Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Alfa Romeo Giulietta

Alfa Romeo Giulietta

Archiwum

Alfa Romeo Giulietta

Kompaktowa Alfa trzyma cenę. Nie tylko z powodu wyglądu. Giulietta ma udane silniki i nie sprawia większych problemów.

  • Lata produkcji: 2010-2020
  • Silniki: benz. 1.4-1.7 (105-240 KM), diesle 1.6-2.0 (105-175 KM)
  • Wersje: htb 5d
  • Długość/rozstaw osi: 435/263 cm, szerokość/wysokość: 180/146 cm, bagażnik: 350-1450 l

FUNKCJONALNOŚĆ, NADWOZIE

Projektanci Giulietty położyli nacisk na wygląd nadwozia i wnętrza. Funkcjonalność to kwestie drugoplanowe, co nie oznacza, że nie jest to auto, które będzie irytowało podczas codziennej eksploatacji.

Alfa-Romeo-Giulietta_3
Ciekawy projekt i niezłe wykończenie – do poziomu segmentu premium nieco jednak zabrakło.

SILNIKI

Paleta jednostek napędowych jest bardzo szeroka. Bardzo dobrą propozycją jest benzynowy 1.4 TB o mocy 120 KM. Nie ma skomplikowanego systemu sterowania zaworami MultiAir i może zostać wyposażony w instalację LPG. Diesle są trwałe i godne polecenia.

AWARYJNOŚĆ

W autach z początku produkcji możliwe są awarie modułu MultiAir. W dieslach trzeba okresowo wymieniać uszczelkę smoka olejowego – z czasem traci elastyczność, co prowadzi do zaniku smarowania. Typowe dla modelu jest przetarcie wiązki prowadzącej do tylnej klapy. Haczenie skrzyni może wynikać ze zużycia wodzików. Najmniej trwałym elementem zawieszenia są łączniki stabilizatorów. Skórzana tapicerka potrafi się przecierać.

KOSZTY

Giulietta dzieli wiele elementów mechanicznych z Bravo oraz innymi modelami Fiata. Przekłada się to na dobry dostęp do niedrogich zamienników. Droższe są naprawy najmocniejszych wersji z racji ich dużego skomplikowania technicznego.

SYTUACJA RYNKOWA

Najpopularniejszy model Alfy Romeo. Na nabywców czeka 300 aut. Część z nich to zadbane egzemplarze od fanów marki.

Alfa-Romeo-Giulietta_2

 

WARTO WIEDZIEĆ

  • Bezpośredni wtrysk benzyny ma tylko topowy silnik 1.75 TBi (235 lub 240 KM).
  • Giulietta nie ma zawodnej skrzyni M32 od General Motors.
  • Dwusprzęgłowe skrzynie TCT nie sprawiają na razie problemów, ale przy wysokich przebiegach będą drogie w serwisie (markowy zamiennik sprzęgła kosztuje ponad 3,5 tys. zł).
  • Jednym z elementów wyposażenia jest DNA – przełącznik do zmiany trybów jazdy.

CENY

20 000 zł – Auta wymagające napraw, z wysokimi przebiegami lub naprawione po wypadkach egzem
39 000 zł – Średnia cena ofertowa. W zasięgu ładnie utrzymane auta z lat 2012-2014 w większości wersji silnikowych.
88 000 zł – Sprzedawane przez dealerów kompletnie wyposażone samochody demo z niskimi przebiegami.

NAJPOPULARNIEJSZE JEDNOSTKI NAPĘDOWE – DANE TECHNICZNE

SILNIK 1.4 TB 1.4 TB 1.4 TB MultiAir 1.4 TB MultiAir 1.7 TBI 1.6 JTDM 1.6 JTDM 2.0 JTDM 2.0 JTDM
Pojemność skokowa 1368 cm³ 1368 cm³ 1368 cm³ 1368 cm³ 1742 cm³ 1598 cm³ 1598 cm³ 1956 cm³ 1956 cm³
Zasilanie benz., turbo benz., turbo benz., turbo benz., turbo benz., turbo turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Moc maks. 105 KM 120 KM 150 KM 170 KM 235 KM 105 KM 120 KM 140 KM 170 KM
Maks. moment obr. 206 Nm 206 Nm 230 Nm 230 Nm 340 Nm 280 Nm 280 Nm 350 Nm 350 Nm
Przysp. 0-100 km/h 10,6 s 9,4 s 8,2 s 7,8 s 6,8 s 11,3 s 10,0 s 8,8 s 8,0 s
Prędkość maks. 186 km/h 195 km/h 210 km/h 218 km/h 242 km/h 185 km/h 195 km/h 210 km/h 218 km/h
Średnie zuż. paliwa 6,4 l/100 km 6,4 l/100 km 5,6 l/100 km 5,7 l/100 km 7,6 l/100 km 4,4 l/100 km 4,3 l/100 km 4,2 l/100 km 4,7 l/100 km

HISTORIA MODELU

2010 - debiutuje Giulietta, zastępując model 147
2012 - bazowa wersja 1.4 TB o mocy 105 KM
2013 - modernizacja, system Uconnect
2014 - topowa wersja QV i 175-konny diesel dostępne tylko ze skrzynią TCT
2015 - odświeżenie palety silników
2016 - ponowna modernizacja
2020 - zakończenie produkcji

Alfa-Romeo-Giulietta_4
Giulietta po modernizacji z 2016 r.

TYPOWE USTERKI I KOSZTY NAPRAW

  • Uszczelka smoka oleju w dieslach
    Co 3-4 wymiany oleju warto pomyśleć o montażu nowej uszczelki smoka.
    Koszt wymiany: od 500 zł (z olejem)
  • Pasek rozrządu w silniku 1.4 TB
    Zalecany przez producenta przebieg między wymianami warto skrócić ze 120 do 80 tys. km.
    Wymiana rozrządu: od 700 zł (komplet)
  • Problemy z modułem MultiAir
    Dotyczą głównie aut sprzed 2012 r. W trosce o element olej warto wymieniać co 15 tys. km.
    Nowy moduł od 2900 zł
  • Zużyte łączniki stabilizatora
    Hałasy z zawieszenia często są następstwem zużycia przednich łączników stabilizatora.
    Wymiana łączników: od 170 zł (para)

ZALETY I WADY

+ Atrakcyjna stylizacja nadwozia i wnętrza.
+ Nastawy zawieszenia i układu kierowniczego.
+ Paleta jednostek napędowych.
+ Brak poważnych problemów technicznych.

- Przeciętne rozmiary wnętrza.
- Kosztowne naprawy systemy Multiair, a w przyszłości także skrzyń TCT.

WARTO KUPIĆ

Zadbane auto z krajowego salonu. Optymalną wersją dla większości kierowców będzie benzynowa 120-konna 1.4 TB.

UWAŻAJ NA 

Marnie wyposażone auta ze słabymi silnikami. Ich późniejszym zakupem nie będą zainteresowani nawet miłośnicy marki.

NASZA OCENA

Funkcjonalność: 4/6
Gama silników: 6/6
Niezawodność: 4/6
Koszty: 4/6

SUMA: 18/24 pkt

Czytaj także