Po pierwszym kwartale 2024 r. w sprzedaży nowych aut bryluje (można powiedzieć, że już tradycyjnie) Toyota. Ale są i niespodzianki. Zupełnie bez kompleksów z zaprawionymi w bojach rywalami walczy chińsko-brytyjski debiutant MG – w zestawieniu top 50 udało mu się wyprzedzić m.in. Mini, Jeepa, Mitsubishi i Fiata. Prezentujemy także 50 najpopularniejszych modeli oraz wiodące w stawce elektryki.
W pierwszym kwartale 2024 r. zarejestrowano w Polsce 138 696 nowych aut osobowych – o 12,7% więcej niż w analogicznym okresie ub.r. Trwa dominacja Toyoty, która sprzedała ponad 28 tys. szt. – niemal dwa razy więcej niż druga Skoda.
Na liście top 50 marek 15 zanotowało popyt mniejszy niż od stycznia do marca 2023 r. Największy spadek dotknął Fiata (-70,69%). Także inna duża marka Stellantisa nie ma dobrego początku roku – Opel sprzedał o 23,95% mniej aut. Dla porównania inne popularne marki tego koncernu radzą sobie lepiej: Citroen notuje wzrost o 54,91%, a Peugeot o 10,78%.
W zestawieniu top 50 marek swoją obecność zaznaczają już producenci z Chin. Szczególnie szybko popularność zyskuje MG, którego modele kupiło w tym roku 738 osób, co daje mu 25. miejsce ogółem (MG wyprzedziło takie marki jak np. Mini, Jeep, Mitsubishi czy Fiat).
Ogólnie we wspomnianym zestawieniu znajduje się 5 marek z Państwa Środka (oprócz MG są to Baic, Maxus, DFSK i Nio), a poza top 50 – dwie (Seres i Honqui). Rejestracji innych nie zanotowano (w ub.r. były to jeszcze Skywell, Voyah, Leapmotor, JAC i BYD).
Poniżej prezentujemy 50 najchętniej kupowanych modeli aut osobowych w pierwszym kwartale bieżącego roku (wraz z różnicą w sprzedaży do I-III 2023 r.).
W porównaniu z pierwszym kwartałem ubiegłego roku rejestracje w okresie I-III 2024 r. wzrosły o 12,7%, co przekłada się na 15 665 egzemplarzy.
Niezmiennie najczęściej wybieranymi samochodami w naszym kraju są te wyposażone w benzynowe jednostki napędowe. Na drugim miejscu plasują się mikrohybrydy, a na trzecim – hybrydy, w których przeważająca większość także ma silniki zasilane benzyną. Z kolei pojazdy elektryczne i hybrydy typu plug-in wspólnie nie osiągnęły jeszcze takiego udziału, jak auta z turbodieslami pod maską.
Cały czas na czele zestawienia najchętniej kupowanych samochodów elektrycznych, z dużą przewagą nad pozostałymi, znajduje się Tesla Model Y. Drugie miejsce także należy do auta tej marki, czyli Modelu 3. Łącznie stanowią one niemal 30% wszystkich zarejestrowanych w pierwszym kwartale „elektryków”. Mocny start zaliczyła nowość Volvo – crossover EX30.
Źródło danych: PZPM