W nazwie usportowionej wersji Astry Opel umieścił znany fanom motoryzacji skrót GSe. Ale dziś jego rozwinięcie jest nieco inne niż kiedyś. A największym atutem topowej Astry wcale nie jest najmocniejszy w gamie układ napędowy, a coś zupełnie innego.
JOpel pod koniec 2022 r. przywrócił oznaczenie GSe dla bogato wyposażonych, usportowionych wersji wybranych modeli ze swojej gamy. Tyle tylko, że teraz rozwija się je jako Grand Sport electric (bo jest stosowane w autach ze zelektryfikowanym napędem), a kiedyś – Grand Sport Einspritzung (einspritzung to po niemiecku wtrysk paliwa).
Opel Astra GSe prezentuje się nieco bardziej zadziornie od pozostałych wariantów, ma bowiem m.in. inaczej zaprojektowany przedni zderzak oraz atrakcyjne obręcze 18''.
W kabinie najważniejszą zmianą jest zastosowanie wygodnych i dobrze podpierających sportowych siedzeń o wszechstronnej regulacji (wykończono je tapicerką łączącą Alcantarę ze sztuczną skórą).
Astra GSe korzysta z mocniejszej wersji hybrydowego napędu typu plug-in. Maksymalna moc 225 KM, jaką generują silniki benzynowy i elektryczny, rozbudza oczekiwania na wyjątkowe doznania. W praktyce nie odczuwa się jednak, że do dyspozycji jest aż tyle mocy. Owszem, gdy wykorzystuje się pełen potencjał napędu, Astra naprawdę ochoczo się rozpędza.
Trzeba jednak zauważyć, że nie jest autem lekkim (waży niemal 1,7 t), zatem przyspieszenie od 0 do 100 km/h nie robi specjalnego wrażenia, wynosi bowiem w pomiarach, w nie najlepszych warunkach pogodowych, 7,8 s (wg danych fabrycznych minimalnie szybciej: 7,6 s). Co ciekawe, druga z odmian PHEV, słabsza aż o 45 KM, uzyskuje wynik o zaledwie 0,1 s gorszy.
Dane techniczne i cena | Opel Astra Sports Tourer 1.6 Turbo Plug-in Hybrid A8 Gse |
---|---|
Silnik | benz., turbo + elektr. |
Pojemność skokowa | 1598 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 |
Moc maksymalna (benz.) | 180 KM/6000 |
Moc maksymalna (elektr./syst.) | 110/225 KM |
Maks. moment obr. (benz.) | 250 Nm/1750 |
Maks. moment obr. (elektr./syst.) | 320/360 Nm |
Napęd; skrzynia biegów | przedni; aut./,8 bieg. |
Dług./szer./wys./rozstaw osi | 465/186/147/273 cm |
Średnica zawracania | 10,7 m |
Masa/ładowność | 1671/499 kg |
Poj. bagażnika (min./maks.) | 516/1553 l |
Poj. zbiornika paliwa/akumulatora | 40 (Pb 95)/12,4 kWh |
Opony | 225/40 R18 |
Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.) | |
Prędkość maks./„na prądzie” | 235/135 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 7,6 s |
Średnie zużycie paliwa | 1,0-1,2 l/100 km |
Zasięg/„na prądzie” | 4000/60-68 km |
Cena | 205 800 zł |
Astra GSe nie ma ostrości reakcji znanej z hot hatchy i nie zachęca do brutalnego traktowania pedału gazu. Zdecydowanie przyjemniej jeździ się nią w spokojniejszy sposób, korzystając z dużej siły napędowej w środkowym zakresie obrotów i całkiem szybkiej reakcji na dodanie gazu.
Łagodniej traktowany układ napędowy odwdzięcza się także większą płynnością pracy, choć i tak czasami zdarza mu się niepotrzebnie utrzymywać wysokie obroty na niższych biegach, a uruchamianie silnika spalinowego bywa wyraźnie wyczuwalne.
Astra GSe sprawdza się całkiem dobrze jako „elektryk”. W trybie EV jest wystarczająco dynamiczna do codziennej jazdy, a przy łagodniejszym obchodzeniu się z pedałem gazu można przejechać „na prądzie” około 50 km.
dane Testowe1 | Opel Astra Sports Tourer 1.6 Turbo Plug-in Hybrid A8 GSe |
---|---|
Przyspieszenie 0-50 km/h | 3,4 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 7,8 s |
Przyspieszenie 0-120 km/h | 10,2 s |
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) | 41,5 m |
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) | 42,0 m |
Poziom hałasu przy 50 km/h | 55,3 dB |
Poziom hałasu przy 100 km/h | 64,2 dB |
Rzeczywista prędkość (przy wskazaniu 100 km/h) | 97 km/h |
Liczba obrotów kierownicą | 2,7 |
Testowe zużycie paliwa (miasto/trasa/cykl miesz.) | 6,5/5,9/6,2 l/100 km |
Rzeczywisty zasięg/„na prądzie” | 640/50 km |
Tym, co w Astrze GSe podoba się najbardziej, jest jednak jej zawieszenie. W porównaniu z innymi odmianami zostało ono obniżone o 10 mm i zastosowano w nim amortyzatory Koni FSD (o automatycznie zmieniającej się sile tłumienia), a także inaczej skalibrowano wspomaganie kierownicy. Układ jezdny jest przyjemnie sprężysty, ale przy tym nie za twardy, mimo zastosowania opon 225/40 R18.
Astra bardzo ochoczo i pewnie zmienia kierunek jazdy, znakomicie składając się w zakręty. Daje naprawdę sporo przyjemności z prowadzenia, zapewniając przy tym dobry komfort.
Opel Astra GSe jest szybki, wygodny i bardzo pewnie się prowadzi. Niestety układ PHEV znacznie podnosi cenę.
Atrakcyjna stylizacja, porządne materiały i łatwa obsługa cechują wnętrze Astry. Standardem jest system multimedialny z ekranem 10 cali i nawigacją.
Do dyspozycji są trzy tryby jazdy. W elektrycznym, przy delikatnym operowaniu pedałem gazu, da się pokonać około 50 kilometrów.