie konieczności wykonać niezbędne naprawy, przygotowując w ten sposób samochód na podróż.
Usunąć istniejące usterki
Choć nie da się przewidzieć wszystkich usterek, dokładne sprawdzenie pozwala wyeliminować wiele z nich jeszcze przed wyjazdem. Okazuje się, że nawet kilkunastoletnim samochodem ze znacznym przebiegiem można odbyć dalszą podróż bez nieprzyjemnych przygód.
Wyjaśniamy, co można sprawdzić samemu, a kontrolę których elementów zlecić mechanikowi. Podpowiadamy, co ze sobą zabrać na wyjazd i jak sobie poradzić w razie wystąpienia usterki w aucie.
Samodzielna kontrola auta
Przed wyjazdem w trasę warto we własnym zakresie sprawdzić stan samochodu. Wcześniejsze wychwycenie niepokojących objawów umożliwi naprawę i odpowiednie przygotowanie samochodu przed podróżą.
Ocena odgłosów podczas jazdy
Jak sprawdzić W trakcie jazdy samochodem powinno się zwrócić uwagę na nienaturalne odgłosy. Wycie nasilające się lub cichnące na zakrętach oznacza najczęściej zużycie łożysk. Stuki na nierównościach świadczą o usterkach zawieszenia, a hałas dobiegający z opon może zwiastować problemy z układem kierowniczym.
Konsekwencje Odgłosy w postaci stukania, wycia czy nadmiernego hałasu mogą prowadzić nawet do usterki unieruchamiającej auto. Powinny być sprawdzone przez mechanika.
Kontrola temperatury kół
Jak sprawdzić Po przejechaniu 50 km w trasie (bez gwałtownego hamowania) powinno się ocenić temperaturę wszystkich felg. Podwyższona zwykle oznacza zapieczenie zacisku hamulcowego.
Konsekwencje Jazda z grzejącym się zaciskiem jest bardzo niebezpieczna. Usterka może prowadzić do utraty hamulców.
Ocena poziomu płynów
Jak sprawdzić Stan oleju w silniku sprawdza się przy ciepłej jednostce, 5 minut po wyłączeniu. Poziom cieczy chłodzącej i wspomagania ocenia się przy zimnym silniku. Płyn hamulcowy można sprawdzić w każdych warunkach.
Konsekwencje Za niski poziom oleju prowadzi do zatarcia silnika, a brak płynu chłodniczego – do jego przegrzania. Niedobór płynu może obniżyć skuteczność hamulców.
Obserwacja temperatury silnika
Jak sprawdzić Wskaźnik temperatury należy obserwować zarówno na postoju, jak i podczas jazdy z różnymi prędkościami. Temperatura nie powinna się wahać.
Konsekwencje Przegrzewanie silnika może oznaczać m.in. niewydolność układu chłodzenia czy zużycie wtryskiwaczy. Taki stan prowadzi do poważnej usterki. Za zbyt niską temperaturę najczęściej odpowiada niesprawny termostat.
Weryfikacja stanu oświetlenia
Jak sprawdzić Przed podróżą należy sprawdzić stan i działanie wszystkich żarówek w samochodzie. Te o zmatowiałych bańkach powinno się profilaktycznie wymienić.
Konsekwencje Niesprawne oświetlenie obniża poziom bezpieczeństwa i może być przyczyną nałożenia mandatu.
Kontrola ciśnienia w ogumieniu
Jak sprawdzić Ciśnienie powinno się sprawdzać przy zimnych oponach. Przed podróżą obciążonym samochodem należy dopompować koła zgodnie z zaleceniami producenta auta.
Konsekwencje Za niskie ciśnienie powoduje m.in. zwiększenie zużycia paliwa oraz ogumienia.
Sprawdzenie ważności gaśnicy
Jak sprawdzić Data produkcji bądź legalizacji oraz termin ważności powinny być umieszczone na gaśnicy.
Konsekwencje Nawet sprawna gaśnica samochodowa nadaje się jedynie do ugaszenia niewielkiego pożaru. Przeterminowana może w ogóle nie zadziałać w razie konieczności jej użycia.
Odpowiednie dokręcenie kół
Jak sprawdzić Przed wyjazdem powinno się sprawdzić, czy koła samochodu są dokręcone z właściwą siłą.
Konsekwencje Okazuje się, że problemem wielu aut jest zbyt mocne dokręcenie kół (np. kluczem pneumatycznym). W takiej sytuacji kierowca nie ma szans na ich odkręcenie na drodze za pomocą zwykłego klucza.
Kontrola działania klimatyzacji
Jak sprawdzić W trakcie oceny stanu auta powinno się sprawdzić skuteczność klimatyzacji podczas jazdy i na postoju. Warto zwrócić uwagę na działanie wentylatora chłodnicy.
Konsekwencje Poza obniżeniem komfortu jazdy niesprawny kompresor może być przyczyną zerwania paska osprzętu silnika.
Sprawdzenie wyposażenia
Jak sprawdzić Warto upewnić się, że w samochodzie nie brakuje takich elementów jak hak do holowania, klucz do kół czy podnośnik.
Konsekwencje Braki w tego rodzaju wyposażeniu mogą oznaczać problemy podczas wymiany koła czy konieczności holowania samochodu.
Dynamiczna jazda po autostradzie
Jak sprawdzić Przed dalszym wyjazdem powinno się sprawdzić reakcję silnika na pracę pod dużym obciążeniem (mocno wciśnięty pedał gazu, wysoka prędkość).
Konsekwencje Np. zużyta turbosprężarka może wprowadzać silnik w tryb awaryjny z ograniczoną prędkością.
Do sprawdzenia przez mechanika
Zwłaszcza w przypadku samochodów eksploatowanych na co dzień na krótkich dystansach przed wyjazdem w dalszą trasę warto zlecić mechanikowi ocenę stanu technicznego.
Ocena stanu układu hamulcowego
Co się sprawdza Mechanik kontroluje grubość tarcz i klocków oraz sprawność zacisków hamulcowych. Ocenie podlegają też zawartość wody w płynie hamulcowym i kondycja hamulca ręcznego.
Konsekwencje Niesprawność układu hamulcowego może być bardzo niebezpieczna i prowadzić do tragedii. Kondycja hamulców jest szczególnie ważna podczas jazdy w terenie górzystym.
Sprawdzenie kondycji zawieszenia
Co się sprawdza Podczas przeglądu zawieszenia sprawdzany jest stan tulei metalowo-gumowych oraz ruchomych przegubów. Ewentualne luzy czy uszkodzenia gumowych osłon kwalifikują elementy do wymiany.
Konsekwencje Jazda w trasę z luzami w zawieszeniu jest bardzo ryzykowna. W skrajnym przypadku może nawet dojść do oderwania koła.
Kontrola układu kierowniczego
Co się sprawdza Mechanik sprawdza drążki i końcówki kierownicze pod kątem luzów. Ocenia też stan przekładni kierowniczej i jej osłon gumowych.
Konsekwencje Luźne przeguby układu kierowniczego mogą być przyczyną nawet odpadnięcia koła.
Sprawdzenie układu wydechowego
Co się sprawdza Przed dalszą trasą należy sprawdzić układ wydechowy pod kątem korozji. Ocenie podlega też stan gumowych wieszaków.
Konsekwencje Przepalenie czy odpadnięcie wydechu oznacza hałas w aucie podczas jazdy oraz ryzyko mandatu.
Weryfikacja stanu ogumienia
Co się sprawdza Oceniane są głębokość i stan bieżnika. Nierównomierne zużycie może świadczyć m.in. o usterce układu kierowniczego.
Konsekwencje Stare i sparciałe opony mogą nie wytrzymać zwiększonego obciążenia i pęknąć podczas jazdy.
Ocena silnika pod kątem wycieków
Co się sprawdza W trakcie kontroli silnika pod kątem wycieków sprawdzane są także połączenia oraz stan przewodów prowadzących płyny i oleje. Oceniana jest też kondycja chłodnic.
Konsekwencje Przed wyjazdem w trasę powinny być usunięte nawet niewielkie wycieki. Mogą one w każdej chwili zmienić się w poważne nieszczelności unieruchamiające auto. Poza tym za wycieki kierowca może dostać mandat.
Kontrola stanu paska osprzętu
Co się sprawdza Ocenie podlega stan paska oraz napinacza i rolek. Hałasujące łożyska są podstawą do wymiany rolek na nowe.
Konsekwencje Zerwanie paska osprzętu silnika oznacza konieczność naprawy auta w warsztacie. Gorzej, gdy uszkodzony pasek dostanie się pod pasek rozrządu i spowoduje jego zerwanie – wtedy silnik jest do remontu.
Sprawdzenie kondycji akumulatora
Co się sprawdza Podczas przeglądu auta w warsztacie stan akumulatora kontrolowany jest za pomocą testera pod obciążeniem. Dodatkowo sprawdzane jest napięcie ładowania.
Konsekwencje Wyjazd na słabym akumulatorze to zły pomysł. Zwłaszcza w trakcie wakacji, kiedy korzysta się z prądu podczas postoju auta, bateria może odmówić posłuszeństwa.
Przegląd układu klimatyzacji
Co się sprawdza Podczas przeglądu klimatyzacji odciąga się czynnik, po czym nabija się układ odpowiednią ilością gazu z nowym olejem. Zbyt duży ubytek czynnika oznacza nieszczelność.
Konsekwencje Klimatyzacja pracująca ze zbyt małą objętością czynnika nie ma odpowiedniej wydajności. Poza tym taki stan prowadzi do przedwczesnego zużycia kompresora i wentylatorów.
Diagnostyka komputerowa
Co się sprawdza Za pomocą testera diagnostycznego odczytywane są błędy zapisane w układach samochodu. Ich obecność może oznaczać usterkę. Ponadto po podłączeniu komputera można ocenić poprawność pracy wielu podzespołów, m.in. turbosprężarki czy zaworu EGR.
Konsekwencje Świecące kontrolki mogą oznaczać początkową fazę usterki, która objawi się w trasie.
Podczas codziennej eksploatacji mało który kierowca wozi ze sobą narzędzia czy linkę holowniczą. Jednak przed dalszym wyjazdem warto wyposażyć samochód w akcesoria, które mogą się przydać w przypadku wystąpienia awarii.
Podstawowe narzędzia
Choć nikt nie planuje samodzielnego naprawiania samochodu w trakcie urlopu, wyjeżdżając na wakacje, warto zabrać ze sobą podstawowe narzędzia. W wielu przypadkach bez nich nie da się przeprowadzić najprostszych czynności, takich jak np. wymiana żarówki. Mogą się też przydać m.in. do dokręcenia uszkodzonego nadkola czy uzyskania dostępu do skrzynki bezpieczników.
Linka holownicza
Nie zajmuje miejsca, a może się okazać bardzo pomocna. Posiadanie liny holowniczej w wielu przypadkach pozwala uniknąć płatnego holowania samochodu. Na przykład przy konieczności ściągnięcia auta w mniej ruchliwe miejsce wystarczy ją do niego podpiąć i poprosić o pomoc innych kierowców. Zwykle ktoś się zatrzyma i wyświadczy nam taką przysługę.
Olej silnikowy
O zabraniu oleju silnikowego powinni pamiętać przede wszystkim kierowcy na co dzień użytkujący samochody w ruchu lokalnym, na krótkich dystansach. Wielu z nich nie wie, czy silnik ich auta w ogóle zużywa olej. Często zdarza się, że na trasie przy wyższych obrotach po przejechaniu kilkuset kilometrów trzeba uzupełnić poziom oleju. Kupowanie go na stacji benzynowej, zwłaszcza za granicą, oznacza spore wydatki.
Kamizelki odblaskowe
Dla własnego bezpieczeństwa oprócz obowiązkowego wyposażenia samochodu warto zabrać kamizelki odblaskowe dla wszystkich podróżujących autem. W razie awarii czy wypadku, gdy trzeba będzie opuścić pojazd – szczególnie po zmroku – zwiększą naszą widoczność.
Zapasowe żarówki
Przed wyjazdem w trasę warto zaopatrzyć się w komplet zapasowych żarówek i bezpieczników pasujących do naszego auta. Zdarza się, że podczas kontroli drogowej policjant odstępuje od nałożenia mandatu w sytuacji gdy kierowca na miejscu usunie usterkę. W takiej sytuacji wymiana żarówki pozwala sporo zaoszczędzić.
Jak sobie poradzić w przypadku awarii
Sprawdzenie i przygotowanie auta to jedno, a rzeczywistość niestety bywa różna – nie wszystkie usterki da się przewidzieć. Auto może się popsuć w najmniej oczekiwanym momencie. Co zrobić, gdy samochód odmówi posłuszeństwa daleko od domu, a nie wykupiliśmy assistance?
Znalezienie warsztatu
W przypadku wystąpienia awarii należy zapytać o uczciwy warsztat miejscowych, np. gospodarza kwatery, w której mieszkamy. Chodzi o to, by nie paść ofiarą naciągacza, których nie brakuje w turystycznych miejscowościach.
Transport do polski
Kiedy naprawa auta za granicą wiąże się z dużymi wydatkami, warto rozważyć przewiezienie go do Polski. Najtaniej wynająć autolawetę w kraju i poprosić kogoś, by przywiózł nam nią drugie auto, którym wrócimy.
Kupno części zamiennych
Jeżeli naprawa jest poważna, np. wymiana turbosprężarki, a planujemy dłuższy pobyt na wakacjach, można zamówić części w Polsce i zlecić ich wysyłkę pod wskazany adres za granicą.
PODSUMOWANIE
Usterka w trasie może się przydarzyć każdemu, bez względu na wiek samochodu, którym podróżuje. Jednak solidne sprawdzenie pojazdu pozwala odpowiednio przygotować go do dalekiej podróży. W takiej sytuacji ryzyko wystąpienia awarii zdecydowanie maleje.