Komisja Europejska opublikowała, na razie wstępne, dane dotyczące ofiar wypadków na drogach krajów Unii Europejskiej i EFTA w 2024 r. Zabitych jest mniej niż w 2023 r., ale… Zaglądamy w statystyki i sprawdzamy, jak idzie realizacja unijnego celu i jak radzą sobie w tej kwestii poszczególne kraje (w tym Polska). Czy mamy powody do dumy?
W 2024 r. na drogach Unii i krajów EFTA zginęło ok. 19 800 osób, a to oznacza spadek liczby zabitych o trzy procent w stosunku do 2023 r. Spadek liczby ofiar wypadków drogowych to rzecz absolutnie pozytywna – te trzy procent, o które zmniejszyła się liczba zabitych pomiędzy 2024 a 2023 rokiem, przekłada się na ok. 600 osób. Komisja Europejska zauważyła jednak, że ogólne tempo poprawy bezpieczeństwa jest za niskie i większość z państw członkowskich nie jest na dobrej drodze do osiągnięcia założonego na 2030 r. celu ograniczenia liczby ofiar o połowę (przyjęto go w 2018 r.).
Średnia unijna za 2024 r. jeśli chodzi o liczbę ofiar na 1 mln mieszkańców wyniosła 44, zaś w 2023 r. było to 46. W 17 krajach średnia zabitych w wypadkach na 1 mln mieszkańców jest równa lub niższa, zaś w 13 – wyższa. Różnice pomiędzy najbezpieczniejszymi państwami, czyli Norwegią (16) i Szwecją (20), a tymi, w których ginie najwięcej osób, jest wręcz dramatyczna. Na końcu skali znajdują się Bułgaria (74) oraz Rumunia (77).
W ciągu ostatnich pięciu lat liczba ofiar wypadków spadła tylko nieznacznie w takich krajach jak Grecja, Hiszpania, Francja czy Włochy, a wzrosła w Irlandii i Estonii (trzeba jednak zauważyć, że w przypadku małych krajów pojawiają się większe wahania rok do roku). Dla porównania takie państwa jak Bułgaria, Dania, Litwa, Polska i Słowenia są obecnie na drodze do realizacji celu zmniejszenia liczby zabitych i poważnie rannych o połowę do 2030 r. Przykład Rumunii pokazuje jednak, że choć od 2019 r. liczba zabitych na drogach spadła tam o 21%, nadal jest tam najwyższy odsetek zabitych w UE.
Dane za 2023 rok (najnowsze dostępne) pokazują, że najbardziej niebezpieczne są drogi lokalne (52% ofiar). W miastach odsetek ten wynosi 38%, zaś na autostradach – 9%. Mężczyźni stanowią 77% ofiar wypadków. Osoby starsze, powyżej 65 roku życia także są bardziej narażone, bo stanowią 31% ofiar (wzrost z 28% w 2019 r.), a są 21-procentową częścią populacji. Z kolei młode osoby, od 18 do 24 roku życia stanowią 7% populacji i 12% ofiar.
Pasażerowie i kierowcy samochodów to 44% ofiar, motocykliści i kierowcy skuterów 20%, piesi 18%, zaś rowerzyści – 10%. Warto zaznaczyć, że w obszarach miejskich szczególnie narażeni na śmierć na drogach są piesi, rowerzyści, a także osoby przemieszczające się na skuterach lub różnego rodzaju hulajnogach. Stanowią one aż 70% ofiar wypadków.
Ofiary na 1 mln mieszkańców w 30 europejskich krajach w 2024 r. (dane: Komisja Europejska)
Państwo | Ofiary na 1 mln mieszkańców w 2024 r. | Ofiary na 1 mln mieszkańców w 2023 r. | Zmiana w 2024 r. do 2023 r. (proc.) |
---|---|---|---|
Norwegia | 16 | 20 | -19 |
Szwecja | 20 | 22 | -8 |
Malta | 21 | 30 | -25 |
Dania | 24 | 27 | -10 |
Luksemburg | 27 | 39 | -31 |
Szwajcaria | 28 | 27 | +6 |
Holandia | 31 | 34 | -10 |
Finlandia | 31 | 33 | -5 |
Irlandia | 32 | 34 | -4 |
Słowenia | 32 | 39 | -17 |
Niemcy | 33 | 34 | -2 |
Islandia | 33 | 21 | +63 |
Hiszpania | 35 | 38 | -4 |
Austria | 38 | 44 | -13 |
Litwa | 42 | 56 | -24 |
Belgia | 43 | 43 | bez zmian |
Cypr | 44 | 37 | +21 |
Czechy | 45 | 46 | -2 |
Słowacja | 47 | 49 | -3 |
Francja | 48 | 48 | +1 |
Estonia | 50 | 43 | +17 |
Włochy | 51 | 52 | -1,9 |
Węgry | 52 | 49 | 5 |
Polska | 52 | 52 | bez zmian |
Łotwa | 59 | 75 | -22 |
Portugalia | 60 | 61 | -1 |
Chorwacja | 62 | 71 | -13 |
Grecja | 64 | 61 | +4 |
Bułgaria | 74 | 81 | -9 |
Rumunia | 77 | 81 | -4 |
UNIA EUROPEJSKA | 44 | 46 | -3 |