Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Skoda Octavia

10 lat temu w „Motorze” – które modele wybierali Europejczycy w I kwartale 2014 r.? Które były hitami w Polsce? Jak przez dekadę zmienił się rynek?

10 lat temu w „Motorze” – które modele wybierali Europejczycy w I kwartale 2014 r.? Które były hitami w Polsce? Jak przez dekadę zmienił się rynek?

Przypominamy samochodowe bestsellery sprzed dekady – najpopularniejsze nowe auta w Europie i w wybranych krajach w I kwartale 2014 r. W zestawieniu zbiorczym bezapelacyjnie dominował Volkswagen Golf, dzisiejszy lider – Dacia Sandero – był dopiero na 18. miejscu. Tylko jeden model z polskiej pierwszej piątki z 2014 r. znajduje się w niej również dzisiaj.

Rzućmy okiem na statystyki sprzedaży samochodów sprzed dekady. Oto, co pisaliśmy na ten temat w maju 2014 r.

Pierwsze trzy miesiące roku 2014 przyniosły wyraźny wzrost rejestracji nowych samochodów osobowych w Europie. Jak podaje zrzeszenie producentów aut ACEA wyniósł on 8,4% w stosunku do I kw. wcześniejszego roku. W krajach UE i EFTA (Islandia, Norwegia, Szwajcaria) zarejestrowano już w br. 3 246 719 aut. Na większości rynków zanotowano wzrost popytu – największy w Portugalii (40,5%), Bułgarii (30,4%) oraz Polsce (28,9%). Największy spadek jest udziałem Holandii (-6,7%).

Wśród europejskich krajów zdecydowanie największymi rynkami są Niemcy (711 753 zarejestrowanych samochodów w I kwartale br.) oraz Wielka Brytania (688 122 szt.). Zajmująca w zestawieniu dziesiąte miejsce Szwajcaria jest już rynkiem 10-krotnie mniejszym od nich (68 395 szt.). Polska z liczbą 97 622 aut zarejestrowanych w br. zajmuje miejsce ósme.

Volkswagen bez konkurencji

Najchętniej wybieraną marką – z dużą przewagą nad rywalami – jest Volkswagen. Z wynikiem 394 582 zarejestrowanych egzemplarzy wyprzedza drugiego Forda o 143 077 szt. W pierwszej dziesiątce najchętniej wybieranych aut są trzy niemieckie marki premium (Audi, BMW i Mercedes), co dobitnie świadczy o zamożności klientów w UE. Z drugiej strony należy zauważyć, że największy wzrost popytu notuje Dacia (41,5%), której Sandero jest na 18. miejscu europejskiej listy bestsellerów, wyprzedzając takie modele jak np. Peugeot 308 czy Toyota Auris.

Volkswagen jest także najpotężniejszym koncernem. W tym roku auta jego marek wybrało już ponad 813 tys. nabywców, a drugiego PSA Peugeot Citroen – ponad 371 tys.

Golf na czele stawki

10 LAT TEMU W MOTORZE_VW Golf

Najpopularniejsze modele w Europie
Miejsce Marka/model Rejestracja aut I-III 2014 r. (szt.)
1 Volkswagen Golf 130 758
2 Ford Fiesta 85 733
3 Renault Clio 74 354
4 Volkswagen Polo 73 891
5 Opel/Vauxhall Corsa 64 465
6 Peugeot 208 62 243
7 Ford Focus 61 449
8 Nissan Qashqai 53 978
9 Skoda Octavia 52 497
10 Audi A3 50 242

Po pierwszym kwartale 2014 r. nic nie wskazuje na to, by Volkswagen Golf mógł stracić prowadzenie na rzecz jakiegokolwiek innego auta. Co więcej, jego popularność nadal rośnie (o 16% rok do roku).

Najpopularniejsze top 5 modeli w wybranych krajach

polska_sprzedaz aut 1Q 2014 Europa

francja_sprzedaz aut 1Q 2014 Europa

grecja_sprzedaz aut 1Q 2014 Europa

hiszpania_sprzedaz aut 1Q 2014 Europa

niemcy_sprzedaz aut 1Q 2014 Europa

norwegia_sprzedaz aut 1Q 2014 Europa

rosja_sprzedaz aut 1Q 2014 Europa

szwecja_sprzedaz aut 1Q 2014 Europa

wielka brytania_sprzedaz aut 1Q 2014 Europa

wlochy_sprzedaz aut 1Q 2014 Europa

Sytuacja 10 lat później

Po pierwsze – powyższe statystyki obejmowały kraje UE i EFTA. Dziś Wielka Brytania jest już poza Unią i to pierwsza warta przypomnienia zmiana. W ciągu pierwszych trzech miesięcy 2024 roku sprzedaż w krajach UE, EFTA oraz już dodatkowo Wielkiej Brytanii wyniosła 3 395 049 szt. (względem ponad 3,2 miliona 10 lat temu). To oznacza wzrost o 4,9% w porównaniu z pierwszym kwartałem 2023 r. Z 31 państw w 11 zarejestrowano mniej samochodów niż przed rokiem. 

Na pierwszym miejscu duża zmiana – teraz w Europie króluje Dacia Sandero (70 567 sztuk). VW Golf jest drugi, z wyraźną stratą (63 431 szt.). Ostatnie miejsce na podium przypada Tesli Model Y (57 922 szt.). Warto jednak przypomnieć, że zeszły rok sprzedaż w Europie zamknęła się z Teslą Model Y na pierwszym miejscu, Dacią Sandero na drugim, trzeci był VW T-Roc, a Golf zajął dopiero... siódme miejsce.

Sprzedaż aut w Polsce

Polska jest obecnie pod względem wzrostu tempa sprzedaży na czwartym miejscu w Europie (a wśród dużych rynków – pierwszym).

Krajową czołówkę modeli tworzą obecnie Toyota Corolla, dawny lider Skoda Octavia – 5655 szt. oraz Toyota Yaris Cross (5056 szt.). Czwarta zresztą też jest Toyota (C-HR, 3686), nie dziwi więc że japońska marka jest też najpopularniejszą marką w naszym kraju (28 tys. szt.). Druga Skoda ma wynik o połowę gorszy. Na trzecim miejscu–  Kia.

 

Czytaj także