15 polecanych modeli – od miejskich po rodzinne kombi. Są praktyczne, trwałe, oszczędne i można je kupić już za 3-4 tys. zł. Oto najlepsze 20-letnie samochody – polecane silniki, zalety, wady, typowe usterki, ceny.
Aktualna sytuacja gospodarcza i geopolityczna zachęciła wiele osób do uważniejszej kontroli wydatków oraz ograniczania zbędnych kosztów. Jednym ze źródeł oszczędności może być samochód.
To nad wyraz rozsądne, zwłaszcza w sytuacji, gdy pojazdu nie traktujemy jako wyznacznika własnej pozycji społecznej, gadżetu czy sposobu na spędzenie wolnego czasu, a jedynie jako środek do sprawnego i ekonomicznego przemieszczania się z punktu A do punktu B. Stawiając na 20-letnie auto, można dużo zaoszczędzić – zarówno na jego kupnie, jak i późniejszej eksploatacji, bo zamienników i części używanych raczej nie zabraknie.
Niezwykle ważna jest przedzakupowa kontrola interesującego nas auta i określenie kosztów ewentualnych napraw. Z listy zakupowej należy wykreślić samochody z rozległymi ogniskami korozji. W przypadku tanich pojazdów naprawa blacharsko-lakiernicza nie ma ekonomicznego uzasadnienia.
Silnik: benzynowy, pojemność: 1388 cm3, moc: 80 KM, maksymalny moment obrotowy: 124 Nm, prędkość maksymalna: 166 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 13,2 s
Fiesta wciąż nie wygląda archaicznie, a pod względem przyjemności z prowadzenia jest wzorcem w klasie. Nie polecamy benzynowego silnika 1.3 – to przestarzała i dosyć paliwożerna jednostka. Lepszym wyborem są 1.25/1.4 oraz francuskie diesle 1.4/1.6 (o ile akceptujemy wysoki przebieg i zwykle poflotową przeszłość auta).
Wadą modelu jest korozja, którą opanowano w ramach liftingu z 2005 r. Silniki benzynowe potrafią palić olej. Przeciętną trwałość mają elementy przedniego zawieszenia. Zamienników nie brakuje.
Silnik: benzynowy, pojemność: 1341 cm3, moc: 82 KM, maksymalny moment obrotowy: 117 Nm, prędkość maksymalna: 164 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 11,5 s
Lata płyną, ale Getz pozostaje modelem wyróżniającym się dobrą relacją ceny do funkcjonalności, trwałości i wyposażenia – dość powiedzieć, że ponad połowa oferowanych egzemplarzy ma klimatyzację.
Podczas oględzin interesującego auta w pierwszej kolejności należy szukać ognisk rdzy na podwoziu. Kolejnymi punktami zapalnymi modelu są wyrobione tuleje zawieszenia (dodatkowo może ono stukać na nierównościach) i zużyte łożyska kół. Możliwe są też awarie elektryki – w tym sondy lambda czy immobilisera.
Silnik: benzynowy, pojemność: 1597 cm3, moc: 103 KM, maksymalny moment obrotowy: 141 Nm, prędkość maksymalna: 185 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 10,5 s
Zainteresowanie nowymi Coltami istotnie ograniczała dostępność jedynie trzydrzwiowej wersji nadwoziowej. Przekłada się to na ograniczoną podaż używanych egzemplarzy. Ale szukać ich warto, bo poza korozją Colt nie ma słabych punktów.
Do wyboru są benzynowe silniki 1.3 (75-82 KM) oraz 1.6 (90-103 KM). Palą praktycznie tyle samo, przy czym mocniejszy pozwala zasmakować odrobiny sportowego dziedzictwa Mitsubishi.
Ta odsłona Colta ma w pełni niezależne zawieszenie tylnych kół, co przekłada się na dobre właściwości jezdne. Kolejnym plusem jest też wyposażenie. Wśród samochodów z końca produkcji dość łatwo o egzemplarz z manualną klimatyzacją, ABS-em oraz czterema poduszkami powietrznymi.
Silnik: benzynowy, pojemność: 1348 cm3, moc: 82 KM, maksymalny moment obrotowy: 108 Nm, prędkość maksymalna: 170 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 11,9 s
Ułatwiające parkowanie zwarte nadwozie, ponadprzeciętna trwałość oraz nieprzekraczająca tony masa, która w wersjach 1.3/1.4 przekłada się na niezłą dynamikę przy wciąż niskim spalaniu – to główne zalety Micry.
W przypadku Micry K11 największym problemem jest korozja. Na szczęście w autach z końca produkcji (na fot.) jej ogniska są najmniej rozległe. Takie egzemplarze są też najlepiej wyposażone, dlatego warto ich szukać. Inne słabe punkty modelu to tuleje i sworznie przedniego zawieszenia oraz tarcze hamulcowe.
Silnik: benzynowy, pojemność: 998 cm3, moc: 68 KM, maksymalny moment obrotowy: 90 Nm, prędkość maksymalna: 155 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 13,8 s
Yaris to jeden z nielicznych modeli, w których bazowy silnik jest udany – zapewnia niezłe osiągi, a dzięki czterem cylindrom także wysoką kulturę pracy. Świetny jest też japoński diesel 1.4 D-4D (75 KM).
Oczywiście trzeba uważać, by nie wejść w posiadanie skorodowanego czy zaniedbanego egzemplarza z wyciekami oleju, zużytymi synchronizatorami w skrzyni biegów czy luzami w zawieszeniu. Twarde tworzywa w kabinie nie są przesadnie odporne na zarysowania.
Nie polecamy samochodów z instalacją LPG. Japońskie silniki przeciętnie znoszą jazdę na gazie, który przyspiesza zużycie gniazd zaworowych.
Silnik: benzynowy, pojemność: 1390 cm3, moc: 75 KM, maksymalny moment obrotowy: 126 Nm, prędkość maksymalna: 167 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 13,8 s
Plusem Fabii jest nie tylko względnie trwała oraz prosta w naprawach mechanika, ale również dostępność bardzo pakownej wersji kombi (na fot.). To jedna z nielicznych takich propozycji w segmencie miejskich aut.
Nie polecamy przestarzałych konstrukcyjnie silników 1.0/1.4 MPI oraz przeciętnie trwałego 1.2 R3 HTP o niskiej kulturze pracy. Dobrym wyborem będą natomiast benzynowe 1.4 16V, wszystkie turbodiesle 1.4/1.9 TDI (o ile nie są zajeżdżone) oraz „pancerny” wolnossący diesel 1.9 SDI (64 KM).
Silnik: benzynowy, pojemność: 1596 cm3, moc: 100 KM, maksymalny moment obrotowy: 145 Nm, prędkość maksymalna: 185 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 10,3 s
Nakreślone ostrymi liniami nadwozie i wnętrze Focusa dzielnie znoszą próbę czasu – to najnowocześniej wyglądający model w zestawieniu 20-latków. Focus wyróżnia się też wzorowym prowadzeniem.
Z powodu coraz bardziej zaawansowanej korozji i dosyć kosztownych napraw wielowahaczowego tylnego zawieszenia konieczne jest sprawdzenie kondycji podwozia Focusa.
Benzynowe silniki są trwałe, ale potrafią palić olej i nie przepadają za jazdą na LPG. Są jednak dużo lepszym wyborem od diesli – wiele z nich jest już skrajnie zużytych, a naprawy nie należą do tanich.
Silnik: benzynowy, pojemność: 1590 cm3, moc: 110 KM, maksymalny moment obrotowy: 152 Nm, prędkość maksymalna: 187 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 9,9 s
Niedrogą propozycją dla kierowców o dynamicznym usposobieniu jest przyjemny w prowadzeniu i lubiący wysokie obroty Civic z benzynowym silnikiem 1.4 czy 1.6. To trwałe jednostki, które z czasem zaczynają jednak zużywać olej. Diesla 1.7 od Isuzu nie polecamy – nie jest wybitnie trwały.
Podczas oględzin auta trzeba zwrócić uwagę nie tylko na korozję podwozia, ale również pracę skrzyni biegów – utrudnione włączanie przełożeń i hałasy przy zmianie obciążenia świadczą o zużyciu synchronizatorów oraz łożysk (częste w tym modelu).
Silnik: benzynowy, pojemność: 1598 cm3, moc: 101 KM, maksymalny moment obrotowy: 150 Nm, prędkość maksymalna: 188 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 11,7 s
W przypadku Astry nie sprawdza się reguła „im nowsza, tym lepsza”. Produkowane w Bochum auta okazują się bardziej odporne na korozję od dostarczanych od 2003 r. przez fabrykę Opla w Gliwicach.
Naszym typem jest praktyczna wersja kombi z benzynowym silnikiem – wszystkie są udane (w 1.2 nieco brakuje mocy), choć przy wyższych przebiegach zaczynają palić olej.
Silnik: benzynowy, pojemność: 1595 cm3, moc: 102 KM, maksymalny moment obrotowy: 148 Nm, prędkość maksymalna: 190 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 11,8 s
Blask Octavii wciąż nie gaśnie. Auto jest trwałe, a do tego ma prostą i bardzo tanią w naprawach mechanikę, karoserię przyzwoicie zabezpieczoną przed rdzą i ponadprzeciętnie duży bagażnik (zwłaszcza w wersji kombi).
Polecamy egzemplarze po modernizacji z 2000 r. Starsze są zwykle gorzej wyposażone i wykończone. Największym minusem jest mała ilość miejsca w drugim rzędzie.
„Okazje” cenowe warto omijać – zwykle są już skrajnie zużyte. Polecamy benzynowy silnik 1.6 8V i diesla 1.9 TDI.
Silnik: benzynowy, pojemność: 1781 cm3, moc: 150 KM, maksymalny moment obrotowy: 210 Nm, prędkość maksymalna: 217 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 9,4 s
Paleta solidnych jednostek napędowych (obejmująca nawet diesla 1.9 TDI), a także przestronne, świetnie wykończone oraz dobrze wyposażone wnętrze sprawiają, że Audi A6 C5 wciąż jest ciekawą propozycją.
Niestety coraz trudniej znaleźć zadbany egzemplarz bez rdzy. To ważne, bo koszty niektórych napraw są wysokie – chociażby remont wielowahaczowego zawieszenia. Ciosem dla kieszeni może także być remont diesla 2.5 V6 TDI. Warto zainteresować się praktyczną, a zarazem elegancką wersją combi.
Silnik: benzynowy, pojemność: 1796 cm3, moc: 122 KM, maksymalny moment obrotowy: 167 Nm, prędkość maksymalna: 205 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 11,2 s
Vectra nie zachwyca prezencją czy jakością materiałów w kabinie, ale pod względem kosztów zakupu i serwisowania pozostaje jednym z przystępniejszych aut klasy średniej. Poza sedanem dostępna jest wersja liftback (oznaczana GTS) oraz kombi z wydłużonym rozstawem osi.
Vectry z początku produkcji najlepiej nadają się do zasilania LPG – np. silniki 1.8 Z18XE mają hydrauliczną regulację luzów zaworowych. Starsze diesle 2.0/2.2 DTI nie są udane. Lepiej wybrać jednostkę 1.9 CDTI od Fiata (debiutowała w 2004 r.).
Silnik: benzynowy, pojemność: 1984 cm3, moc: 115 KM, maksymalny moment obrotowy: 172 Nm, prędkość maksymalna: 197 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 11,6 s
Flagowa limuzyna Skody powstała na bazie przewidzianego na chiński rynek Passata B5 z wydłużonym rozstawem osi. Przekłada się to na ponadprzeciętną ilość miejsca dla pasażerów drugiego rzędu.
Kabinę wykończono dobrymi materiałami, a paletę silników tworzą udane jednostki, aczkolwiek z dystansem trzeba podejść do 2.5 V6 TDI, który miewa problemy z pompą wtryskową, napędem i wałkami rozrządu. Szkoda, że w gamie zabrakło wersji kombi. Auta z początku produkcji zaczynają korodować. Możliwe defekty zawieszenia i modułów elektronicznych.
Silnik: benzynowy, pojemność: 1794 cm3, moc: 129 KM, maksymalny moment obrotowy: 170 Nm, prędkość maksymalna: 200 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 10,0 s
Jeszcze do niedawna bardzo ceniony i poszukiwany Avensis powoli schodzi ze sceny – głównie z powodu korozji nadwozia, choć problem nie jest tak nasilony jak w Hondzie Accord czy Maździe 6.
Poza kombi (na fot.) dostępny jest liftback i sedan. Silniki benzynowe mogą spalać znaczne ilości oleju. Z kolei diesle często mają zużyty osprzęt. Warto zwrócić na sposób działania skrzyni biegów (zawodzą synchronizatory) oraz zawieszenia.
Silnik: diesel, pojemność: 1896 cm3, moc: 130 KM, maksymalny moment obrotowy: 285 Nm, prędkość maksymalna: 208 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 9,9 s
Za Passatem można nie przepadać, ale trzeba uczciwie przyznać, że pod względem jakości wykończenia wnętrza, palety silników, ogólnej trwałości czy zaopatrzenia w używane części i zamienniki to jeden z najbardziej udanych modeli z przełomu wieków.
Zainteresowanym zakupem polecamy rozejrzenie się za egzemplarzami po liftingu z 2000 r. – nie dość, że wyglądają nowocześniej, to są mniej zużyte i lepiej wyposażone od starszych aut.
Auto sprzed dwóch dekad nie musi być złem koniecznym. Wiele z prezentowanych modeli prowadzi się w zupełnie współczesny sposób. Odpowiednio skompletowany egzemplarz zapewni przyzwoite osiągi, komfort i niezły poziom bezpieczeństwa – w części aut można liczyć przynajmniej na ABS, dwie poduszki powietrzne i klimatyzację. Samochody z początku XXI wieku nie są też skrajnie uciążliwe dla środowiska – spełniają przynajmniej normę emisji Euro 3.
Kluczem do sukcesu jest znalezienie możliwie zadbanego auta z nadwoziem wolnym od rdzy, bez rozległych wycieków oleju z napędu czy luzów w układzie jezdnym. Polecamy badanie przynajmniej w stacji kontroli pojazdów.