Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Oglądanie aut w komisie

Auta dla początkujących

Najlepsze propozycje na pierwszy samochód. 14 modeli – od miejskich po crossovery. Sprawdzone i proste w obsłudze

Auta dla początkujących

Najlepsze propozycje na pierwszy samochód. 14 modeli – od miejskich po crossovery. Sprawdzone i proste w obsłudze

Jak wybrać pierwszy samochód? Na co zwracać uwagę, czego unikać, i w końcu – które modele warto rozważyć? Radzimy i przedstawiamy nasze propozycje w 6 klasach – ich zalety, wady, polecane silniki oraz ceny.

Początkujący kierowca kojarzy się zazwyczaj z młodym, niezbyt zamożnym człowiekiem, który szuka jakiegoś małego auta. Tymczasem w rzeczywistości początkujący kierowcy to przecież bardzo szerokie grono.

Osoby bogate i biedne. „Single” oraz posiadacze licznych rodzin. Majsterkowicze i – nazwijmy to – radykalni humaniści. Prawo jazdy odbierają osoby, które poszły na kurs z konieczności oraz zaskakująco dobrze znający się na samochodach pasjonaci.

Początkującym kierowcą może być tak naprawdę każdy. Mając to na uwadze, postanowiliśmy odejść od utartych stereotypów i zaproponować samochody z różnych segmentów rynkowych.

Postaw na popularne auta

Czy przy tak dużym rozstrzale kategorii da się udzielić jakichś uniwersalnych wskazówek? Tak, jedną z najważniejszych jest ograniczenie swojego pola zainteresowań do modeli popularnych. Nikt nie może przewidzieć, jak będzie jeździł nowy kierowca. Być może okaże się wyjątkowo utalentowany. Być może wręcz przeciwnie i nagminnie będzie np. powodował jakieś szkody parkingowe. Wówczas posiadanie popularnego modelu okaże się wybawieniem – da się go łatwo i stosunkowo tanio naprawiać w oparciu o części nowe lub używane.

Nie bój się gabarytów pojazdu

Wielu początkujących kierowców uważa, że trzeba zaczynać od małego auta, zbliżonego gabarytami do samochodu nauki jazdy. To błąd. Adaptacja do większych pojazdów przychodzi łatwiej, niż się wydaje. W razie problemów zawsze można dokupić kilka godzin doszkalających technikę jazdy. Niezależnie od płci – trzeba wierzyć w swoje możliwości.

Automat czy manual?

Niektórzy kursanci nie lubią zmieniać biegów, więc od razu po egzaminie szukają auta z automatem. Nie ma w tym niczego złego, ale radzimy się nie poddawać. Zazwyczaj łatwiej nauczyć się jeździć manualem, niż zarobić na serwisowanie automatu...

 

Jak wybrać pierwszy samochód?

Określ potrzeby

pierwsze uzywane auto_przestronnosc

Niektórzy kupują taki samochód, na jakim robili kurs na prawo jazdy. Inni – chcą mieć identyczne auto jak sąsiad. Ale tak naprawdę lepiej się nie sugerować, tylko precyzyjnie określić potrzeby i wybrać taki model, który będzie do nich najlepiej dopasowany.

Przymierz się

pierwsze uzywane auto_dopasowanie sie do wnetrza

Każdy samochód ma regulację kierownicy i fotela, ale nie każdemu kierowcy będzie się jednakowo dobrze siedzieć we wszystkich autach. Warto spokojnie, bez pośpiechu przymierzyć się do różnych modeli i określić swoje indywidualne preferencje.

Sprawdź serwis

pierwsze uzywane auto_sprawdzanie auta

Nawet najlepsze samochody czasem się psują. I wtedy dobrze, jeśli niedaleko jest serwis, w którym da się je szybko naprawić. Jeśli ktoś waha się między kilkoma markami, powinien podejść do lokalnego warsztatu i zapytać, która z nich będzie bezproblemowa w obsłudze. 

Sprawdź możliwość odsprzedaży

pierwsze uzywane auto_przegladanie ofert

To chyba najważniejsza rada dla początkujących kierowców. Całkiem możliwe, że po krótkim czasie zorientujecie się, że chcielibyście jeździć zupełnie innym samochodem. Ważne zatem, aby ten pierwszy, nie do końca trafiony model dało się łatwo sprzedać bez większej straty.

AUTA DLA POCZĄTKUJĄCYCH KIEROWCÓW

Samochody małe

pierwsze uzywane auto_fiat

  • Warto wiedzieć

Jeśli poruszasz się głównie w mieście, na dodatek najczęściej sam – nie potrzebujesz większego auta. Czemu proponujemy aż trzy Fiaty? Bo włoska marka jest w tym segmencie wyjątkowo mocna – przekonuje nie tylko ceną, ale także jakością, funkcjonalnością i dostępnością części.

TAŃSZY

Fiat Panda II

  • Lata produkcji: 2003-2012
  • Polecany silnik: 1.2 8V, 60 KM
  • Ceny: 3-25 tys. zł

pierwsze uzywane auto_fiat panda 2

To był hit sprzedażowy. Powstało wiele wariantów – modele benzynowe, diesle, wersje z LPG, z napędem na przód oraz na wszystkie cztery koła. Najtańsze nie mają nawet wspomagania kierownicy, najdroższe są wyposażone w skórzane dodatki i klimatyzację. Początkującym kierowcom polecamy bezproblemową wersję benzynową 1.2 (może być z gazem). Warto, żeby auto miało wspomaganie. Klimatyzacja mile widziana. 

  • Na zakup ładnego egzemplarza wystarczy 7-12 tys. zł. 

Zalety i wady

  • przyjemna eksploatacja
  • szerokie zaplecze serwisowe
  • łatwy dostęp do części zamiennych
  • hałas powyżej 100 km/h
pierwsze uzywane auto_fiat panda 2 deska
Niski koszt zakupu, niskie koszty serwisowania, banalna obsługa, niezła funkcjonalność. Zadbana Panda to przyjaciel portfela!

DROŻSZY

Fiat Panda III

  • W produkcji od 2011 r.
  • Polecany silnik: 1.2 8V, 69 KM
  • Ceny: od 16 tys. zł

pierwsze uzywane auto_fiat panda

Dzięki technicznemu spokrewnieniu z Pandą II trzecia odsłona miejskiego Fiata pozostaje tania w utrzymaniu. Auto nie odniosło sukcesu rynkowego, ponieważ większość nabywców wolała dopłacić do większego i wygodniejszego modelu Punto. Ale jeśli jesteśmy w segmencie aut małych – Panda III pozostaje jedną z najlepszych opcji dla początkującego kierowcy. Banalnie łatwa obsługa, funkcjonalne wnętrze, niezawodny silnik 1.2 8V (polecamy tylko tę jednostkę). Auto jest wyjątkowo bezproblemowe. 

  • Na zakup ładnego egzemplarza wystarczy 20 tys. zł.   

Zalety i wady

  • niezła jakość wykonania
  • bardzo dobry silnik 1.2
  • świetne zaplecze serwisowe
  • kiepskie osiągi w trasie
pierwsze uzywane auto_fiat panda deska
Można było tutaj pokazać np. VW Up!-a albo Skodę Citigo. Ale te auta są ciaśniejsze i mają tylko trzy terkocące cylindry. Trzecia generacja Pandy to drogie, ale przemyślane auto.

ZOBACZ TAKŻE

Fiat 500

  • W produkcji: od 2011 r.
  • Polecany silnik: 1.2 8V, 60 KM
  • Ceny: od 12 tys. zł

pierwsze uzywane auto_fiat 500

Oryginalny, ponadczasowy wygląd, a cała mechanika z popularnej, taniej Pandy. W internecie można wyczytać, że lepiej kupić Mini, bo też nawiązuje do starych, dobrych czasów, ale bez porównania lepiej się prowadzi i jest szybsze. To prawda, jednak Fiat 500 jest w stosunku do Mini dużo tańszy w serwisowaniu i mniej awaryjny. 

  • Na zakup ładnego egzemplarza wystarczy 20 tys. zł

Zalety i wady

  • to już youngtimer, ceny zadbanych egzemplarzy przestały spadać!
  • bardzo mało miejsca z tyłu
  • mikroskopijny bagażnik

Samochody miejskie

pierwsze uzywane auto_bagaznik

  • Warto wiedzieć

Wersje kombi kojarzą się z flotą, ale w codziennej eksploatacji znacząco zwiększają funkcjonalność aut miejskich i kompaktowych. Jeśli komuś nie zależy na stylizacji nadwozia, warto pomyśleć o takich odmianach, tym bardziej że kombi łatwo kupić „po flocie” z pełną historią serwisową.

TAŃSZY

Skoda Fabia

  • Lata produkcji: 2006-2014 
  • Polecany silnik: 1.4 16V, 86 KM
  • Ceny: 5-35 tys. zł

pierwsze uzywane auto_skoda fabia

Fabia, zwłaszcza w wersji kombi, dość szybko się nudzi, ale jeśli ktoś wozi dużo rzeczy i ma mały budżet na zakup auta, z pewnością doceni zalety czeskiej konstrukcji. Podstawową jednostką w gamie jest 3-cylindrowy silnik 1.2. Nie polecamy go – ma niską kulturę pracy i zapewnia kiepskie osiągi. Lepiej poszukać odmiany 1.4 16V lub sięgnąć po 4-cylindrowego diesla 1.6 TDI CR. 

  • Na zakup ładnego egzemplarza wystarczy 10-15 tys. zł

Zalety i wady

  • pakowne wnętrze
  • szerokie zaplecze serwisowe
  • łatwy dostęp do części zamiennych
  • kiepska prezencja
pierwsze uzywane auto_skoda fabia deska
Czesi nie trafili ze stylizacją, ale w pozostałych kategoriach to rewelacja! Oprócz hatchbacka można kupić pakowne kombi. Do wyboru świetne „benzyny” i niezłe diesle. Czarne wnętrze jest smutne. Na szczęście droższe wersje mają dwukolorowy kokpit.

DROŻSZY

Toyota Yaris III

  • Lata produkcji: 2011-2020
  • Polecany silnik: 1.0 VVT-i, 69 KM
  • Ceny: 15-75 tys. zł

pierwsze uzywane auto_toyota yaris

Toyota Yaris III nie tylko ładnie wygląda, ale można na niej polegać. Szkoda, że podstawowy silnik benzynowy ma tylko 3 cylindry – jest oszczędny, ale trochę terkoce. Większa, 4-cylindrowa jednostka 1.3 okazuje się bardzo dynamiczna, ale sprawia więcej kłopotów serwisowych. Całkiem niezłe są diesle, jednak najlepsza opcja to hybryda. Używane Yarisy są drogie, a jeśli w ogłoszeniach pojawia się jakiś interesujący egzemplarz z pierwszej ręki, w dobrej cenie, zwykle już po kilkunastu minutach ktoś go rezerwuje, więc trzeba się spieszyć. 

  • Na zakup ładnego egzemplarza wystarczy 20 tys. zł.  

Zalety i wady

  • niezawodność
  • oszczędne silniki
  • bezproblemowa odsprzedaż
  • wysoka cena zakupu
pierwsze uzywane auto_toyta yaris desa
Każdy początkujący kierowca zapewne słyszał, że najlepiej kupić Toyotę, bo ona się nie psuje. Toyoty faktycznie są bardzo trwałe, ale dotyczy to tylko niektórych, udanych wersji!

ZOBACZ TAKŻE

Opel Corsa

  • Lata produkcji: 2006-2014 
  • Polecany silnik: 1.4 16V 90 KM
  • Ceny: 5-36 tys. zł

pierwsze uzywane auto_opel corsa

Opel Corsa dzieli płytę podłogową z Fiatem Grande Punto. Ma jednak własne silniki. Z szerokiej ich oferty polecamy 4-cylindrowe jednostki benzynowe 1.2 oraz 1.4. Corsa nie jest jakąś wybitną propozycją w tym segmencie, ale można zapolować na zadbane auto z niskim przebiegiem „od emeryta”, w atrakcyjnej cenie. 

  • Na zakup ładnego egzemplarza wystarczy 10-15 tys. zł.  

Zalety i wady

  • niezły komfort jazdy
  • spora ilość miejsca
  • szerokie zaplecze części
  • fatalna skrzynia automatyczna, (a w zasadzie zautomatyzowana)

Kompakty

pierwsze uzywane auto_zuzycie paliwa

  • Warto wiedzieć

Nie warto wierzyć w bajki, że kompakt z silnikiem benzynowym 1.6 będzie w mieście zużywał 5-6 l/100 km. Realnie w korkach spalanie dochodzi nawet do 10 l/100 km. Jeśli ktoś będzie dużo jeździł, powinien kupić diesla albo wersję benzynową, która nadaje się do zasilania LPG.

TAŃSZY

Ford Focus

  • Lata produkcji: 2004-2010
  • Polecany silnik: 1.6 TDCi, 90 KM
  • Ceny: 5-70 tys. zł

pierwsze uzywane auto_ford focus

Druga generacja Forda Focusa była w Polsce przebojem flotowym, a zatem jest w czym wybierać. Jeśli ktoś ma ograniczony budżet, może sobie kupić srebrne kombi z przebiegiem ponad 300 tys. km i jeszcze nim trochę pojeździ. Jeśli możliwości finansowe są większe – można zapolować na droższego hatchbacka. Uwaga! Focusy nie lubią gazu, więc albo wybiera się diesla (najlepiej 1.6 lub 2.0 TDCi), albo dowolną „benzynę” bez LPG. 

  • Na zakup ładnego egzemplarza wystarczy 15 tys. zł.    

Zalety i wady

  • bezproblemowe auto z dobrym zapleczem serwisowym
  • ładne hatchbacki są droższe od kombi
pierwsze uzywane auto_ford focus deska
Focus to zwykły samochód, który daje sporo przyjemności z jazdy, a jednocześnie w najpopularniejszych wersjach jest doskonale zaopatrzony w nowe i używane części.

DROŻSZY

Opel Astra J

  • Lata produkcji: 2009-2020
  • Polecany silnik: 1.4 Turbo, 120 KM
  • Ceny: 15-60 tys. zł

pierwsze uzywane auto_opel astra

Ten Opel jest wyjątkowo udanym autem, idealnie dopasowanym do polskiego rynku. Trwały i dynamiczny benzynowy silnik 1.4 Turbo można łatwo przystosować do zasilania gazem, a mocne i solidne diesle 2.0 opracowano wspólnie z Fiatem. Popularny japoński diesel 1.7 także nie daje powodów do narzekania. Na dodatek auto jest dosyć solidnie wykonane i świetnie zaopatrzone w części zamienne. Do wyboru hatchback 5d, nieco inaczej stylizowany hatchback 3d (GTC), kombi oraz sedan.

  • Na zakup ładnego egzemplarza wystarczy 25-30 tys. zł. 

Zalety i wady

  • świetna relacja ceny do oferowanej wartości
  • łatwy dostęp do części zamiennych
  • wersje 1.4 Turbo są drogie
pierwsze uzywane auto_opel astra deska
W Astrze J dobre jest to, że dość nowoczesne nadwozie kryje klasyczną, sprawdzoną technologię, na której można polegać. Mamy tu po prostu niezłe osiągi bez nadmiaru elektroniki.

ZOBACZ TAKŻE

Skoda Octavia III

  • Lata produkcji: 2012-2020
  • Polecany silnik: 2.0 TDI, 150 KM
  • Ceny: 28-130 tys. zł

pierwsze uzywane auto_skoda octavia

Analitycznie rzecz biorąc, Octavia III to najlepszy samochód kompaktowy na rynku (najlepsze parametry silników, najbardziej funkcjonalne nadwozie, bardzo dobre właściwości jezdne, kapitalne wyposażenie, całkiem niezła jakość, świetne wyniki w testach). Problem w tym, że ceny takich używanych aut poszybowały w kosmos.

  • Na zakup ładnego egzemplarza wystarczy ok. 50 tys. zł.    

Zalety i wady

  • dynamiczne i oszczędne silniki
  • wyjątkowo praktyczne nadwozie
  • duży wybór wersji
  • wysoka cena zakupu
  • kosztowny serwis (nowoczesna technologia)

Klasa średnia

pierwsze uzywane auto_kamera cofania

  • Warto wiedzieć

Nie trzeba się bać większych gabarytów auta. Owszem – na niektóre parkingi wielopoziomowe będzie się nimi wjeżdżało z trudem, ale w codziennych manewrach pomogą czujniki cofania albo kamery. W droższych autach są seryjne, a do tańszych można je dokupić i zamontować.

TAŃSZY

Ford Mondeo IV

  • Lata produkcji: 2007-2014
  • Polecany silnik: 2.0 TDCi, 140 KM
  • Ceny: 12-55 tys. zł

pierwsze uzywane auto_ford mondo

Ford Mondeo Mk4 jest modelem bardzo popularnym. Dużo ofert dotyczy egzemplarzy poleasingowych. Są optycznie zużyte, ale mają pełną dokumentację serwisową i jeszcze długo pojeżdżą. Akceptowalne Mondeo z początkowego okresu produkcji da się kupić za 12-15 tys. zł. Ceny egzemplarzy po liftingu (na zdjęciach) zaczynają się od ok. 25 tys. zł. Najlepsze są dwulitrowe diesle. Wersje benzynowe są niezawodne, ale nie lubią LPG. 

  • Na zakup ładnego egzemplarza wystarczy od 20 tys. zł.  

Zalety i wady

  • wysoki komfort
  • dużo miejsca
  • niezawodność
  • świetne diesle 2.0 TDCi
  • silniki benzynowe nie lubią LPG
pierwsze uzywane auto_ford mondeo deska
Ten sam problem co z Focusem. Ładne wersje liftback są znacznie droższe od poflotowych kombi. Ale jeśli ktoś ma ograniczony budżet, to i z kombi będzie zadowolony.

DROŻSZY

Volkswagen Passat B8

  • Lata produkcji: 2014-2023
  • Polecany silnik: 2.0 TDI, 150 KM
  • Ceny: 38-280 tys. zł

pierwsze uzywane auto_vw passat

Generacja B6 była chyba najgorszym Passatem w historii tego modelu. B7 to jej poprawiona wersja. Prezentowany na zdjęciach Passat B8 to już zupełnie nowa, naprawdę udana konstrukcja. Za kierownicą nie czuje się gabarytów tego samochodu. Wnętrze jest skutecznie wyciszone, a zestrojenie popularnych silników z dwusprzęgłowmi skrzyniami DSG zasługuje na najwyższą ocenę. Jeśli ktoś dysponuje budżetem na zakup i serwis (w obu przypadkach jest dość drogo), będzie zadowolony z wyboru. 

  • Na zakup ładnego egzemplarza wystarczy od 50-60 tys. zł.  

Zalety i wady

  • podczas jazdy nie czuć gabarytów tego auta
  • to bardzo nowoczesny samochód
  • wysoka cena zakupu
pierwsze uzywane auto_vw passat deska
Droższe wersje Passata mają cyfrowy zestaw wskaźników, który może zamienić się w duży wyświetlacz nawigacji. Jakość wykonania jest w tym przypadku wzorowa. 

ZOBACZ TAKŻE

Toyota Avensis

  • Lata produkcji: 2009-2018
  • Polecany silnik: 2.0 Valvematic, 152 KM
  • Ceny: 20-80 tys. zł

pierwsze uzywane auto_toyota avensis

Niektórzy kierowcy będą jeździć okazjonalnie i niezbyt szybko, ale chcą podróżować komfortowo. Do takiej eksploatacji polecamy benzynowe odmiany Toyoty Avensis. Diesle tego modelu są raczej kapryśne, natomiast silniki benzynowe pracują bez zarzutu. Jak na Toyotę, ceny Avensisów 1.6, 1.8 czy 2.0 nie są wygórowane. 

  • Na zakup ładnego egzemplarza wystarczy 25 tys. zł. 

Zalety i wady

  • wymarzony model do spokojnej jazdy na średnich dystansach z prędkościami 100-120 km/h
  • kiepskie diesle
  • wersje benzynowe nie przepadają za LPG 

Inne klasy

pierwsze uzywane auto_szukanie crossovera

  • Warto wiedzieć

Moda na crossovery sprawia, że są one irracjonalnie drogie. Na dodatek to stosunkowo młode auta, więc ich podaż jest ograniczona. Kupując model tej klasy, płacimy głównie za wygląd. Większość tańszych kompaktów ma lepsze osiągi, lepiej się prowadzi i zapewnia więcej miejsca pasażerom.

CROSSOVER

Renault Captur I

  • Lata produkcji: 2013-2019
  • Polecany silnik: 1.5 dCi, 90 KM
  • Ceny: 30-75 tys. zł

pierwsze uzywane auto_renault captur

Renault Captur (bazujący na Clio) okazał się bestsellerem uwielbianym przez kobiety. Jeśli ktoś marzy o tym modelu, może się na własnej skórze przekonać, że nie jest to jakaś techniczna rewelacja. Ale też nie sprawia on jakichś specjalnych problemów. Co więcej, w razie rozczarowania da się go bez problemu odsprzedać innym osobom zauroczonym jego – najczęściej dwukolorowym – nadwoziem. 

  • Na zakup ładnego egzemplarza wystarczy od 35 tys. zł.

Zalety i wady

  • Captur to stosunkowo prosty model, bazuje na Clio, więc o części nie trzeba się martwić
  • brak prostej „benzyny”
pierwsze uzywane auto_renault captur deska
0.9 TCe ma 3 cylindry, 1.2 TCe – bezpośredni wtrysk, więc polecamy diesla 1.5 dCi.

MINIVAN

Seat Alhambra

  • Lata produkcji: 1996-2010
  • Polecany silnik: 1.9 TDI, 110 KM
  • Ceny: 8-30 tys. zł

pierwsze uzywane auto_seat alhambra

Niektórzy mawiają, że posiadanie minivana wskazuje na to, iż najlepszy okres w naszym życiu mamy już za sobą. Ale są też tacy, którzy uważają, że ten dobry okres właśnie się rozpoczyna, bo rodzina daje wiele radości. Do wożenia dzieci najlepiej nadają się niemodne minivany. Im młodszy, tym lepszy, ale jeśli ktoś ma ograniczony budżet, może poszukać starego, ale zadbanego Seata Alhambry, albo jego krewniaka VW Sharana. Auto w wersji 1.9 TDI jest oszczędne, dość dynamiczne i tanie w naprawach. 

  • Na zakup ładnego egzemplarza wystarczy 15 tys. zł.

Zalety i wady

  • funkcjonalne nadwozie
  • oszczędny silnik Diesla
  • szerokie zaplecze części zamiennych
  • atrakcyjne ceny zakupu
  • wysokie przebiegi
  • ograniczona podaż ładnych egzemplarzy
pierwsze uzywane auto_seat alhambra deska
Przewagą minivanów nad kombi są zwykle niezależne tylne fotele, do których dużo łatwiej montuje się foteliki dla dzieci. Dla rodziny z maluchami to idealna sprawa. 

PODSUMOWANIE

Nie ma czegoś takiego jak „najlepszy samochód dla początkującego kierowcy”. Samochód ma albo dawać przyjemność z jazdy, albo spełniać określone zadania. Najważniejszym ograniczeniem nie będzie zatem brak doświadczenia za kierownicą, tylko... budżet. Zamiast kupować „jakiś tani samochód do nauki jazdy”, lepiej wziąć kilka dodatkowych godzin z instruktorem i jak najszybciej zrealizować swoje faktyczne motoryzacyjne potrzeby albo marzenia. Później trzeba tylko zachować rozsądek za kierownicą.

Czytaj także