Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Dacia Spring – logo na masce

Dacia opracowuje nowy model mniejszy niż Sandero. Powstanie w rekordowe 16 miesięcy

fot. Dacia

Dacia opracowuje nowy model mniejszy niż Sandero. Powstanie w rekordowe 16 miesięcy

Dacia rozpoczęła prace nad nowym modelem. Ma być przeznaczony na rynek europejski i wyjechać na drogi jeszcze w 2026 roku. Na rynku będzie się plasował o szczebel niżej niż bestsellerowe Sandero.

W tym roku Dacia planuje prawdziwy wysyp nowości. Pojawi się przede wszystkim odświeżone Sandero, które zyska nie tylko nowy wygląd, ale i zelektryfikowane jednostki napędowe. Podobnym zmianom Rumuni poddadzą Joggera. 

Poza tym światło dzienne ma ujrzeć zupełnie nowy model, będący rywalem dla Skody Octavii. Nosi on roboczą nazwę C-Neo. Z kolei w przyszłym roku pojawi się zupełnie nowa Dacia na prąd. Doniesienia na temat tego samochodu ujawnił właśnie Luca de Meo – szef Grupy Renault. 

Następca Springa

Nowe auto Rumunów jest ściśle powiązane ze... zbliżającym się wielkimi krokami Renault Twingo. W odróżnieniu od Springa, kosztującego 76 900 zł (od 36 900 zł przy maksymalnej zniżce programu NaszEauto), nie będzie wytwarzane w Chinach, lecz w Europie. 

W efekcie „uniknie” karnych ceł, nałożonych na pierwszego elektryka Dacii. „ Budowa samochodu w europejskiej fabryce oznacza, że uniknie on ceł importowych nałożonych na obecny chiński model, zwiększając tym samym rentowność” – mówi de Meo na łamach brytyjskiego Autocara.

dacia-spring-tyl
Aktualne wcielenie Dacii Spring powstaje w Chinach. 
fot. Dacia

Nowa, elektryczna Dacia będzie gotowa do wprowadzenia na rynek w ciągu zaledwie 16 miesięcy. Jej cena ma być wprawdzie taka sama, jak Springa, jednak to auto ma sie charakteryzowć znacznie lepszymi osiągami, technologią i możliwościami

Przypomnijmy, że obecny elektryk Rumunów bazuje na chińskim Renault K-ZE, wprowadzonym na rynek w 2019 roku. Oparto go na platformie CMF-A, przeznaczonej dla rynków wschodzących. 

Powiązania z Renault 4 i 5

Przyszła elektryczna Dacia będzie oparta z kolei na architekturze AMPR Small, stanowiącej już podstawę Renault 4 i 5. Nowe auto ma być tak naprawdę odpowiednikiem Twingo najnowszej generacji. Na tym samym aucie Nissan oprze następcę Micry.

Należy się więc spodziewać nadwozia o długości około 4 m, wyróżniającego się obłymi kształtami, ale i detalami charakterystycznymi dla aktualnego stylu Dacii. Na razie za szybko, aby mówić o pojemności akumulatora trakcyjnego czy zasięgu. Podobnych danych nie ujawniono również w przypadku Twingo. 

Renault Twingo Legend (3)
Nowa Dacia ma być bliźniaczym modelem z Twingo. 
fot. Renault

Szef Renault chwali się, że produkcja nowej Dacii będzie o 40% tańsza niż w przypadku „piątki”, wycenionej obecnie od 120 990 zł. Ma to wynikać choćby z faktu, że do wytworzenia tego samochodu zostanie użytych o 30% mniej komponentów. Luca de Meo wylicza, że ma się on składać z około 750 części. 

Wyjątkowo szybki rozwój

Ale de Meo jest dumny przede wszystkim z czasu rozwoju nowej Dacii (i Twingo). „Szybki, 16-miesięczny proces rozwoju sprawi, że będzie to najszybciej rozwijany model Grupy Renault. Inicjatywa Leap 100 zakłada 50-tygodniowe okno rozwoju dla wszystkich nowych samochodów” – chwali się szef koncernu. „Przeszliśmy na tempo typowe dla Chin” – dodaje. 

Nowy model Dacii ma zadebiutować w połowie 2026 roku. Pojawi się więc rok przed  premierą zupełnie nowego Sandero.

Czytaj także