Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Porsche Cayenne z instalacją gazową

Newralgiczne punkty

Typowe problemy aut z instalacją LPG

archiwum

Newralgiczne punkty

Typowe problemy aut z instalacją LPG

Ceny benzyny biją kolejne rekordy, instalacja LPG wydaje się dobrym sposobem na obniżenie kosztów eksploatacji. Ale jaki wpływ będzie ona miała na trwałość samochodu?

Zasilanie aut gazem LPG w naszym kraju przyjęło się znakomicie: już od blisko 30 lat mamy gęstą sieć punktów tankowania, firmy trudniące się montażem instalacji można znaleźć w zasięgu kilkunastu kilometrów od domu, wielu kierowców ma osobiste doświadczenia z tym rodzajem paliwa, zwykle w nie jednym, ale kilku wcześniejszych autach.

Sporo osób ma zatem wyrobione własne stanowisko na temat napędzania samochodu autogazem. Ale wielu kierowców może rozważać przejście na ten rodzaj zasilania swojego pojazdu właśnie teraz. Ceny benzyny ocierają się o 6 zł za litr, LPG to koszt rzędu 2,7 zł.

Instalacja gazowa do typowego współczesnego samochodu (tzw. sekwencyjna, do aut z pośrednim wtryskiem wielopunktowym) kosztuje około 2500 zł. Inwestycja zwraca się obecnie po około roku typowego użytkowania. Nawet droższe systemy do samochodów z bezpośrednim wtryskiem paliwa (w zależności od zaawansowania układu) mieszczą się w przedziale 4500-6000 zł. W przypadku intensywnej eksploatacji to też sensowne rozwiązanie.

Nie można jednak mieć złudzeń: montaż gazu do auta to poważna modyfikacja, która zwłaszcza po latach i przy braku odpowiedniej opieki serwisowej może mieć negatywny wpływ na działanie samochodu. Dla jasności: ewentualne problemy nie wynikają tylko z rodzaju paliwa. To efekt wybrania nieodpowiedniej wersji do przeróbki, błędów popełnionych podczas montażu oraz zaniedbań serwisowych. Ten zbieg okoliczności jest najczęstszą przyczyną narzekań na eksploatację aut zasilanych gazem.

Wypalone zawory i gniazda zaworowe

Wypalone zawory i gniazda zaworowe

Paliwo gazowe sprzyja przyspieszonej erozji gniazd zaworowych i samych zaworów. Pierwszym objawem jest trudność uruchamiania silnika, kolejnym – spadek osiągów.

  • Naprawa wymaga demontażu głowicy. Gniazda są na nowo frezowane, a zawory – szlifowane lub wymieniane. Wraz z robocizną to koszt ok. 1500 zł.

Nadtopione tłoki z powodu przegrzania

Ta usterka męczy szczególnie Fordy Focusy. Jeśli tłoki są nieodporne na wysokie temperatury, to rozregulowanie instalacji LPG może doprowadzić do ich nadtopienia.

  • Z reguły opłaca się wymienić silnik na używany w lepszym stanie. Koszt silnika to zwykle ok. 800-1500 zł, natomiast operacja wymiany to przynajmniej 1000 zł.

Pęknięty plastikowy kolektor ssący

Pęknięty plastikowy kolektor ssący

Modele z plastikowym kolektorem ssącym nie są w stanie wytrzymać strzału gazu, dlatego powinny mieć instalację sekwencyjną. Taki wybuch gazu czasami rozrywa kolektor.

  • Kolektor kupuje się jako część używaną. Koszt: od 100 zł w górę. Wymiana czasami jest kłopotliwa ze względu na trudny dostęp. Robocizna 100-200 zł.

Nieszczelne przewody gazu i brzydki zapach

Nieprzyjemny zapach gazu w aucie to zwykle efekt sparciałych i nieszczelnych przewodów gumowych doprowadzania gazu. Podobne problemy są z przewodami wodnymi.

  • Wymiana takich przewodów jest bardzo szybka i prosta. Koszt: 50-100 zł. Warto wybrać najlepsze i najdroższe przewody, jakie tylko są dostępne.

Utrudniony dostęp w komorze silnika

Utrudniony dostęp w komorze silnika

Czasami instalacja LPG jest zamontowana tak niezdarnie, że uniemożliwia dostęp do wielu elementów w komorze silnika (np. filtra oleju). Wtedy warto ją przemontować.

  • Doświadczony gazownik jest w stanie umieścić elementy w komorze tak, aby przeszkadzały jak najmniej. Taka reorganizacja może kosztować od 100 zł.

Wypalona uszczelka pod głowicą

Wypalona uszczelka pod głowicą

To dość powszechna przypadłość, zwykle związana z przegrzaniem całego silnika. Objawami są parowanie z rury wydechowej i gotowanie się płynu chłodniczego.

  • Wymiana uszczelki wymaga demontażu głowicy. Jeżeli przy okazji nie jest robione nic więcej, koszt całej operacji to około 800 zł (koniecznie z planowaniem głowicy).

Pęknięta głowica z powodu przegrzania

Pęknięta głowica z powodu przegrzania

To ekstremalny przypadek, ale usterka zdarza się. Rozregulowana instalacja LPG prowadzi do takiego przegrzania głowicy, że pęka ona, zwykle na mostku między zaworami.

  • Wymiana głowicy na sprawną używaną wraz z kosztem jej zakupu to nawet do 2000 zł. Są jednak auta, w których sama głowica kosztuje właśnie tyle (np. 2.0 TFSI).

Nieszczelne węże chłodzenia

Pięta achillesowa wszystkich aut z LPG. Węże montowane przez gazowników są tak kiepskiej jakości, że prawie każde auto ma z nimi problem, płyn chłodniczy wycieka.

  • Naprawa jest prosta: trzeba wymienić węże i odpowietrzyć układ chłodzenia (100-150 zł). Także tutaj warto wybrać absolutnie najlepsze i najdroższe węże i cybanty.

Uszkodzony przepływomierz

Zdarza się głównie w starszych autach, z instalacją mieszalnikową. Strzał gazu (wywołany tzw. wypadaniem zapłonów) może uszkodzić, a czasami wręcz wyłamać przepływomierz.

  • Uszkodzonego przepływomierza nie naprawia się, trzeba go wymienić. Używany kosztuje od 80 zł, natomiast nowy od ok. 350 do 800 zł.

Spadek wydajności pompy paliwowej

Spadek wydajności pompy paliwowej

Jest typową awarią w autach z LPG i przyczynia się do tego ciągła jazda z niskim poziomem benzyny. Pompa zasysa zanieczyszczenia i ma słabe chłodzenie. Objaw: spadek mocy.

  • Pompa znajduje się w zbiorniku, ale jej wymiana możliwa jest zwykle przez otwór pod kanapą. Koszt markowej pompy to około 300 zł, wymiana: ok. 100 zł.

Korozja nadwozia po montażu instalacji

Mało który gazownik zabezpiecza należycie otwory po wierceniu w nadwoziu na przeprowadzenie przewodów czy montaż zbiornika lub reduktora. To miejsca powstawania korozji.

  • Usunięcie raz powstałej korozji jest już niemożliwe. Można próbować oczyszczać zaatakowane miejsca i je zabezpieczać na pewien czas. Koszt: 100 zł od punktu.

Utrudniona diagnoza usterek samochodu

Nieporządnie zamontowana instalacja gazowa wprowadza wiele niewiadomych utrudniających diagnostykę. Część warsztatów wręcz nie podejmuje się naprawy aut z LPG.

  • Konieczne jest znalezienie mechanika, który poza znajomością tematu układu wtryskowego orientuje się też w działaniu i serwisie instalacji gazowych.

Problemy z instalacją elektryczną

Problemy z instalacją elektryczną

Jest to efekt niefachowej instalacji bez lutowania i zabezpieczenia przecinanych kabli wiązki w komorze silnika.

  • Naprawa jest bardzo pracochłonna i w zasadzie wymaga przeglądu oraz podłączenia całej wiązki od nowa.

Czytaj także