Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Audi A6 e-tron Avan i Sportback - przód, tył

Całkiem nowe Audi A6 – od teraz tylko w elektrycznej wersji e-tron. Debiutuje w wersjach Avant, czyli kombi, oraz Sportback

Audi

Całkiem nowe Audi A6 – od teraz tylko w elektrycznej wersji e-tron. Debiutuje w wersjach Avant, czyli kombi, oraz Sportback

Audi A6 stało się samochodem elektrycznym, dostępnym w dwóch wariantach nadwoziowych – jako liftback o nazwie Sportback oraz kombi, czyli Avant. Na szczęście nie znaczy to jednak, że miłośnicy Audi klasy wyższej muszą na zawsze zapomnieć o napędzie spalinowym.

A6 to już klasyk w gamie Audi – pierwsza generacja, czyli de facto model 100 po face liftingu, pojawiła się w 1994 r. Przez kolejne trzy dekady zaprezentowano łącznie pięć generacji – każda była naprawdę udanym autem, a wśród wariantów nie zabrakło tak interesujących jak uterenowiony allroad quattro czy sportowy RS 6.

Aż do teraz w gamie A6 nigdy nie było wersji elektrycznej. Teraz to się radykalnie zmienia, bo A6 z dodatkowym oznaczeniem e-tron ma tylko taki napęd. Nowe wcielenie Audi klasy wyższej z tradycyjnym napędem także się pojawi, ale będzie nosiło nazwę o numer większą (co jest zgodne z aktualnym nazewnictwem Audi, wg którego debiutujące elektryki oznaczane są cyframi parzystymi, zaś modele z konwencjonalnymi silnikami – nieparzystymi).

Dwa warianty do wyboru

O tym, że w A6 szykuje się przełom, było wiadomo już wcześniej, gdy w 2021 r. pokazano studyjny samochód Audi A6 e-tron concept (a rok później jego wersję kombi). Przeważnie bywa tak, że koncepty są bardzo dalekie od samochodów seryjnych, ale nie w przypadku A6 e-trona, który prezentuje się wyjątkowo podobnie.

Ważną zmianą (analogiczną do tej, jaka zaszła w przypadku niedawno pokazanego następcy A4, czyli A5) w gamie A6 jest to, że znika z niej tradycyjna odmiana sedan, która zostaje zastąpiona Sportbackiem, czyli modelem z otwieranymi piątymi drzwiami. Do wyboru jest od razu także klasyczne kombi, czyli Avant. Co ciekawe, to pierwsze elektryczne Audi z takimi karoseriami, bo dotąd oferta e-tronów obejmowała tylko SUV-y oraz usportowionego sedana GT.

Mierzące 493 cm i mające 295-centymetrowy rozstaw osi A6 e-tron zostało zbudowane na platformie PPE, jako drugi po Q6 e-tronie model w gamie niemieckiej firmy (architektura Premium Platform Electric jest wspólną konstrukcją inżynierów Audi oraz Porsche).

Audi szczególnie podkreśla doskonale dopracowaną aerodynamikę nowych modeli. Okazuje się, że w A6 e-tron Sportback współczynnik Cx wynosi 0,21 (dla Avanta Cx = 0,24), co sprawi, że jest on najbardziej opływowym modelem Audi w dziejach tej marki, a dodatkowo zdobywa laur dla najbardziej aerodynamicznego samochodu ze wszystkich produkowanych obecnie przez koncern Volkswagena.

Na początek – dwie wersje silnikowe

Audi A6 e-tron debiutuje w dwóch odmianach silnikowych (tak w Avancie, jak i Sportbacku, których osiągi są zresztą takie same).

Ta nazwana performance ma napęd na tylne koła oraz jednostkę o mocy 367 KM – przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi 5,4 s, a prędkość maksymalna 210 km/h.

Z kolei odmiana S6 ma już dwa silniki (napęd quattro, czyli 4x4), dysponujące łączną mocą 551 KM w trybie "launch control", a 503 KM bez jego aktywacji. S6 rozpędza się od 0 do 100 km/h w 3,9 s i może pojechać z maksymalną szybkością 240 km/h. Później mają się pojawić inne wersje A6, zarówno RWD, jak i 4x4, a także taka z mniejszą baterią (83 kWh).

Wspomniane debiutujące A6 e-tron Performance i S6 otrzymały akumulator trakcyjny o pojemności 100 kWh (netto: 94,9 kWh), instalacja elektryczna jest 800-woltowa, a pokładowa ładowarka ma 11 kW (potem także 22 kW). Energię można w nim uzupełniać z mocą do 270 kW. Jak podaje Audi, przy korzystaniu z odpowiedniej stacji DC można naładować akumulator od 10 do 80% w 21 minut (a np. w 10 min zwiększyć zasięg o 310 km). A6 e-tron performance Sportback może pokonać ponad 750 km, zaś Avant – 720 km (dla wersji S6 jest to, odpowiednio, 670 i 640 km).

Ceny oraz dokładna specyfikacja A6 e-trona mają zostać ogłoszone do końca września bieżącego roku.

audi-a6-etron-avant-przod
Nowe Audi A6 e-tron ma blisko 5 m długości.
Audi
audi-a6-etron-avant-bok
To pierwszy "elektryk" Audi z nadwoziem kombi.
Audi
audi-a6-etron-avant-tyl
Wersja performance ma seryjnie felgi 19-calowe, zaś S6 – o cal większe.
Audi
audi-a6-etron-avant-przod-1
A6 może mieć cyfrowe lub zwykłe lusterka.
Audi
audi-a6-etron-avant-tyl-1
Logo może być podświetlone.
Audi
audi-a6-etron-sportback-przod
Sportback zastępuje sedana (na zdjęciach wersja S6).
Audi
audi-a6-etron-sportback-bok
A6 e-tron Sportback to najbardziej opływowe seryjne Audi, jakie dotąd powstało.
Audi
audi-a6-etron-sportback-tyl
Klamki są płaskie, co też poprawia aerodynamikę.
Audi
audi-a6-etron-deska-rozdzielcza
Taki styl deski rozdzielczej po raz pierwszy zobaczyliśmy w Q6 e-tronie, a niedawno także w A5. Wskaźniki mają 11,9 cala, centralny ekran 15 cali, a opcjonalny przed pasażerem – 10,9''.
Audi
audi-a6-etron-avant-bagaznik
Bagażnik Avanta ma 502 l.
Audi
audi-a6-etron-sportback-bagaznik
Co ciekawe, w Sportbacku do półki pojemność wynosi tyle samo, co w kombi.
Audi
audi-a6-etron-frunk
Pokrywę przedniego bagażnika-schowka (27 litrów) można otworzyć bezdotykowo, ruchem dłoni w ponad znaczkiem.
Audi
audi-a6-etron-reflektory
Mieliśmy okazję bliżej przyjrzeć się A6 e-tronowi. Wrażenie robią m.in.bardzo zaawansowane technicznie reflektory i tylne światła.
Audi
audi-a6-etron-zawieszenie
S6 ma seryjnie zawieszenie pneumatyczne, które będzie opcją w A6 performance.
Audi

Czytaj także