Na rynku wtórnym nie brakuje SUV-ów, których zakup nie będzie stanowił ogromnego ciosu dla budżetu.
W 2020 roku crossovery i SUV-y miały już 37% udziału w całkowitej liczbie sprzedanych nowych samochodów. Ich popularność rośnie błyskawicznie. Zajmujące się monitorowaniem rynku JATO Dynamics podaje, że w 2017 r. udział ten wynosił 29%.
Sytuacja na rynku pierwotnym wyznacza także trendy na rynku wtórnym. O uterenowionych autach mówi się i pisze coraz częściej, a do tego stały się one już stałym elementem krajobrazu polskich dróg. Nic dziwnego, że coraz szersze grono osób zainteresowanych zakupem używanego auta zaczyna myśleć o crossoverze lub SUV-ie.
Przesłanek do zakupu uterenowionego auta jest wiele. Dla części osób głównymi są podwyższona linia dachu oraz wyżej osadzone siedziska foteli, które ułatwiają wsiadanie i wysiadanie czy przypinanie dzieci do fotelików, a także dają lepszy wgląd w sytuację na drodze i większe poczucie bezpieczeństwa.
Praktycznie wszystkie auta mają na wyposażeniu komplet poduszek powietrznych, ESP, radio i klimatyzację. Do rzadkości nie należy też nawigacja.
Paradoksalnie w wielu samochodach nie znajdziemy jednak napędu na cztery koła. Zazwyczaj był on opcją, nierzadko przewidzianą dla mocniejszych wersji silnikowych. Pierwsi nabywcy, wiedząc, że i tak nie będą zjeżdżali z utartych szlaków czy nawet wyruszali na ośnieżone górskie drogi, nie decydowali się na dołożenie przynajmniej kilku tysięcy złotych na napęd, woląc przeznaczyć tę niemałą kwotę na inne dodatki.
Nadwozie generujące znaczne opory aerodynamiczne czy napęd 4x4 sprawiają, że uterenowione auta palą więcej od zbliżonego rozmiarami kombi z takim samym silnikiem.
Wyższa masa auta przyspiesza tempo zużywania sworzni i tulei zawieszenia oraz tarcz i klocków hamulcowych. Więcej przyjdzie też zapłacić za komplet opon do SUV-a.
Pojemność: 2993 cm3, moc: 204 KM, maksymalny moment obrotowy: 410 Nm, prędkość maksymalna: 218 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 7,9 s, średnie zużycie paliwa: 8,4 l/100 km
Pierwsza odsłona X3 tylko pozornie kusi cenami. Najtańsze auta wymagają doinwestowania, co przy znacznym stopniu skomplikowania oznacza duże wydatki. Przedzakupowa kontrola w wyspecjalizowanym serwisie to konieczność. Napęd 4x4 był seryjny. Dobrze zestrojony układ jezdny zapewnia świetnie prowadzenie. Do charakteru X3 dobrze pasuje mocny i trwały diesel 3.0 R6.
Pojemność: 1461 cm3, moc: 110 KM, maksymalny moment obrotowy: 240 Nm, prędkość maksymalna: 168 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 12,5 s, średnie zużycie paliwa: 5,2 l/100 km
Duster wygląda ciekawie, ma przestronne, ale surowo wykończone wnętrze. Jego mocną stroną jest dzielność terenowa, na którą pracują sprężyste zawieszenie, niska masa, 21 cm prześwitu, pochodzący z Nissana napęd 4x4 i skrzynia z bardzo krótką „jedynką”, która zastępuje reduktor. Diesle 1.5 dCi są bardzo oszczędne, a benzynowe silniki 1.6 16V doskonale pracują na LPG (wprowadzone w 2015 r. jednostki Nissana 1.6 SCe nie mają hydraulicznych popychaczy zaworowych).
Pojemność: 1997 cm3, moc: 150 KM, maksymalny moment obrotowy: 192 Nm, prędkość maksymalna: 190 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 10,2 s, średnie zużycie paliwa: 8,1 l/100 km
Używane Hondy CR-V trzymają ceny, bo są przestronne, komfortowe i dobrze wyposażone. W tym modelu trudno mówić o typowych usterkach – w grę wchodzi raczej eksploatacyjne zużycie elementów. Baza zamienników jest ograniczona, więc nawet używane części okazują się drogie. W efekcie Honda jest na celowniku złodziei. Warto zamontować dodatkowe zabezpieczenie. Auto najlepiej czuje się na utwardzonych drogach – ma niezbyt duży prześwit i mało skuteczny napęd 4x4.
Pojemność: 1991 cm3, moc: 140 KM, maksymalny moment obrotowy: 305 Nm, prędkość maksymalna: 178 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 11,1 s, średnie zużycie paliwa: 7,1 l/100 km
Stylizacją nadwozia i sposobem wykończenia wnętrza Tucson odstaje od rywali. Jest jednak od nich tańszy, a do tego praktycznie bezawaryjny – psują się głównie drobiazgi, które nie zatrzymują Tucsona w trasie. Na rynku nie brakuje bezwypadkowych aut. Części eksploatacyjne są dostępne jako zamienniki. Coraz łatwiej o tanie, używane elementy. Optymalnym źródłem mocy jest diesel, który trwałością turbosprężarek czy elementów układu zasilania nie odstaje od rywali.
Pojemność: 4701 cm3, moc: 309 KM, maksymalny moment obrotowy: 453 Nm, prędkość maksymalna: 210 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 8,2 s, średnie zużycie paliwa: 15,7 l/100 km
Komfortowe auto, które zdaje też egzamin poza utwardzonymi drogami. Silniki benzynowe są trwałe, a koszty eksploatacji można ograniczyć instalacją gazową. Diesle 3.0 CRD dostarczał Mercedes. Również są udane, ale z racji przebiegu mogą wymagać napraw osprzętu. Cherokee sprowadzone z USA są powypadkowe, a często mają także ubogie wyposażenie.
Pojemność: 1975 cm3, moc: 141 KM, maksymalny moment obrotowy: 184 Nm, prędkość maksymalna: 180 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 10,4 s, średnie zużycie paliwa: 8,0 l/100 km
Nieco efektowniej stylizowany techniczny krewny Hyundaia Tucsona I. Model niczym nie wyróżnia się z tłumu SUV-ów, ale jego przeciętność okazuje się zaletą – przekłada się na bardzo rozsądne ceny ofertowe, nawet idealnie utrzymanych wersji 4x4 z dieslem, które można kupić za niecałe 30 tys. zł. Kto planuje użytkowanie auta głównie w mieście, może pomyśleć o zakupie odmiany benzynowej zamiast diesla.
Pojemność: 1998 cm3, moc: 147 KM, maksymalny moment obrotowy: 199 Nm, prędkość maksymalna: 184 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 10,8 s, średnie zużycie paliwa: 8,0 l/100 km
Atrakcyjnie stylizowany SUV ma przestrone i nieźle wyposażone wnętrze oraz spory bagażnik z opcjonalnym trzecim rzędem siedzeń. Obecnie najlepszym wyborem są silniki benzynowe. Diesle 2.0 DI-D z pompowtryskiwaczami dostarczał VW. Są narażone na poważne usterki, z pęknięciem głowicy włącznie. Z kolei japoński 2.2 DI-D jest słabo zaopatrzony w zamienniki, a oryginalne części są drogie. Nie polecamy aut z bezstopniową skrzynią – koszt naprawy może sięgnąć 10 tys. zł.
Pojemność: 1598 cm3, moc: 117 KM, maksymalny moment obrotowy: 157 Nm, prędkość maksymalna: 178 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 11,5 s, średnie zużycie paliwa: 6,3 l/100 km
Po ponad dekadzie od premiery Juke wciąż wygląda świeżo i nowocześnie. Efektem są zaskakująco wysokie ceny ofertowe. Nissan oferował odmianę z napędem 4x4, a nawet sportową Nismo (200-218 KM), ale wielu nabywców stawiało na bazowy silnik 1.6 16V, który wystarczająco dobrze radzi sobie z lekkim autem. Mankamentem Juke'a są niezbyt przestronne, trzeszczące wnętrze oraz mały bagażnik.
Pojemność: 1598 cm3, moc: 114 KM, maksymalny moment obrotowy: 156 Nm, prędkość maksymalna: 175 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 12,0 s, średnie zużycie paliwa: 6,7 l/100 km
Pierwsza odsłona Qashqaia zapoczątkowała boom na crossovery i wyciągnęła Nissana z finansowej zapaści. Polecamy zakup egzemplarza po liftingu z 2009 r. (na fot.) – są droższe, ale lepiej wykończone i mniej zużyte. Trzeba sprawdzić stan podwozia (rdza!). Qashqai występował też w przedłużonej wersji +2. Ilość miejsca w trzecim rzędzie jest jednak ograniczona. Do jazdy na co dzień wystarczy benzynowy silnik 1.6. Alternatywa to diesel 2.0 dCi.
Pojemność: 1968 cm3, moc: 140 KM, maksymalny moment obrotowy: 320 Nm, prędkość maksymalna: 193 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 9,7 s, średnie zużycie paliwa: 5,1 l/100 km
Pierwszy SUV Skody ma bardzo przestronne wnętrze i opcjonalny skuteczny napęd 4x4. Yeti z silnikiem benzynowym to ryzykowny wybór – w 1.2/1.4 TSI szybko rozciąga się łańcuch rozrządu, a 1.8 TSI potrafi spalać bardzo duże ilości oleju. Diesle są udane i trwałe. Optymalnym będzie 2.0 TDI, ale kto nie oczekuje dobrej dynamiki jazdy, będzie zadowolony także ze 105-konnego 1.6 TDI.
Pojemność: 1995 cm3, moc: 140 KM, maksymalny moment obrotowy: 183 Nm, prędkość maksymalna: 175 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 12,5 s, średnie zużycie paliwa: 8,8 l/100 km
Najbardziej terenowy z SUV-ów ma ramę i mechaniczny napęd 4x4 z reduktorem. Auto jest więc chętnie kupowane przez amatorów wypraw w nieznane, a nawet modyfikowane do poważniejszego off-roadu. Poza 5-drzwiową wersją oferowana była krótka, 3-drzwiowa. Benzynowe silniki są bezawaryjne. Diesel 1.9 DDiS (129 KM) od Renault najlepszy czas ma już za sobą.
Pojemność: 1968 cm3, moc: 140 KM, maksymalny moment obrotowy: 320 Nm, prędkość maksymalna: 193 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 10,5 s, średnie zużycie paliwa: 5,3 l/100 km
Mnogość wersji silnikowych i wyposażeniowych sprawia, że każdy będzie w stanie dopasować Tiguana do własnych potrzeb. Polecamy diesla 4x4 w odmianie Track&Field (na fot.), która jest lepiej przygotowana do zjeżdżania z głównych dróg. Tiguan wciąż należy do najdroższych propozycji w klasie, ale jest świetnie zaopatrzony w zamienniki.
Na rynku nie brakuje używanych SUV-ów za niecałe 30 tys. zł. Nie warto jednak gonić za okazją – tanie auta zwykle wymagają doinwestowania albo mają wady ukryte, np. w postaci silnika spalającego olej czy korozji trawiącej ramę pomocniczą przedniego zawieszenia lub silnika. Ich naprawy będą drogie.