Miała stanowić przełom w historii AvtoVAZ-a. Łada X-Cross 5, będąca klonem chińskiego Bestune T77, nawet nie trafiła na rynek, a już została wycofana z produkcji.
Łada X-Cross 5 została pokazana na początku drugiego kwartału 2023 roku. Jej produkcję, a raczej składanie powierzono byłej już fabryce Nissana w Sankt Petersburgu. Obok tego modelu miały powstawać jeszcze auto kompaktowe oraz samochód klasy średniej na licencji chińskiego koncernu FAW.
Niestety, historia Łady X-Cross tak szybko się skończyła, jak się zaczęła. W Sankt Petersburgu łącznie zmontowano 170 sztuk tego samochodu, co potwierdził szef AvtoVAZ-a – Maxim Sokolov.
Sprzedaż nowej Łady była ciągle odkładana w czasie. Początkowo miała się rozpocząć w połowie poprzedniego roku. Ostatecznie jednak auto nigdy nie trafiło na rynek.
50 ze 170 sztuk kupili klienci korporacyjni z Moskwy, natomiast resztę aut wysłano do Togliatti, gdzie mieści się siedziba główna AvtoVAZ-a. Z jednej z Ład X-Cross 5 korzysta sam Maxim Sokolov. Z kolei 60 kolejnych egzemplarzy tego samochodu zasiliło część floty fabrycznej.
Rosyjskie źródła nie podają powodów zakończenia projektu, zwanego X-Cross 5. Według niepotwierdzonych doniesień przedstawiciel AvtoVAZ-a po prostu „nie dogadali się” z Chińczykami.
Mimo to na niedawnej konferencji prasowej Sokolow oświadczył, że strategia polegająca na sprzedaży samochodów licencjonowanych będzie kontynuowana i rozwijana. W tym roku pojawić się ma kilka modeli z segmentu kompaktowego i klasy średniej, które mogłyby być sprzedawane pod nową marką. Szczegółów na razie jednak nie znamy.
Łada X-Cross 5, czyli klon Bestuna T77, mierzy 452,5 cm długości, 184,5 cm szerokości oraz 161,5 cm wysokości. Samochód wyróżnia się ponadto niezłym 18-centymetrowym prześwitem oraz 270-centymetrowym rozstawem osi. Bagażnik ma bardzo przeciętną pojemność od 375 do 1525 litrów.
Z zewnątrz jedynymi różnicami w stosunku do oryginału są inna osłona chłodnicy oraz logo Łady. W środku auto imponuje ładnym i bardzo nowoczesnym kokpitem. Górują nad nim dwa ekrany o przekątnej 12,3 cala.
Łada X-Cross 5 została oparta na platformie modułowej ASUV. W zawieszeniu wykorzystuje kolumny McPhersona z przodu oraz prostą i zajmującą mało miejsca belkę skrętną z tyłu.
Do jej napędu służy 1,5-litrowy silnik benzynowy o mocy 160 KM i maksymalnym momencie obrotowym o wartości 258 Nm. Od 0 do 100 km/h Łada X-Cross 5 rozpędza sie w 9,7 s, a średnio na 100 km zużywa około 6,8 l benzyny.
Moment obrotowy z silnika Łady X-Cross 5 trafia wyłącznie do przednich kół. Odbywa się to za pośrednictwem 6-biegowej skrzyni ręcznej lub 7-stopniowej przekładni dwusprzęgłowej, produkcji BorgWarner.