Chiński BAIC właśnie wprowadził do Polski nową wersję wyposażeniową swojego modelu o nazwie 5. Dotychczas tego sporego, nowoczesnego SUV-a można było kupić za około 130 000 zł, ale teraz pojawił się wariant kosztujący mniej niż miejska Toyota Yaris Cross.
BAIC pojawił się w Polsce pod koniec 2023 roku. W swojej obecnie ma pięć modeli, z czego 3, 5 i 7 to SUV-y/crossovery klas, odpowiednio, miejskiej, kompaktowej i średniej. Z kolei BJ 30, a w szczególności BJ 60, oparte na ramie, mają większe ambicje w terenie.
Na samochody BAIC-a nad Wisłą od początku 2025 roku do końca sierpnia skusiło się 3118 osób, co temu wytwórcy daje 25. miejsce na rynku. Wyprzedza on Seata (3027 szt.) i niewiele przegrywa z Hondą (3169 szt.).
W gronie marek z Państwa Środka BAIC jest obecnie czwartą siłą w Polsce – za MG (8839 szt.), Omodą (4455 szt.) i Jaecoo (3612 szt.). Ale teraz, wraz z premierą nowego wariantu „piątki” sytuacja ta może ulec zmianie.
BAIC 5 mierzy 462 cm długości, 189 cm szerokości oraz 168 cm wysokości. Jest więc SUV-em z pogranicza klas kompaktowej i średniej. Wyróżnia się obszerną, przyjemnie wykończoną kabiną oraz dynamiczną jednostką napędową.
Między jego przednimi kołami pracuje 1,5-litrowy silnik z turbodoładowaniem o mocy 177 KM i maksymalnym momencie obrotowym wynoszącym 305 Nm pomiędzy 1500 a 4500 obr./min. Jak informuje BAIC, jednostka napędowa powstała on przy współpracy niemieckich inżynierów.
1,5-litrowa jednostka „piątki” jest łączoną z 7-biegową przekładnią dwusprzęgłową, z której niutonometry przekazuje do kół przedniej osi. Osiągi? 0-100 km/h w 7,8 s i prędkość maksymalna 200 km/h. Średnie zużycie paliwa producent określa na 9,2 l/100 km.
Oznacza to, że 53-litrowy zbiornik paliwa pozwala na uzyskanie zasięgu nieco ponad 570 km.
BAIC 5 wyróżnia się nowoczesną, atrakcyjną sylwetką i m.in, klamkami chowanymi w drzwiach. Nowa odmiana Business w cenie 99 900 zł w stosunku do Luxury (129 900 zł) ma jednokolorowe nadwozia – bez czarnego dachu – i 18-, a nie 19-calowe obręcze z lekkich stopów.
Choć wyposażenie tego auta okazuje się bardziej bogate niż… ubogie, dziwi brak kurtyn powietrznych. Business na tle Luxury nie oferuje także przednich czujników parkowania, czujników pojemnościowych w kierownicy, adaptacyjnego tempomatu.
Z wyposażenia wyleciały również m.in. utrzymywanie na pasie ruchu, automatyczne hamowanie awaryjne, asystent jazdy w korku czy wykrywanie martwego pola. Zamiast zestawu kamer dookoła nadwozia musi wystarczyć jedynie kamera cofania.
W BAIC-u 5 Business nie ma co liczyć ponadto na automatyczne włączanie świateł drogowych, dynamiczne kierunkowskazy, składanie lusterek zewnętrznych, przyciemniane szyby boczne z tyłu, funkcję pamięci ustawień fotela, elektryczną regulację podparcia lędźwiowego, a także ogrzewanie i wentylację (obu przednich siedzeń).
Pomimo powyższych luk w wyposażeniu BAIC 5 Business i tak oferuje wiele. W jego specyfikacji znajdziemy m.in.:
BAIC 5 jest objęty 5-letnią gwarancją mechaniczną z limitem przebiegu do 100 000 km. Do tego chińskiego SUV-a można dokupić instalację LPG w cenie od 4599 zł plus montaż.
Toyota Yaris Cross Active w cenie 106 300 zł dysponuje hybrydowym układem napędowym o mocy systemowej 116 KM. Zapewnia on przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 11,2 s i prędkość maksymalną 170 km/h, ale średnio zużywa 4,5-5,2 l paliwa na 100 km.
Yaris Cross Active, mierzący 417-419 cm długości, w swoim wyposażeniu ma m.in.: