Przypominamy samochodowe bestsellery sprzed dekady – najpopularniejsze nowe auta w Europie i w wybranych krajach w I kwartale 2014 r. W zestawieniu zbiorczym bezapelacyjnie dominował Volkswagen Golf, dzisiejszy lider – Dacia Sandero – był dopiero na 18. miejscu. Tylko jeden model z polskiej pierwszej piątki z 2014 r. znajduje się w niej również dzisiaj.
Rzućmy okiem na statystyki sprzedaży samochodów sprzed dekady. Oto, co pisaliśmy na ten temat w maju 2014 r.
Pierwsze trzy miesiące roku 2014 przyniosły wyraźny wzrost rejestracji nowych samochodów osobowych w Europie. Jak podaje zrzeszenie producentów aut ACEA wyniósł on 8,4% w stosunku do I kw. wcześniejszego roku. W krajach UE i EFTA (Islandia, Norwegia, Szwajcaria) zarejestrowano już w br. 3 246 719 aut. Na większości rynków zanotowano wzrost popytu – największy w Portugalii (40,5%), Bułgarii (30,4%) oraz Polsce (28,9%). Największy spadek jest udziałem Holandii (-6,7%).
Wśród europejskich krajów zdecydowanie największymi rynkami są Niemcy (711 753 zarejestrowanych samochodów w I kwartale br.) oraz Wielka Brytania (688 122 szt.). Zajmująca w zestawieniu dziesiąte miejsce Szwajcaria jest już rynkiem 10-krotnie mniejszym od nich (68 395 szt.). Polska z liczbą 97 622 aut zarejestrowanych w br. zajmuje miejsce ósme.
Najchętniej wybieraną marką – z dużą przewagą nad rywalami – jest Volkswagen. Z wynikiem 394 582 zarejestrowanych egzemplarzy wyprzedza drugiego Forda o 143 077 szt. W pierwszej dziesiątce najchętniej wybieranych aut są trzy niemieckie marki premium (Audi, BMW i Mercedes), co dobitnie świadczy o zamożności klientów w UE. Z drugiej strony należy zauważyć, że największy wzrost popytu notuje Dacia (41,5%), której Sandero jest na 18. miejscu europejskiej listy bestsellerów, wyprzedzając takie modele jak np. Peugeot 308 czy Toyota Auris.
Volkswagen jest także najpotężniejszym koncernem. W tym roku auta jego marek wybrało już ponad 813 tys. nabywców, a drugiego PSA Peugeot Citroen – ponad 371 tys.
Miejsce | Marka/model | Rejestracja aut I-III 2014 r. (szt.) |
---|---|---|
1 | Volkswagen Golf | 130 758 |
2 | Ford Fiesta | 85 733 |
3 | Renault Clio | 74 354 |
4 | Volkswagen Polo | 73 891 |
5 | Opel/Vauxhall Corsa | 64 465 |
6 | Peugeot 208 | 62 243 |
7 | Ford Focus | 61 449 |
8 | Nissan Qashqai | 53 978 |
9 | Skoda Octavia | 52 497 |
10 | Audi A3 | 50 242 |
Po pierwszym kwartale 2014 r. nic nie wskazuje na to, by Volkswagen Golf mógł stracić prowadzenie na rzecz jakiegokolwiek innego auta. Co więcej, jego popularność nadal rośnie (o 16% rok do roku).
Po pierwsze – powyższe statystyki obejmowały kraje UE i EFTA. Dziś Wielka Brytania jest już poza Unią i to pierwsza warta przypomnienia zmiana. W ciągu pierwszych trzech miesięcy 2024 roku sprzedaż w krajach UE, EFTA oraz już dodatkowo Wielkiej Brytanii wyniosła 3 395 049 szt. (względem ponad 3,2 miliona 10 lat temu). To oznacza wzrost o 4,9% w porównaniu z pierwszym kwartałem 2023 r. Z 31 państw w 11 zarejestrowano mniej samochodów niż przed rokiem.
Na pierwszym miejscu duża zmiana – teraz w Europie króluje Dacia Sandero (70 567 sztuk). VW Golf jest drugi, z wyraźną stratą (63 431 szt.). Ostatnie miejsce na podium przypada Tesli Model Y (57 922 szt.). Warto jednak przypomnieć, że zeszły rok sprzedaż w Europie zamknęła się z Teslą Model Y na pierwszym miejscu, Dacią Sandero na drugim, trzeci był VW T-Roc, a Golf zajął dopiero... siódme miejsce.
Polska jest obecnie pod względem wzrostu tempa sprzedaży na czwartym miejscu w Europie (a wśród dużych rynków – pierwszym).
Krajową czołówkę modeli tworzą obecnie Toyota Corolla, dawny lider Skoda Octavia – 5655 szt. oraz Toyota Yaris Cross (5056 szt.). Czwarta zresztą też jest Toyota (C-HR, 3686), nie dziwi więc że japońska marka jest też najpopularniejszą marką w naszym kraju (28 tys. szt.). Druga Skoda ma wynik o połowę gorszy. Na trzecim miejscu– Kia.