Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Audi A4 (B7) (opis)

Audi A4 (B7)

Audi A4 (B7)

Mimo wielu niedoskonałości i ciasnego wnętrza model trzyma cenę. Ofert jest dużo, ale trudno o naprawdę dobry samochód.

  • Lata produkcji: 2004-2008
  • Silniki: benz. 1.6-4.2 (102-420 KM), diesle 1.9-3.0 (115-233 KM)
  • Wersje: sed, kmb, cab
  • Długość/rozstaw osi: 457-459/265 cm, szerokość/wysokość: 177-178/143-152 cm, bagażnik: sed: 460 l, kmb: 442-1184 l, cab: 315 l

FUNKCJONALNOŚĆ‚ NADWOZIE

Wnętrze A4 oferuje mniej przestrzeni niż kabiny wielu aut kompaktowych. To samo można powiedzieć o bagażniku. A4 B7 broni się jednak wzorowym wykończeniem i dbałością o detale – Audi zadbało zarówno o minimalne szczeliny między elementami, jak i przyjemny „klik” przycisków. Nadwozie zostało wzorowo zabezpieczone przed korozją, a wielowahaczowe zawieszenie obu osi zapewnia bardzo precyzyjne prowadzenie. Klasą samą dla siebie jest napęd quattro.

Audi-A4-B7_3
Wykończone doskonałymi materiałami wnętrze bardzo dobrze znosi trudy eksploatacji.

SILNIKI

Rynkiem wtórnym rządzą diesle. Niestety łatwiej o awaryjną jednostkę 2.0 TDI PD, niż bardziej przewidywalny i tańszy w naprawach silnik 1.9 TDI PD. Diesle 2.7/3.0 V6 zapewniają fenomenalne osiągi i są trwałe, jednak trzeba pamiętać, że wymiana ich łańcuchowego rozrządu kosztuje ponad 5 tys. zł. Z benzynowych polecamy 1.6 i 1.8 T (także do LPG) lub 2.0 TFSI (wolny od problemu ze spalaniem oleju).

AWARYJNOŚĆ

W dieslach 2.0 i 2.5 V6 może dojść do wielu kosztownych usterek (z zatarciem czy awarią układu zasilania włącznie).

KOSZTY

Dużo zamienników, auto znane serwisom.

SYTUACJA RYNKOWA

W teorii jest świetnie – ponad 1400 aut do wyboru. Przy oględzinach często okazuje się, że zostały „odpicowane” na sprzedaż, a opis nijak ma się do stanu faktycznego czy zużycie pojazdu sugeruje wyższy przebieg.

Audi-A4-B7_2

WARTO WIEDZIEĆ

  • Automatyczne skrzynie Tiptronic otrzymywały A4 z napędem quattro. Przedni napęd to wyłącznie bezstopniowy „automat”.
  • Audi A4 B7 zostało wskrzeszone jako Seat Exeo (2008-2013), który otrzymał deskę rozdzielczą z wersji Cabrio i nie był oferowany z napędem 4x4.
  • Seat Exeo powstawał na przywiezionej z Niemiec linii produkcyjnej. Używane Seaty kosztują 16-36 tys. zł. To młodsza i mniej zużyta alternatywa dla Audi.

CENY

10 000 zł – Świeżo sprowadzone diesle z przebiegami 300 tys. km. Rzeczywiste wartości mogą być 2-krotnie wyższe.
20 000 zł – Pełen przekrój wersji – włącznie z udanymi 1.6, 1.8T i 1.9 TDI. Przebiegi często wynoszą 200-300 tys. km.
35 000 zł – Najbardziej zadbane auta, także w wersji cabrio. Topowe Audi RS4 są wyceniane na 70-120 tys. zł.

NAJPOPULARNIEJSZE JEDNOSTKI NAPĘDOWE – DANE TECHNICZNE

SILNIK 1.6 8V 1.8 T 2.0 20V 2.0 TFSI 2.0 TFSI 3.2 V6 FSI 1.9 TDI 2.0 TDI PD 2.5 V6 TDI 3.0 V6 TDI
Pojemność 1595 cm³ 1781 cm³ 1984 cm³ 1984 cm³ 1984 cm³ 3123 cm³ 1896 cm³ 1968 cm³ 2496 cm³ 2967 cm³
Zasilanie benzynowy t.benz. benzynowy benzynowy benzynowy benzynowy turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Moc maks. 102 KM 163 KM 131 KM 170 KM 220 KM 256 KM 115 KM 140 KM 163 KM 233 KM
Maks. moment obr. 148 Nm 225 Nm 195 Nm 280 Nm 280 Nm 330 Nm 285 Nm 320 Nm 350 Nm 450 Nm
Przysp. 0-100 km/h 12,6 s 8,6 s 9,9 s 8,3 s 7,1 s 6,8 s 11,2 s 9,7 s 8,8 s 6,8 s
Prędkość maks. 190 km/h 225 km/h 212 km/h 230 km/h 247 km/h 250 km/h 201 km/h 212 km/h 227 km/h 245 km/h
Średnie zuż. paliwa 7,7 l/100 km 8,2 l/100 km 8,0 l/100 km 7,1 l/100 km 8,0 l/100 km 9,5 l/100 km 5,6 l/100 km 6,0 l/100 km 6,8 l/100 km 7,8 l/100 km

HISTORIA MODELU

2004 - A4 B7, czyli głęboka modernizacja A4 B6
2005 - wycofanie diesla 2.5 V6 TDI, sportowe RS4
2006 - ofertę uzupełnia Cabriolet (do 2009 r.), diesle zaczynają otrzymywać DPF
2007 - premiera Audi A4 B8, zakończenie produkcji A4 B7 w wersji sedan
2008 - koniec produkcji odmiany kombi

Seat-Exeo_4
Seat Exeo, czyli reinkarnacja A4 B7.

TYPOWE USTERKI I KOSZTY NAPRAW

  • Stuki i luzy w przednim zawieszeniu
    Żeby mieć spokój na kilka lat, trzeba kupić markowy komplet aluminiowych wahaczy.
    Koszt wymiany zestawu: 1800 zł
  • Zużyta skrzynia Multitronic
    Szarpanie, świecące się kontrolki czy utrata trybu manualnego świadczą o awarii skrzyni.
    Koszt naprawy: od 4000 zł
  • Awarie diesla 2.0 TDI PD
    Możliwe są usterki pompowtryskiwaczy, pęknięcie głowicy czy problemy ze smarowaniem.
    Koszt naprawy: 1000-5000 zł
  • Zużyty rozrząd w dieslach 2.7/3.0 V6 TDI
    Rozrząd jest napędzany łańcuchami. By je wymienić, trzeba wyjąć silnik z auta.
    Koszt wymiany rozrządu: od 5000 zł

ZALETY I WADY

+ Wykończenie wnętrza, paleta silników.
+ Świetne powadzenie, napęd quattro.
+ Silniki do montażu LPG (1.6, 1.8T, 2.0).
+ Baza zamienników, tani bieżący serwis.

- Przestrzeń w drugim rzędzie, małe bagażniki.
- Kosztowny serwis 3.0 TDI i skrzyń Multitronic.
- Przekręcone liczniki wielu samochodów.

WARTO KUPIĆ

Praktyczne kombi ze świetnym napędem quattro w wersji 1.8T lub 2.0 TFSI. Topowe 3.0 V6 TDI z wymienionym rozrządem.

UWAŻAJ NA

Diesle bez dokumentacji, deklarowane przebiegi – Audi może mieć rzeczywiste 600 tys. km i wciąż wyglądać dobrze!

NASZA OCENA

Funkcjonalność: 3/6
Gama silników: 5/6
Niezawodność: 4/6
Koszty: 4/6

SUMA 16/24 pkt

Czytaj także