Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Wymiana końcówki drążka kierowniczego

Samodzielna obsługa auta

Wymiana końcówki drążka kierowniczego krok po kroku. Zobacz, jak zrobić to poprawnie

Samodzielna obsługa auta

Wymiana końcówki drążka kierowniczego krok po kroku. Zobacz, jak zrobić to poprawnie

Stuki z okolicy przednich kół często oznaczają niebezpieczne luzy na końcówkach drążków kierowniczych. Ich wymiana nie jest trudna i wystarczą do niej podstawowe narzędzia.

Stan elementów odpowiedzialnych za skręcanie kół, takich jak drążki kierownicze i ich końcówki, jest niezwykle istotny. Warto wiedzieć, że nawet drobne luzy w tych elementach prowadzą do nieodwracalnego uszkodzenia opon. Gdy luzy się nasilą, sytuacja staje się już niebezpieczna.

Czym grozi jazda ze zużytą końcówką drążka kierowniczego

wymiana koncowki drazka kierowniczego koncowka

Zużyta końcówka drążka kierowniczego wpływa na pogorszenie właściwości jezdnych auta. Samochód podczas jazdy na wprost zaczyna ściągać, staje się bardziej wrażliwy na pochyłości drogi, a reakcje na ruchy kierownicą są nerwowe i nieprzewidywalne.

Jeszcze gorzej gdy skrajnie wyeksploatowana końcówka ulegnie zerwaniu podczas jazdy. Wtedy koło praktycznie odrywa się od auta, a kierowca traci panowanie nad pojazdem.

Sprawdzenie luzów na drążkach

Okazuje się, że stan tak ważnego z punktu widzenia bezpieczeństwa elementu można sprawdzić w prosty sposób. Dodatkowo końcówkę drążka kierowniczego w większości przypadków da się samodzielnie wymienić, używając podstawowych narzędzi.

Warto jednak pamiętać, by nie działać za wszelką cenę i w przypadku problemów z odkręceniem zrezygnować z naprawy i zlecić ją warsztatowi. Po zakończeniu wymiany nie powinno się też zapominać o ustawieniu tzw. zbieżności.

Wymiana końcówki drążka kierowniczego: potrzebne narzędzia 

Do wymiany końcówki drążka kierowniczego zwykle wystarczą klucze nasadowe, płasko-oczkowe oraz ampulowe. Przyda się też preparat miedziowy.

Procedura wymiany końcówki drążka

Zużyte końcówki drążków kierowniczych emitują charakterystyczne stuki podczas gwałtownych ruchów kierownicą. Luzy na przegubach końcówek są też wyczuwalne podczas szarpania kołami na boki

Wymiana końcówek w większości przypadków ogranicza się do odkręcenia starych i przykręcenia nowych. Wtedy czynność można przeprowadzić samodzielnie i wystarczy zwykły podnośnik.

Gdyby pojawiły się trudności z odkręceniem nakrętki kontrującej czy końcówki, lepiej zlecić wymianę w warsztacie. 

Sprawdzenie luzów

wymiana koncowki drazka kierowniczego sprawdzenie luzow

Przed demontażem należy upewnić się, że uszkodzeniu uległa końcówka. Podczas szarpania za koło na boki powinien być wyczuwalny luz na przegubie.

wymiana koncowki drazka kierowniczego sprawdzenie luzow 1

Oczyszczenie gwintów

wymiana koncowki drazka kierowniczego oczyszczenie gwintu

Za pomocą szczotki drucianej powinno się oczyścić z korozji gwint na drążku kierowniczym i końcówce. Najlepiej użyć szczotki montowanej na wiertarkę.

Odrdzewienie gwintów

wymiana koncowki drazka kierowniczego odrdzewienie gwintow

Połączenia gwintowane na drążku i na końcówce dobrze jest spryskać preparatem odrdzewiającym i odczekać kilka minut. 

Odkręcenie nakrętki 

wymiana koncowki drazka kierowniczego odkrecenie nakretki

W pierwszej kolejności odkręca się za pomocą klucza płaskiego nakrętkę kontrującą znajdującą się na drążku, za końcówką. Wystarczy ją poluzować.

Odkręcenie końcówki

wymiana koncowki drazka kierowniczego odkrecenie koncowki

Nakrętkę trzymającą końcówkę w zwrotnicy należy poluzować za pomocą klucza nasadowego. Potem, gdy gwint zacznie się obracać razem z nakrętką, trzeba użyć klucza oczkowego. Umożliwi to przytrzymanie gwintu kluczem ampulowym.

Wybicie końcówki 

wymiana koncowki drazka kierowniczego wybicie koncowki

Osoby nieposiadające specjalnego ściągacza mogą wybić zużytą końcówkę ze zwrotnicy za pomocą młotka. Przed uderzeniem w gwintowaną część, by jej nie uszkodzić, powinno się na niej umieścić nakrętkę.

wymiana koncowki drazka kierowniczego wybicie koncowki 1

Demontaż końcówki

wymiana koncowki drazka kierowniczego demontaz koncowek

Po wyjęciu końcówki ze zwrotnicy należy ją wykręcić, licząc obroty. Pozwoli to na wkręcenie nowej końcówki na podobną głębokość.

Sprawdzenie luzów na drążku

wymiana koncowki drazka kierowniczego sprawdzenie luzow na drazku

Przy energicznym pociąganiu za drążek kierowniczy nie powinno być wyczuwalnych luzów. Jeśli są, do wymiany jest też drążek lub przekładnia kierownicza.

Dobór końcówki

wymiana koncowki drazka kierowniczego dobor koncowki

Osoby wymieniające obie końcówki powinny sprawdzić stronę montażu. W wielu przypadkach lewa (L) i prawa (R) różnią się kształtem.

Naniesienie preparatu

wymiana koncowki drazka kierowniczego naniesienie preparatu

Nie ma zalecenia smarowania gwintów końcówek i drążków, jednak ich powierzchnię warto pokryć preparatem miedziowym lub ceramicznym. Zabezpieczy to przed zapiekaniem się połączeń i umożliwi sprawny demontaż oraz ustawienie geometrii w przyszłości.

Montaż końcówki

wymiana koncowki drazka kierowniczego montaz koncowki

Nową końcówkę wkręcamy o tyle samo obrotów, o ile wykręciliśmy starą. Po przełożeniu gwintu przez otwór w zwrotnicy nakręcamy nakrętkę. Jeżeli gwint się obraca, pomoże podparcie końcówki.

wymiana koncowki drazka kierowniczego montaz koncowki 1

Przykręcenie końcówki

wymiana koncowki drazka kierowniczego przykrecenie konncowki

Po wstępnym nakręceniu nakrętki część gwintowaną można przytrzymać kluczem. W zamiennikach zamiast ampulowego często jest to zwykły klucz.

Ustawienie geometrii kół

wymiana koncowki drazka kierowniczego ustawianie geometrii

Po ingerencji w układ kierowniczy powinno się ustawić tzw. zbieżność. W tym celu należy udać się do specjalistycznego warsztatu zajmującego się geometrią. Dzięki regulacji na gwintach łączących drążki i końcówki można ustawić koła w odpowiedniej pozycji względem siebie i auta. Nieustawienie geometrii prowadzi do uszkodzenia opon. Koszt usługi to 70-150 zł za oś.

wymiana koncowki drazka kierowniczego ustawianie geomatrii 1

Czytaj także