Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
trójkąt ostrzegający o wypadku na drodze

Bezpieczeństwo na europejskich drogach w 2024 r. Jest nieco lepiej niż w 2023, ale statystki wciąż są dalekie od oczekiwań

fot. archiwum/Motor

Bezpieczeństwo na europejskich drogach w 2024 r. Jest nieco lepiej niż w 2023, ale statystki wciąż są dalekie od oczekiwań

Komisja Europejska opublikowała, na razie wstępne, dane dotyczące ofiar wypadków na drogach krajów Unii Europejskiej i EFTA w 2024 r. Zabitych jest mniej niż w 2023 r., ale… Zaglądamy w statystyki i sprawdzamy, jak idzie realizacja unijnego celu i jak radzą sobie w tej kwestii poszczególne kraje (w tym Polska). Czy mamy powody do dumy?

W 2024 r. na drogach Unii i krajów EFTA zginęło ok. 19 800 osób, a to oznacza spadek liczby zabitych o trzy procent w stosunku do 2023 r. Spadek liczby ofiar wypadków drogowych to rzecz absolutnie pozytywna – te trzy procent, o które zmniejszyła się liczba zabitych pomiędzy 2024 a 2023 rokiem, przekłada się na ok. 600 osób. Komisja Europejska zauważyła jednak, że ogólne tempo poprawy bezpieczeństwa jest za niskie i większość z państw członkowskich nie jest na dobrej drodze do osiągnięcia założonego na 2030 r. celu ograniczenia liczby ofiar o połowę (przyjęto go w 2018 r.).

Drastyczne różnice w liczbie ofiar na 1 mln mieszkańców

Średnia unijna za 2024 r. jeśli chodzi o liczbę ofiar na 1 mln mieszkańców wyniosła 44, zaś w 2023 r. było to 46. W 17 krajach średnia zabitych w wypadkach na 1 mln mieszkańców jest równa lub niższa, zaś w 13 – wyższa. Różnice pomiędzy najbezpieczniejszymi państwami, czyli Norwegią (16) i Szwecją (20), a tymi, w których ginie najwięcej osób, jest wręcz dramatyczna. Na końcu skali znajdują się Bułgaria (74) oraz Rumunia (77).

W ciągu ostatnich pięciu lat liczba ofiar wypadków spadła tylko nieznacznie w takich krajach jak Grecja, Hiszpania, Francja czy Włochy, a wzrosła w Irlandii i Estonii (trzeba jednak zauważyć, że w przypadku małych krajów pojawiają się większe wahania rok do roku). Dla porównania takie państwa jak Bułgaria, Dania, Litwa, Polska i Słowenia są obecnie na drodze do realizacji celu zmniejszenia liczby zabitych i poważnie rannych o połowę do 2030 r. Przykład Rumunii pokazuje jednak, że choć od 2019 r. liczba zabitych na drogach spadła tam o 21%, nadal jest tam najwyższy odsetek zabitych w UE.

Najbardziej narażone grupy i czynniki ryzyka

Dane za 2023 rok (najnowsze dostępne) pokazują, że najbardziej niebezpieczne są drogi lokalne (52% ofiar). W miastach odsetek ten wynosi 38%, zaś na autostradach – 9%. Mężczyźni stanowią 77% ofiar wypadków. Osoby starsze, powyżej 65 roku życia także są bardziej narażone, bo stanowią 31% ofiar (wzrost z 28% w 2019 r.), a są 21-procentową częścią populacji. Z kolei młode osoby, od 18 do 24 roku życia stanowią 7% populacji i 12% ofiar.

Pasażerowie i kierowcy samochodów to 44% ofiar, motocykliści i kierowcy skuterów 20%, piesi 18%, zaś rowerzyści – 10%. Warto zaznaczyć, że w obszarach miejskich szczególnie narażeni na śmierć na drogach są piesi, rowerzyści, a także osoby przemieszczające się na skuterach lub różnego rodzaju hulajnogach. Stanowią one aż 70% ofiar wypadków.

Ofiary na 1 mln mieszkańców w 30 europejskich krajach w 2024 r. (dane: Komisja Europejska)

Państwo Ofiary na 1 mln mieszkańców w 2024 r. Ofiary na 1 mln mieszkańców w 2023 r. Zmiana w 2024 r. do 2023 r. (proc.)
Norwegia 16 20 -19
Szwecja 20 22 -8
Malta 21 30 -25
Dania 24 27 -10
Luksemburg 27 39 -31
Szwajcaria 28 27 +6
Holandia 31 34 -10
Finlandia 31 33 -5
Irlandia 32 34 -4
Słowenia 32 39 -17
Niemcy 33 34 -2
Islandia 33 21 +63
Hiszpania 35 38 -4
Austria 38 44 -13
Litwa 42 56 -24
Belgia 43 43 bez zmian
Cypr 44 37 +21
Czechy 45 46 -2
Słowacja 47 49 -3
Francja 48 48 +1
Estonia 50 43 +17
Włochy 51 52 -1,9
Węgry 52 49 5
Polska 52 52 bez zmian
Łotwa 59 75 -22
Portugalia 60 61 -1
Chorwacja 62 71 -13
Grecja 64 61 +4
Bułgaria 74 81 -9
Rumunia 77 81 -4
UNIA EUROPEJSKA 44 46 -3
wypadek-1
Najwięcej osób ginie na drogach lokalnych.
fot. archiwum/Motor

Czytaj także