Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Sprawdzanie oleju

Przygotowanie starszego samochodu do podróży

Jedziesz autem na ferie? Przeczytaj, co i jak powinieneś sprawdzić przed dłuższą trasą

Przygotowanie starszego samochodu do podróży

Jedziesz autem na ferie? Przeczytaj, co i jak powinieneś sprawdzić przed dłuższą trasą

Ferie, a wraz z nimi zimowe wyjazdy – za pasem. Co zrobić, żeby dalsza podróż autem – szczególnie nie najnowszym – nie wiązała się z ciągłym stresem, że coś się zepsuje? Radzimy, co sprawdzić przed wyjazdem samemu, jakie rzeczy zlecić mechanikowi oraz co warto zabrać ze sobą w urlopowe trasy.

Wiele osób chciałoby wybrać się na ferie czy wakacje w dalszą podróż, jednak z obawy przed usterką samochodu – szczególnie jeśli auto jest starszej daty – rezygnuje z odwiedzenia dalszych zakątków. Rzeczywiście awaria pojazdu na wyjeździe, zwłaszcza za granicą, oznacza dodatkowe wydatki i stresującą sytuację.

Jednak czy posiadanie kilkunastoletniego samochodu oznacza, że kolejny raz musimy odmówić sobie dalszego wyjazdu?

Jazda w trasie ujawni mankamenty

Okazuje się, że wielu kierowców, którym przydarzyły się podobne problemy podczas dalszej podróży wybrało się w nią niesprawnym samochodem – i to nieświadomie. Po prostu przed wyjazdem nie sprawdzili stanu technicznego swojego pojazdu i liczyli na to, że skoro auto dobrze służy w ruchu lokalnym, bez problemu przejedzie kilka tysięcy kilometrów w trasie.

Warto wiedzieć, że podczas jazdy na krótkich dystansach nie mamy możliwości zauważenia wielu niesprawności auta. Zaczynając od drobiazgów, takich jak np. obniżenie skuteczności wycieraczek szyby przy dużych prędkościach, kończąc na poważnych objawach – przegrzewaniu się silnika czy zacinaniu się łopatek zmiennej geometrii turbosprężarki powodującym pracę silnika w trybie awaryjnym z ograniczoną mocą.

Jednak nie oznacza to, że każdy wyjazd musi się zakończyć usterką samochodu. Wielu problemom można zaradzić jeszcze przed podróżą.

Przegląd auta przed wyjazdem

By ograniczyć ryzyko wystąpienia awarii w trasie, wcześniej powinno się dokładnie sprawdzić stan techniczny oraz wyposażenie samochodu. Wiele elementów możemy skontrolować we własnym zakresie, m.in. obserwując zachowanie pojazdu podczas jazdy z większą prędkością.

Dodatkowo przed dalszą podróżą warto zlecić weryfikację stanu podzespołów auta mechanikowi. W warunkach warsztatowych da się ocenić kondycję najważniejszych układów i w razie konieczności wykonać niezbędne naprawy, przygotowując w ten sposób samochód na podróż.

Usunąć istniejące usterki

Choć nie da się przewidzieć wszystkich usterek, dokładne sprawdzenie pozwala wyeliminować wiele z nich jeszcze przed wyjazdem. Okazuje się, że nawet kilkunastoletnim samochodem ze znacznym przebiegiem można odbyć dalszą podróż bez nieprzyjemnych przygód.

Wyjaśniamy, co można sprawdzić samemu, a kontrolę których elementów zlecić mechanikowi. Podpowiadamy, co ze sobą zabrać na wyjazd i jak sobie poradzić w razie wystąpienia usterki w aucie.

Samodzielna kontrola auta

Przed wyjazdem w trasę warto we własnym zakresie sprawdzić stan samochodu. Wcześniejsze wychwycenie niepokojących objawów umożliwi naprawę i odpowiednie przygotowanie samochodu przed podróżą.

Ocena odgłosów podczas jazdy

kierowca wewnatrza auta

  • Jak sprawdzić
    W trakcie jazdy samochodem powinno się zwrócić uwagę na nienaturalne odgłosy. Wycie nasilające się lub cichnące na zakrętach oznacza najczęściej zużycie łożysk. Stuki na nierównościach świadczą o usterkach zawieszenia, a hałas dobiegający z opon może zwiastować problemy z układem kierowniczym.
  • Konsekwencje
    Odgłosy w postaci stukania, wycia czy nadmiernego hałasu mogą prowadzić nawet do usterki unieruchamiającej auto. Powinny być sprawdzone przez mechanika.

Kontrola temperatury kół

sprawdzenie grzania kol

  • Jak sprawdzić
    Po przejechaniu 50 km w trasie (bez gwałtownego hamowania) powinno się ocenić temperaturę wszystkich felg. Podwyższona zwykle oznacza zapieczenie zacisku hamulcowego.
  • Konsekwencje
    Jazda z grzejącym się zaciskiem jest bardzo niebezpieczna. Usterka może prowadzić do utraty hamulców.

Ocena poziomu płynów

sprawdzanie oleju

  • Jak sprawdzić
    Stan oleju w silniku sprawdza się przy ciepłej jednostce, 5 minut po wyłączeniu. Poziom cieczy chłodzącej i wspomagania ocenia się przy zimnym silniku. Płyn hamulcowy można sprawdzić w każdych warunkach.
  • Konsekwencje
    Za niski poziom oleju prowadzi do zatarcia silnika, a brak płynu chłodniczego – do jego przegrzania. Niedobór płynu może obniżyć skuteczność hamulców.

Obserwacja temperatury silnika

temperatura cieczy

  • Jak sprawdzić
    Wskaźnik temperatury należy obserwować zarówno na postoju, jak i podczas jazdy z różnymi prędkościami. Temperatura nie powinna się wahać.
  • Konsekwencje
    Przegrzewanie silnika może oznaczać m.in. niewydolność układu chłodzenia czy zużycie wtryskiwaczy. Taki stan prowadzi do poważnej usterki. Za zbyt niską temperaturę najczęściej odpowiada niesprawny termostat.

Weryfikacja stanu oświetlenia

sprawdzenie swiatel

  • Jak sprawdzić
    Przed podróżą należy sprawdzić stan i działanie wszystkich żarówek w samochodzie. Te o zmatowiałych bańkach powinno się profilaktycznie wymienić.
  • Konsekwencje
    Niesprawne oświetlenie obniża poziom bezpieczeństwa i może być przyczyną nałożenia mandatu.

Kontrola ciśnienia w ogumieniu

sprawdzanie cisnienia w oponie

  • Jak sprawdzić
    Ciśnienie powinno się sprawdzać przy zimnych oponach. Przed podróżą obciążonym samochodem należy dopompować koła zgodnie z zaleceniami producenta auta.
  • Konsekwencje
    Za niskie ciśnienie powoduje m.in. zwiększenie zużycia paliwa oraz ogumienia.

Sprawdzenie ważności gaśnicy

termin przydatnosci gasnicy

  • Jak sprawdzić
    Data produkcji bądź legalizacji oraz termin ważności powinny być umieszczone na gaśnicy.
  • Konsekwencje
    Nawet sprawna gaśnica samochodowa nadaje się jedynie do ugaszenia niewielkiego pożaru. Przeterminowana może w ogóle nie zadziałać w razie konieczności jej użycia.

Odpowiednie dokręcenie kół

dokrecanie kol

  • Jak sprawdzić
    Przed wyjazdem powinno się sprawdzić, czy koła samochodu są dokręcone z właściwą siłą.
  • Konsekwencje
    Okazuje się, że problemem wielu aut jest zbyt mocne dokręcenie kół (np. kluczem pneumatycznym). W takiej sytuacji kierowca nie ma szans na ich odkręcenie na drodze za pomocą zwykłego klucza.

Kontrola działania klimatyzacji

klimatyzacja

  • Jak sprawdzić
    W trakcie oceny stanu auta powinno się sprawdzić skuteczność klimatyzacji podczas jazdy i na postoju. Warto zwrócić uwagę na działanie wentylatora chłodnicy.
  • Konsekwencje
    Poza obniżeniem komfortu jazdy niesprawny kompresor może być przyczyną zerwania paska osprzętu silnika.

Sprawdzenie wyposażenia

hak do holowania

  • Jak sprawdzić
    Warto upewnić się, że w samochodzie nie brakuje takich elementów jak hak do holowania, klucz do kół czy podnośnik.
  • Konsekwencje
    Braki w tego rodzaju wyposażeniu mogą oznaczać problemy podczas wymiany koła czy konieczności holowania samochodu.

Dynamiczna jazda po autostradzie

jazda po autostradzie

  • Jak sprawdzić
    Przed dalszym wyjazdem powinno się sprawdzić reakcję silnika na pracę pod dużym obciążeniem (mocno wciśnięty pedał gazu, wysoka prędkość).
  • Konsekwencje
    Np. zużyta turbosprężarka może wprowadzać silnik w tryb awaryjny z ograniczoną prędkością.

Do sprawdzenia przez mechanika

Zwłaszcza w przypadku samochodów eksploatowanych na co dzień na krótkich dystansach przed wyjazdem w dalszą trasę warto zlecić mechanikowi ocenę stanu technicznego.

Ocena stanu układu hamulcowego

ocena stanu chamulcow

  • Co się sprawdza
    Mechanik kontroluje grubość tarcz i klocków oraz sprawność zacisków hamulcowych. Ocenie podlegają też zawartość wody w płynie hamulcowym i kondycja hamulca ręcznego.
  • Konsekwencje
    Niesprawność układu hamulcowego może być bardzo niebezpieczna i prowadzić do tragedii. Kondycja hamulców jest szczególnie ważna podczas jazdy w terenie górzystym.

Sprawdzenie kondycji zawieszenia

sprawdzenie zawieszenia

  • Co się sprawdza
    Podczas przeglądu zawieszenia sprawdzany jest stan tulei metalowo-gumowych oraz ruchomych przegubów. Ewentualne luzy czy uszkodzenia gumowych osłon kwalifikują elementy do wymiany.
  • Konsekwencje
    Jazda w trasę z luzami w zawieszeniu jest bardzo ryzykowna. W skrajnym przypadku może nawet dojść do oderwania koła.

Kontrola układu kierowniczego

prawdzenie luzowkol

  • Co się sprawdza
    Mechanik sprawdza drążki i końcówki kierownicze pod kątem luzów. Ocenia też stan przekładni kierowniczej i jej osłon gumowych.
  • Konsekwencje
    Luźne przeguby układu kierowniczego mogą być przyczyną nawet odpadnięcia koła.

Sprawdzenie układu wydechowego

sprawdzenie wydechu

  • Co się sprawdza
    Przed dalszą trasą należy sprawdzić układ wydechowy pod kątem korozji. Ocenie podlega też stan gumowych wieszaków.
  • Konsekwencje
    Przepalenie czy odpadnięcie wydechu oznacza hałas w aucie podczas jazdy oraz ryzyko mandatu.

Weryfikacja stanu ogumienia

sprawdzenie bieznika

  • Co się sprawdza
    Oceniane są głębokość i stan bieżnika. Nierównomierne zużycie może świadczyć m.in. o usterce układu kierowniczego.
  • Konsekwencje
    Stare i sparciałe opony mogą nie wytrzymać zwiększonego obciążenia i pęknąć podczas jazdy.

Ocena silnika pod kątem wycieków

szukanie wyciekow

  • Co się sprawdza
    W trakcie kontroli silnika pod kątem wycieków sprawdzane są także połączenia oraz stan przewodów prowadzących płyny i oleje. Oceniana jest też kondycja chłodnic.
  • Konsekwencje
    Przed wyjazdem w trasę powinny być usunięte nawet niewielkie wycieki. Mogą one w każdej chwili zmienić się w poważne nieszczelności unieruchamiające auto. Poza tym za wycieki kierowca może dostać mandat.

Kontrola stanu paska osprzętu

sprawdzenie paskow

  • Co się sprawdza
    Ocenie podlega stan paska oraz napinacza i rolek. Hałasujące łożyska są podstawą do wymiany rolek na nowe.
  • Konsekwencje
    Zerwanie paska osprzętu silnika oznacza konieczność naprawy auta w warsztacie. Gorzej, gdy uszkodzony pasek dostanie się pod pasek rozrządu i spowoduje jego zerwanie – wtedy silnik jest do remontu.

Sprawdzenie kondycji akumulatora

sprawdzenie akumulatora

  • Co się sprawdza
    Podczas przeglądu auta w warsztacie stan akumulatora kontrolowany jest za pomocą testera pod obciążeniem. Dodatkowo sprawdzane jest napięcie ładowania.
  • Konsekwencje
    Wyjazd na słabym akumulatorze to zły pomysł. Zwłaszcza w trakcie wakacji, kiedy korzysta się z prądu podczas postoju auta, bateria może odmówić posłuszeństwa.

Przegląd układu klimatyzacji

serwis klimatyzacji

  • Co się sprawdza
    Podczas przeglądu klimatyzacji odciąga się czynnik, po czym nabija się układ odpowiednią ilością gazu z nowym olejem. Zbyt duży ubytek czynnika oznacza nieszczelność.
  • Konsekwencje
    Klimatyzacja pracująca ze zbyt małą objętością czynnika nie ma odpowiedniej wydajności. Poza tym taki stan prowadzi do przedwczesnego zużycia kompresora i wentylatorów.

Diagnostyka komputerowa

diagnostyka komputerowa

  • Co się sprawdza
    Za pomocą testera diagnostycznego odczytywane są błędy zapisane w układach samochodu. Ich obecność może oznaczać usterkę. Ponadto po podłączeniu komputera można ocenić poprawność pracy wielu podzespołów, m.in. turbosprężarki czy zaworu EGR.
  • Konsekwencje
    Świecące kontrolki mogą oznaczać początkową fazę usterki, która objawi się w trasie.

To warto zabrać

Podczas codziennej eksploatacji mało który kierowca wozi ze sobą narzędzia czy linkę holowniczą. Jednak przed dalszym wyjazdem warto wyposażyć samochód w akcesoria, które mogą się przydać w przypadku wystąpienia awarii.

  • Podstawowe narzędzia

zestaw narzedzi

Choć nikt nie planuje samodzielnego naprawiania samochodu w trakcie urlopu, wyjeżdżając na wakacje, warto zabrać ze sobą podstawowe narzędzia. W wielu przypadkach bez nich nie da się przeprowadzić najprostszych czynności, takich jak np. wymiana żarówki. Mogą się też przydać m.in. do dokręcenia uszkodzonego nadkola czy uzyskania dostępu do skrzynki bezpieczników.

  • Linka holownicza

linka holownicza

Nie zajmuje miejsca, a może się okazać bardzo pomocna. Posiadanie liny holowniczej w wielu przypadkach pozwala uniknąć płatnego holowania samochodu. Na przykład przy konieczności ściągnięcia auta w mniej ruchliwe miejsce wystarczy ją do niego podpiąć i poprosić o pomoc innych kierowców. Zwykle ktoś się zatrzyma i wyświadczy nam taką przysługę.

  • Olej silnikowy

olej na dolewki

O zabraniu oleju silnikowego powinni pamiętać przede wszystkim kierowcy na co dzień użytkujący samochody w ruchu lokalnym, na krótkich dystansach. Wielu z nich nie wie, czy silnik ich auta w ogóle zużywa olej. Często zdarza się, że na trasie przy wyższych obrotach po przejechaniu kilkuset kilometrów trzeba uzupełnić poziom oleju. Kupowanie go na stacji benzynowej, zwłaszcza za granicą, oznacza spore wydatki.

  • Kamizelki odblaskowe
kamizelka odblaskowa
123 RF

Dla własnego bezpieczeństwa oprócz obowiązkowego wyposażenia samochodu warto zabrać kamizelki odblaskowe dla wszystkich podróżujących autem. W razie awarii czy wypadku, gdy trzeba będzie opuścić pojazd – szczególnie po zmroku – zwiększą naszą widoczność.

  • Zapasowe żarówki

zapasowe zarowki

Przed wyjazdem w trasę warto zaopatrzyć się w komplet zapasowych żarówek i bezpieczników pasujących do naszego auta. Zdarza się, że podczas kontroli drogowej policjant odstępuje od nałożenia mandatu w sytuacji gdy kierowca na miejscu usunie usterkę. W takiej sytuacji wymiana żarówki pozwala sporo zaoszczędzić.

Jak sobie poradzić w przypadku awarii

Sprawdzenie i przygotowanie auta to jedno, a rzeczywistość niestety bywa różna – nie wszystkie usterki da się przewidzieć. Auto może się popsuć w najmniej oczekiwanym momencie. Co zrobić, gdy samochód odmówi posłuszeństwa daleko od domu, a nie wykupiliśmy assistance?

  • Znalezienie warsztatu
warsztat szwajcaria
123 RF

W przypadku wystąpienia awarii należy zapytać o uczciwy warsztat miejscowych, np. gospodarza kwatery, w której mieszkamy. Chodzi o to, by nie paść ofiarą naciągacza, których nie brakuje w turystycznych miejscowościach.

  • Transport do polski

auto na lawecie

Kiedy naprawa auta za granicą wiąże się z dużymi wydatkami, warto rozważyć przewiezienie go do Polski. Najtaniej wynająć autolawetę w kraju i poprosić kogoś, by przywiózł nam nią drugie auto, którym wrócimy.

  • Kupno części zamiennych
pracownik w magazynie części
123 RF

Jeżeli naprawa jest poważna, np. wymiana turbosprężarki, a planujemy dłuższy pobyt na wakacjach, można zamówić części w Polsce i zlecić ich wysyłkę pod wskazany adres za granicą.

PODSUMOWANIE

Usterka w trasie może się przydarzyć każdemu, bez względu na wiek samochodu, którym podróżuje. Jednak solidne sprawdzenie pojazdu pozwala odpowiednio przygotować go do dalekiej podróży. W takiej sytuacji ryzyko wystąpienia awarii zdecydowanie maleje.

Czytaj także