Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Tankowanie lpg

Gaz w nowym aucie

Z salonu na gazie – nowe auta z instalacją LPG. Wybór maleje, czy warto zdecydować się na taką opcję?

archiwum

Gaz w nowym aucie

Z salonu na gazie – nowe auta z instalacją LPG. Wybór maleje, czy warto zdecydować się na taką opcję?

Nowy samochód z instalacją LPG? Takie rozwiązanie ma sporo zalet, ale należy się pospieszyć: lista dostępnych modeli zaczyna się szybko kurczyć. Co (jeszcze) mamy do wyboru i jak kształtują się ceny?

W Polsce jeździ najwięcej samochodów z instalacją LPG w całej Europie, dysponujemy też największą siecią do ich tankowania. Do zalet takiego rozwiązania nie trzeba nas przekonywać – koszty jazdy, po wzrostach cen paliw (w tym gazu), są wyraźnie niższe przy stosowaniu tego alternatywnego źródła zasilania.

Pozostaje kwestia montażu instalacji gazowej. W warsztatach niezależnych w przypadku popularnych modeli z klasycznymi czterocylindrowymi silnikami z pośrednim wtryskiem paliwa trzeba na to przeznaczyć około 3-4 tys. zł.

Jeśli dysponujemy nowym autem – takie rozwiązanie nie wchodzi praktycznie w rachubę. W razie problemów z pojazdem niemal na pewno będziemy musieli liczyć się z utratą gwarancji. Niekoniecznie tylko na silnik. Częste były przypadki, gdy odmawiano napraw związanych np. z korozją z uwagi na rzekomy wpływ montażu butli z gazem.

Do dzisiaj jednak w cennikach niektórych firm można znaleźć auta z zasilaniem LPG. Ewidentnie stan został przetrzebiony po masowym przejściu na silniki z bezpośrednim wtryskiem paliwa, niezbyt dobrze nadające się do (ekonomicznego) montażu instalacji gazowej. Jej amortyzacja trwałaby za długo.

Są jednak marki, które ciągle oferują auta tego typu. Wypada podkreślić w tym kontekście postępowanie Dacii: firma oferuje modele zmodyfikowane fabrycznie, a nie na miejscu – u dealerów. Są więc objęte pełną gwarancją, a elementy systemu zostały możliwie silnie zintegrowane z całym pojazdem, tak aby jego funkcjonalność nie została ograniczona.

Zalety fabrycznego LPG

Szersze modyfikacje auta

naped lpg

Producenci aut mogą sobie pozwolić na większe modyfikacje auta niż przeciętny warsztat zajmujący się montażem instalacji LPG. Dobrym przykładem jest Dacia: auta zasilane gazem rozwijają o 10 KM i 10 Nm więcej od odpowiedników na benzynę. Dlaczego? Opracowano osobny program sterowania silnikiem, zoptymalizowany pod kątem LPG.

  • Dacie w wersji gazowej mają też fabrycznie wzmocnione gniazda zaworowe.

Integracja wskazań

zegary lpg

Diodowe wskaźniki poziomu gazu montowane w serwisach niezależnych nie zapewniają dokładnych wskazań. Auto z instalacją fabryczną montowaną przez producenta pojazdu u siebie w zakładach może te informacje pokazywać na zestawie zegarów, w dodatku z o wiele większą dokładnością.

  • Możemy też liczyć na bieżące wskazania zasięgu samochodu, zarówno na gazie, jak i oczywiście na benzynie. 

Eleganckie wykończenie

przycisk lpg

Akcesoryjne przełączniki gazu nie wyglądają zbyt atrakcyjne – zwykle psują wygląd wnętrza. Montaż instalacji na linii fabrycznej pozwala na ich integrację z oryginalną deską rozdzielczą – stają się po prostu kolejnym przyciskiem spośród wielu.

  • Pamiętajmy, że tego typu elementy, choć błahe, bardzo często stają się źródłem kłopotów. Jakość akcesoryjnych produktów bywa niska, pojawiają się problemy elektryczne, instalacja przestaje się włączać itp.

Oryginalna funkcjonalność

_MIK2188

Jasne – każda firma montująca instalacje gazowe jest w stanie zamontować zbiornik gazu we wnęce koła zapasowego, tak by nie zajmował on miejsca w bagażniku. W przypadku instalacji fabrycznej można się jednak pokusić o przygotowanie butli w taki sposób, aby tę wnękę wypełniała w sposób bardziej optymalny, w dodatku może być wykonana z materiałów o niższej masie. Warsztaty niezależne muszą wykorzystywać produkty standardowe, nie zawsze dobrze dopasowane do konkretnego modelu. 

  • Ogólna reguła odnosząca się do aut z instalacją fabryczną: dla kierowcy jej obecność powinna być nieodczuwalna. Osiągi, obsługa auta, funkcjonalność – to wszystko nie powinno odbiegać od aut bez takiej modyfikacji.

Auta z fabryczną instalacją LPG

Lista modeli z instalacją LPG, którymi można wyjechać prosto z salonu, sukcesywnie się skraca – jeszcze 5-6 lat temu liczyła kilkadziesiąt modeli, obecnie naliczyć ich można kilkanaście. I prawdopodobnie liczba ta będzie topnieć w kolejnych latach.

  • Uwaga! Z produkcji wypadają silniki, które można łatwo dostosować do LPG.

Fiat Panda

fiat panda

Model z dużym stażem rynkowym, ale ciągle widnieje w cennikach Fiata. Instalacja gazowa łączona jest z dobrze znanym, sprawdzonym silnikiem 1.2 o mocy 69 KM – i jest on dostępny wyłącznie w odmianie LPG. 

  • Ceny od: 68 000 zł

Dacia Sandero

dacia sandero

Dacia wyrosła na lidera w segmencie fabrycznych aut z LPG. Model Sandero dostępny jest z instalacją zarówno w wariancie standardowym, jak i lekko uterenowionym Stepway, silnik: Eco-G 100, czyli 1.0 R3 o mocy 100 KM. 

  • Ceny od: 70 800 zł

Dacia Duster

dacia duster

Duster to druga z Dacii dostępnych w odmianie LPG, również montowanej w silniku Eco-G 100. Szkoda, że instalacja dostępna jest tylko w autach z przednim napędem, wiele osób byłoby pewnie zainteresowanych wariantem 4x4. 

  • Ceny od: 83 800 zł

Dacia Jogger

dacia jogger

7-miejscowy rodzinny crossover też ma swoją odmianę na gaz i jak łatwo się domyślić, jest to wariant Eco-G 100, podobnie jak u firmowego rodzeństwa. Co ciekawe, jest to najtańsza odmiana w gamie tego modelu.

  • Ceny od: 86 050 zł

Hyundai i10

hyundai i10

Instalacja LPG dostępna jest dla wersji 1.2 MPI (rozwijającej 84 KM) z manualną, 5-biegową skrzynią z pakietami wyposażenia Modern, Smart i N-Line (bez podstawowego Pure). Dopłata jest dość wysoka – wynosi 6739 zł.

  • Ceny od: 71 239 zł

Kia Picanto

kia picanto

W aucie wykorzystano dedykowaną instalacja LPG firmy BRC współpracującą z silnikiem benzynowym 1.2 DPI 5MT. To system sekwencyjnego wtrysku gazu ze zbiornikiem toroidalnym w miejscu koła zapasowego. Dopłata: 6500 zł.

  • Ceny od: 70 000 zł

Kia Rio

kia rio

instalacje LPG dostępne są dla silnika 1.2 DPI o mocy 84 KM i wszystkich poziomach wyposażenia: M, L, a nawet GT Line. Instalację sekwencyjnego wtrysku gazu dostarcza firma BRC. Dopłata jest dość spora: 6500 zł. 

  • Ceny od: 74 400 zł

Renault Clio

renault clio

W wydaniu LPG oferowana jest wersja silnikowa TCe 100, o pojemności 1.0 litra i mocy 100 KM. Do wyboru dwie odmiany wyposażenia: equilibre i techno. Względem wersji bez instalacji są droższe o 4000 zł. To nieduża dopłata.

  • Ceny od: 75 900 zł

Renault Captur

renault captur

Nieduży crossover powiela rozwiązania z Clio: instalacja dostępna jest z silnikiem TCe 100 i w dwóch podstawowych pakietach wyposażenia. Podobnie jak we wspomnianym aucie miejskim dopłata do niej wynosi 4000 zł.

Ceny od: 89 500 zł

Skoda Fabia

skoda fabia

W Skodzie montowane są instalacje firmy Land Renzo. Dostępne są w połączeniu z podstawową wolnossącą jednostką 1.0 o mocy 80 KM (dopłata 3700 zł) lub w odmianie turbodoładowanej 1.0 TSI 110 KM (dopłata 4700 zł).

  • Ceny od: 70 150 zł

SsangYong Tivoli

ssang yong tivoli

W aucie wykorzystywany jest silnik 1.5 z turbo i bezpośrednim wtryskiem paliwa, co wymusza stosowanie instalacji z dotryskiem benzyny. System dostarcza białostocka firma EuropeGas, dopłata do instalacji to 6500 zł.

  • Ceny od: 95 990 zł

SsangYong Korando

ssang yong korando

Także większe od Tivoli Korando jest dostępne w odmianach zasilanych LPG. Uwagi co do systemu są identyczne, podobnie jak zastosowana instalacja. I w tym przypadku dopłata do każdej wersji wyposażenia wynosi 6500 zł. 

  • Ceny od: 114 990 zł

PODSUMOWANIE

Malejąca liczba dostępnych aut z instalacją gazową w salonach przyniosła ciekawy efekt: w ostatnich miesiącach rejestruje się więcej nowych samochodów elektrycznych niż tych zasilanych LPG. Trzeba przyznać, że to dość szokująca informacja w naszych warunkach. Nie ma się jednak co dziwić – producenci stawiają na rozwój aut bezemisyjnych, z roku na rok maleje więc liczba solidnych, dobrze znoszących współpracę z LPG jednostek. W przyszłości na placu boju mogą pozostać praktycznie tylko Dacia i Renault.

Czytaj także