Na rynku jest wiele bardzo podobnych kompaktów. I tylko kilka takich, które czymś się wyróżniają. Z pewnością należy do nich Impreza, zwłaszcza po ostatnich zmianach.
Mimo boomu na duży prześwit do najchętniej kupowanych nowych aut wciąż należą kompakty. Trudno się temu dziwić – łączą one rozsądne rozmiary ze sporymi, nieźle wyposażonymi wnętrzami i dobrze spisują się zarówno w mieście, jak i na autostradzie. Wiele rodzin nie potrzebuje nic więcej.
A co jeśli potrzebują? Jeżeli jeżdżą po górzystym terenie albo do ich domu prowadzi gruntowa droga i nie chcą, by unieruchamiały ich opady śniegu czy większa ulewa? Na szczęście nie są skazani na SUV-y, napęd na 4 koła znajdą też w kompaktach.
Nie zostało ich jednak zbyt wiele. Benzynowe modele 4x4 przeważnie mają co najmniej 300 KM mocy i ceny z wyższej półki. Pozostałe można policzyć na palcach jednej ręki. Jest wśród nich auto szczególne, weteran kompaktów z napędem na obie osie – Subaru Impreza. Japoński producent od lat podąża własną ścieżką, konsekwentnie trzymając się układów 4x4 i nie zważając na powszechny downsizing.
Dane testowe | Subaru |
---|---|
Przyspieszenie 0-50 km/h | 3,9 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,6 s |
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) | 37,4 m |
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) | 37,8 m |
Poziom hałasu przy 50 km/h | 55,5 dB |
Poziom hałasu przy 100 km/h | 62,3 dB |
Rzeczywista prędkość (przy 100 km/h) | 97 km/h |
Liczba obrotów kierownicą | 2,7 |
Testowe zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie) | 8,4/6,6/7,5 l/100 km |
Rzeczywisty zasięg | 640 km |
Jednak coraz bardziej restrykcyjne normy emisji spalin dotyczą wszystkich, więc i Subaru musiało zrobić coś, by obniżyć spalanie swoich aut (które nigdy nie słynęły z oszczędności). Dlatego niedawno „zafundowało” im elektryczne wsparcie. Czas sprawdzić, jak spisuje się Impreza z hybrydowym napędem.
Boxer ma tylko 150 KM i 194 Nm. Elektryczny silnik zwiększa moc o skromne 16,7 KM, ale daje też „zastrzyk” 66 Nm momentu. Subaru sprawnie reaguje na dodanie gazu i już przy niskich obrotach zapewnia odczuwalne przyspieszenie. Przy korkowym i parkingowym tempie często porusza się tylko „na prądzie”, benzynowy silnik chętnie gaśnie też po zdjęciu stopy z gazu przy większych prędkościach (ale raczej miejskich, powyżej 60 km/h już rzadko), a po jego ponownym dodaniu momentalnie się uruchamia. Niestety z wyraźnym szarpnięciem.
Zawiodą się wszyscy, którzy oczekują od Imprezy sportowych doznań. Komfort jazdy jest wyborny, ale prowadzenie – co najwyżej poprawne (za to bardzo bezpieczne). A przyspieszenie do 100 km/h, choć najlepsze w gamie Subaru, trwa aż 10 sekund. I to w teorii, bo nasze pomiary (przy małym przebiegu) dały jeszcze gorszy wynik: 10,6 s.
Na szczęście zza kierownicy auto wydaje się szybsze, a bezstopniowa skrzynia – jedna z najlepszych na rynku – symuluje zmiany biegów, więc po mocnym dodaniu gazu silnik nie wyje na stałych obrotach. Najbardziej wymierny efekt elektrycznego wsparcia widać pod dystrybutorem.
W czasie testu Subaru zużywało na każde 100 km od 6,6 l w trasie (do 100 km/h) po 8,4 l w korkach. Średnio: 7,5 l, aż o 1,5 mniej niż w Imprezie bez „elektryki”. Już bazowa wersja ma obfite wyposażenie (szczególnie z zakresu bezpieczeństwa), a testowana wręcz nim rozpieszcza.
W takiej sytuacji cenę na poziomie 142 tys. zł – choć bardzo wysoką jak na kompakt – trudno uznać za przesadzoną. Zwłaszcza że dostaje się za nią najbardziej wszechstronnego hatchbacka na rynku.
Dane techniczne | Subaru |
---|---|
Silnik | benzynowy + elektr. |
Pojemność skokowa | 1995 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | B4/16 |
Moc maksymalna (benz.) | 150 KM/5600 |
Moc maksymalna (elektr.) | 16,7 KM |
Maks. moment obr. (benz.) | 194 Nm/4000 |
Maks. moment obr. (elektr.) | 66 Nm |
Napęd/skrzynia biegów | 4x4/bezstopniowa |
Dług./szer./wys./rozstaw osi | 448/178/152/267 cm |
Średnica zawracania | 11,6 m |
Masa/ładowność | 1537/513 kg |
Poj. bagażnika (min./maks.) | 340/1193 l |
Poj. zbiornika paliwa | 48 l (Pb 95) |
Opony | 215/50 R17 |
Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.) | |
Prędkość maksymalna | 197 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,0 s |
Średnie zużycie paliwa | 7,7 l/100 km |
Zasięg | 620 km |
Dość niepozorne nadwozie Imprezy kryje jeden z ciekawszych kompaktów na naszym rynku.
PLUSY/MINUSY:
+ płynnie działający i całkiem oszczędny napęd, wysoki komfort, przewidywalne prowadzenie, bogate wyposażenie
– skromne osiągi, niemała cena
2-litrowy boxer chętnie napędza auto od 2000 do nieco ponad 6000 obr./min. I zupełnie przyjemnie przy tym brzmi.Ty
Kokpit jest bardzo solidnie zmontowany i wykonany z tworzyw wysokiej jakości (gorszych jest mało i nie są na widoku).
Ułatwienie przy manewrowaniu: główny ekran pokazuje sytuację za autem, a górny – z przodu. Oba widoki są szerokokątne i bardzo pomocne.