Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Citroen C5 Aircross – przód w ruchu

Citroen C5 Aircross będzie powstawał w Rosji, ale bez udziału... Citroena

Archiwum

Citroen C5 Aircross będzie powstawał w Rosji, ale bez udziału... Citroena

Mimo że koncern Stellantis po ataku na Ukrainę opuścił kraj rządzony przez Putina, nie pozbył się swojej fabryki w Kałudze. Jak donosi Reuters, dla Rosjan to żadna przeszkoda – właśnie rozpoczynają tam produkcję Citroena C5 Aircrossa, oczywiście bez udziału tego amerykańsko-francusko-włoskiego giganta.

Stellantis, podobnie jak inni zachodni wytwórcy, wycofał się z Rosji wkrótce po ataku na Ukrainę. W przeciwieństwie do Renault czy Nissana, koncern nie sprzedał jednak swojej fabryki w Kałudze, gdzie wytwarzano m.in. Citroena C4, Mitsubishi Outlandera czy Peugeota Partnera. 

Zamknięto ją 21 marca 2022 roku z powodu „zakłóceń w łańcuchu dostaw i utrzymujących się sankcji nałożonych przez Zachód” – brzmi oficjalne stanowisko koncernu Stellantis. Ale teraz, za jego plecami Rosjanie chcą wznowić w niej produkcję

Odrodzenie fabryki w Kałudze

Jak donosi Reuters, w grudniu 2023 roku rosyjska firma Automotive Technologies sprowadziła do kraju rządzonego przez Putina 42 zestawy do montażu Citroena C5 Aircrossa. Wytworzył je Dongfeng, będący chińskim partnerem amerykańsko-francusko-włoskiego giganta.

Zestawy trafiły do fabryki w Kałudze, jako część programu pilotażowego. Po jego zakończeniu produkcja Citroenów C5 w prostym montażu SKD ma ruszyć pełną parą. Nie wiadomo jednak, czy to francuskie auto nie zostanie jednak... „przebrandowane”. 

Citroen C5 Aircross - tyl 2
Rosyjski Citroen C5 Aircross może być oferowany pod inną marką. 
ARCHIWUM

Zgodnie z informacjami Reutersa fabrykę w Kałudze otwarto ponownie jeszcze w grudniu 2023 roku. Wtedy miało miejsce „uroczyste uruchomienie produkcji crossoverów średniej wielkości”. Z kolei przedstawiciele Stellantisa 31 grudnia 2023 r. potwierdzili, że zupełnie stracili kontrolę nad podmiotami w Rosji, a tym samym... 144 mln euro. 

Rosyjskie interesy Chińczyków

Chińskie firmy motoryzacyjne coraz mocniej rozpychają się na rosyjskim rynku. W zeszłym roku wyeksportowały tam rekordową liczbę 730 tys. samochodów. Poza tym JAC Motors z Państwa Środka bierze udział w odrodzeniu marki Moskwicz.

Z kolei AvtoVAZ zapowiedział powstanie nowej marki. Również ma to się odbyć z udziałem Chińczyków. 

Czytaj także